Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 10936
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Ting som Jehovas Vitner, og Scientologi. Hvorfor får de lov å drive på? Jeg orker ikke engang snakke om den delen med vervinger og å irritere folk på døren (JV, usikker på scientologi).

Jeg tenker spesielt på den "utfrysnings"-biten? Seriøst? Her lærer man hele barndommen at alle skal inkluderes. Uansett. Og noe annet er mobbing, så har du en hel haug med jævler som mener det er helt normalt å ikke snakke til ett tidligere medlem (til og med familie).

Det verste med dette er jo barna, som fra tidlig av læres opp til å ikke snakke med utstøtte, så om faren bestemmer seg for at "nok er nok", så får han nok ikke med seg den stakkars lille ungen ut av det, for ikke å snakke om at ungen får beskjed av alle som står han nærmest om å ikke snakke med han igjen (og i scientologi; får beskjed om at han kan fritt angripe han om han ser han).

Så har vi jo dette med medisiner og sånn, Jehovas Vitner har jo denne koselige lille regelen sin om blodoverføringer, det er ille nok i seg selv, men scientologi er i mot leger generelt, og har sin egen healingmetode, seriøst, man kan fort dø av å være scientologist (eller hva det nå kalles).

Legger ved ett par linker om skrekkhistorier, en fra begge:
Cracked med sitt kjente "listeformat" om Scientology
Eks-Jehovas Vitne som tok livet sitt.


Hvorfor får man lov å holde på sånn? Hvorfor er ikke dette ulovlig? Jeg skjønner religionsfrihet, men dette synes jeg er over streken. Og ja, jeg mener dette er kulter.

(Beklager den sinte tonen, men jeg hater virkelig slike "samfunn")
Helt kjørt.
Elmsild's Avatar
Personlig synes jeg det er viktig at alle har rett til å ytre seg fritt og dyrke den religionen de tror på. Scientologi er en av de få religionene/kultene jeg synes burde få et offisielt forbud. Man skal få tro på hva man vil, bevares, men etter å ha sett dokumentar, på dokumentar og lest mange nyhetsoppslag om hvordan scientologene bruker vold, kidnapping, utpressing, utfrysing og fangenskap til å holde på medlemmer og så videre, så har jeg utviklet et ganske negativt syn på hele greia.

Sett bort ifra det, er jeg generelt for fri dyrking av all slags religion så lenge det ikke skader/påvirker andre negativt.
Hvorfor får norske kirker lov å ha lynavleder og forsikring imot brann- og vannskade? Tror de ikke på det de selv preker?
Helt kjørt.
Elmsild's Avatar
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Hvorfor får norske kirker lov å ha lynavleder og forsikring imot brann- og vannskade? Tror de ikke på det de selv preker?
Vis hele sitatet...
Dette var ganske usaklig og uinformativt.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Trådstarter
Sitat av Elmsild Vis innlegg
Personlig synes jeg det er viktig at alle har rett til å ytre seg fritt og dyrke den religionen de tror på. Scientologi er en av de få religionene/kultene jeg synes burde få et offisielt forbud. Man skal få tro på hva man vil, bevares, men etter å ha sett dokumentar, på dokumentar og lest mange nyhetsoppslag om hvordan scientologene bruker vold, kidnapping, utpressing, utfrysing og fangenskap til å holde på medlemmer og så videre, så har jeg utviklet et ganske negativt syn på hele greia.

Sett bort ifra det, er jeg generelt for fri dyrking av all slags religion så lenge det ikke skader/påvirker andre negativt.
Vis hele sitatet...
Jeg er egentlig ikke så fokusert på å "forby" religioner, men mener slike kulter som jeg nevner i førsteinnlegget burde få påbud om å endre en del på seg. Kanskje gjøre det med å preke mot medisin og legehjelp forbudt (selvsagt skal folk få bestemme selv, men gjøre organisert motstand basert på tro forbudt eller noe).

Sitat av bashfoo Vis innlegg
Hvorfor får norske kirker lov å ha lynavleder og forsikring imot brann- og vannskade? Tror de ikke på det de selv preker?
Vis hele sitatet...
Prinsipielt enig, men ikke det jeg ønsker å ta opp med denne tråden.
Helt kjørt.
Elmsild's Avatar
Sitat av Choobe Vis innlegg
Jeg er egentlig ikke så fokusert på å "forby" religioner, men mener slike kulter som jeg nevner i førsteinnlegget burde få påbud om å endre en del på seg. Kanskje gjøre det med å preke mot medisin og legehjelp forbudt (selvsagt skal folk få bestemme selv, men gjøre organisert motstand basert på tro forbudt eller noe).



Prinsipielt enig, men ikke det jeg ønsker å ta opp med denne tråden.
Vis hele sitatet...

Jeg ber om forlatelse, jeg mente selvsagt ikke å forby religionen i seg selv, men å legge restriksjoner/forbud på deres metoder.
Når man ser på demokratisk etikk og moral, så er det viktig å opprettholde prinsippene om menneskers frihet til å kunne leve sin liv slik som de vil. Dette selvsagt innen lovens grenser.

Uten å gå for dypt inn i materien, vil jeg gjerne bruke et overbrukt sitat fra Voltaire (rettere sagt, fritt etter forfatter som skrev om Voltaire):

Jeg er ikke enig i ordene du sier, men jeg vil til min død forsvare din rett til å si dem.



Med andre ord, du må finne deg i at folk kan melde seg inn i kulter og ha de meningene de har. En kriminell handling er en kriminell handling, men det å ha meninger eller oppfatninger er ikke kriminelt.
Sist endret av bronsky; 23. januar 2014 kl. 12:31.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Trådstarter
Sitat av bronsky Vis innlegg
Når man ser på demokratisk etikk og moral, så er det viktig å opprettholde prinsippene om menneskers frihet til å kunne leve sin liv slik som de vil. Dette selvsagt innen lovens grenser.

Uten å gå for dypt inn i materien, vil jeg gjerne bruke et overbrukt sitat fra Voltaire (rettere sagt, fritt etter forfatter som skrev om Voltaire):

Jeg er ikke enig i ordene du sier, men jeg vil til min død forsvare din rett til å si dem.



