Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 10591
Hei freaks!
Jeg fant ingenting på forumet om Anonymous så jeg lager en tråd

Hva er deres synspunkter og meninger om gruppen?



Jeg synes det er ganske interessant fordi de jobber for ytringsfrihet og gjenerelt frihet i hele verden, og støtter visse grupper som palestinerne, og andre i krig. De driver også med hacking av diverse systemer som visa,mastercard osv osv og amerikanske stats-nettsider.

Poenget mitt var, hva mener dere om Anonymous? Synes du det de gjør er bra eller dårlig? Argumenter.
Gjerne skriv hva mer de har gjort!


Beklager for dårlig skrivet.
Det er vanskelig å mene noe om "Anonymous" fordi hvem som helst kan kalle seg anonymous og utføre handlinger og utgi seg for å være en del av anonymous.

Hvis man skal diskutere hva man mener om Anonymous, burde man heller fokusere på enkelt-handlinger istedenfor "Anonymous" i sin helhet. En del handlinger utført bak "anonymous" -masken har vært trakassering osv.

Personlig liker jeg aksjonene folk har gjort bak "anonymous" -masken mot Scientologi-kirken.

"Anonymous" er bare mennesker som låner masken for å være anonym mens de utfører handlingene sine.

Det er ikke noe fasitsvar på hva alle i anonymous mener om én ting, det er ingen organisasjon.
Sist endret av Turbolego; 27. april 2014 kl. 19:09.
En annen ting man må ha i tanke når man skal diskutere dette er at mange store hackinggrupper påstår jo at det er de som har gjort ditt, og de som har gjort datt bare for PR. For alt vi vet kan det være andre hackingsgrupper som har gjort mange av handlingene Anonymous påstår at de har gjort
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Anonymous er en fantastisk måte å utføre aktivisme på og, alikevel bli tatt på alvor, for det blir man ikke ellers. Er "medlem" selv og har utført DDOS angrep bak maska
Småunger som tror de er kule aktivister fordi de har vært med på å DDoS-e noen og har kjøpt seg en Guy Fawkes-maske

For å være helt ærlig er det få grupperinger jeg syns er teitere enn anonymous
Utrolig slitsom gjeng som er ekstremt flinke til å bedrive selvforherligelse og opphausing. Faktisk aktivisme som har noen effekt, derimot, er det ikke så veldig ofte vi ser fra den retningen.
Som de to over meg sier, så er det en irriterende gjeng.
Men de hjalp til å kaste lys over hvor tåpelig scientologikirken er.
Trur disse fire videoene beskriver åssen jeg ser på Anonymous:
Video 1
Video 2
Video 3
Video 4
Det interessante med Anonymous er hvordan så mange tusen dobbelmoralister kan komme sammen å drive gjøn, og ikke innse at det de gjør går imot deres egne etiske premisser.
Atomic radiation
Underlaid atom's Avatar
Synst de er litt tåpelige. Selv om den aksjonen mot Scientologi-kirken og mot han rasistiske radio verten som fikk 1000 pizzaer og fult av andre ting helt random på døra i hans eget navn.
Sitat av Underlaid atom Vis innlegg
Synst de er litt tåpelige. Selv om den aksjonen mot Scientologi-kirken og mot han rasistiske radio verten som fikk 1000 pizzaer og fult av andre ting helt random på døra i hans eget navn.
Vis hele sitatet...
Mye er jo genialt da
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av McLovin Vis innlegg
Det interessante med Anonymous er hvordan så mange tusen dobbelmoralister kan komme sammen å drive gjøn, og ikke innse at det de gjør går imot deres egne etiske premisser.
Vis hele sitatet...
Etiske prinsipper? Anonymous har ingen etiske prinsipper, foruten "moralfags", den eneste var kanskje å ikke angripe media, men ellers er alt fritt villt blant denne merkelige gruppen bestående av noen få med intelligens og en skare av degenererte fjortisser.
Når det kommer til (D)DoS aksjoner på nett, så syntes jeg jeg th3j35t3r er mye bedre iom at han angriper nettsider som virkelig burde bli tatt nett (primært nettsider som rekrutterer folk til jihad) Hva han gjør finner du på nettsiden hans her.
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Sitat av Underlaid atom Vis innlegg
Synst de er litt tåpelige. Selv om den aksjonen mot Scientologi-kirken og mot han rasistiske radio verten som fikk 1000 pizzaer og fult av andre ting helt random på døra i hans eget navn.
Vis hele sitatet...
Må faktisk si meg enig i at de siste åra egentlig har vært mest tull, men million mask march var jo genialt haha

