Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2298
Heisann, har sett meg lei av pcen fra 2010 som klarer å dra det meste, men begynner å slite med de nyeste spillene.
Jeg har lyst å kunne kjøre alt på fullt, og streame via Twitch med god kvalitet.
Har ett budsjett på 8-10.000 men må ikke brukes så mye (ser for meg en oppgradering til 3-5000?+)

pc;
https://www.komplett.no/intel-core-i...ocessor/604498
https://www.komplett.no/kingston-val...4gb-cl9/352067
https://www.komplett.no/xfx-radeon-h...b-gddr5/614349
https://www.komplett.no/gigabyte-ga-...et-1156/508058
https://www.komplett.no/cooler-maste...ed-sort/579816
https://www.komplett.no/corsair-cx-600w-psu/612436

Har ikke mye peil på pc, og overklokking kan jeg ikke!

Håper på hjelp
decn
Det du trenger er jo litt mer RAM, 4GB er på grensa, til spilling er 8GB eller litt mer å foretrekke, men dette er billig, 400-800kr for 8-16GB RAM. Nytt skjermkort, 2500 kr er en grei pris å legge i dette egentlig, kanskje litt mer om du har lyst. Og processoren vet jeg desverre ikke mye om, har aldri lagt meg i noe annet enn 2500k processorene til Intel, aka. i3, i5 og i7, så jeg vet ikke om den du har nå holder mål, eller trenger å oppgraderes.

Foreløpig maks oppgraderings pris; 3-3500kr for prosessor, HK og RAM, og rundt om 2000, 2500 eller 3000kr for skjermkort.

Ny pc vil jo da komme på evt. litt mer, men du kan forstatt få det innnenfor budsjettet ditt på 8-10,000 og få en rå gaming pc!
Sist endret av kandetfixes; 13. april 2014 kl. 19:33.
her vil nok en ny PC være smart. skjermkortet er greit, men som gamer ragner jeg med det er det som trengs mest. prossesor er helt ok, men du får vel en 50-70% mer ytelse av en i5 idag. hadde jeg vært deg ville jeg ventet til sommeren og kjøpt pc med det da nyeste fra intel altså brodwell cpu med nytt HK og ddr4 ram. mulig at nye graffikkort har blitt sluppet også, men det er mer spekulasjoner enn noe annet.
Trådstarter
10 0
Sitat av materi Vis innlegg
her vil nok en ny PC være smart. skjermkortet er greit, men som gamer ragner jeg med det er det som trengs mest. prossesor er helt ok, men du får vel en 50-70% mer ytelse av en i5 idag. hadde jeg vært deg ville jeg ventet til sommeren og kjøpt pc med det da nyeste fra intel altså brodwell cpu med nytt HK og ddr4 ram. mulig at nye graffikkort har blitt sluppet også, men det er mer spekulasjoner enn noe annet.
Vis hele sitatet...
Vil ikke en ny cpu, grafikkkort, Hk og en SSD (blir ca 5000ish+) hjelpe en god del? Altså den kjører nesten alt på fullt, så en liten oppgradering har andre sagt vil kunne fremme ytelsen veldig.
Sliter dog med å finne hvilke deler som er mest valuta for penga, og passer sammen
cpu, hk, ssd, og gpu for 5000 blir litt lite..
Sitat av materi Vis innlegg
her vil nok en ny PC være smart. skjermkortet er greit, men som gamer ragner jeg med det er det som trengs mest. prossesor er helt ok, men du får vel en 50-70% mer ytelse av en i5 idag. hadde jeg vært deg ville jeg ventet til sommeren og kjøpt pc med det da nyeste fra intel altså brodwell cpu med nytt HK og ddr4 ram. mulig at nye graffikkort har blitt sluppet også, men det er mer spekulasjoner enn noe annet.
Vis hele sitatet...
Ikke på noen måte. En 760 yter ca som en 8350, altså mer enn bra nok og bottlenecker ikke.

Til gaming funker altså en 760 helt fint med mindre man kjører syke resolutions og skjermkort.

OP, hør på kandetfixes han kommer med fornuftige råd. Bruk 3500kr på en oppgraderingspakke som denne og kjøp dette.

Blir det for dyrt kan du eventuelt gå for dette skjermkortet.
Trådstarter
10 0
Sitat av fatfro Vis innlegg
Ikke på noen måte. En 760 yter ca som en 8350, altså mer enn bra nok og bottlenecker ikke.

Til gaming funker altså en 760 helt fint med mindre man kjører syke resolutions og skjermkort.

OP, hør på kandetfixes han kommer med fornuftige råd. Bruk 3500kr på en oppgraderingspakke som denne og kjøp dette.

