Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  74 36091
Noen som vet om det er mulig og kjøpe oxygen lengre? finner ingen som selger dette.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du merker ingen ting av rent O2. Jeg har prøvd det mange ganger i forsvaret, bl.a. som markør (spiller dauklein) og i sanitetsskolen. Kanskje at du blir ørlite klarere i hodet (kan også være placebo). Men som Ignifer nevner, er ikke O2 ufarlig! O2 er ikke brannfarlig, som Ignifer nevner, men utrolig oksyderende (merkelig nok). Så mange ting som normalt bare er brennbare, selvantennes i rent O2. Mens bensin og mye annet nærmest eksploderer.
Symptomene på hyperventilering, kommer også fra for mye O2 i blodet. Så jeg vil tro, at for mye unødvendig bruk av O2, gir symptomer som hyperventilering. Noe som er veldig ubehagelig, og kan føre til bevistløshet.
Fight Club
TylerDurden's Avatar
Trådstarter
Kjøpte en boks på teknikkmagasinet i går, ikke noe mer spennende enn at jeg kunne holde pusten lenge.
Kjæresten min fant ut denne uken han hun lider av en svak form for migrene, så kansje det ikke var et dumt kjøp :-)
Ikke inhaler gass fra små beholdere! Dette kan føre til alvorlige forfrysningsskader! Dem som lurer på hvorfor, kan studere den ideelle gassloven og oksygenets kokepunkt på -183 grader C.
Fight Club
TylerDurden's Avatar
Trådstarter
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Ikke inhaler gass fra små beholdere! Dette kan føre til alvorlige forfrysningsskader! Dem som lurer på hvorfor, kan studere den ideelle gassloven og oksygenets kokepunkt på -183 grader C.
Vis hele sitatet...
Når du kommer med slike utsagn så forventer jeg at du gir et kort forklaring som kan støtte teorien din.
Gassen i beholderen er ikke kaldere enn romtemperaturen, det er komprimert luft med 88% renhet, dette er ikke flytende form.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Når du kommer med slike utsagn så forventer jeg at du gir et kort forklaring som kan støtte teorien din.
Gassen i beholderen er ikke kaldere enn romtemperaturen, det er komprimert luft med 88% renhet, dette er ikke flytende form.
Vis hele sitatet...
Difor gasslova. Gass som ekspanderer vert avkjølt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Charles%27s_law

(Ikkje at små eller store behaldarar skal ha noko å sei - meir generelt at trykkfall fører til temeperaturfall på gassen - men påstanden var iaffal underbygd)
Fight Club
TylerDurden's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Difor gasslova. Gass som ekspanderer vert avkjølt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Charles%27s_law

(Ikkje at små eller store behaldarar skal ha noko å sei - meir generelt at trykkfall fører til temeperaturfall på gassen - men påstanden var iaffal underbygd)
Vis hele sitatet...
Det er rart, jeg sitter her med boksen og det er ikke spesielt kaldt det som kommer ut. Det er betraktelig kalder å puste inn luften som er ute.

Nå kommer ikke gassen ut av boksen i en voldsom fart, det siger bare sakte ut.
Klarer ikke se hvordan detter kan være skadelig.
Jo selvsagt har størrelsen på gassbeholderen noe å si! Hvis du har 2 gassbeholdere en på 0,5 l og en annen på 50 l, og begge har et trykk på 5 000 000 Pa (1 atmosfærer = 100 000 Pa så 50 ganger atmosfærisk trykk). Så vil uttak av 1 l gass (som holder atmosfærisk trykk ca. 100 000 Pa), tilsvare er trykkfall på 200 000 Pa på den lille, mens det blir 2 000 Pa trykkfall på den store. Når vi bruker den idielle gassloven PV=nRT, og regner om denne så vi får isolert temperatur, så får vi T=PV/(nR), og setter inn fall i antall mol (n) med 1/24 fordi det er ca. 24 liter gass/ mol gass ved 20 grader C (som er 293 grader K).
Så slippe ut 1 l vil gi et temperaturfall på 11,7 grader C på 0,5 l beholderen, og 0,14 grader C på 50 l beholderen.
Dette kan jo brukes i liter/minutt så da blir det grader C/minutt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Temperaturfall i beholderen ja, men du vil og ha eit temperaturfall i den gassen som er slept ut. Det temperaturfallet vil vere uavhengig av størrelsen på behaldaren.
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Det er rart, jeg sitter her med boksen og det er ikke spesielt kaldt det som kommer ut. Det er betraktelig kalder å puste inn luften som er ute.