Sitat av SimenGaming Vis innlegg
Lol, nå er du ikke anonym lenger.
Vis hele sitatet...
Trur du jeg har Grisefett som egennavn???
Sist endret av Grisefett; 28. april 2014 kl. 17:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Når skal folk forstå at "Anonymous" ikke er en gruppe som spiser fredagsmiddag sammen?

Anonymous er hvem som helst.
Jeg husker anonymeous truet med å sabotere Internettforbindelsen til Egypt
for noen år siden.
I sannhet ett tveegget sverd.
Så tok den lokale høvdingen og dro ut kabelen selv.
Det ble veldig stille :-)
Sitat av Grisefett Vis innlegg



Trur du jeg har Grisefett som egennavn???
Vis hele sitatet...
Nei, men nå er meninga med anonymous å være; surprise, surprise anonym. Noe du ikke lenger er når du skryter av at du har vært med på DDOS-angrep selvom om du går under et nick.
Sist endret av SimenGaming; 4. mai 2014 kl. 03:06.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av Jim114 Vis innlegg
Jeg husker anonymeous truet med å sabotere Internettforbindelsen til Egypt
for noen år siden.
I sannhet ett tveegget sverd.
Så tok den lokale høvdingen og dro ut kabelen selv.
Det ble veldig stille :-)
Vis hele sitatet...
Kilde til dette?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Jim114 Vis innlegg
Jeg husker anonymeous truet med å sabotere Internettforbindelsen til Egypt
for noen år siden.
I sannhet ett tveegget sverd.
Så tok den lokale høvdingen og dro ut kabelen selv.
Det ble veldig stille :-)
Vis hele sitatet...
De er mest kjent for å faktisk hjelpe det Egyptiske folket med å koble seg til internett for å rapportere ting som skjedde i kaoset:
http://www.huffingtonpost.com/2011/0..._n_815889.html
Sitat av moridin Vis innlegg
Småunger som tror de er kule aktivister fordi de har vært med på å DDoS-e noen og har kjøpt seg en Guy Fawkes-maske

For å være helt ærlig er det få grupperinger jeg syns er teitere enn anonymous
Vis hele sitatet...
Nå står jo Anonymous for privatliv og internett frihet, og jeg ville ikke sagt at unger med en svak booter på 1 gbps kan kalle seg et "ekte" Anonymous medlem, som har vært med på flere av de store oppdragene deres. Synd at alle bare kan påstå at de er medlem av gruppen. Men du kan tenke deg: Mye av grunnen til at vi har så mye frihet på internett i dag er på grunn av slike grupper, der Anonymous uten tvil er den største.
Sist endret av annern55; 4. mai 2014 kl. 10:36.
Jeg vil ikke påstå at anonymous har noe med friheten vi har på internett i dag selv om de liker å påstå det selv.

Som mange andre her i tråden synes jeg hele opplegget er teit og latterlig.
etse du er en av dem som mener at anonymous er teit uten å si hvordan du ville ha gjort det dersom du var en frihetsforkjemper; har du noen metoder du mener kan styrke personvernet til enkeltindividet?
Sist endret av nudo; 5. mai 2014 kl. 10:17.
Sitat av nudo Vis innlegg
etse du er en av dem som mener at anonymous er teit uten å si hvordan du ville ha gjort det dersom du var den som en frihetsforkjemper; har du noen metoder du mener kan styrke personvernet til enkeltindividet?
Vis hele sitatet...
Dude, alvorlig talt.