Blir det for dyrt kan du eventuelt gå for dette skjermkortet.
Vis hele sitatet...
Hvor stor er forskjellen på de to skjermkortene?
Og er det mest valuta for pengene og kjøpe slike pakker?
Ser det fort blir 6-7000 ettersom jeg også skal ha en SSD, er det ikke da nesten likegreit å kjøpe en ny pc til 8-9000? F.eks en demo-pc fra komplett?

Sitat av fatfro Vis innlegg
Ikke på noen måte. En 760 yter ca som en 8350, altså mer enn bra nok og bottlenecker ikke.

Til gaming funker altså en 760 helt fint med mindre man kjører syke resolutions og skjermkort.

OP, hør på kandetfixes han kommer med fornuftige råd. Bruk 3500kr på en oppgraderingspakke som denne og kjøp dette.

Blir det for dyrt kan du eventuelt gå for dette skjermkortet.
Vis hele sitatet...
Du sier og at jeg kan fint klare meg med cpuen(?) Men vil at jeg skal kjøpe en ny en i oppgraderingspakke?
Sist endret av decn; 13. april 2014 kl. 22:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av decn Vis innlegg
Hvor stor er forskjellen på de to skjermkortene?
Og er det mest valuta for pengene og kjøpe slike pakker?
Ser det fort blir 6-7000 ettersom jeg også skal ha en SSD, er det ikke da nesten likegreit å kjøpe en ny pc til 8-9000? F.eks en demo-pc fra komplett?


Du sier og at jeg kan fint klare meg med cpuen(?) Men vil at jeg skal kjøpe en ny en i oppgraderingspakke?
Vis hele sitatet...
Prøvde å rette på det han sa at haswell er 50% bedre. Du vil kunne klare deg med 760, men du vil få bedre ytelse med haswell. Kommer litt an på hvor mye penger du skal legge i oppgraderingen.

270x og 280x er to ganske bra skjermkort. 270x er ganske høy mid-end mens 280x er heller lavt high-end. Av de to er 270x nærmest ditt 6870, og vil nok ikke makse ut alle nye spill med 60 fps. Dette vil derimot 280x kunne klare rimelig bra.

Begge er veldig bra for prisen.

Har du 10K å bruke på en PC kan du få en super PC. Lagde denne raskt nå.
Hadde jeg vært deg hadde jeg nok godt for noe slikt. Ved hjelp av en ny CPU kjøler vil du få rom til overklokking som absolutt ikke er noe vanskelig i dag og det skal en god del idioti til for å drepe noe. Finnes tusenvis av guider på nettet. Skjermkortet er en god del bedre enn det du har i dag, mer RAM trenger du og SSD er noe som generelt vil gjøre PC-en raskere (ikke kraftigere).

https://www.komplett.no/k/shoplist.a...B-80AC5BDE64C5
Trådstarter
10 0
Sitat av fatfro Vis innlegg
Prøvde å rette på det han sa at haswell er 50% bedre. Du vil kunne klare deg med 760, men du vil få bedre ytelse med haswell. Kommer litt an på hvor mye penger du skal legge i oppgraderingen.

270x og 280x er to ganske bra skjermkort. 270x er ganske høy mid-end mens 280x er heller lavt high-end. Av de to er 270x nærmest ditt 6870, og vil nok ikke makse ut alle nye spill med 60 fps. Dette vil derimot 280x kunne klare rimelig bra.

Begge er veldig bra for prisen.

Har du 10K å bruke på en PC kan du få en super PC. Lagde denne raskt nå.
Vis hele sitatet...
https://www.komplett.no/k/shoplist.a...ListId=1378321

Hvordan ser dette ut? hvordan er det skjermkortet kontra det du linket? Fant det som demovare

Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Hadde jeg vært deg hadde jeg nok godt for noe slikt. Ved hjelp av en ny CPU kjøler vil du få rom til overklokking som absolutt ikke er noe vanskelig i dag og det skal en god del idioti til for å drepe noe. Finnes tusenvis av guider på nettet. Skjermkortet er en god del bedre enn det du har i dag, mer RAM trenger du og SSD er noe som generelt vil gjøre PC-en raskere (ikke kraftigere).

https://www.komplett.no/k/shoplist.a...B-80AC5BDE64C5
Vis hele sitatet...
se posten over, ser det greit ut? Eller kan jeg få mer valuta for den summen?
Sist endret av decn; 14. april 2014 kl. 00:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av decn Vis innlegg
https://www.komplett.no/k/shoplist.a...ListId=1378321

Hvordan ser dette ut? hvordan er det skjermkortet kontra det du linket? Fant det som demovare
Vis hele sitatet...
Får desverre bare access denied. Prøv å ta screenshot eller bare link meg direkte til skjermkortet

