Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 4771
Jeg fant et matte spørsmål i en gammel Rocky tegneserie, og jeg har litt problemer med den.

"3 menn sjekker inn på et hotell, rommet koster 25 kroner.
de gir piccoloen 10 kroner hver, som løper ned til resepsjonen og henter veksel.
Han kommer tilbake med 5 en kroner, han får 2 kroner i tips, og gir hver av mennene 1 krone hver tilbake.

Altså har mennene betalt 9 kroner hver for rommet.
3x9=27 + 2 i tips = 29 kr

Hvor ble det av den siste krona?"
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det er ingen krone til overs. Rom koster 25kr, (jævlig billig hotell, forresten,) mennene betaler 30kr samlet, 5kr i rest. Piccoloen får to, mennene får igjen resten.
Sist endret av robhol; 21. januar 2010 kl. 16:55.
kenny's Avatar
Trådstarter
men hvis du ser på regnestykket stemmer det ikke.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det er regnestykkets problem. Jeg har riktig svar i henhold til problemstilling. Mennene betaler ikke 9kr hver. 25kr/3 = 8kr 33 øre (cirka), ikke 9kr.

3 * 8.33 = 25kr (igjen, ca. Tror ikke vi trenger å dra 0.99999 == 1 inn i dette). 30kr bet. - 25kr pris = 5kr i rest. 5kr - 2kr = 3kr. 3kr - 3kr tilbakebetalt = 0. Alt går opp.
Sist endret av robhol; 21. januar 2010 kl. 17:01.
3x10 = 30
5kr tilbake, 2kr til piccolo = 3kr.
1kr til hver. 3/3 = 1.

så mye bedre ut i hodet mitt : )
Hotellets eier har 25 kr, pikkoloen har 2 kr og mennene har 3 kr tilsammen. Det er 30. Hva er problemet?

Sitat av robhol Vis innlegg
Mennene betaler ikke 9kr hver.
Vis hele sitatet...
Jo, de gjør jo det. De gir 10 hver og får igjen 1. Altså har de betalt 9 hver. Det som skaper forvirring er at de 3*9 = 27 kronene de har betalt er fordelt mellom hotellet og pikkoloen, henholdsvis 25 og 2 til hver av dem.
pikkoloen fikk 30 kr
han gir 5 tilbake, da er det 25 kr
han får 2 kr i tips da er det 27 kr
alle tre personene får 1 krone hver tilbake som er 3 kr tilsammen, da er det 30 kr
Sitat av kenny Vis innlegg
Altså har mennene betalt 9 kroner hver for rommet.
3x9=27 + 2 i tips = 29 kr

Hvor ble det av den siste krona?"
Vis hele sitatet...
Du tar feil her. De 2 kronene som ble betalt i tips skal ikke legges til de 27 kronene, de er en del av de 27 kronene (altså, 25 kroner for rommet, så 2 kroner i tips). De 3 kronene som blir igjen er de 3 kronene mennene sitter igjen med.
Sist endret av danielsk; 21. januar 2010 kl. 17:11.
kenny's Avatar
Trådstarter
hmm.. da er regnestykket ganske missvisende satt opp.
her er forresten stripa:
http://www.rocky-digital.com/img/strippar/153.gif
Dette er jo, som tegneserien påpeker, ett lurespørsmål. Det finnes mange varianter av den og den blir ofte brukt i forskjellige rebusløp, quiz og andre typer spørreleker.

EDIT: Uten at det har for mye med spørsmålet å gjøre kan du jo leke litt med denne geometrioppgaven, som er litt i samme banen.
Hvordan kan det oppstå ett hull i den nederste trekanten når begge to er satt sammen av like biter?

http://imgur.com/D3Msy.gif
hmm.. den var vrien!

Etter en litt nærmere kikk ser det ut som om hypotenusen i de to trekantene ikke er den samme, og at forskjellen utgjør nøyaktig like mye som den ruten som er borte. Kan det stemme?
hypotenusen er vel hypotenus(grønn)+hypotenus(gul) på begge trekantene, så det er nok noe mer utspekulert lureri som mith driver med.
(3*10)-5+(2+3) = 30 kr

Mystery solved.
Sitat av ulldott Vis innlegg
hypotenusen er vel hypotenus(grønn)+hypotenus(gul) på begge trekantene, så det er nok noe mer utspekulert lureri som mith driver med.
Vis hele sitatet...
Tror det heller er ment at hypotenusen er plassert litt "høyere" opp enn den øverste, dermed blir den litt større, og det blir en ekstra rute.
Sitat av ulldott Vis innlegg
hypotenusen er vel hypotenus(grønn)+hypotenus(gul) på begge trekantene, så det er nok noe mer utspekulert lureri som mith driver med.
Vis hele sitatet...
Er du så sikker på det? Prøv å sammenligne hvor hypotenusen skjærer de forskjellige aksene oppover.
Sist endret av nikeman; 21. januar 2010 kl. 22:48. Grunn: feil i innlegget + spoiler
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Sitat av Mith Vis innlegg
Dette er jo, som tegneserien påpeker, ett lurespørsmål. Det finnes mange varianter av den og den blir ofte brukt i forskjellige rebusløp, quiz og andre typer spørreleker.