For det første, så er ikke Anonymous noen organisert gruppering. Som nevnt, hvem som helst kan kalle seg for Anonymous. Organisering fører til makt og innflytelse, som vi alle har sett gjennom fagforeninger, Mandelas bevegelse, og lignende.

For det andre, så blir det noe latterlig å kjempe for frihet uten å stå frem med talspersoner o.l. i media, og bare gjennomføre DDoS-angrep i ett jævla sett for å oppnå frihet.. Hele "gruppen" får et usaklig-preg. At det er datakåte småkids som har klekket ut hvordan man benytter seg av LOIC, er vel en ganske generell oppfatning av det hele.

For det tredje, tror du virkelig at man styrker personvern og frihet for den enkelte gjennom å ta på seg en Guy Fawkes-maske og være keyboard warrior? Man burde i det minste prøve å gjennomføre noe organisasjonsbasert opplegg, ev. mediasaker, jobbe inn mot politiske parti, og så videre, for å få innflytelse. Innflytelse er makt, og jeg ser ikke hvordan Anonymous har verken innflytelse eller noe annet, som kan bidra i kampen for et fritt internett.
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Sitat av fisk23 Vis innlegg
Dude, alvorlig talt.

For det første, så er ikke Anonymous noen organisert gruppering. Som nevnt, hvem som helst kan kalle seg for Anonymous. Organisering fører til makt og innflytelse, som vi alle har sett gjennom fagforeninger, Mandelas bevegelse, og lignende.

For det andre, så blir det noe latterlig å kjempe for frihet uten å stå frem med talspersoner o.l. i media, og bare gjennomføre DDoS-angrep i ett jævla sett for å oppnå frihet.. Hele "gruppen" får et usaklig-preg. At det er datakåte småkids som har klekket ut hvordan man benytter seg av LOIC, er vel en ganske generell oppfatning av det hele.

For det tredje, tror du virkelig at man styrker personvern og frihet for den enkelte gjennom å ta på seg en Guy Fawkes-maske og være keyboard warrior? Man burde i det minste prøve å gjennomføre noe organisasjonsbasert opplegg, ev. mediasaker, jobbe inn mot politiske parti, og så videre, for å få innflytelse. Innflytelse er makt, og jeg ser ikke hvordan Anonymous har verken innflytelse eller noe annet, som kan bidra i kampen for et fritt internett.
Vis hele sitatet...
Du fikk vel ikke med deg million mask march du "facepalm"
http://i1.ytimg.com/vi/33_x2TmopC0/maxresdefault.jpg
Det var massevis av demonstrasjoner verden over, også i Norge.
Sitat av Grisefett Vis innlegg
Du fikk vel ikke med deg million mask march du "facepalm"
http://i1.ytimg.com/vi/33_x2TmopC0/maxresdefault.jpg
Det var massevis av demonstrasjoner verden over, også i Norge.
Vis hele sitatet...
Men dette er jo bare én demonstrasjon. Arbeider du for frihet 'n shit, så trenger du nok mer enn denne ene demonstrasjonen. Du må rett og slett ha mer organiserte greier for å komme noen vei.