Nå kommer ikke gassen ut av boksen i en voldsom fart, det siger bare sakte ut.
Klarer ikke se hvordan detter kan være skadelig.
Vis hele sitatet...
Jeg husker når det var så inn, å inhalere lystgass fra spraykrembokser. Så ble det skrevet i en avis. Det hadde kommet inn pasienter med alvorlige frostskader i svelg og luftveier. Det er på grunn av akkurat denne gassloven! Det er også denne som gjelder, når sykkelpumpa blir varm, og i kjøleskap, frysere og varmepumper.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Temperaturfall i beholderen ja, men du vil og ha eit temperaturfall i den gassen som er slept ut. Det temperaturfallet vil vere uavhengig av størrelsen på behaldaren.
Vis hele sitatet...
Men teperaturen på gassen ut, kommer jo fra temperaturen i (den flytende) gassen i beholderen.
Så når guffa inni blir kald, vil jo også det som kommer ut bli kalt.
Fight Club
TylerDurden's Avatar
Trådstarter
Ja, jeg vet at lystgassen er svært kald, når jeg har brukt det så har jeg alltid latt det varme seg opp i en ballong før innhalering.

Det kan jo hende at trykket på oksygenflasken min er svært lav i forhold til en NO2 patron.
Jeg anbefaler deg å varme den i en ballong også, dette gjelder forresten alle gasser under trykk.
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Ja, jeg vet at lystgassen er svært kald, når jeg har brukt det så har jeg alltid latt det varme seg opp i en ballong før innhalering.

Det kan jo hende at trykket på oksygenflasken min er svært lav i forhold til en NO2 patron.
Vis hele sitatet...
Vil ikke tro det, en N2O-patron er bare nok til å fylle en normal ballong litt mer enn halvfull.

Vil dog tro det er relevant at gassen som du sier siger sakte ut. Jo mindre gass som siger ut, jo lettere å varme den til romtemperatur. Uten at jeg vet noe om hvor sakte/hurtig det egentlig er snakk om.

Søkte kjapt på teknikmagasinet nå, uten noe resultat. Selger de ikke disse lenger?

Og til deg som har bestilt fra Bestwhip, hva er fraktkostnader og ca frakt-tid?
N2O er gøy, og kjekt å ha litt liggende for en gang i blandt. O2 skal prøves, bare for å se hvordan effekten er. Ser ut som det er kjekt å ha til fridykking også
Sist endret av enanthate; 26. oktober 2013 kl. 23:02.
Sitat av enanthate Vis innlegg
O2 skal prøves, bare for å se hvordan effekten er. Ser ut som det er kjekt å ha til fridykking også
Vis hele sitatet...
Jeg ville ikke anbefale å bruke rent oksygen til fridykking uten noen form for opplæring. Kroppens trang til å puste kommer ikke av oksygenkonsentrasjonen i blodet, men av CO2 konsentrasjonen. Når man bruker kunstige midler for å kunne holde pusten lenger omgår man kroppens naturlige forsvar, og det har skjedd drukningsulykker på den måten ved at folk ikke har merket at de trengte luft før det var for sent.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Sitat av khh Vis innlegg
Jeg ville ikke anbefale å bruke rent oksygen til fridykking uten noen form for opplæring. Kroppens trang til å puste kommer ikke av oksygenkonsentrasjonen i blodet, men av CO2 konsentrasjonen. Når man bruker kunstige midler for å kunne holde pusten lenger omgår man kroppens naturlige forsvar, og det har skjedd drukningsulykker på den måten ved at folk ikke har merket at de trengte luft før det var for sent.
Vis hele sitatet...
Jaha? Det er riktig det du sier at kroppen merker kun CO2 konsentrasjonen i lungene som gir trang til å puste. Men denne CO2'n kommer da uavhengig av om du puster luft eller ren oksygen. Er jo cellene som bruker oksygen og leverer CO2 tilbake til lungene.