EDIT: Uten at det har for mye med spørsmålet å gjøre kan du jo leke litt med denne geometrioppgaven, som er litt i samme banen.
Hvordan kan det oppstå ett hull i den nederste trekanten når begge to er satt sammen av like biter?

http://imgur.com/D3Msy.gif
Vis hele sitatet...
Se på begge bildene nøye, gå gjennom rute for rute, jeg ser flere ruter som fylles mere på den nederste enn på den øverste, derav tom rute på nederste.

Edit; typo
Sist endret av Grimmy; 21. januar 2010 kl. 22:55.
Jeg har vært borti den trekantoppgaven før for en god stund siden. Så vidt jeg husker har det noe med at trekantene faktisk ikke er perfekte trekanter.
Den grønne og gule trekanten er ikke formlike, hypotenusene er ikke parallelle, men det ser slik ut fordi den tjukke sorte streken "fyller ut" trekantene og får hele trekanten til å se normal ut.

Husker ikke detaljene nøyaktig, men det var iallefall slik jeg husker oppgaven.

Edit: Jepp, jeg husket riktig http://en.wikipedia.org/wiki/Missing_square_puzzle

So the apparent combined hypotenuse in each figure is actually bent.

The amount of bending is around 1/28th of a unit, which is difficult to see on the diagram of this puzzle. Note the grid point where the red and blue hypotenuses meet, and compare it to the same point on the other figure; the edge is slightly over or under the mark. Overlaying the hypotenuses from both figures results in a very thin parallelogram with the area of exactly one grid square, the same area "missing" from the second figure.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp dette som blir "skjult" ved å bruke en tykk svart linje rundt figurene.
Sist endret av Bartulf; 21. januar 2010 kl. 23:13.
Litt på samme måten som den siste kronen er skjult i regnestykket i åpnings posten.
Sitat av kenny Vis innlegg
hmm.. da er regnestykket ganske missvisende satt opp.
Vis hele sitatet...
Det er i grunn hele poenget. Det er en logisk brist i den matematiske modelleringen av problemstillingen. Ganske besnærende ved første øyekast, men jo mer du tenker over hvordan man skal gå frem for å beskrive hendelsen matematisk, dess lettere ser du hvor og hvordan feilen oppstår.
"Feilen" i regnestykket oppstår når de gir 2kr i tips, men er 3 personer. Det vil si at den ene personen ikke gir tips eller at de gir et beløp per person som ikke er et heltall. Skal du regne for en og en person må du regne med brøker for å få det til å gå opp.

25kr for rom
10krx3 =-30kr
5kr i rest.

1krx5 =5kr i retur
2kr =-2 i tips
1krx3 =3 tilbake til hver
= alt går opp.

De får tilbake 5kr som de skal fordele mellom 3, for å gjøre det enkelt gir de 2kr tilbake som vil si at en ikke gir tips eller hver person gir 2/3kr hver eller 0,666666....
Hypotenusen på trekantene er konkav og konveks. Har sett disse lureoppgavene før.
Sitat av Sparkey Vis innlegg
"Feilen" i regnestykket oppstår når de gir 2kr i tips, men er 3 personer. Det vil si at den ene personen ikke gir tips eller at de gir et beløp per person som ikke er et heltall. Skal du regne for en og en person må du regne med brøker for å få det til å gå opp.

25kr for rom
10krx3 =-30kr
5kr i rest.

1krx5 =5kr i retur
2kr =-2 i tips
1krx3 =3 tilbake til hver
= alt går opp.

De får tilbake 5kr som de skal fordele mellom 3, for å gjøre det enkelt gir de 2kr tilbake som vil si at en ikke gir tips eller hver person gir 2/3kr hver eller 0,666666....
Vis hele sitatet...
nei, feilen oppstår ved at regnestykket sier "mennene betalte 27 kroner for rommet + 2 kr i tips". prisen på 27 kroner inkluderer rommet, OG tips, derfor blir som nevnt 100 ganger får det riktige regnestykket slik:

25 for rommet
2 i tips
3 tilbake
=30 kroner
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Bartulf Vis innlegg
Jeg har vært borti den trekantoppgaven før for en god stund siden. Så vidt jeg husker har det noe med at trekantene faktisk ikke er perfekte trekanter.
Den grønne og gule trekanten er ikke formlike, hypotenusene er ikke parallelle, men det ser slik ut fordi den tjukke sorte streken "fyller ut" trekantene og får hele trekanten til å se normal ut.

Det er nettopp dette som blir "skjult" ved å bruke en tykk svart linje rundt figurene.
Vis hele sitatet...
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8c/Missing_Square_Animation.gif
Hvilken tjukk svar linje? Den er helt uvesentlig.
Sitat av Sio Vis innlegg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8c/Missing_Square_Animation.gif
Hvilken tjukk svar linje? Den er helt uvesentlig.
Vis hele sitatet...
Du ser den røde klossen gjennom linja. Den blå derimot etter de har byttet plass, går ikke igjennom.

altså: de er ikke på samme plass



Tror jeg -.- Lureri er det iallefall, godt skjult.
Sist endret av Bombasa; 23. januar 2010 kl. 02:58.