Med andre ord, du må finne deg i at folk kan melde seg inn i kulter og ha de meningene de har. En kriminell handling er en kriminell handling, men det å ha meninger eller oppfatninger er ikke kriminelt.
Vis hele sitatet...
Joda, og hvis det bare hadde gått utover voksne hadde jeg ikke hatt så mye i mot det egentlig, men burde det ikke være ulovlig å trekke barn inn i disse forskrudde sektene? Å lære barn at doktorer er kvakksalvere og at en eller annen dude innen sekten kan heale deg helt fint med mystisk alienenergi (scientology)?

Altså; man kan fint få gi ungen en moderat religiøs oppvekst om man absolutt ønsker ("nå har det seg sånn at mamma tror på Gud"), men blir det ikke litt ekstremt med "nå har det seg sånn at mamma tror på Xenu, leger skal man ikke gå til, og hvis du noen gang tviler på Xenu og ønsker å forlate troen, er du fritt vilt".

Hater dem egentlig på grunn av måten barn blir innrullet i dette før de har noe valg. Voksne skal få gjøre alle de dumme valgene de vil, for min del.
Selvfølgelig skal folk ha rett til å ytre seg på den måten de vil, og å tro på hva de vil. Men grensen burde gå når man direkte hjernevasker barn ifra fødselen av til å ta valg som senere i livet kan føre til død eller smerter for dette individet (Som å lære de at leger er synden selv)
Atomic radiation
Underlaid atom's Avatar
For min del skal folk få tro på gud, budda eller mumitrollet, men det er grenser for skal kunne gjøre for relgionen sånn som gå under jorda og isolere seg i en bunkers, kidnappe, drepe, hjernevaske.
og skal verve alle til deres syn og hvordan de skal leve.
men ellers så kan de gjøre what floats their boat for min del.
det er som med de fleste store "relgioner", det handler om buisness. Relgiøse organisasjoner er som "veldedighetsorganisasjoner" som mottar penger skattefritt. Men den største relgionen er jo nasjonalisme/statisme og skatter /avgifter derav. 99.9 % som er arbeiderklassen blir sett som kveg/sauer. Sånn har det vært siden lenge før bibelen... Romerrike and beyond. Hjernevask går jo i arv i det store.

Jordan maxwell kan fortelle deg mer om det hvis du vil..
Kan nok si meg enig i at det krysser grensen til idioti å dra barn inn i slike sekter og grupper. Men det kunne vel blitt ganske vanskelig å innføre et regelverk imot dette. Mange kan jo for eksempel vokse opp og ta eget ansvar i hva de vil tro på uten at det går særlig utover de i barndommen. Men er vel lettere at slikt skjer i et kristent hjem, enn innenfor scientology.
Det finnes mange foreldre som oppdrar barna sine på dumme måter, men voksne mennesker får jo det ansvaret i at de kan "oppdra barna best mulig slik som de ser det skikket" innenfor visse etiske rammer (som vold ofc). Så hvis ikke det går direkte ut over livskvaliteten eller utviklingen til barnet, sånn rent synlig, kan vel det bli vanskelig å få gjort noe med det. Men her i Norge og de fleste andre vestlige land, hvis ungen har tydelig f.eks dårlig helse, blir vel dette sett på skolen og forhåpentligvis blitt grepet inn i, selvom ikke det alltid hjelper heller. Men disse tingene er jo ikke noe særlig nytt, finnes nok av unge som har blitt oppdratt av strengt religiøse, hvor unge kan føle seg feilbehandlet og gjerne ikke får vokse opp som barn flest. Har vel skjedd innenfor mormonisme f.eks.
Grunnen til at det er lovlig er at vi på ingen vis kan forhindre noen i å tro på det de tror på. selvom vi syns alt de gjør er feil, er det sånn. Det er en frihet vi nok aldri vil kunne ta bort
Sitat av Thrashcan Vis innlegg
Grunnen til at det er lovlig er at vi på ingen vis kan forhindre noen i å tro på det de tror på. selvom vi syns alt de gjør er feil, er det sånn. Det er en frihet vi nok aldri vil kunne ta bort
Vis hele sitatet...
The German government does not recognize Scientology as a religion. It views it as an abusive business masquerading as a religion and believes that it pursues political goals that conflict with the values enshrined in the German constitution.

Jeg er helt enig med TS, Scientology er ett system som generelt sett fungerer som ett pyramidespill kamuflert som en religion som gir det spesielle unntak innenfor lovverk.

Det disse mener er at kroppen vår har thetan som er en type sjel som ble hjernevasket når den ble sendt til jorden av Xenu. Betaler du nok penger til Scientology kirken så blir du renere og renere. Det blir brukt en type ohm måler som skal vise individet hvor mye sjelen din stritter imot.

Jeg vokste opp med en JW som gikk i klassen min på barneskolen, han hadde en lillesøster som ble 13 år, hun kunne lett overlevd om foreldrene hadde tilatt blodoverføring. En meget trist sak som irriterer meg den dag i dag 15 år senere.

Om religion/livsynet/filosofien ikke har skadelige handlinger på individet eller medmennesker så har jeg ikke alt for mye imot det. Om det derimot har store negative side effekter så har det ingenting i samfunnet vårt å gjøre.
Politikere/lovverket i norge har ikke "baller" nok til å gå imot dette som er ganske trist.
En lege kan vel overstyre en foreldres valg når det kommer til liv og død?

Hans-Erik Dyvik Husby en "farlig" mann??
Sist endret av Hei-Det-Er-Meg; 24. januar 2014 kl. 00:18.
Sitat av Elmsild Vis innlegg
Man skal få tro på hva man vil, bevares, men etter å ha sett dokumentar, på dokumentar og lest mange nyhetsoppslag om hvordan scientologene bruker vold, kidnapping, utpressing, utfrysing og fangenskap til å holde på medlemmer og så videre, så har jeg utviklet et ganske negativt syn på hele greia.
Vis hele sitatet...

For ingen andre religioner eller kulter gjør jo dette...
Sitat av Atuhl Vis innlegg
For ingen andre religioner eller kulter gjør jo dette...
Vis hele sitatet...
Riktig det, men andre religioner som gjør dette har flere tilhengere som gjør det enda vanskligere å gjøre noe med, i tilegg så er disse religionene så gamle at di har forandret hele landskulturen i områder.
Sitat av Hei-Det-Er-Meg Vis innlegg
En lege kan vel overstyre en foreldres valg når det kommer til liv og død?