Jeg skjønner at du synes Anonymous er kult og alt det der, men hvis du tenker kritisk og fornuftig i noen minutter, så blir du nok snart enig i at organisering og målrettet arbeid over lengre perioder er bedre enn stikk- og enkeltvis arbeid.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Grisefett Vis innlegg
Du fikk vel ikke med deg million mask march du "facepalm"
http://i1.ytimg.com/vi/33_x2TmopC0/maxresdefault.jpg
Det var massevis av demonstrasjoner verden over, også i Norge.
Vis hele sitatet...
De er ikke organiserte på en ordentlig måte. De har ikke en fast nettside, møtested eller lignende og man kan aldri kalle seg et "medlem". Hvem som helst kan lage en nettside dedikert til Anonymous og/eller skape demonstrasjoner, det er hele ideén, at det kan være hvem som helst. Med andre ord kan fint jeg skape demonstrasjon mot at homofile skal få gifte seg bak Anonymous-gruppen, og det vil enda være Anonymous som står bak så lenge jeg vil at det skal være det.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Med andre ord kan fint jeg skape demonstrasjon mot at homofile skal få gifte seg bak Anonymous-gruppen, og det vil enda være Anonymous som står bak så lenge jeg vil at det skal være det.
Vis hele sitatet...
Kan du ikke prøve og se hva som skjer dersom noen gjør det?
Bare for å sjekke at fisk23 og du sier faktisk stemmer med virkeligheten.
Sist endret av nudo; 5. mai 2014 kl. 21:56.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av nudo Vis innlegg
Kan du ikke prøve og se hva som skjer dersom noen gjør det?
Bare for å sjekke at fisk23 og du sier faktisk stemmer med virkeligheten.
Vis hele sitatet...
Om noe skjer har ingenting å si. Gruppen har som sagt ingen ledere og ingen organisering, derfor kan absolutt alle som vil det kalle seg Anonymous og gjøre ting under det navnet.

I teorien kan faktisk to grupper med folk bak Anonymous stå og demonstrere mot hverandre. Hvis noen av de starter feks en demonstrasjon og noen andre ikke er enige, så kan de bare slenge på seg masken, si at de er Anonymous og vips, Anon VS Anon. Det hadde vært rimelig komisk.
Sitat av etse Vis innlegg
Jeg vil ikke påstå at anonymous har noe med friheten vi har på internett i dag selv om de liker å påstå det selv.

Som mange andre her i tråden synes jeg hele opplegget er teit og latterlig.
Vis hele sitatet...
Det ser ikke ut som du forsto hva jeg mente utifra det du skrev som tilbakemelding. Beklager hvis det kom fram litt uklart; altså med mer internett frihet mener jeg "freedom to information", ikke ytringsfrihet og sånn. f.eks de står for at piratkopiering skal være lov, og de styrker jo derfor så klart torrent-sider der hvor man kan laste ned piratkopierte filer.
Sist endret av annern55; 5. mai 2014 kl. 22:17.
å påstå at kampen om gratis tilgang til informasjon, handler om at man skal få lov til å piratkopiere er vel noe som får flere av oss til å ikke like dem. Kampen og gratis tilgang til informasjon, samt fri flyt av informasjon er kjempeviktig. Men kun når informasjon betyr nyheter, meningsytringer, litteratur og mye annet innenfor denne sjangeren.

Det å få lov til å piratkopiere er noe jeg er i mot, og selv om jeg hadde vært for ville jeg sagt det er en uviktig og ubetydelig sak i det store bildet. Jeg mener en menneske som skaper noe, uavhengig av og det er digitalt eller fysisk, skal ha alle rettighetene til det han har laget. Ønsker folk å dele det de har laget fritt på internett, så er det all creds til dem, men det er noe de i så fall må velge selv.
Jeg synes flere har et helt feil utgangspunkt når det gjelder Anonymous.
De står ikke bare for å få et "fritt internett". De vil frigi hele verden fra korrupsjon og demonstrasjonene handler ikke om å få fritt internet.

Alle skal være fri.
De arbeider sterkt i undertrykkende land som feks Ukraina, brazil, venuzuela og de står også for palistinerne i mot Israel og USA.
Det er mange demonstrasjoner over hele verden som bærer denne masken, men det vet jo ikke folk om, siden media har ikke lyst til at andre skal få vite det

Nei, jeg støtter de
Dere som kritiserer anonymous ser ut til å ha en helt feil forståelse av den politiske retningen anarki( Anarki kommer av det greske ord ἀναρχία anarkhia, som betyr «fravær av et styre » (sammensatt av ἀν- an- «uten» og ἀρχία arkhía «styre») )

