Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2661
Hei!

Jeg trodde jeg kunne lese noter, men nå har jeg kommet over noen caser her... Har sittet i timesvis på Wikipedia og lest, men jeg finner ikke ut av akkurat disse her. Håper noen kan hjelpe meg litt.

Jeg vet hvordan man spiller den til vanlig, når det er tre noter med et tretall over. (Hva heter dette forresten, har jernteppe nå?) Men her kom jeg opp i noen situasjoner der jeg ble litt blank. Vekslingen mellom 6 og 3 forvirrer meg, og det at det er sekstendelnoter og åttendedelsnoter om hverandre forvirrer meg også.... Hvordan spilles dette?


Her er nytt problem.. Nok en gang sliter jeg med varigheten på tonene her.. Hvordan skal det spilles. Så lurer jeg også på hva i all verden 1, 4 og 3 står for på undersiden her..


Problem nr 3... Her var det mye rart. Hva betyr 16, 20 og 21? Og hva betyr det når det står A oppå notene?

Her lurer jeg på; hva er forskjellen mellom den tynne skråstreken og den fetere, bølgete skråstreken? Hvordan spilles de?

Her er siste takt i sangen. Hva betyr det når den samme noten står i liten skrift rett foran seg selv på denne måten?

Håper noen her kan hjelpe meg med noe her
På forhånd tusen takk!

PS: Det er snakk om piano, og hele sangen skal være 12/8 takt, selvom taktene varer mye færre slag på slutten av sangen enn på begynnelsen av sangen, uten at jeg har funnet ut hvorfor...

PS2: Nei beklager, det er kun de først få linjene som er 12/8. Absolutt alt jeg har bedt om hjelp til her, er 3/4 takt. Takktakk!
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Først og fremst, når det står et lite tall, som 3, 5, 6, 7, 16, 20 og 21 i dine noter, så betyr det at de notene skal fordeles over en kvart note, tror jeg i alle fall, selv om definisjonen kan være litt annerledes i og med at 16, 20 og 21 dekker hele takter.

Den tynne skråstreken vet jeg ikke hva er, men den tykke tror jeg betyr at du skal spille det glissando, altså bare dra hånda/fingrene langs tangentene fra tone til tone.

Når tonene står i liten skrift som rett før den tonen, betyr det at du skal spille det rett før du spiller tonen, og i dette tilfellet bare spille tonen litt før der den egentlig skulle passet inn, og holde den så lenge som du skulle holdt den til vanlig.
Sist endret av AXiMe; 19. desember 2011 kl. 17:45.
Liker at det er flere her som spiller piano! =)

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Og hva betyr det når det står A oppå notene?
Vis hele sitatet...
Det står for Mercato, og betyr at noten skal spilles med litt mer kraft enn hva du ellers ville ha gjort.
Her er siste takt i sangen. Hva betyr det når den samme noten står i liten skrift rett foran seg selv på denne måten?
Vis hele sitatet...
Dette betyr at du skal slå an de første notene kjapt, etterfulgt av de andre notene. De skal på en måte henge sammen.

Kan går over resten etter hvert, men har ikke tid akkurat nå.
Sist endret av mandelbrot; 19. desember 2011 kl. 18:20.
Den første linken din - der tror jeg det er snakk om trioler. Den med 3-tall under er en vanlig triol - den med 6-tall er en sektiol, eller hva faen det heter, hehe. Har ikke lest noter på 17-18 år, så det kan hende jeg tar feil, men jeg ville altså trodd at alle de tonene som går under "sekseren" skal spilles like kjapt som du spiller de tre som går under "treeren". Sorry for dårlig formulering. Håper du tok poenget
Når du har tre åttendedels-noter med et 3-tall over, heter det triol, eller her åttendedelstriol. Altså at du spiller tre toner på den tiden det vanligvis ville ha tatt å spille 4 vanlige åttendedels-toner. I f.eks en 4/4 takt med bare åttendedelstrioler vil du da spille 12 stk. av disse.

Når du har åttendedelene med 6-tall over seg heter det sextuplets på engelsk. Jeg husker ikke hva de heter på norsk, vedlig mulig at det heter sekstol. De spilles nesten likt som åttendedelstriolene. Hovedpoeget er at du spiller 6 toner på den tiden det ville ha tatt å spille 8 åttendedelstoner. Forskjellen ligger i hvor du legger trykk (emphasizer): I trioler legger du trykk på hver tredje tone, og i sextuplets legger du trykk på hver sjette tone.

Forskjellen på åttendedeler og sekstendedeler når det kommer til trioler/sextuplets, er akkurat den samme som før. Sekstendedelstriolene spilles dobbelt så fort som åttendedelstriolene. Husk at du fortsatt skal ha trykk forskjellige steder ved trioler og sextuplets, selv om du har 4-dels-, 8-dels-, 16-dels- eller 32-dels-noter.

Det finnes selvfølgelig andre typer deling av noter, som f.eks kvintol og septol.

EDIT: Og det var selvfølgelig svaret på ditt andre problem: Det er 16-dels-kvintoler! Disse er ikke like lette å spille som trioler/sekstoler...
Du skal spille 5 toner på den tiden det ville ha tatt å spille 4-sekstendelstoner..
Sist endret av Vargas; 19. desember 2011 kl. 18:35.
Sitat av mandelbrot Vis innlegg
Liker at det er flere her som spiller piano! =)
Vis hele sitatet...
Nåja... Jeg har aldri gått på piano eller noe slikt, begynte å lære sanger av YouTube for et par år siden, så har jeg lært meg noter også... Var bare en sang her som plutselig tok i bruk alle disse uttrykkene her, som jeg ikke har sett før. Det er snakk om denne sangen, så jeg kan jo bare se videoen og høre hvordan det skal være, men jeg har gitt notene videre til en kompis av meg som driver og plotter sanger inn i Reason fordi han trener på å lære seg noter. Den første linken min i åpningsinnlegget, som handlet om trioler og sekstioler(?), er notene han spiller fra 0:30 til 0:33 i videoen. Og jeg er ikke så dreven at jeg klarer å fokusere på hvilke toner jeg spiller sterkt og hvilke jeg spiller svakt i det tempoet der, altså... Såå, å si at det er flere her inne som spiller piano her inne, er nok riktig, men jeg må nok ydmykt melde meg ut av den klubben, jeg er bare en ren hobbypianist Men jeg setter veldig pris på hjelpen jeg får her i denne tråden, storveis!
Har selv spilt det samme arrangementet av sangen på en historiefremføring om svartedauden. Tenk deg selv at triolene skal gå på ett slag, og sektiolene det samme. Først skal det gå tre toner på ett slag, deretter seks toner på det neste. Det går automatisk bare du får opp farten på det! ;-)