Hans-Erik Dyvik Husby en "farlig" mann??
Vis hele sitatet...
Jeg stusser også litt på dette her. Det må da være mulig for en lege å kunne gi en blodoverføring selv om foreldrene ikke vil dette? Jeg mener, blir ikke dette det samme som at foreldrene prøver å drepe barnet sitt?
§ 4-10 (Ofstad og Skar 2009: 110). Norsk pasientrett aksepterer at personer over 18 år kan nekte blodoverføringer, jf. drøfting i kapittel 20.2. Men den aksepterer ikke foreldres vurderinger av deres barns behov. Her vil helsepersonells medisinske vurderinger av barns beste være bestemmende.
Vis hele sitatet...
Ser ut som om det er blitt gjort fremskritt siden dette tilfellet =)
Jeg forstår ikke helt tråden. Mennesker som tilhører en gruppering må jo forholde seg til vanlige regler/lovverk som resten av oss dødlige.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av jonjon Vis innlegg
Jeg forstår ikke helt tråden. Mennesker som tilhører en gruppering må jo forholde seg til vanlige regler/lovverk som resten av oss dødlige.
Vis hele sitatet...
Scientologi hovedbasen elns har vell bevæpnede vakter og slike ting som tilhører dem?
Folk skal da få lov til å gjøre hva dem vil. Det er bare opp til enkeltpersoner om man vil ta nytte av dette eller ikke. Evt kan du sikkert henge opp en lapp på døra di som ber dem ikke forstyrre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av BongRips Vis innlegg
Folk skal da få lov til å gjøre hva dem vil. Det er bare opp til enkeltpersoner om man vil ta nytte av dette eller ikke.
Vis hele sitatet...
Og når det er svært tett opp til ei etisk grense rundt utpressing? Det er snakk om å ta all tida til folk, forlange at dei betaler urimelege mengder penger for kurs, og så fortelje dei at dei vil brenne i helvete om dei ikkje betaler meir.

Beklager, men eg synst faktisk ikkje folk bør få holde på heilt slik som dei vil, for det er eit krysningspunkt der det går ut over andre.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Og når det er svært tett opp til ei etisk grense rundt utpressing? Det er snakk om å ta all tida til folk, forlange at dei betaler urimelege mengder penger for kurs, og så fortelje dei at dei vil brenne i helvete om dei ikkje betaler meir.

Beklager, men eg synst faktisk ikkje folk bør få holde på heilt slik som dei vil, for det er eit krysningspunkt der det går ut over andre.
Vis hele sitatet...
Yes! Scientology er noe av det nærmeste en religion har kommet til en direkte sammenligning til mafiavirksomhet. Dette er bare ikke greit.
Finnes det scientolog tullinger springende rundt på gater i norge ala Oslo? Om det gjør så må jeg pronto en tur ned. Er jo det eneste jeg ikke har hatt gleden av å krangle/fornærme enda for å si det slik.
Forskjellen på kulter og organisert religion er veldig små, da man ikke trenger å være kultmedlem for å bli utstøtt. Det er bare veldig mye vanskeligere for protestanter å si noe om alle som forlater kirken, da det ville såret egen rekruttering.

Kulter bør ikke forbys. Det vil kun føre til undergrunnskulter der de blir enda mer ekstreme i den kjernen som blir rekruttert. I tillegg er det lite praktisk, og nærmest kultlignende å ønske å nekte noen andre å tro på noe. Det er greit nok å være ateist og være imot all religion, men dersom du prøver å presse noe på de troende, så gjør du nøyaktig det de fleste ateister er imot fra religioner.
Hvem og hva skal avgjøre om noe er en kult eller ikke?
Sist endret av Grix; 25. januar 2014 kl. 20:01.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Det er greit nok å være ateist og være imot all religion, men dersom du prøver å presse noe på de troende, så gjør du nøyaktig det de fleste ateister er imot fra religioner.
Vis hele sitatet...
Du burde lære deg hva ord betyr før du bruker dem.

Atheister er ikke imot alle religioner.
Atheist er kun benektelsen på at påstanden til teister om at gud eksisterer.
Atheister mener ikke at IKKE gud kan eksistere, kun at påstanden at gud eksisterer er feil. Da de har en påstand uten noe som helst bevis.

De fleste uttalende ateister derimot prøver å få religiøse til å tenke over hvorfor de tror på det de tror på og hva som fikk de til å tro på dette.

Siden ikke ateisme er en religion så har vi ingenting å presse på noen som du skriver over.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Yes! Scientology er noe av det nærmeste en religion har kommet til en direkte sammenligning til mafiavirksomhet. Dette er bare ikke greit.
Vis hele sitatet...
"Når pengene i kisten klinger, straks sjelen ut av skjærsilden springer"
Nei, scientologikirken er definitivt ikke de eneste, og den katolske kiren burde egentlig ha stevnet dem for å ha stjålet deres forretningspraksis. Når de jo hatt omfattende reformasjoner de siste århundrer, men likevel - faktum er at all organisert religion trenger penger. Siden de ikke kan innfri det de lover sier det seg selv at det er svindel. Er ikke nettopp stortilt svindel med projesjonelle aktører, gjerne ispedd alvorlige trusler, noe som burde bli betraktet som organisert kriminalitet?

Sitat av Grix Vis innlegg
Hvem og hva skal avgjøre om noe er en kult eller ikke?
Vis hele sitatet...
This.
Samme med alle som vil begrense ytringsfriheten; hvem, skal få ansvaret for å håndheve sensuren?