I et anarki er organisasjon helt feil, organisasjoner har ledere, bl a skrives det lenger opp:

Sitat av fisk23 Vis innlegg
Man burde i det minste prøve å gjennomføre noe organisasjonsbasert opplegg, ev. mediasaker, jobbe inn mot politiske parti, og så videre, for å få innflytelse. Innflytelse er makt, og jeg ser ikke hvordan Anonymous har verken innflytelse eller noe annet, som kan bidra i kampen for et fritt internett.
Vis hele sitatet...
Sitat av nudo Vis innlegg
Dere som kritiserer anonymous ser ut til å ha en helt feil forståelse av den politiske retningen anarki( Anarki kommer av det greske ord ἀναρχία anarkhia, som betyr «fravær av et styre » (sammensatt av ἀν- an- «uten» og ἀρχία arkhía «styre») )

I et anarki er organisasjon helt feil, organisasjoner har ledere, bl a skrives det lenger opp:
Vis hele sitatet...
Nei, det er helt feil. Anarkisme er først og fremst fravær av staten. De aller fleste rettingene tror på et samfunnet bygget på frivillig organisering med forholdsvis flat struktur. Det er du som har missforstått anarkisme.
Sist endret av Mith; 6. mai 2014 kl. 07:40.
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Sitat av fisk23 Vis innlegg
Men dette er jo bare én demonstrasjon. Arbeider du for frihet 'n shit, så trenger du nok mer enn denne ene demonstrasjonen. Du må rett og slett ha mer organiserte greier for å komme noen vei.

Jeg skjønner at du synes Anonymous er kult og alt det der, men hvis du tenker kritisk og fornuftig i noen minutter, så blir du nok snart enig i at organisering og målrettet arbeid over lengre perioder er bedre enn stikk- og enkeltvis arbeid.
Vis hele sitatet...
Noe enig, men jeg fikk inntrykk av at alt anonymous noensinne har gjort er DDOS angrep, noe som ikke er sant. Dessuten er million mask march bare et eksempel, har vært mange mindre demonstrasjoner utført av anonymous. Tro meg, jeg har kontakt med de folka der.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Grisefett Vis innlegg
Noe enig, men jeg fikk inntrykk av at alt anonymous noensinne har gjort er DDOS angrep, noe som ikke er sant. Dessuten er million mask march bare et eksempel, har vært mange mindre demonstrasjoner utført av anonymous. Tro meg, jeg har kontakt med de folka der.
Vis hele sitatet...
Jeg har også kontakt med selverklærte medlemmer av Anonymous, og si at du har kontakt med noen i "Anonymous" er virkelig ikke noe stort, ettersom du sannsynligvis kan kommunisere med en stor del av dem bare ved å skrive på 4chan (folk som kaller seg "medlemmer i Anonymous").

Anonymous har gjort en del, men som gruppe er de ikke organisert, så jeg vil ikke si at de er noe og se verken opp til eller ned på.
Sitat av Mith Vis innlegg
Nei, det er helt feil. Anarkisme er først og fremst fravær av staten. De aller fleste rettingene tror på et samfunnet bygget på frivillig organisering med forholdsvis flat struktur. Det er du som har missforstått anarkisme.
Vis hele sitatet...
Jeg eller div leksikon og wikipedia?
Det er du som ikke forstår hva du leser i leksikonet. Du kan ikke definere en ideologi utifra hvilke greske eller latinske ord som er slått sammen for å skape et navn.

Anarki er heller ingen politisk retting, rettingen heter anarkisme. Et samfunn i anarki er heller ikke målet til spesielt mange anarkister, men det kommer litt an på hvordan man definerer anarki. Du har definert det feil i forhold til den politiske retningen du prøver å beskrive.

Hvis anon er anarkister som lever i et anarki og det ikke skal være organisasjoner i et anarki, hvordan kan da anon eksistere som organisasjon?