Sitat av decn Vis innlegg
se posten over, ser det greit ut? Eller kan jeg få mer valuta for den summen?
Vis hele sitatet...
Absolutt lure oppgradering det der. Som han sier kan det være lurt for deg å prøve å overklokke for å få maksimalt ut av prosessoren. Ville valgt denne kjøleren da.
Trådstarter
10 0
Sitat av fatfro Vis innlegg
Får desverre bare access denied. Prøv å ta screenshot eller bare link meg direkte til skjermkortet



Absolutt lure oppgradering det der. Som han sier kan det være lurt for deg å prøve å overklokke for å få maksimalt ut av prosessoren. Ville valgt denne kjøleren da.
Vis hele sitatet...

https://www.komplett.no/k/shoplist.a...D-6E71DF720CC2

får du sett den nå?
Sitat av decn Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Bra liste det der, men ville valgt bort skjermkortet mot det jeg valgte tidligere. Det er kanskje ingen hemmelighet at jeg er litt pro-AMD, men det er med god grunn da 280x er ett supert kort og versjonen jeg har valgt er ett av de stilleste kortene på markedet.

Du har valgt ett Z87 hovedkort og en 4670K prosessor som er en perfekt kombo for å overklokke. Selv om du ikke har planer om det nå ville jeg lagt ved en kjøler (f.eks den jeg linket til over). Ikke bare kan du overklokke, men pcen blir også mye stillere.

Med lista du har valgt er det bare PSU, kabinett og harddisk som blir og disse delene er fullt brukbare i 2014.
Trådstarter
10 0
Sitat av fatfro Vis innlegg
Bra liste det der, men ville valgt bort skjermkortet mot det jeg valgte tidligere. Det er kanskje ingen hemmelighet at jeg er litt pro-AMD, men det er med god grunn da 280x er ett supert kort og versjonen jeg har valgt er ett av de stilleste kortene på markedet.

Du har valgt ett Z87 hovedkort og en 4670K prosessor som er en perfekt kombo for å overklokke. Selv om du ikke har planer om det nå ville jeg lagt ved en kjøler (f.eks den jeg linket til over). Ikke bare kan du overklokke, men pcen blir også mye stillere.

Med lista du har valgt er det bare PSU, kabinett og harddisk som blir og disse delene er fullt brukbare i 2014.
Vis hele sitatet...
Okei, men er det veldig forskjell på skjermkortet som jeg har valgt, og det du har valgt? Det jeg har valgt har jeg jo "flaks" med, er jo en demovare som er redusert med 500kr. Men har 6-7000 å bruke, så vil ha mest for penga
Setter stor pris på hjelpen!
Sitat av decn Vis innlegg
Okei, men er det veldig forskjell på skjermkortet som jeg har valgt, og det du har valgt? Det jeg har valgt har jeg jo "flaks" med, er jo en demovare som er redusert med 500kr. Men har 6-7000 å bruke, så vil ha mest for penga
Setter stor pris på hjelpen!
Vis hele sitatet...
Ville ikke kjøpt demovare da du ikke får garanti med disse.
Trådstarter
10 0
Sitat av fatfro Vis innlegg
Ville ikke kjøpt demovare da du ikke får garanti med disse.
Vis hele sitatet...
Mener jeg leste jeg fikk 2 år garanti, istedenfor 3.
Sitat av decn Vis innlegg
Mener jeg leste jeg fikk 2 år garanti, istedenfor 3.
Vis hele sitatet...
Mulig dette varierer fra vare til vare, husker ihvertfall at en kompis av meg kjøpte en 4770k som demovare og denne sluttet å fungere etter tre måneder. Ble nekta ny da han var på pickuppointet for å levere tilbake.
Man har 5 års reklamsjonsrett, enkelt og greit. Ingenting å diskutere engang.
Trådstarter
10 0
Sitat av fatfro Vis innlegg
Mulig dette varierer fra vare til vare, husker ihvertfall at en kompis av meg kjøpte en 4770k som demovare og denne sluttet å fungere etter tre måneder. Ble nekta ny da han var på pickuppointet for å levere tilbake.
Vis hele sitatet...
Men er det grunnen til å velge amd istedenfor det jeg hadde? Eller er det bedre?
Atomic radiation
Underlaid atom's Avatar
Stjeler denne tråden litt jeg
driver og skal bygge meg ny pc og lurer på om noen har noe og ut sette på setup?
https://www.komplett.no/k/shoplist.a...B-F64497D9B7BE
Trådstarter
10 0
Sitat av Underlaid atom Vis innlegg
Stjeler denne tråden litt jeg
driver og skal bygge meg ny pc og lurer på om noen har noe og ut sette på setup?
https://www.komplett.no/k/shoplist.a...B-F64497D9B7BE
Vis hele sitatet...
Litt småkinky pris der!
Sitat av decn Vis innlegg
Men er det grunnen til å velge amd istedenfor det jeg hadde? Eller er det bedre?
Vis hele sitatet...
Nei ikke det nei Må tydeligvis lese meg litt mer opp på returrettigheter så glem hva jeg har sagt om dette.