Du blander kanskje litt med kullos forgiftninger og lignende? Når lungene for i seg en annen gass enn oksygen. Feks helium som også brukes til dykking. Da vil man ikke merke at man kveles fordi kroppen ikke gjør heliumet om til oksygen.

Eller så må dere gjerne opplyse meg om jeg tar feil

Angående temperatur på gass. Så vil jo en liten beholder være bedre enn en stor, selv om temperaturfallet i en liten vil være størren enn i en stor. La oss sammenligne, du har en beholder på 0,5l og en på 50l med 200bar i hver. Når du løser ut trykket på den lille beholderen vil temperaturen på det som kommer ut være det samme som på den store i begynnelsen. Trykkfallet vil være mye større inni den lille beholderen, noe som vil gjøre at temperaturen senkes veldig i denne beholder. Noe som gjør at temperaturforskjellen mellom lufta ute og gassen i beholderen vil være stor. Og gassen inni den lille beholderen vil varmes raskere opp. I den store beholderen vil det kommer ut skikkelig kald, jevnte hele tiden.

Derfor er det kanskje lurt, hvis man må innhalere gass fra en liten beholder, å la den blåse et par sekunder først i friluft før man tar den i munnen
Fight Club
TylerDurden's Avatar
Trådstarter
Sitat av enanthate Vis innlegg
Søkte kjapt på teknikmagasinet nå, uten noe resultat. Selger de ikke disse lenger?
Vis hele sitatet...
Det står i det nyeste magasinet, de kaller det Luft på boks. 88% renhet, heter egentlig MegaOx eller noe sånt.
Sitat av enanthate Vis innlegg
Vil ikke tro det, en N2O-patron er bare nok til å fylle en normal ballong litt mer enn halvfull.
Vis hele sitatet...
Jeg aner ikke hvor stor en liten N2O beholder er. Men du må huske, at du må gange trykk med volum. Og hvis gassen er flytende, er det en grei tommelfingerregel, at mengden gass øker ca. 1 000 ganger. Hos N2O er gasstettheten ved 20 grader C er 0,001833333 kg/l, mens i væskeform er tettheten 1,2228 kg/l, som er 667 ganger høyere. Så 1 ml flytende N2O, blir 667 ml (0,667 l) gass ved 20 grader C.
Så hvis beholderen f.eks. er på 5 ml og innholdet er flytende, gir dette 3,335 l gass, noe som skulle være mere enn nok til en ballong.


[quote=griped;3018946]Jaha? Det er riktig det du sier at kroppen merker kun CO2 konsentrasjonen i lungene som gir trang til å puste. Men denne CO2'n kommer da uavhengig av om du puster luft eller ren oksygen. Er jo cellene som bruker oksygen og leverer CO2 tilbake til lungene.

Du blander kanskje litt med kullos forgiftninger og lignende? Når lungene for i seg en annen gass enn oksygen. Feks helium som også brukes til dykking. Da vil man ikke merke at man kveles fordi kroppen ikke gjør heliumet om til oksygen.

Eller så må dere gjerne opplyse meg om jeg tar feil /quote]Hva mener du egebtlig med dette? Her tror jeg skrivingen gikk fortere enn hodet. Kroppen kan ikke gjøre noen gass om til oksygen! Den kan bare nyttegjøre seg det som er oksygen i ren form! Til og med ozon, klarer ikke kroppen å nyttegjøre!

Sitat av griped Vis innlegg
Angående temperatur på gass. Så vil jo en liten beholder være bedre enn en stor, selv om temperaturfallet i en liten vil være størren enn i en stor. La oss sammenligne, du har en beholder på 0,5l og en på 50l med 200bar i hver. Når du løser ut trykket på den lille beholderen vil temperaturen på det som kommer ut være det samme som på den store i begynnelsen. Trykkfallet vil være mye større inni den lille beholderen, noe som vil gjøre at temperaturen senkes veldig i denne beholder. Noe som gjør at temperaturforskjellen mellom lufta ute og gassen i beholderen vil være stor. Og gassen inni den lille beholderen vil varmes raskere opp. I den store beholderen vil det kommer ut skikkelig kald, jevnte hele tiden.