For meg som ikke-religiøs er det presis like vanvittig å tro på Xenu som det er å tro på Odin, Jesus, Xenu, Store Buhu, Allah eller Chuthulu. Jeg kan ikke se at det kultene tror på er noe spøere enn det alle andre tror på.
Uansett: Det er allerede ulovlig å skade, drepe og stjele. Man trenger derfor ikke å forby noe som helst; alt som skal til er å håndheve dette konsekvent og ikke gi religiøse grupperinger fripass.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
"Når pengene i kisten klinger, straks sjelen ut av skjærsilden springer"
Nei, scientologikirken er definitivt ikke de eneste, og den katolske kiren burde egentlig ha stevnet dem for å ha stjålet deres forretningspraksis. Når de jo hatt omfattende reformasjoner de siste århundrer, men likevel - faktum er at all organisert religion trenger penger. Siden de ikke kan innfri det de lover sier det seg selv at det er svindel. Er ikke nettopp stortilt svindel med projesjonelle aktører, gjerne ispedd alvorlige trusler, noe som burde bli betraktet som organisert kriminalitet?
Vis hele sitatet...
Jeg skulle ha skrevet med at jeg prater om nå i vår tid, det som skjedde for 200 år siden ser jeg på som ganske uvensentlig i denne sammenheng.

Jeg skrev aldri at scientology er den eneste.
Andre religioner som den katolske kirken som du nevner har roet seg ned betydelig siden sin "stortid".
Så klart alle religioner behøver inntekter, men det er ingen til dags dato gjør dette på en så åpenlyst måte som scientology gjør når det kommer til "Gi oss penger eller få bank" mafia måten.

Scientology er noe av det nærmeste en religion har kommet til en direkte sammenligning til mafiavirksomhet. Dette er bare ikke greit.
Vis hele sitatet...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Og når det er svært tett opp til ei etisk grense rundt utpressing? Det er snakk om å ta all tida til folk, forlange at dei betaler urimelege mengder penger for kurs, og så fortelje dei at dei vil brenne i helvete om dei ikkje betaler meir.

Beklager, men eg synst faktisk ikkje folk bør få holde på heilt slik som dei vil, for det er eit krysningspunkt der det går ut over andre.
Vis hele sitatet...
Jeg ser hvor du vil hen, og jeg er for så vidt enig med deg, men gråsonen/krysningspunktet er jo svært utydelig.

Til syvende og sist så er det voksne mennesker som velger å donere penger, velger å kjøpe overprisede tullekurs, og det er ikke minst voksne mennesker som selv tror at de vil havne i helvete dersom de ikke følger retningslinjene.

Utpressing og svindel er ulovlig, og at noen er for hjernevasket til å innse dét, det er ikke almenhetens problem.
Sist endret av bronsky; 30. januar 2014 kl. 15:55.
Er det ikke en av almenhetes største utfordringer det å forbedre sammfunnet på flest mulig områder? Er ikke det å bli hjernevasket til å bli svindlet en negativ innvirkning på almenheten?

Ja det er voksne mennesker som velger å donere eller gå på overprisede tullekurs, det betyr ikke at vi skal stå på sidelinjen å se på fordet - uten å i det hele tatt prøve å hjelpe?
Sett bort ifra det, er jeg generelt for fri dyrking av all slags religion så lenge det ikke skader/påvirker andre negativt.[/quote]
Det du skriver høres veldig fint ut, men sannheten er at religion generelt er noen man bør styre unna, for eksempel koranen/Islam, jeg har lest hele koranen og det du sier om >> ``ikke skader/påvirker andre negativt som du skriver, man skal lete veldig lenge etter en mer fiendtlig religion for ikke troende en akkurat det, kristendommen er heller ikke noe å skryte av, men den har blitt ``sivilisert`` igjennom århundrer, jeg syntes religion er forferdelig. Bare tenk på hvor mange grusomme ting som har skjedd under ``Guds navn``
Helt kjørt.
Elmsild's Avatar
Sitat av Handy andy Vis innlegg
Sett bort ifra det, er jeg generelt for fri dyrking av all slags religion så lenge det ikke skader/påvirker andre negativt.
Det du skriver høres veldig fint ut, men sannheten er at religion generelt er noen man bør styre unna, for eksempel koranen/Islam, jeg har lest hele koranen og det du sier om >> ``ikke skader/påvirker andre negativt som du skriver, man skal lete veldig lenge etter en mer fiendtlig religion for ikke troende en akkurat det, kristendommen er heller ikke noe å skryte av, men den har blitt ``sivilisert`` igjennom århundrer, jeg syntes religion er forferdelig. Bare tenk på hvor mange grusomme ting som har skjedd under ``Guds navn``
Vis hele sitatet...
Jeg respekterer dine personlige meninger, selv om jeg ikke er enig i dem.

Men det å si at alle religioner er forferdelige og bør styres unna, vil jeg tørre å påstå er nokså trangsynt og ganske feil. Jeg ønsker ikke å starte en heftig debatt på temaet, men jeg ønsker å påpeke at religioner i seg selv, stort sett er fredelige. Det er mennesker som bruker dem som en unnskyldning for sine ugjerninger.

For å ta kristendommen, som du refererte til, som ett eksempel, så sier de ti bud klart og tydelig at:

- du skal ikke drepe
- du skal ikke stjele
- du skal ikke tale usant om andre
- og du skal hedre din mor og far.

Spør du meg er disse 4 budene såkalt "common sense" som de fleste anstendige mennesker burde følge. Uavhengig av religion.

Selv er jeg agnostiker, og har ikke bundet meg til en spesiell religion, men jeg respekterer de som tror, og jeg mener det skal være en menneskerett å få dyrke den religionen man selv ønsker, uten å bli hetset for det. (Så lenge det ikke skader/påvirker andre negativt etc etc)

For å summere opp, jeg synes det er feil å hevde at alle religioner er forferdelige, og at det ikke er religionens feil at folk bruker den som en unnskyldning for å begå ugjerninger.
Sist endret av Elmsild; 30. januar 2014 kl. 20:01.
Sitat av Elmsild Vis innlegg
Jeg respekterer dine personlige meninger, selv om jeg ikke er enig i dem.

Men det å si at alle religioner er forferdelige og bør styres unna, vil jeg tørre å påstå er nokså trangsynt og ganske feil. Jeg ønsker ikke å starte en heftig debatt på temaet, men jeg ønsker å påpeke at religioner i seg selv, stort sett er fredelige. Det er mennesker som bruker dem som en unnskyldning for sine ugjerninger.