Uansett, dette blir veldig offtopic, men å si at anon ikke kan organisere seg fordi de er anarkister er helt feil. De er ikke spesielt organisert nå, derfor kan man si at grupperingen har anarkistiske tendenser, men det har også borgerkriger, naturkatastrofer og flyulykker, så det har ikke spesielt mye med anarkisme å gjøre.
Sist endret av Mith; 6. mai 2014 kl. 11:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har aldri prøvd å beskrive noen politisk retning, jeg har forsøkt å beskrive tilstanden man må igjennom for å komme ut av den korrumperte situasjonen vi er i pr idag.

Jeg tror ikke du har lest mine innlegg, det eneste innlegget mitt som benytter begrepet organisasjon er et svar til andre.

Det jeg skrev var at det som kjennetegner et anarki er at det ikke har ledere.

En ting du har helt rett i er at flere samtidstolkninger av politiske ideologier ikke henger på greip i forhold til utgangspunktet, jeg tror blandt annet at ditt forhold til Anarki er litt dyster, videre har min favoritt aristokrati forråtnet i sin helhet.

Jeg tror det er mer riktig å omtale anonymous som et fenomen enn en gruppe.
Sist endret av nudo; 6. mai 2014 kl. 11:54.
Dere som kritiserer anonymous ser ut til å ha en helt feil forståelse av den politiske retningen anarki( Anarki kommer av det greske ord ἀναρχία anarkhia, som betyr «fravær av et styre » (sammensatt av ἀν- an- «uten» og ἀρχία arkhía «styre»)
Vis hele sitatet...
Hvis ikke det er å beskrive en politisk retning så vet ikke jeg, det er fortsatt feil at det som kjennetegner et anarki er fravær av ledere og selvfølgelig er anon en gruppe, selv om de er løst organisert. Anarki er (nesten) alltid dystert, idealsamfunnet til anarkister er ikke nødvendigvis det. Jeg har sjøl vært anarkosyndikalist så jeg får bare sitere siste setningen på norsk wikipedia som oppsummerer denne diskusjonen for min del.
Dette er en typisk kommunikasjonsbrist mellom de som tror på anarkisme som en bæredyktig samfunnsinnretning, og de, som ikke er bekjente med anarkistisk ideologi og filosofi
Vis hele sitatet...
Som sagt, dette er oftopic, men jeg har et litt mer nyansert bilde på anon enn det moridin har, selv om 95% av det de driver med ikke er annet enn hærverk
Sist endret av Mith; 6. mai 2014 kl. 13:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av etse Vis innlegg
å påstå at kampen om gratis tilgang til informasjon, handler om at man skal få lov til å piratkopiere er vel noe som får flere av oss til å ikke like dem. Kampen og gratis tilgang til informasjon, samt fri flyt av informasjon er kjempeviktig. Men kun når informasjon betyr nyheter, meningsytringer, litteratur og mye annet innenfor denne sjangeren.

Det å få lov til å piratkopiere er noe jeg er i mot, og selv om jeg hadde vært for ville jeg sagt det er en uviktig og ubetydelig sak i det store bildet. Jeg mener en menneske som skaper noe, uavhengig av og det er digitalt eller fysisk, skal ha alle rettighetene til det han har laget. Ønsker folk å dele det de har laget fritt på internett, så er det all creds til dem, men det er noe de i så fall må velge selv.
Vis hele sitatet...
Du har et godt poeng der, etse. Jeg syntes allikevel at piratkopiering burde være lov, ihvertfall når det kommer til filmer. Bruker gjerne netflix til gamle filmer, men desverre så har de ikke alle de nye filmene som jeg gjerne vil se, og når man har muligheten til å laste ned en film med et par klikk, så gjør jeg heller det en å bruke tusenvis av kroner på filmer vær måned, som den Film buff'en jeg er.