Derfor er det kanskje lurt, hvis man må innhalere gass fra en liten beholder, å la den blåse et par sekunder først i friluft før man tar den i munnen
Vis hele sitatet...
Dette blir jo helt feil! Hvis vi nå ser bort ifra at gassen i flaskene er flytende, for da er det lettere å regne og kjøre en tankerekke. Men selvsagt å fordampe x liter væske, krever mye energi!

Ved ei flaske på 0,5 l på 200 bar, blir da det totale volumet gass på 100 l. Mens på ei flaske på 50 l og 200 bar, blir det totale volumet 10 000 l. Hvis du fjerner 20 l gass/minutt. Så synker trykket i den lille flaska fra 200 bar til 160 bar (20%) det første minuttet. Mens trykket i den store synker fra 200 bar til 199,6 bar (0,2%) det første minuttet. Og når den ideelle gassloven (PV=nRT) går på trykk, volum, antall mol, gasskonstanten (ca. 8,3) og temperatur. Det som forandrer seg her er trykk og temperatur, så en setter de mot hverandre og sløyfer resten. Vi starter med 20 grader C som er 293,15 som vi runder av til 293 grader K.
P1/P2=T1/T2
0,5 l flaske: 200/160=293/X
0,5 l flaske: (5/4)*X=293
0,5 l flaske: X=293/(5/4)
0,5 l flaske: X=293/1,25
0,5 l flaske: X=234,4 grader K = -38,6 grader C
Altså en flaske på 0,5 liter synker med 58,6 grader C det første minuttet.

50 l flaske: 200/199,6=293/X
50 l flaske: 1,002004008=293/X
50 l flaske: 1,002004008X=293
50 l flaske: X=293/1,002004008
50 l flaske: X=292,414000005
Altså en flaske på 50 liter synker med 0,585999995 grader C det første minuttet.

Hvis du tapper mer, går dette selvsagt mye fortere, og temperaturen synker (mye) mer.

Og det stemmer, at den lille flaska har mere overflate/volum til å absorbere varme. Men stoffer i gassform (her luft), har så elendig varmekapasitet, at en kan nesten se bort ifra dette. En ser det også på flaska, den som får mest dugg på seg, er den som er kaldest.

Og hvorfor bruker man da flere parallellkoblete gassflasker under "hevy duty" skjærebrenning og autogen sveising? Nettop for at temperaturen og derunder trykket ikke skal synke så fort, så en øker volumet.
Hvis en kun hadde brukt ei lita oksygenflaske der, hadde den endt opp som ei isblokk fra kondensen. Noe de store ikke gjør. Og hvorfor tror du at man bruker de kjempe tankene til gass på sykehusene? Det er bl.a. at temperaturforskjellen pr. tidsenhet blir så liten. at luftens temperatur og varmekapasitet fint klarer å holde temperaturen ved like.

Og til TS:
Jeg har et inntrykk av at, hvis du hadde tenkt like mye på noe faglig, som å prøve å skaffe deg en rus.
Så kunne du ha blitt veldig sterk faglig!
Reinert med beine !
griped's Avatar
[quote=amdb73;3019050]Jeg aner ikke hvor stor en liten N2O beholder er. Men du må huske, at du må gange trykk med volum. Og hvis gassen er flytende, er det en grei tommelfingerregel, at mengden gass øker ca. 1 000 ganger. Hos N2O er gasstettheten ved 20 grader C er 0,001833333 kg/l, mens i væskeform er tettheten 1,2228 kg/l, som er 667 ganger høyere. Så 1 ml flytende N2O, blir 667 ml (0,667 l) gass ved 20 grader C.
Så hvis beholderen f.eks. er på 5 ml og innholdet er flytende, gir dette 3,335 l gass, noe som skulle være mere enn nok til en ballong.