.
Vis hele sitatet...
Stort sett fredelige?! ok la meg oppsummere litt> http://en.wikipedia.org/wiki/Religious_war Jeg er ikke imot alle troende, men jeg er imot religion generelt. Jeg syntes det minner mye om en sykdom og jeg føler at det er noe som går utover de som ikke ``tror`` Noen tenker kanskje (fremmedfrykt) men jeg er ikke fremmed for religion, jeg er selv oppvokst med to forskjellige religioner, heldigvis så var begge sidene av familien villige til og la meg velge selv hva jeg vil. Men jeg ser nå i dag at det ikke skulle mye til for å ``hjernevaske meg til å hate den ene eller den andre`` Heldigvis så skjedde ikke det, men nå sitter jeg jo her å hater begge to, så litt ironisk er det
Heisann :')
25 6
Så lenge de holder oss vettuge utenfor, bryr det meg svært lite hva som foregår innen andre religioner. Banke på dører burde være forbudt om du ikke har noe fornuftig å komme med. Da hadde vi blitt fiskeselgere og alarmselskap i samme slengen!
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Trådstarter
Okei, men er det noen som har argumenter for hvorfor de får lov til å fryse ut, og å oppfordre til vold i scientologiens tilfelle? Er ikke å "fryse ut" noen egentlig mobbing (som vi lærer på skolen )? Er ikke dette ulovlig? Kan vi ikke slå ned på praksisen og ikke forby religionene helt (pga. freedom of speech og alt det der)?

Og forresten; om du vet om noen argumenter for, selv om du er prinsipielt uenig, kan du poste dem? Jeg prøver å se for meg hvordan dette kan "rettferdiggjøres" fra deres (kultenes) eget synspunkt.
Sitat av Elmsild Vis innlegg
For å summere opp, jeg synes det er feil å hevde at alle religioner er forferdelige, og at det ikke er religionens feil at folk bruker den som en unnskyldning for å begå ugjerninger.
Vis hele sitatet...


Frederick Douglass told in his Narrative how his condition as a slave became worse when his master underwent a religious conversion that allowed him to justify slavery as the punishment of the children of Ham. Mark Twain described his mother as a genuinely good person, whose soft heart pitied even Satan, but who had no doubt about the legitimacy of slavery, because in years of living in antebellum Missouri she had never heard any sermon opposing slavery, but only countless sermons preaching that slavery was God's will.

With or without religion, good people can behave well and bad people can do evil; but for good people to do evil — that takes religion.

-Steven Weinberg
Sist endret av Noxaran86; 31. januar 2014 kl. 07:12.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Okei, men er det noen som har argumenter for hvorfor de får lov til å fryse ut, og å oppfordre til vold i scientologiens tilfelle? Er ikke å "fryse ut" noen egentlig mobbing (som vi lærer på skolen )? Er ikke dette ulovlig? Kan vi ikke slå ned på praksisen og ikke forby religionene helt (pga. freedom of speech og alt det der)?

Og forresten; om du vet om noen argumenter for, selv om du er prinsipielt uenig, kan du poste dem? Jeg prøver å se for meg hvordan dette kan "rettferdiggjøres" fra deres (kultenes) eget synspunkt.
Vis hele sitatet...
Nå skjønner jeg ikke helt hvor du vil, men la meg oppklare et par punkter her.
  1. Det heter 'ytringsfrihet' på norsk, ikke 'free speech'. Skal du først snakke engelsk, så bør du bruke det sterkere begrepet 'freedom of expression'. Uansett hva du kaller det, så er det en menneskerett (EMK artikkel 10). Religionsfrihet har ingenting med dette å gjøre, men det er også en menneskerett (EMK artikkel 9). Også grunnloven har tilsvarende paragrafer. Disse begrepene bør ikke forveksles! (Lenke til den europeiske mennekserettkonvensjonen, seksjon 1.)
  2. I den grad religionsutøvelse bryter med samfunnets øvrige lover, så er den forbudt. Det er særlig verdt å merke seg denne lille klausulen (fra EMK artikkel 9, annet punkt):
    2. Freedom to manifest one's religion or beliefs shall be subject only to such limitations as are prescribed by law and are necessary in a democratic society in the interests of public safety, for the protection of public order, health or morals, or for the protection of the rights and freedoms of others.
    Vis hele sitatet...
    Med andre ord er f.eks omskjæring opplagt ikke en religiøs praksis menneskerettighetene beskytter. Det er altså grenser for hva man kan forby, men dersom du kan få med deg Strasbourg på at praksisen er skadelig for samfunnet, så hjelper det ikke filla om man gjemmer seg bak et religionsfrihetsskjoldet. På papiret i alle fall.
  3. Ytringsfrihet, religionsfrihet og retten til privatliv blir ofte sauset sammen i ei salig smørje. Når ikke engang mediefolk vet forskjellen på de ulike artiklene og deres begrensninger, så får det tidvis pussige utslag som at man tror det er ok å komme med oppfordring til drap av homofile hvis man er religiøs nok (men ikke ellers) eller at velbegrunnet kritikk av en religion burde være ulovlig, til tross for at dette ikke er nevnt under ytringsfrihetens begrensninger. Religiøse fanatikere vet å utnytte seg av dette og anvender det som en retorisk hammer.
  4. Lov og praksis avviker ofte ganske mye. Det er et sørgelig faktum, men når folk ikke gidder å lese landets lover, hva kan man da forvente? Jeg sikter da her til de lovene som er relevante for deg som individ; grunnloven, straffeloven, EMK osv. Dette har alle borgere en plikt til å gjøre noe med!
Uansett hva du egentlig lurte på: ja, man kan slå ned på religiøs praksis som er skadelig for samfunnet. Det blir en jobb for domstolene. Religioner har ikke noen særlig beskyttelse i så måte. Man kan ikke lage en lov som forbyr dem å gå rundt i rare klær (Strasbourg vil aldri akseptere at det er skadelig for samfunnet), men man kan fint lage en lov som hindrer dem i oppføre seg som rablende psykopater. Utrfrysning er litt kinkig; jeg er enig i at det er mobbing, men det er ikke trakassering.
Helt kjørt.
Elmsild's Avatar
Sitat av Handy andy Vis innlegg
Stort sett fredelige?! ok la meg oppsummere litt> http://en.wikipedia.org/wiki/Religious_war Jeg er ikke imot alle troende, men jeg er imot religion generelt. Jeg syntes det minner mye om en sykdom og jeg føler at det er noe som går utover de som ikke ``tror`` Noen tenker kanskje (fremmedfrykt) men jeg er ikke fremmed for religion, jeg er selv oppvokst med to forskjellige religioner, heldigvis så var begge sidene av familien villige til og la meg velge selv hva jeg vil. Men jeg ser nå i dag at det ikke skulle mye til for å ``hjernevaske meg til å hate den ene eller den andre`` Heldigvis så skjedde ikke det, men nå sitter jeg jo her å hater begge to, så litt ironisk er det
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner at du har fått ett dårlig inntrykk av religion P.G.A familien din og andre rundt deg, men må jeg gjenta at det ikke er religionens feil at enkelte bruker den som en unnskyldning for å begå ugjerninger?