Enig i at de som lager en film burde få all credits for det de har lagd, noe de som oftest gjør. Med dette mener jeg at det er så og si ingen pirater som sier at de har laget en film som egentlig Marvel har lagd. (Dette er bare et eksempel.) Det at film-producers blir "plaget/taper penger" på piratkopiering er noe de bare må finne seg i. De som velger å støtte dem, vær så god å kjøp filmer i bøtter å spann, mens de som heller velger å spare penger, får gjøre det.
En annen ting jeg vil nevne er nye episoder av 24, Game Of Thrones, The blacklist osv kommer ikke kommer til Norge før hele sesongen er ferdig, om ikke et par ekstra måneder etter det også. Hvordan skal man få tilgang til å se på dette uten piratkopiering?

Før så hadde jeg ikke noe formening om piratkopiering. Jeg syntes ihvertfall at det var forståelig at det var ulovlig, men etter å ha lest denne: http://www.tweakguides.com/Piracy_1.html skiftet jeg meningen min helt, noe jeg antar at du vil også, men det er nok alt for mye å lese til at du gidder det. Uansett, in the end syntes jeg at piratkopiering burde være lov.
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Sitat av Choobe Vis innlegg
Jeg har også kontakt med selverklærte medlemmer av Anonymous, og si at du har kontakt med noen i "Anonymous" er virkelig ikke noe stort, ettersom du sannsynligvis kan kommunisere med en stor del av dem bare ved å skrive på 4chan (folk som kaller seg "medlemmer i Anonymous").

Anonymous har gjort en del, men som gruppe er de ikke organisert, så jeg vil ikke si at de er noe og se verken opp til eller ned på.
Vis hele sitatet...
Nå synes nå jeg at den løse organiseringa er mye av det geniale, men også ugeniale ved anonymous. Men det finnes massevis av bedre organiserte "undergrupper". Det er fullt mulig du har hørt om Lulzsec fra før, men de VAR en slik undergruppe.

http://en.wikipedia.org/wiki/LulzSec Det var et av de meste kjente eksemplene.
E til. Den er også borte, men erstattet av nye undergrupper. Var mye mer aktiv i miljøet før.

https://twitter.com/CabinCr3w

Også her har vi en gruppe som endå er aktiv:
https://twitter.com/OpLastResort
Sist endret av Grisefett; 6. mai 2014 kl. 14:16.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Anonymous har blitt et så løst begrep at det ikke gir mye mening for meg lenger. Når man snakker om Anonymous er det som om man snakker om enhver internet-bruker som bruker internet litt mer enn Ola Nordmann. En som bryr seg.

Jeg var selv en del av en gruppe som drev med demonstrasjoner og lignende, mot DLD og Scientologi-kirka. Det var ganske gøy og jeg følte at vi virkelig gjorde noe produktivt. Men den gruppen var som alle andre Anonymous-grupper veldig åpen og det ble etterhvert et stort flertall av mindreårige medlemmer som ikke helt skjønte konsekvensene av sine handlinger, som ikke reflekterte hva vi som gruppe sto for. Det var da jeg innså at det var på tide å slutte.
Det siste jeg hørte var at det endte med betinget fengsel og bot for de gutta. Absolutt fortjent, men jeg tror at mye kunne vært unngått hvis de ikke hadde vært så "unge og dumme". For de hadde mye kunnskap og de kunne sakene sine.
Selv om jeg støtter mye av det de står for liker jeg absolutt ikke måtene de oppfører seg på. Jeg har likevel en viss sympati for dem.
Å DDoSe er en billig måte for feige folk å føle makt.