Sitat av griped Vis innlegg
Jaha? Det er riktig det du sier at kroppen merker kun CO2 konsentrasjonen i lungene som gir trang til å puste. Men denne CO2'n kommer da uavhengig av om du puster luft eller ren oksygen. Er jo cellene som bruker oksygen og leverer CO2 tilbake til lungene.

Du blander kanskje litt med kullos forgiftninger og lignende? Når lungene for i seg en annen gass enn oksygen. Feks helium som også brukes til dykking. Da vil man ikke merke at man kveles fordi kroppen ikke gjør heliumet om til oksygen.

Eller så må dere gjerne opplyse meg om jeg tar feil /quote]Hva mener du egebtlig med dette? Her tror jeg skrivingen gikk fortere enn hodet. Kroppen kan ikke gjøre noen gass om til oksygen! Den kan bare nyttegjøre seg det som er oksygen i ren form! Til og med ozon, klarer ikke kroppen å nyttegjøre!

Dette blir jo helt feil! Hvis vi nå ser bort ifra at gassen i flaskene er flytende, for da er det lettere å regne og kjøre en tankerekke. Men selvsagt å fordampe x liter væske, krever mye energi!

Ved ei flaske på 0,5 l på 200 bar, blir da det totale volumet gass på 100 l. Mens på ei flaske på 50 l og 200 bar, blir det totale volumet 10 000 l. Hvis du fjerner 20 l gass/minutt. Så synker trykket i den lille flaska fra 200 bar til 160 bar (20%) det første minuttet. Mens trykket i den store synker fra 200 bar til 199,6 bar (0,2%) det første minuttet. Og når den ideelle gassloven (PV=nRT) går på trykk, volum, antall mol, gasskonstanten (ca. 8,3) og temperatur. Det som forandrer seg her er trykk og temperatur, så en setter de mot hverandre og sløyfer resten. Vi starter med 20 grader C som er 293,15 som vi runder av til 293 grader K.
P1/P2=T1/T2
0,5 l flaske: 200/160=293/X
0,5 l flaske: (5/4)*X=293
0,5 l flaske: X=293/(5/4)
0,5 l flaske: X=293/1,25
0,5 l flaske: X=234,4 grader K = -38,6 grader C
Altså en flaske på 0,5 liter synker med 58,6 grader C det første minuttet.

50 l flaske: 200/199,6=293/X
50 l flaske: 1,002004008=293/X
50 l flaske: 1,002004008X=293
50 l flaske: X=293/1,002004008
50 l flaske: X=292,414000005
Altså en flaske på 50 liter synker med 0,585999995 grader C det første minuttet.

Hvis du tapper mer, går dette selvsagt mye fortere, og temperaturen synker (mye) mer.

Og det stemmer, at den lille flaska har mere overflate/volum til å absorbere varme. Men stoffer i gassform (her luft), har så elendig varmekapasitet, at en kan nesten se bort ifra dette. En ser det også på flaska, den som får mest dugg på seg, er den som er kaldest.

Og hvorfor bruker man da flere parallellkoblete gassflasker under "hevy duty" skjærebrenning og autogen sveising? Nettop for at temperaturen og derunder trykket ikke skal synke så fort, så en øker volumet.
Hvis en kun hadde brukt ei lita oksygenflaske der, hadde den endt opp som ei isblokk fra kondensen. Noe de store ikke gjør. Og hvorfor tror du at man bruker de kjempe tankene til gass på sykehusene? Det er bl.a. at temperaturforskjellen pr. tidsenhet blir så liten. at luftens temperatur og varmekapasitet fint klarer å holde temperaturen ved like.

Og til TS:
Jeg har et inntrykk av at, hvis du hadde tenkt like mye på noe faglig, som å prøve å skaffe deg en rus.
Så kunne du ha blitt veldig sterk faglig!
Vis hele sitatet...
Ja det du skrev i tykk skrift var feil, mente CO2. Blodet henter oksygen fra lungene og leverer det til cellene, her blir det med i forbrenningen og blodet frakter CO2 tilbake til lungene. Dette ville ikke skjedd om lungene var fylt med rent helium. Derfor merker man ikke at man kveles. Det er nok ikke presist slik jeg forklarte just, men noe i den duren hvertfall, poenget står.