Ondskap vil alltid eksistere, med eller uten religion. Mennesker dreper mennesker, slik har det alltid vert og slik vil det alltid være.
Har vi ikke religion finner vi noe annet å krangle om.

Til slutt vil jeg bare nevne at det er ingen regimer som har tatt flere liv enn de ekstremt anti-religion regimene som har eksistert.
For eksempel forfølgelsen av religiøse i Sovjet-unionen under Stalin, og for ikke å snakke om Mao Zedongs terrorvelde i kina som tok fra 50 til 70 millioner menneskeliv.

Jeg ønsker ikke å krangle med deg, du er fri til å ha dine egne meninger, men jeg ber deg tenke litt før du nådeløst hakker ned på religion uten begrunnelse.
Har vi ikke religion finner vi noe annet å krangle om.
Vis hele sitatet...
En negativ vil alltid være en negativ selv om du ignorerer den.
Selv om det er andre negativer som også burde debatteres så betyr det ikke at vi skal ignorere alle sammen.

Det er ikke bare krig som er negativt, det er også undertrykkelse, diskriminering, vrangforestillinger, vranglære, korrupsjon, svindel osv. vi kan fortsette lenge.

Siden du virker være for religion så må du synes religion medfører flere positive en negative effekter.

Nå kan du komme med de positive innvirkningen religion har som vi ikke kunne hatt uten religion. Altså hva som gjør religion nødvendig.
Helt kjørt.
Elmsild's Avatar
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
En negativ vil alltid være en negativ selv om du ignorerer den.
Selv om det er andre negativer som også burde debatteres så betyr det ikke at vi skal ignorere alle sammen.

Det er ikke bare krig som er negativt, det er også undertrykkelse, diskriminering, vrangforestillinger, vranglære, korrupsjon, svindel osv. vi kan fortsette lenge.

Siden du virker være for religion så må du synes religion medfører flere positive en negative effekter.

Nå kan du komme med de positive innvirkningen religion har som vi ikke kunne hatt uten religion. Altså hva som gjør religion nødvendig.
Vis hele sitatet...
Jeg er agnostiker, og respekterer menneskers rett til å dyrke den guddommen de måtte ønske.

Religionens betydning for enkeltmennesket er forskjellig fra person til person. Enkelte finner trøst i religionen, som for eksempel ett håp om tilgivelse for ugjerninger de har gjort. Andre finner svar på eksistensielle spørsmål de ikke ville fått svar på uten religionen.

Om religion gir en person svar, trøst og håp, er jeg for at denne personen skal fortsette å tro, så lenge han/hun finner lykke i det.

Jeg er like mye imot religiøs ekstremisme/vold som alle andre. Og jeg synes det er forferdelig at folk skylder på religionen for å dekke over deres ugjerninger.
Vi må ikke glemme, at de religiøse ekstremistene utgjør en klar minoritet blant alle religiøse i verden. Derfor synes jeg det er dumt at vi skal gre alle religiøse under samme kam.
Sitat av Elmsild Vis innlegg
Jeg skjønner at du har fått ett dårlig inntrykk av religion P.G.A familien din og andre rundt deg, men må jeg gjenta at det ikke er religionens feil at enkelte bruker den som en unnskyldning for å begå ugjerninger?
Vis hele sitatet...
Det holder ikke.
For det første: mange religioner har eksplistte påbud om at visse typer folk skal drepes. Islam har det, jødedommen har det og kristendommen har det. Noen steder i de hellige tekstene står det gjerne at guden er uendelig snill og grei, og i neste avsnitt begår han folkemord. For det andre: de hellige tekstene er fulle av selvmotsigelser. Etter ekplosjonsprinsippet kan du da anvende formell logikk til å utlede hva som helst. Derfor har f.eks Fred Phelps når han rabulerer om hvordan brorparten av verdens befolkning skal brenne i helvete til evig tid. Det er ingenting galt med argumentasjonen hans bortsett fra at han legger et par urimelige premisser til grunn. Det ene av disse premissene er at bibelen er korrekt, det andre er at hans tolkning av den er den riktige. Hvordan kan du påstå at en persons tolkning er noe bedre enn en annen?
For det tredje: organisert religion pålegger medlemmene et bestem levesett. Når dette levesettet er formulert på særdeles sviktende grunnlag, så lager man en masse tragiske skjebner uten grunn - presten vil neppe de homofile noe vondt personlig, men religionen hans sier at de skal brenne, og da må det jo være slik...?

Når man bruker en religiøs begrunnelse for å argumentere for en sak, så benytter man argumenter som er forankret i overtro og fri fantasi. Det kan av og til funke, men da skyldes det flaks. Rasjonalitet og medmenneskelighet er en mye sikrere fremgangsmåte for å handle rett. Dersom, og bare dersom, det faktisk fantes en allmektig og vennlig gud og han hadde skrevet de hellige tekstene på en måte som gjorde at folk tolket dem riktig, da hadde religøst begrunnede argumenter funka. Hvilken religion er den riktige? Hvilken tolkning av hvilken religion er den riktige? Hvem har rett? Før det er avklart burde også de som faktisk er religiøse heller benytte sekulær argumentasjon for sine synspunkter da dette er nøytralt.

Sitat av Elmsild Vis innlegg
Ondskap vil alltid eksistere, med eller uten religion.
Vis hele sitatet...
Ja. Men påstanden er at kun religion kan få gode mennesker til å begå onde handlinger, og det har du ikke tatt stilling til. Jeg vil forøvrig utvide den troende mennesker, da ikke alle troende er å betrakte som religiøse i klassisk forstand.

