Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1424
Hei,

Har prøvd meg litt frem på keyboardet mitt, og kommet frem til at jeg faktisk har laget en "melodi" (tror jeg). Kan godt hende det er noe fra en aen sang, hjelp meg hjerne med det også:

http://kiwi6.com/file/9j7saepk2c (trykk på play, der det står "listen to mp3")

Jupp, bomma på mange tangent, gjorde det bare raskt for og demonstrere grunnlinja i melodien. Hva syns du? Si gjerne hva jeg kunne gjort bedre også


Men uansett, la si jeg skal skrive tekst til denne sangen, hvordan er det egentli man gjør det? Jeg finner det utrolig vanskelig. Sangen lagde jeg med tanke på ei jente jeg har følelser for. Så det blir vel en type "romantisk" sang. Hehehe

Men har du noen tips til tekst skriving, feel free to talk
Sist endret av TheSunshine; 11. desember 2011 kl. 17:50.
Likte pianoet! Jeg kan ikke mye om piano og sånt, så til tekst:
Jeg skriver tekster daglig så jeg har mine tekniker.. Men skriv ned det første du tenker på! De første ordene, og setningene som faller ned i hodet ditt. Du kan godt starte med stikkord. Også skriver du et utkast i dag. Også tar du det opp igjen om noen dager og gjør om det ut ikke liker osv. Til du er fornøyd. Mitt tips!
Prøv å unngå klisjeer som "till the end of time" og "too young to die" og sånt piss. Ikke for mye "baby" eller "yeah" heller.

Tenk og skriv: Hva er spesielt med denne jenta? Hvorfor har du følelser for henne? Hvor møtte du henne for første gang? Hva kunne du tenke deg å gjøre med henne i framtiden osv.

Edit: Bra melodi, forresten.
Sist endret av Landsbyidioten; 11. desember 2011 kl. 21:05.
Likte melodien. Men om det blir kjærlighetssang av denne, boikotter jeg den.

Kjærlighet av vi nok av, det kommer ut så mye av dette at det vil være en lettelse om fokuset endret seg.

Det første jeg tenker på er tragedie, Krig, drevet på flukt, komme tilbake, unødvendig osv.
Melodien egner seg til slike temaer syns jeg.

Nydelig liten melodi du har laget deg.
Som Landsbyidioten (fint nick) sa, så burde du unngå klisjèer. Tenk litt på å være original, si ting som ikke er sagt før etc.
Sitat av clarionify Vis innlegg
Likte melodien. Men om det blir kjærlighetssang av denne, boikotter jeg den.

Kjærlighet av vi nok av, det kommer ut så mye av dette at det vil være en lettelse om fokuset endret seg.

Det første jeg tenker på er tragedie, Krig, drevet på flukt, komme tilbake, unødvendig osv.
Melodien egner seg til slike temaer syns jeg.

Nydelig liten melodi du har laget deg.
Vis hele sitatet...
Yupp, det som er med denne sanger er at den vil være trist. Jeg faller for henne. men føler ikke at hun faller tilbake. Sjønner?

"There was I feeling I had never felt, they call i love".

Noe sånt?
høres veldig emo ut
Sitat av TheSunshine Vis innlegg
"There was I feeling I had never felt, they call i love".

Noe sånt?
Vis hele sitatet...
Nei. Ikke sånt. Som tidligere nevnt.. Prøv uten klisjeer, det må da være mye mer interessant å leke med metaforer osv?
Sitat av TheSunshine Vis innlegg
Yupp, det som er med denne sanger er at den vil være trist. Jeg faller for henne. men føler ikke at hun faller tilbake. Sjønner?

"There was I feeling I had never felt, they call i love".

Noe sånt?
Vis hele sitatet...
Vell, hvis du føler du vil bruke denne linja, selv om den er klisje, så bør du kanskje skrive den riktig først ihvertfall.
Hmm.. Ellers noen tips da?
For dem som sier det høres emo ut så er det ikke det jeg prøver å få frem.
Ok, la oss prøve å endre linja du skrev til noe som betyr omtrent det samme, bare skrevet annerledes.

"There was a feeling I've never felt, they called it love"

Kan bli noe som:

I walked through time and space
it struck and blinded me
I felt like a part of the gentel race
it bursted inside of me
I've heard it's called love.. nananaaaa

Ble kanskje i drøyeste laget (og dette er helt ærlig litt flaut å skrive..), uansett så skal det ikke så mye til for å endre sangteksten fra "Friday-Rebecca Black" standard, til noe skrevet av Pink Floyd ol. Igjen, det jeg skrev er kanskje ikke aktuelt - men håper det ga inspirasjon.
Sist endret av Narcissistic Zebra; 12. desember 2011 kl. 21:12.
Slenger meg på Narsasistic Zebra, og føyer til med noe som kan bety det samme:

I see you sleeping in my dreams
Hearing nothing but your screams
Raging emotions in my heart
Too many feelings to take apart
I guess this one is called love

^Noe sånt? og med den "emo"-kommentaren min, refererte jeg til den klisjèlinja du ga sorry hvis det støtet

Benytter også sjansen til å linke til mine tekster: abarinamsterdam.deviantart.com
Sist endret av ComaAmerica; 12. desember 2011 kl. 21:34.
Sitat av clarionify Vis innlegg
Likte melodien. Men om det blir kjærlighetssang av denne, boikotter jeg den.

Kjærlighet av vi nok av, det kommer ut så mye av dette at det vil være en lettelse om fokuset endret seg.
Vis hele sitatet...
Noen av de vakreste låtene der ute er kjærlighetssanger, og det går faktisk fremdeles an å skrive en kjærlighetssang uten å drukne i klisjéer og ost. Ta f.eks Sad Eyed Lady of the Lowlands av Bob Dylan; kjærlighetssanger trenger ikke være teite og intetsigende. Kjærlighet er en følelse de aller fleste kan relatere til, og en sterk følelse hos de aller fleste, og det er vel derfor det er så mange vakre kjærlighetssanger der ute.

Jeg ser dog poenget ditt; når en som ikke har noe som helst erfaring med å skrive setter seg ned og skriver en tekst om kjærlighet, er det så og si uungåelig at det ender i en supper av klisjéer.

TheSunshine: Du har definitivt noe på gang her (tenker da på melodien). Det du nå bør gjøre er å skrive, skrive, skrive, lese, lese, lese (skjønnlitteratur, poesi) og høre, høre, høre (sangtekster, rytme, etc.). Ikke skriv noe i all hast som du kanskje syntes ser bra ut der og da, men ta deg tid! Ettersom du ikke har noe erfaring med å skrive er det vel heller tvilsomt at du ender opp med noe fantastisk etter første forsøk.
Folkevalgt Engel
Hallejuwa's Avatar
En "jukse"måte som er ålreit å bruke noenganger er å høre på en sang man digger, som er i samme "mooden" som sangen man prøver å lage.
Prøve å synge etter, så pleier det og komme linjer som er helt "feil" men som noenganger blir ganske kule.
Er selvfølgelig en veldig overfladisk måte å gjøre det på hvis man har ett budskap, men funker helt fint som filler tekst, hvis man ikke har noe annet.
Her er ett eksempel fra livet.

Orginal: Space flunky, four on the floor
Fortified with the liqour store.

Det jeg trodde det var: Space fuckin for the flies,
Fortified with the lick of dawn.

Haha.
Tusen takk for svar alle sammen Hjelper veldig.