Og når det kommer til temperatur som vi diskuterer her. Så er det ikke temperaturen på flaska vi tenker på. Det er temperaturen på det som kommer ut, i det det har ekspandert på utsiden av flaska. Hva er temperaturen her. Det er jo det som er mest relevant. Den lille flaska vil jo som du sier bli fortere kald. Og Delta T vil bli mye større imot omgivelsene. Som gjør at at temperaturen på gassen som kommer ut av den lille flasken vil fortere for en høyere temperatur enn det som kommer ut med samme hastighet av den store.
Sist endret av griped; 29. oktober 2013 kl. 14:24.
Sitat av griped Vis innlegg
Og når det kommer til temperatur som vi diskuterer her. Så er det ikke temperaturen på flaska vi tenker på. Det er temperaturen på det som kommer ut, i det det har ekspandert på utsiden av flaska. Hva er temperaturen her. Det er jo det som er mest relevant. Den lille flaska vil jo som du sier bli fortere kald. Og Delta T vil bli mye større imot omgivelsene. Som gjør at at temperaturen på gassen som kommer ut av den lille flasken vil fortere for en høyere temperatur enn det som kommer ut med samme hastighet av den store.
Vis hele sitatet...
Det som kommer ut av flaska, har selvsagt samme temperatur på det inne i den. Og hvis det er et relativt stort trykkfall utenfor flaska, senkes temperaturen enda mer. Før den evt. blir blandet med varmere gass/luft. Men her var det snakk om å puste rett inn i fra flaska/boksen, noe som kan være livsfarlig på bokser i sprayboksstørrelse! Og hvis det er samme gass i begge, og gassen kommer ut i samme fart (liter/minutt). Skal det like mye energi til, for å varme gassen fra begge flaskene 1 grad C!
Men det stemmer at den gassen som er kaldest, varmes opp fortere. Men det går på bekostning av omgivelsene, for det er her denne gassen tar varmeenergien ifra. Hvis du puster gassen rett inn, er det munnen, halsen og luftveiene dine det går utover. Er det ut i lufta, blir dette luftrommet proporsjonalt mye kaldere!

Sammenlign det med, at du slipper ut 10 l gass i et rom på 990 l. Hvis gassen er 10 grader under, så vil temperaturen synke med 0,1 grader. Men hvis gassen du slipper ut er 100 grader kaldere, vil den totale temperaturen synke med 1 grad. Hvis de gassene som blandes har samme varmekapasitet.
Det er noe jeg lurer på her..
Når gassen inni flasken har samme temperatur som omgivelsene/romtemperatur, før en starter å ta ut noe gass (og en ser bort fra beholdere som inneholder væske) Er det da noen grunn til at gassen inni flasken blir nedkjølt? I mitt hode kommer nedkjøling kun på det punktet der trykket tas ned (ventilen/uttaket) og gassen ut av flasken vil være nedkjølt.
Evt. temperaturendringer på gjenværende gass i flaske, skyldes kun isåfall kontakt med det kalde godset, ventilen/uttak?

Det er noe jeg lurer på her..
Når gassen inni flasken har samme temperatur som omgivelsene/romtemperatur, før en starter å ta ut noe gass (og en ser bort fra beholdere som inneholder væske) Er det da noen grunn til at gassen inni flasken blir nedkjølt? I mitt hode kommer nedkjøling kun på det punktet der trykket tas ned (ventilen/uttaket) og gassen ut av flasken vil være nedkjølt.
Evt. temperaturendringer på gjenværende gass i flaske, skyldes kun isåfall kontakt med det kalde godset, ventilen/uttak?
Det er det inni, som blir nedkjølt. Og innholdet tar energi ifra beholderen, så denne også blir avkjølt.