Sitat av Elmsild Vis innlegg
Mennesker dreper mennesker, slik har det alltid vert og slik vil det alltid være.
Har vi ikke religion finner vi noe annet å krangle om.
Vis hele sitatet...
Du har ikke belegg for denne påstanden, for du kan ikke spå i fremtiden. Kanskje har du rett, kanskje ikke. Det vi derimot kan si er at til alle tider har mennesker brukt religion som unnskyldning til å begå vold og overgrep. Fjerner vi religionen fjerner vi én av disse unnskyldningene. Anser du det som uheldig? Seneca blir ofte tilskrevet dette sitatet: "Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful.", hvilket jeg mener oppsummerer religionens problem nokså effektivt.

Sitat av Elmsild Vis innlegg
Til slutt vil jeg bare nevne at det er ingen regimer som har tatt flere liv enn de ekstremt anti-religion regimene som har eksistert.
For eksempel forfølgelsen av religiøse i Sovjet-unionen under Stalin, og for ikke å snakke om Mao Zedongs terrorvelde i kina som tok fra 50 til 70 millioner menneskeliv.
Vis hele sitatet...
Ah, en klassiker! Nå kunne jeg selvsagt kontre med at Hitler var religiøs, men la oss heller se på fenomenet tro. For meg er det hel opplagt at visse former for kommunisme er en form for tro: man tror veldig intenst på det kommende samfunn hvor alle er frie og lykkelige, og alle former for lidelese og offer er akseptabelt på veien mot Det Gode. Derfor kastes alle prinsipper på sjøen, for man må jo som kjent knuse noen egg for å lage en omelett. Dette er nøyaktig den samme argumentasjonen religiøse fanatikere fremlegger for å rettferdiggjøre deres egen hellige krig (selv om deres paradisvisjoner stort sett er mer dystopiske). Jeg vil ubetinget si at en del kommunister handlet med religøs overbevisning; alle motargumenter ble avskrevet uten ettertanke - se bare på AKP-ml! De trodde, uten noen god grunn, og var ikke villige til å endre oppfatning uavhengig av mengden bevis de fikk kastet i fjeset. Og folk som Stalin og Mao - maktkåte psykopater - fant en ideologi som var nyttig.

Religion krever tro for å funke. Tro er farlig. Noen politiske ideologier krever også tro. De er også farlige. Tilsvarende kan vi vise at for eksempel alternativbevegelsen ikke er til samfunnets beste; de tror på remedier, men ønsker ikke vitenskapelig fremgang.

Å trekke stalinkortet bidrar imho ikke til annet enn å belyse akkurat hvorfor organsiert religion (med alt det innebærer av ensretting og blind tro) er en jævlig dårlig idé.

Sitat av Elmsild Vis innlegg
Jeg ønsker ikke å krangle med deg, du er fri til å ha dine egne meninger, men jeg ber deg tenke litt før du nådeløst hakker ned på religion uten begrunnelse.
Vis hele sitatet...
Jeg velger å tolke dette i beste hensikt, så anse dette som et vennlig ment råd: denne måten å avslutte en diskusjon på er noe av det mest arrogante og provoserende du kan gjøre. Det du egentlig sier her er "Jeg har rett, du er barnslig, og mine meninger bør være fritatt for kritikk.". Det blir sjelden godt mottatt.
Heroinens betydning for enkeltmennesket er forskjellig fra person til person. Enkelte finner trøst i heroin, som for eksempel ett håp om tilgivelse for ugjerninger de har gjort. Andre finner svar på eksistensielle spørsmål de ikke ville fått svar på uten heroin.

Om heroinen gir en person svar, trøst og håp, er jeg for at denne personen skal fortsette å bruke, så lenge han/hun finner lykke i det.

Jeg er like mye imot heroinbrukere som tyr til vold som alle andre. Og jeg synes det er forferdelig at folk skylder på heroinen for å dekke over deres ugjerninger.
Vi må ikke glemme, at de tyngste brukerne utgjør en klar minoritet blant alle brukerne i verden. Derfor synes jeg det er dumt at vi skal gre alle heroin brukere under samme kam.
Vis hele sitatet...

Vi vet det har flere negative en positive innvirkninger på vedkommende og menneskene rundt, men vedkommende selv finner lykke i dette.
Er dette da greit?
Helt kjørt.
Elmsild's Avatar
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Vi vet det har flere negative en positive innvirkninger på vedkommende og menneskene rundt, men vedkommende selv finner lykke i dette.
Er dette da greit?
Vis hele sitatet...
Om en person ruser seg for å bli lykkeligere så er det greit for meg, så lenge det ikke skader andre/Samfunnet. Jeg tar ikke stilling på om narkotiske stoffer burde legaliseres eller forbys, det er noe jeg vet generelt lite om.
La oss se på dette med litt pragmatiske øyne.

Det som jeg prøver å få frem, og det jeg også tror at Elmsild prøver å få frem, er at du kan hate religioner og de som praktiserer religioner. Det har du all rett til.

Det store spørsmålet er, slik som med andre lover og regler: Hvor skal grensen gå?

Hva er ansett som hjernevasking? Er det religiøse som introduserer sine barn for religionen? Er det en gjennomsnittlig tobarnsmor som lærer barna sine at alternativmedisin fungerer? Er det naboen din som forteller barna sine at somaliere i Norge stort sett er kriminelle?

Hjernevasking er et veldig subjektivt begrep, og det å forby hjernevasking eksplisitt er ikke mulig.

Vi har derimot lover mot ugjerninger som kan være bestanddeler av en hjernevasking; trusler, vold, overgrep +++

Konklusjonen min, eller rettere sagt spørsmålet mitt, er derfor:

Hvordan har du tenkt til å forby kulter/religioner i praksis, og hvordan vil du håndheve forbudet?
Sist endret av bronsky; 31. januar 2014 kl. 12:45.
Først og fremst så har jeg så å si ingenting imot alle menneskene som praktiserer religion, det jeg har noe imot er religionen de praktiserer.

Hvordan har du tenkt til å forby kulter/religioner i praksis, og hvordan vil du håndheve forbudet?
Vis hele sitatet...
Det er helt riktig at vi ikke kan forby en religion nå i dag, det vi kan gjøre er å få flere til å slutte å tro på fantasi folket og få de til å åpne øynene for hva som skjer i verden nå i dag og ikke fantasi lykken de mener de vil oppleve etter døden.

