Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2351
Hei

Er det noen her som vet hvordan denne nye strømmåler fungerer, med tanke på hvordan den overfører "signalet" / strøm mengden til lyse eller andre?

D
hei.

De nye målerne blir koblet til en liten pc som også settes inn i sikringsskapet. Denne enheten blir så koblet til enten kablet nettverk, trådløstnettverk eller GPRS for og sende strømdata tilbake til lyse.

er vel sån kjapt og godt om de nye sendtralene.
Dinne lille pc som settes inn blir forsåvidt kalt en gateway og kan bli brukt som hjernen til smarthus løsninger.
Ok

Jeg har egen ruter etter sentralen (gammel modell) så enten har han hacket mitt passord eller bruker gprs.. Montøren spurte ikke meg om passord eller noe. Kablet nett er det ikke der med sikrings skapet.
De bruker ikke ditt nett nei. Går enten via gprs hos deg, ellers så går det via strømkablene ut i trafoen og deretter via gprs. (Hvis ikke jeg husker feil)
Hos meg spurte montøren om passord til wifi, han sa jeg kunne velge men at det ville ta noe ekstra tid om han ikke kunne bruke wifien, så jeg sa ja.

Hatt den nye måleren noen måneder nå, og elsker at den melder inn tallene automatisk
technot, har du altibox nettprodukter eller har du nett via annen leverandør? Blant mine kollegaer så er det en som ikke har altibox, han ble spurt om passord, mens en annen som har altibox ble ikke spurt.

D
Jeg har altibox, og ble spurt om passord
Er jo litt dumt om de skal gå over kundens wifi? Da må de komme tilbake hver gang en kunde skifter passord på sitt trådløse nettverk.
Høres mer ut som en montør som ville snylte litt WiFi fra dere. Det er helt normalt at slikt utstyr kommuniserer over strømnettet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Deezire Vis innlegg
Høres mer ut som en montør som ville snylte litt WiFi fra dere. Det er helt normalt at slikt utstyr kommuniserer over strømnettet.
Vis hele sitatet...
http://www.lysenett.no/sann-foregar-...543-15254.html

Dei nevner alle kommunikasjonsmåter, untatt PLC som du nevner.