280x og 770 gir ganske lik performance. Ser du på benchmarks er det ganske varierende hvilket som yter best, og forskjellen er ofte bare ett par fps.

Det er to grunner til at jeg anbefaler 280x framfor 770 i dette tilfellet.

1. Bedre kjøler. DirectCU er ett av de stilleste (om ikke det stilleste) kortet på markedet.
2. AMD sine teknologier. AMD har Mantle og TrueAudio, to gratis alternativer som gir spillene en bedre opplevelse. Nvidia har også bra teknologier, men personlig syns jeg ikke shadowplay (program for å streame/ta opp gameplay med mindre framedrop enn programmer som fraps) eller physx (som i mine øyne bare blir irriterende) er gode nok argumenter for å kjøpe nvidia. Har man ikke interesse av å ta opp eller streame gameplay eller virkelig liker physx så syns jeg man heller burde gå AMD.

Sitat av Underlaid atom Vis innlegg
Stjeler denne tråden litt jeg
driver og skal bygge meg ny pc og lurer på om noen har noe og ut sette på setup?
https://www.komplett.no/k/shoplist.a...B-F64497D9B7BE
Vis hele sitatet...
Lag din egen tråd så skal jeg hjelpe deg Blir så rotete om det blir flere i en tråd.
Sist endret av RabbitPen; 14. april 2014 kl. 16:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
10 0
Sitat av fatfro Vis innlegg
Nei ikke det nei Må tydeligvis lese meg litt mer opp på returrettigheter så glem hva jeg har sagt om dette.

280x og 770 gir ganske lik performance. Ser du på benchmarks er det ganske varierende hvilket som yter best, og forskjellen er ofte bare ett par fps.

Det er to grunner til at jeg anbefaler 280x framfor 770 i dette tilfellet.

1. Bedre kjøler. DirectCU er ett av de stilleste (om ikke det stilleste) kortet på markedet.
2. AMD sine teknologier. AMD har Mantle og TrueAudio, to gratis alternativer som gir spillene en bedre opplevelse. Nvidia har også bra teknologier, men personlig syns jeg ikke shadowplay (program for å streame/ta opp gameplay med mindre framedrop enn programmer som fraps) eller physx (som i mine øyne bare blir irriterende) er gode nok argumenter for å kjøpe nvidia. Har man ikke interesse av å ta opp eller streame gameplay eller virkelig liker physx så syns jeg man heller burde gå AMD.



Lag din egen tråd så skal jeg hjelpe deg Blir så rotete om det blir flere i en tråd.
Vis hele sitatet...
Ahh okei! En av grunnene til at jeg kjøper nye deler er for å kunne "hobby" streame litt på twitch, og her har jeg lest at en i7 er bedre. Men dette er jo ikke ett must, da jeg skjønner jeg streamer maks 1-2 ganger i mnd i 2 mnd

Sitat av fatfro Vis innlegg
Nei ikke det nei Må tydeligvis lese meg litt mer opp på returrettigheter så glem hva jeg har sagt om dette.

280x og 770 gir ganske lik performance. Ser du på benchmarks er det ganske varierende hvilket som yter best, og forskjellen er ofte bare ett par fps.

Det er to grunner til at jeg anbefaler 280x framfor 770 i dette tilfellet.

1. Bedre kjøler. DirectCU er ett av de stilleste (om ikke det stilleste) kortet på markedet.
2. AMD sine teknologier. AMD har Mantle og TrueAudio, to gratis alternativer som gir spillene en bedre opplevelse. Nvidia har også bra teknologier, men personlig syns jeg ikke shadowplay (program for å streame/ta opp gameplay med mindre framedrop enn programmer som fraps) eller physx (som i mine øyne bare blir irriterende) er gode nok argumenter for å kjøpe nvidia. Har man ikke interesse av å ta opp eller streame gameplay eller virkelig liker physx så syns jeg man heller burde gå AMD.



Lag din egen tråd så skal jeg hjelpe deg Blir så rotete om det blir flere i en tråd.
Vis hele sitatet...
fan, skjermkortet er ikke inne før 25 april får sjekke dustin daaa

Må bestilles fra komplett* har du ett annet kort og anbefale?
Sist endret av decn; 14. april 2014 kl. 17:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
MSI sitt 280X er vel ganske det samme? Eller er jeg helt på bærtur?
Nå spiller det vel ikke så stor rolle, er nå snart den 25 april uansett
Sitat av sweem Vis innlegg
Nå spiller det vel ikke så stor rolle, er nå snart den 25 april uansett
Vis hele sitatet...
Hehe, ops. Det lå jeg ikke merke til gitt, trodde tråden var nyere