Det vil ta generasjoner å bli kvitt religion og det mener jeg også er den beste overgangen for å forhindre opprør og frykt.

Så mye vold, drap og frykt som ble opprettet når de spredde kristendommen og Islam kan ikke bare reverseres ved hjelp av en dommers Hammer.
Du kan gjøre ting på samme måte så får vi nok bort religion veldig fort eller vi kan prøve å hjelpe folk å forstå hva virkelighet er. Sakte men sikkert.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Trådstarter
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Først og fremst så har jeg så å si ingenting imot alle menneskene som praktiserer religion, det jeg har noe imot er religionen de praktiserer.


Det er helt riktig at vi ikke kan forby en religion nå i dag, det vi kan gjøre er å få flere til å slutte å tro på fantasi folket og få de til å åpne øynene for hva som skjer i verden nå i dag og ikke fantasi lykken de mener de vil oppleve etter døden.

Det vil ta generasjoner å bli kvitt religion og det mener jeg også er den beste overgangen for å forhindre opprør og frykt.

Så mye vold, drap og frykt som ble opprettet når de spredde kristendommen og Islam kan ikke bare reverseres ved hjelp av en dommers Hammer.
Du kan gjøre ting på samme måte så får vi nok bort religion veldig fort eller vi kan prøve å hjelpe folk å forstå hva virkelighet er. Sakte men sikkert.
Vis hele sitatet...
Religion forsvinner av seg selv, antall religiøse i i-land synker hele tiden, men jeg ser ikke vitsen med å forby religion generelt i disse landene.

Noen spurte hvordan det skulle fungert i praksis å forby det jeg kaller kulter. Jeg kunne tenkt meg ett rapporteringssystem eller noe for når religionen vranglærer i større grad ("Skolen tar feil!" i stedet for "Skolen lærer bort det, mamma tror på noe annet" eller noe), eller utfrysning og slikt foregår. Systemet ville jo selvsagt bli ødelagt av selvgode ateister som rapporterer alle religioner for vranglære da (sånn som jeg var før, desverre).
Sitat av Elmsild Vis innlegg
Jeg ønsker ikke å krangle med deg, du er fri til å ha dine egne meninger, men jeg ber deg tenke litt før du nådeløst hakker ned på religion uten begrunnelse.
Vis hele sitatet...
Se litt rundt deg er du grei? Tenk deg det her, I norge, danmark eller sverige kan man ikke tegne en tegning av profeten muhammed, de store avisen tør ikke TEGNE EN TEGNING av en mann aldri har levd i det hele tatt! Bare tanken av at det er sant er absurd for meg. Jeg hater ikke muslimer, jeg hater ikke kristne, jeg hater ikke jøder osv osv Men når du sier at jeg hakker nådeløst ned på religioner, så vil jeg hvert fall gi det (min) begrunnelse.
Sitat av Elmsild Vis innlegg
Jeg er agnostiker, og respekterer menneskers rett til å dyrke den guddommen de måtte ønske.

Religionens betydning for enkeltmennesket er forskjellig fra person til person. Enkelte finner trøst i religionen, som for eksempel ett håp om tilgivelse for ugjerninger de har gjort. Andre finner svar på eksistensielle spørsmål de ikke ville fått svar på uten religionen.

Om religion gir en person svar, trøst og håp, er jeg for at denne personen skal fortsette å tro, så lenge han/hun finner lykke i det.

Jeg er like mye imot religiøs ekstremisme/vold som alle andre. Og jeg synes det er forferdelig at folk skylder på religionen for å dekke over deres ugjerninger.
Vi må ikke glemme, at de religiøse ekstremistene utgjør en klar minoritet blant alle religiøse i verden. Derfor synes jeg det er dumt at vi skal gre alle religiøse under samme kam.
Vis hele sitatet...
Les dine avsnitt og se hvordan du så nydelig motsier din egen argumentasjon. Avsnitt to og tre sier direkte imot ditt fjerde. Du legitimerer trøst og glede med samme argument som vil legitimere ekstremisme, men du bare kutter det ut, fordi det er ubehagelig å vedgå. De ekstreme som dreper er i klar minoritet, men diskriminering mot homofile og andre avvikere fra religiøs konformitet blir mange steder direkte utstøtt, i verste fall drept, er i stor grad legitimert og godtatt av religiøse masser. Man trenger ikke gå lengre enn til den norske kirken og se hvordan de nekter homofile å gifte seg. Med nøyaktig samme argumentasjon som du har for at det er greit - det trøster/skaper glede/de har blitt befalt.

Sitat av Elmsild Vis innlegg
- og du skal hedre din mor og far.

Spør du meg er disse 4 budene såkalt "common sense" som de fleste anstendige mennesker burde følge. Uavhengig av religion.
Vis hele sitatet...
Du skal ikke hedre noen som helst uten grunn for det. Det finnes mer enn nok av foreldre som behandler barna sine som eiendom og det som verre er, de fortjener ingen respekt av barna. Respekt skal fortjenes ikke deles ut fordi en intergalaktisk superskapning kommanderer det. Før noen begynner med hersketeknikker, så er mine foreldre mine største forbilder, og jeg hedrer de. Men jeg forstår godt de som fordømmer foreldre som har mishandlet de i oppveksten. At det bryter med gud å ikke hedre noen som har slått eller gjort andre utenkeligheter mot sine barn er direkte kvalmt. Hvis du i tillegg leser de ti bud, så er det tilleggsinfo. Du skal hedre dine foreldre, for da har du lengre odel på landet de eier - det oser primitivitet av hele greia, fra A til Å.

Det er folkevett, ja, bortsett fra siste som jeg har kommentert. Derfor har man funnet disse kravene i forskjellige former lenge før dagens religioner kom på banen. Den gyldne regel - "gjør mot andre som du vil at de skal gjøre mot deg" er kjent så langt tilbake som Mesopotamia, kanskje eldre, men det er det tidligste jeg vet om. Dette er en mye bedre leveregel enn urimelige krav satt av en allmektig skaper som sikrer deg odel til jord, sidestiller kvinner med kveg (eiendom) og andre urimeligheter.
Sist endret av Xasma; 31. januar 2014 kl. 14:27.