Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1481
Jack of all trades
Apoxi's Avatar
Hei

Vi satt å lurte litt her på jobben (bra arbeidmoral ja!)
Hva skjer med vann med kullsyre, f.eks farris, i vektløs tilstand?
Hvilken vei vil boblene gå?
Bobler det i det hele tatt eller vil all kullsyre bare forsvinne så fort man åpner flasken?

Ingen av oss her er veldig kyndige innenfor dette emnet og tenkte kanskje at noen her kunne hjelpe oss med denne problemstillingen så vi kan jobbe igjen...


Apoxi
de vill vell stå stille siden det ikke er noe "opp eller ned" der oppe ^^
Sist endret av heipådeg; 13. januar 2010 kl. 14:55.
Nei, de vil gå i alle rettninger, siden massetettheten til luft er mindre enn massetettheten til vann

Dette er hvis vesken flyter i vektløs tilstand, hvis den er i en flaske vil vel det samme skje som på jorden.

Tror jeg ^^
Sist endret av MikeHunt; 13. januar 2010 kl. 15:03.
Boblene vil ikke presses i noen spesiell retning. Grunnen til at bobler presses opp når tyngdekraft er inne i bildet, er at gassen er lettere (har lavere massetetthet) enn væsken, og vannet trekkes da ned mer enn gassen, slik at gassen pent må trekke oppover. Mer presist kan du si at trykkgradienten i vannet, som forårsakes av tyngdekraften, gir ethvert innesluttet legeme en kraft i minkende trykks retning, og for et legeme med lavere massetetthet enn vann vil denne kraften være større enn tyngdekraften på samme legeme. I vektløs tilstand har du ikke denne trykkgradienten og boblene vil ikke presses i noen retning.

Du kan se det selv her: http://www.youtube.com/watch?v=4Iax3wNqktA#t=2m0s
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Her har du svaret ditt: http://www.youtube.com/watch?v=bgC-ocnTTto

Boblene vokser, og vil til slutt spise hverandre opp.

Edit: Provo var tidligere enn meg, men bare fordi pappa ringte idét jeg skulle til å trykke "send inn hurtigsvar". :-|
Sist endret av Kakcoo; 13. januar 2010 kl. 15:50.
Jack of all trades
Apoxi's Avatar
Trådstarter
Takk for svar, da kan vi kanskje få gjort noe her også!

Apoxi