Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3522
Jeg har en sterk trang til å være en stolt eier av et urgammelt fossil som fks. en godt bevart trilobitt eller en dinosaurtann.

Jeg har kikket litt på geotop.no, jeg synest det er en rimelig pris og om de ikke ljuger så er jeg sikker på å få ekte vare.

Mitt spørsmål er da, er det stive priser og er sjansen for å få fake fra ebay så stor som som de sier? Erfaringer?
Sist endret av TylerDurden; 26. januar 2014 kl. 00:14.
Jeg kan ikke bidra med så mye, men denne guiden for å identifisere falske trilobitter kan komme godt med om du bestemmer deg for å handle fra ebay: http://www.fossilmuseum.net/collect/faketrilobites3.htm
Hvorfor ikke sette seg litt inn i faget? Så kan du vandre rundt med våkent blikk og god fantasi å kikke. Jeg anbefaler strender o.l., særlig der det er kalkstein. Og hvis du bor i Oslo eller i nærheten, så har du hele oslofeltet å ta av! Jeg har funnet en del fossiler selv. Da jeg også bor i nærheten av oslofeltet, men på nordsiden, da dette strekker seg nord til Ringsaker (Moelv). Og jeg har også en trilobitt, som er funnet ved Mjøsas strand.

Merk at det virker som om de forskjellige fossilene er i "årer" eller lag i berget/grunnen. Dette er for de hører til sin respektive tidsepoke.

Men fy flate å gøy det er å finne slike ting! En av de morsomste jeg har funnet, er en bit av sandstein (tror iallfall det er sandstein). Der en kan se fossilert jord, som er sprukket opp etter regnvær eller annen inntørking.
Fight Club
TylerDurden's Avatar
Trådstarter
Jeg har lest grundige på hvordan man oppdager fossil, noe som jeg kommer til å benytte meg av neste gang jeg skal ut på tur. Jeg bor langt fra Oslo og har ikke tålmodigheten til å hakke ut fossiler.

Jeg tror jeg benytter meg av geotop :-)
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Hvorfor ikke sette seg litt inn i faget? Så kan du vandre rundt med våkent blikk og god fantasi å kikke. Jeg anbefaler strender o.l., særlig der det er kalkstein. Og hvis du bor i Oslo eller i nærheten, så har du hele oslofeltet å ta av! Jeg har funnet en del fossiler selv. Da jeg også bor i nærheten av oslofeltet, men på nordsiden, da dette strekker seg nord til Ringsaker (Moelv). Og jeg har også en trilobitt, som er funnet ved Mjøsas strand.

Merk at det virker som om de forskjellige fossilene er i "årer" eller lag i berget/grunnen. Dette er for de hører til sin respektive tidsepoke.

Men fy flate å gøy det er å finne slike ting! En av de morsomste jeg har funnet, er en bit av sandstein (tror iallfall det er sandstein). Der en kan se fossilert jord, som er sprukket opp etter regnvær eller annen inntørking.
Vis hele sitatet...
Beklager for at jeg går off-topic, men vil bare nevne at det hadde vært kult om du laget en tråd med bilder og litt informasjon om funnene dine Jeg hadde i alle fall satt pris på det, og jeg har stor tro på at mange andre freaks også hadde syntes dett hadde vært spennende!
Fight Club
TylerDurden's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Beklager for at jeg går off-topic, men vil bare nevne at det hadde vært kult om du laget en tråd med bilder og litt informasjon om funnene dine Jeg hadde i alle fall satt pris på det, og jeg har stor tro på at mange andre freaks også hadde syntes dett hadde vært spennende!
Vis hele sitatet...
Det hadde vært vanvittig morsomt! Mere spennende enn UE tråder til og med!
Kjapt søk på ebay, noe slikt du leter etter? OBS! Sikkert ikke alt som er 100% ekte.
http://www.ebay.com/sch/Fossils-/3215/i.html
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Jeg har lest grundige på hvordan man oppdager fossil, noe som jeg kommer til å benytte meg av neste gang jeg skal ut på tur.
Vis hele sitatet...
Kult!

Jeg bor langt fra Oslo og har ikke tålmodigheten til å hakke ut fossiler.
Vis hele sitatet...
Det er også mange andre områder, der du kan finne fossiler. Jeg anbefaler deg å kontakte den lokale geologiforeningen. De er sikkert behjelpelige. Og de fleste av fossilene jeg har funnet, har jeg ikke hakket på eller ut i det hele tatt. Det er bare å gå og titte og lete. Og strender er et bra sted, for der er det mye naturlig erosjon.


Sitat av Mandokir Vis innlegg
Beklager for at jeg går off-topic, men vil bare nevne at det hadde vært kult om du laget en tråd med bilder og litt informasjon om funnene dine Jeg hadde i alle fall satt pris på det, og jeg har stor tro på at mange andre freaks også hadde syntes dett hadde vært spennende!
Vis hele sitatet...
Takk for interesse! Men jeg har nå ikke så stor samling da. Det er den trilobitten, noe blekksprutskall, noen skjell (små), mark eller spor etter gangen av disse og en eller annen skapning med noe lignende snegleskall, kanskje en blekksprut av noe slag (denne fant jeg under steinplukking 28/8 1998).
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Det hadde vært vanvittig morsomt! Mere spennende enn UE tråder til og med!
Vis hele sitatet...