Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1796
heisann !da har jeg mistet lappen for 5 år. så hører jeg noen si at man kan søke om å få kjøre moped ? Grunnen til det skal være at man får kjøre til jobb.
Noen som vet noe om hvordan dette fungerer =??
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det funker stortsett ikkje. Du har mista retten til å føre motorvogner generelt. Du kan alltids søke, men ting som var påregnelege før det inntraff vil generelt ikkje verte teke omsyn til. Iom. at du har mista lappen for fem år, vart du ikkje tatt i 117 i 80-sone heller for å sei det slik, så det reduserer nok sjansane dine endå meir.
El-sykkel er ikke et alternativ? Går ganske fort faktisk, om det ikke er så altfor langt til jobb.
Uvaksinert 👍
Fra tidlig 2000 tall så må alle ha lappen på moped og dermed kan du ikke det. Vet ikke om det er slik fortsatt at man kunne levere helseattest og ha ok vandel og få moped lappen uten noe opplæring hvis man er over en viss alder, men vandel blir jo uansett ett problem.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei. Har du mistet retten til å kjøre bil i 5 år, har du også mistet retten til å kjøre moped.
Jepp for det går under retten til å føre MOTORVOGN, være det 2,3 eller 4 hjul. Så som nevnt over kan jeg anbefale el-sykkel da det går faktisk oppimot 40-50 uten å ta no særlig i. Har testet en og da jeg ga på litt passerte jeg 50 men da ristet det godt så jeg ga meg mens leken var god.
Du kan søke om å få førerkort igjen etter 5 år. Om du ikke kjører ugyldig i mellomtiden så går det som oftest greit.

Hvordan mistet du den?
Sitat av Coffern Vis innlegg
Jepp for det går under retten til å føre MOTORVOGN, være det 2,3 eller 4 hjul. Så som nevnt over kan jeg anbefale el-sykkel da det går faktisk oppimot 40-50 uten å ta no særlig i. Har testet en og da jeg ga på litt passerte jeg 50 men da ristet det godt så jeg ga meg mens leken var god.
Vis hele sitatet...
Grensen er vel på 25 km/t for el-sykkel. Men selv det går ganske fort. Ved 12,5 km til jobb blir det 30 minutter. Absolutt ikke dårlig.
Iflg lovverket skal ikke sykkel med elmotor overstige 25kmt med hjelp fra motor.

Hva som selges er en helt annen sak. Eventuelt hva man gidder bygge selv.