Dette har du sikkert lagt merke til ved bruk av en sykkelpumpe. Før bruk har den samme temperatur som omgivelsene, men blir varm ved bruk. Dette er for gassen inne i den blir varm. Det er denne varmen, som også antenner diesel i en dieselmotor. Og dette kan du merke på en sparyboks. Du skal ikke spraye spå lenge, før boksen er iskald. Men dette kommer også av, at vesken inne i boksen fordamper ved lavere trykk. Som igjen øker trykket til der det var, så lenge det er flytende gass i boksen.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Deezire Vis innlegg
Det er en vanlig metode som brukes innen fridykking. Jeg vet ikke om det finnes et vitenskapelig ord på fenomenet, men vi kaller det hvertfall oksygenmetning av blodet. Det vil si, du sørger for å maksimere innholdet av oksygen i blodet før du skal dykke. Men jeg skjønner ikke hvorfor du holder det inne så lenge du orker, post i et rolig men tungt tempo, så får du best effekt. Ved å hyperventilere eller holde pusten vil du også øke hjerterytmen, som gjør at du bruker mer oksygen.
Vis hele sitatet...
Beklager at jeg tar opp en gammel tråd...

Du har delvis/nesten helt rett.

Det man oppnår ved å hyperventilere er først og fremst å kvitte seg med CO2, som er det som utløser pusterefleksen. Man vil også øke oksygenmetningen, men kroppen har ingen måte å vite hvor mye O2 man har i blodet. Det som får deg til å ufrivillig "hive etter pusten" er at CO2-metningen er for høy.

Og når det gjelder oksygenberiket luft ved dykking vil man kunne øke bunntiden fordi det er mindre nitrogen i luften man puster, men man vil også heve maksimumsdybden. Jeg husker ikke konkrete tall på det, men mener å huske at man kan dykke til 28m med 36% nitrox, og man får ganske mye lenger bunntid. Vanlig luft inneholder ca 80% nitrogen og 20% nitrogen (det er andre gasser og, men de utgjør totalt under 1%.

Ved overflaten er det ikke giftig å puste rent oksygen så vidt meg bekjent, men jeg kan ikke helt tenke meg de store fordelene med det heller. Jeg har prøvd å puste rent oksygen og merket ikke noe til det egentlig. Merker heller ikke noe forskjell hvis jeg puster "enriched air".

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Det er det inni, som blir nedkjølt. Og innholdet tar energi ifra beholderen, så denne også blir avkjølt.

Dette har du sikkert lagt merke til ved bruk av en sykkelpumpe. Før bruk har den samme temperatur som omgivelsene, men blir varm ved bruk. Dette er for gassen inne i den blir varm. Det er denne varmen, som også antenner diesel i en dieselmotor. Og dette kan du merke på en sparyboks. Du skal ikke spraye spå lenge, før boksen er iskald. Men dette kommer også av, at vesken inne i boksen fordamper ved lavere trykk. Som igjen øker trykket til der det var, så lenge det er flytende gass i boksen.
Vis hele sitatet...
Hvis trykket er høyt nok blir gassen flytende (som f.eks en sprayboks som du nevner) og det som kommer ut fordamper. Dette vil ta opp varme fra luften rundt. Dette er det som gir soleklart mest "kulde", men det stemmer også at selve beholderen blir kald fordi man frigir plass slik at bittelitt av den flytende gassen kan fordampe.

Prøv å slippe ut f.eks CO2-gass på en mynt og vent til det blir liggende et væskelag på den. Når det fordamper blir mynten iskald, og holder du på lenge nok vil den til slutt nå kokepunktet for CO2 som er omtrent -56 grader celsius...

Varmetapet til beholderen er vanvittig mye mindre enn varmetapet til den flytende gassen du slipper ut

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Det som kommer ut av flaska, har selvsagt samme temperatur på det inne i den.
Vis hele sitatet...
Vanligvis er gass under trykk flytende, og det som kommer ut vil umiddelbart gå gjennom en faseendring fra væske til gass.

http://upload.wikimedia.org/math/b/c/6/bc67ed0533a2b4c59711424316a1764a.png

Hvis det er snakk om gass som ikke er flytende på grunn av trykk er det du sier rett, men for flytende gass vil faseendringen gjøre at gassen som kommer ut er mye kaldere enn den flytende gassen inni....
Sist endret av Antagonist; 2. mars 2014 kl. 23:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Antagonist Vis innlegg
Ved overflaten er det ikke giftig å puste rent oksygen så vidt meg bekjent, men jeg kan ikke helt tenke meg de store fordelene med det heller. Jeg har prøvd å puste rent oksygen og merket ikke noe til det egentlig. Merker heller ikke noe forskjell hvis jeg puster "enriched air".
Vis hele sitatet...
Er ikke hyperventilering ille nok? Og det er ikke bra, hvis en ikke gir seg med hyperventileringskilden der og da. Da oksygenet forstyrrer syrebalansen i blodet.