En gang var jeg stolt av å gå med Guy Fawkes-maske, men når jeg ser noen som bruker det nå blir jeg flau på deres vegne.
Sist endret av PerPerPerPer; 6. mai 2014 kl. 15:01.
Sitat av annern55 Vis innlegg
Du har et godt poeng der, etse. Jeg syntes allikevel at piratkopiering burde være lov, ihvertfall når det kommer til filmer. Bruker gjerne netflix til gamle filmer, men desverre så har de ikke alle de nye filmene som jeg gjerne vil se, og når man har muligheten til å laste ned en film med et par klikk, så gjør jeg heller det en å bruke tusenvis av kroner på filmer vær måned, som den Film buff'en jeg er.
Vis hele sitatet...
Og de pengene, du hadde brukt, og andre bruker på filmer. Er det filmselskapene betaler skuespillere, direktører og en haug med andre folk og rekevisitter som filmlaging koster. Met andre ord; du ødelegger grunnlaget til et produkt, du vil ha!
Virker det smart?
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Og de pengene, du hadde brukt, og andre bruker på filmer. Er det filmselskapene betaler skuespillere, direktører og en haug med andre folk og rekevisitter som filmlaging koster. Met andre ord; du ødelegger grunnlaget til et produkt, du vil ha!
Virker det smart?
Vis hele sitatet...
Er ganske enig der, hvis kun en ting skulle vært lov å piratkopiere er det bare tåpelig hvis det er filmer haha. Men hva et BETALT fildelingsselskap?

Det er så mange løsninger på slikt. Filmlagerne får peng og vi sparer en masse, og hvorfor skal skuespillere tjene en million i måneden?
Skulle ønske det var en type "Netflix" eller "HBONordic" side der du kunne betale 200-300 kr/mnd for å kunne laste ned og se alt som blir delt på net av torrents filmer/serier lovlig, der kunne noen av kronene gått til filmrettighetseieren, noe til drift av siden og noe til subbers også videre.

Tror det er mange der ute som hadde betalt noen hundrelapper for en slik tjeneste.
Sitat av Grisefett Vis innlegg
Er ganske enig der, hvis kun en ting skulle vært lov å piratkopiere er det bare tåpelig hvis det er filmer haha. Men hva et BETALT fildelingsselskap?

Det er så mange løsninger på slikt. Filmlagerne får peng og vi sparer en masse, og hvorfor skal skuespillere tjene en million i måneden?
Vis hele sitatet...
Min utheving: Så det handler om sjalusi og misunnelse? Du synes det er galt at enkelte tjener mer penger enn andre? I så fall er ikke problemet ditt at piratkopiering er ulovelig, men at du lever i en kapitalistisk verden. Så det du burde jobbe for er mer sosialisme og eventuelt kommunisme. Hvor ting som kultur skal bli delt gratis med resten av samfunnet, og alle jobber for samme lønn.

Hele poenget mitt er at det helt klart kan være masse fordeler med å spre det man skaper gjennom fildeling - men det burde være opp til skaperene og bestemme om dette skal gjøres. Det er de som har laget produktet, så de burde selvfølgelig stå fritt til å gjøre akkurat som de vil med det. Hvis det betyr å vise den på kino med inngangsbiletter med en pris på 10.000,- så står de fritt til det. Trolig vil nok ikke mange se filmen, og de tjener neppe mye penger. Men det er dems valg.

I mine øyne er det å være for fildeling (via ting som f.eks. piratebay) det somme som å si at man ikke mener at man skal få lov til å bestemme over det man selv lager. Og det blir helt feil og merkelig i mine øyne.
Sist endret av etse; 8. mai 2014 kl. 16:53.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har en kompis som har fått en form for "åpenbaring" ang anonymous og mener nå "de" har gjort veldig mye. Han sitter å snakker om at anonymous frigjorde Tunisia og Egypt på nermest egenhånd, som han så i en eller annen dokumentar. Det er helt håpløst å diskutere med vedkommende, da jeg er uenig i hvor stor påvirkning de hadde, og han mener de reddet landene.

Noen her som har noe helt konkret å komme med ang hva "de" gjord i revolusjonen i Tunisia og Egypt?

Eller skal jeg bare gi opp å diskutere med han?
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Jeg synes de er en gruppe med tullinger som hauser opp bidraget deres noe veldig, bidraget til forandring i verden altså. Dessuten vil du ha varige og reelle forandringer hjelper det ikke å angripe andres websider eller gå "anonymt" i demonstrasjonstog; bli store nok og prøv å jobb med å påvirke beslutningstakere på en mer konstruktiv måte, se hva andre bevegelser har gjort btw.