Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  69 15696
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Alle over 18 får lov, bare at det ikke er alle steder de selger det, og hvis det ser ut som om du har "bomber" i hensikten, kan de si nei.
Vis hele sitatet...
Nei!
faren min som er 45+ fikk ikke kjøpe uten sprøyte bevis, å de sa man ikke får kjøpte det nesten noen steder
Har aldri hørt om noe sprøyte-bevis. Hva er det? I Bergen må du bare registrere deg, så de vet hvem de skal ringe når det smeller(direkte sitat).
Very Important Pyrotechnician
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Har aldri hørt om noe sprøyte-bevis. Hva er det?
Vis hele sitatet...
Det er godkjenning for bruk av proffe sprøytemidler. Du må ta et kurs, så får du et sertifkat eller sprøyte-bevis om du vil. At noen etterspør dette for kjøp av gjødsel er misbruk av ordningen å bare et utspekulert påfunn.
Sist endret av Snøfokk; 21. mars 2011 kl. 16:38.
men dem vet hva du skal vist du kjøper 20kg for bonder kjøper jo flere paller.
å hva skal det da ellers brukes til, vist ikke gjødsel?

Mente: hva skal spøyte bevis gjelde vist ikke gjødsel?
Very Important Pyrotechnician
Man behøver da vitterlig ikke være bonde for å ha legitim rett til å kjøpe gjødsel, uansett type, i mindre kvanta. Masse folk som driver med hobbyproduksjon av f-eks tomater og jordbær, eller bruker det som tilleggsgjødsel i hager, på frukttrær og enkelte typer prydbusker osv.

Det vi tradisjonellt forbinder med bønder, er paradoksalt nok de som kjøper minst krista-k vil jeg tro. Hovedsakelig er Krista-k et nisjeprodukt mest brukt av gartnere til ting jeg nevnte. Men selvfølgelig, hva de i butikken velger å tro er gjerne noe helt annet...
Sist endret av Snøfokk; 21. mars 2011 kl. 19:44.
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Man behøver da vitterlig ikke være bonde for å ha legitim rett til å kjøpe gjødsel, uansett type, i mindre kvanta.
Vis hele sitatet...
Har du et sted der de reglene står eller noe
kan ta med bevi så håpe på det beste selvom de ikke må selge
Very Important Pyrotechnician
Sitat av Zitto Vis innlegg
Har du et sted der de reglene står eller noe
Vis hele sitatet...
Nei, for de reglene finnes ikke Men som sagt, hva en butikk, eller ledelsen velger å praktisere er gjerne noe helt annet.

Sitat av Zitto Vis innlegg
kan ta med bevi så håpe på det beste selvom de ikke må selge
Vis hele sitatet...
Har du noen former for dokumentasjon, så ta det selvfølgelig med. Men om du sender en voksen person avgårde for å kjøpe, så vil jeg tro det uansett er 10 ganger bedre enn om du går selv (hvis du er mindreårig)
Er ingen regel som sier at man MÅ ha gård/være bonde for å kjøpe gjødsel nei.
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Nei, for de reglene finnes ikke Men som sagt, hva en butikk, eller ledelsen velger å praktisere er gjerne noe helt annet.



Har du noen former for dokumentasjon, så ta det selvfølgelig med. Men om du sender en voksen person avgårde for å kjøpe, så vil jeg tro det uansett er 10 ganger bedre enn om du går selv (hvis du er mindreårig)
Vis hele sitatet...
Sente pappa som er 45+ å han fikk beskjed om sprøytebevis
(han ser ut som en familie far altså )
Felleskjøpet er privateid, og kan derfor nekte å selge til hvem de vil.
Får prøve å sende noen andre
Sjansen for å få kjøpt Krista-K på felleskjøpet i disse dager en veldig små. Man må evt kjenne noen som jobber der, eller bestille fra andre.
Tanta til en i klassen jobber der

Sender morra mi eller noe i morgen å ber henne være bestemt, å ikke nøle på hva det heter å om dem selger det!
Da virker henne mere "relieble" som gartner vist hun vet hva hun skal ha

Mente sender morra mi i morgen eller noe
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tok meg friheten til å sitere løst fra denne tråden om hvilke unnskyldninger som kanskje kan funke.

Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Og så sier betjeninga at du ikke får kjøpt. Du går hjem og spiller ludo. Når man skal kjøpe noe som det kan stilles spørsmålstegn ved er det jo vitterlig smart å ha en liten plan . I alle fall om du er 14 år og nervøs som et aspeløv...
Vis hele sitatet...


Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Si du er med en i akvarieklubb og kjøper inn gjødsel for å selge videre til de andre i klubben. kno3 kan brukes til å gjødsle akvarier...
Vis hele sitatet...
Sitat av Nygaard Vis innlegg
FAQ om Krista-K:

1) Hva er Krista-K? Gjødsel.

2) Hva bruker man gjødsel til? Vanligvis til å gjødsle ting.

3) Unnskyldning for å kjøpe gjødsel? Du skal gjødsle noe.

(Kaliumnitrat er forøvrig lettløselig i vann, noe som gjør det ideelt for gjødselvanning.)
Vis hele sitatet...

Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Og du tror DET hjelper?!

Når det kommer til våren igjen er det lurt å si at du har en bringebærbusk, da den er veldig nitrogenkrevende og har lest på et forum () at Krista-K Pluss er det beste for å øke nitrogeninnholdet i jorden...
Vis hele sitatet...

Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Ser ikke bort i fra at det er mulig å komme med en plausibel foklaring på hva man skal bruke det til og alikevel få kjøpt. Alt kommer ann på hvordan man ter seg og hvilke signaler man sender ut. Kommer en ung gutt inn og babler ivei om fyrverkeri og krutt og prøver å overbevise med at "dette kan jeg altså", vil man nok ikke få kjøpe, men hvis en voksen man/dame gjør det vil det kanskje gå. Man forklarer at man er ute etter noe med høyt oksygeninnhold for å opprettholde en kjemisk reaksjon uten tilgang til luft og vandrer ut med lettet samvittighet og tung sekk.
Vis hele sitatet...
Sitat av Xzip Vis innlegg
Husker jeg kjøpte 2 sekker på en FK i nærheten av hytta her for ett år siden, det vil da si at jeg var 15 år. Jeg betalte og gikk ut på lageret for å hente sekkene, fyren(Daglig leder) gav meg en tralle med sekkene og sa: "Jaja, blir noen kilo med krutt dette!" Jeg sa bare "Hehe" Litt paff, så gikk jeg ut :P

Skal sies at jeg etter dette kun kjøper krista k fra denne FK'en, fyren vet hva jeg bruker det til, men skaffer gang på gang nye sekker
Vis hele sitatet...

Sitat av PyroSvamp Vis innlegg
Heller enig med Up asså

1. Vi bruker det til å lage røykbomber til bruk i paintball?
2. Jeg har kjemi på skolen og skal ha et prosjekt om vanlige ingredienser i pyroteknikk?
3. Jeg bruker det til å lage bål-startere som jeg har med når jeg er på hikingturer om vinteren?

Burde ikke være så vanskelig å finne på noe overtalende nok til å få kjøpt.
Jeg brukte selv nr. 3 da de spurte meg hva jeg brukte det til på apoteket, ettersom jeg hadde vært der å kjøpt en del ganger. FK Haugesund (ikke fotballklubben) selger kun Krista-K til personer med organisasjons nr. og de må bestille inn. Så gammern skal ta turen bort å bestille via sitt org.nr.
Vis hele sitatet...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Er litt noob, og tenkte å laga meg svartkrutt. Men, er det Krista-K plus jeg skal kjøpe? Er dette som er kaliumnitrat og brukes når man lager svartkrutt?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ikke vær så lat, det står overalt her, så dette har ikke noe med om du er noob eller ikke,
men heller det om du virkelig vil lære dette eller ikke. Men ja, det er Krista-K.
Sitat av Mr pyro Vis innlegg
Er litt noob, og tenkte å laga meg svartkrutt. Men, er det Krista-K plus jeg skal kjøpe? Er dette som er kaliumnitrat og brukes når man lager svartkrutt?
Vis hele sitatet...
Vi er ca på samme nivå innen pyro
skal bestille fra www.likurg.pl snart
http://nineball.ve.carpathiahost.net...ons/ciabp.html

Send mld vist du trenger mere info
On topic: FK har blitt litt strengere
Sist endret av Zitto; 20. april 2011 kl. 20:46.
▼ ... over et år senere ... ▼
Var på fk idag å spurte etter
kno3 /krista og de fant ikke noe i databasen. noen som har link eller datablad evt produktnr ?
Sist endret av duppidupp; 7. desember 2012 kl. 20:52.
det kalles ikke krista det kalles krista k plus
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Jeg tror ikke navnefeilen er problemet, snarere at de ikke har det i sitt basisutvalg. Mulig et gartnersenter kan finne på å ha det inne, men jeg tror ikke du skal ha for høye forhåpninger.