Hvis trykket er høyt nok blir gassen flytende (som f.eks en sprayboks som du nevner) og det som kommer ut fordamper. Dette vil ta opp varme fra luften rundt. Dette er det som gir soleklart mest "kulde", men det stemmer også at selve beholderen blir kald fordi man frigir plass slik at bittelitt av den flytende gassen kan fordampe.
Vis hele sitatet...
Oksygengass er ikke i væskeform under romtemperatur, eller du har et sinnsvakt trykk (sveiseflaske er på 200 bar). Og lagring i kun under romtemperatur (mange kuldegrader), eller trykk på opp til 200 bar er totalt uaktuelt i små trykkflasker noe ala spraybokser.

Og hvis oksygenet blir at på til fordampet, så blir avkjølingseffekten MYE verre!


Prøv å slippe ut f.eks CO2-gass på en mynt og vent til det blir liggende et væskelag på den. Når det fordamper blir mynten iskald, og holder du på lenge nok vil den til slutt nå kokepunktet for CO2 som er omtrent -56 grader celsius...
Vis hele sitatet...
Du kan ikke sammenligner oppbevaringstrykk og -temperatur for oksygen og CO2


http://upload.wikimedia.org/math/b/c/6/bc67ed0533a2b4c59711424316a1764a.png

Hvis det er snakk om gass som ikke er flytende på grunn av trykk er det du sier rett, men for flytende gass vil faseendringen gjøre at gassen som kommer ut er mye kaldere enn den flytende gassen inni....
Vis hele sitatet...
Og hvis vi koker ned den formelen jeg brukte, hvilken tror du vi får da?
Vet ikke om dette er relevant men da jeg fødte for 2 år siden og skulle få lystgass fikk jeg ren oksygen i to timer før lystgassen ble satt på. Om det var placebo eller effekt av oksygen vet jeg ikke men det funket som faen! Ble like høy og smertene avtok.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Du kan ikke sammenligner oppbevaringstrykk og -temperatur for oksygen og CO2
Vis hele sitatet...
Jeg så etterpå at du hadde brukt rett formler, men du tar feil angående trykk og væskeform. Kjøp vanlig drivgass til f.eks en softgun og du får CO2 i væskeform. Jeg har selv pådratt meg kuldesår på grunn av at jeg har bommet på ventilen og fått på meg flytende CO2. Jeg har også prøvd eksperimentet jeg beskrev, altså å bruke en mynt og å dekke denne med flytende CO2 fra flasken. Jeg har ikke målt temperaturen, men den blir så kald at det er farlig å ta på den etterpå, og vil umiddelbart bli dekket med "rim".

Dette gjelder også for drivgasser til spraybokser, CO2-patroner, lightergass etc., men CO2 har et lavere kokepunkt.

Poenget er; når du slipper "gassen" (eller væsken) ut av beholderen vil det skje en umiddelbar faseendring på grunn av de lovene som jeg så i etterkant at du kan La oss si at du slipper ut f.eks 1ml CO2, så kan du regne på hvor mye energi som kreves for å gjøre om dette fra væske til gass. Denne energien blir tatt fra omgivelsene hvis. Samtidig vil du få 1ml mer plass inni beholderen, og bittelitt væske vil fordampe og ta opp varme fra omgivelsene. Du kan godt regne på det, men jeg kan garantere at du vil ende opp med at den væsken du slipper ut vil ta opp enormt mye mer energi enn den væsken som fordamper inne i beholderen...

Jeg fant kokepunkt for flytende oksygen: −182.96 °C og det blir flytende rundt ~51 bar ved romtemperatur...

Med andre ord, ikke noe du vil få på deg
Sist endret av Antagonist; 3. mars 2014 kl. 16:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.