Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 1698
Atomic radiation
Underlaid atom's Avatar
jeg liker disse gamle sjøkartene fra sent 1700 tallet da disse er kunstverk i mine øyne. og har hatt som en tanke de siste årene og få et slikt printet og hengt på veggen. men har ikke så stor peiling på oppløsning og hvor store størelser jeg kan få dette printet i. og fortsatt få det til og se bra ut?
ser at vi kan laste ned gratis i 300 dpi og 600 dpi for en liten symbolsk sum. så noen som har en liten anelse de vil dele sine meninger på dette?

er dette kartet kartverket
På denne lenka er det en laaang avhandling som tar for seg dette, for spesielt interesserte.

Forenklet sier man at 300 DPI (som du får gratis på den siden) er «trykkvalitet», dvs. bra nok oppløsning til at det ser bra ut på trykk. Dog – som det forklares i lenka mi – avhenger det av hvor langt unna man skal se på trykksaken. Plakater skal man ofte ikke se på fra en halvmeters avstand, så der kan man slippe unna med mye lavere DPI.

Det over blir egentlig en liten avsporing:
Kartet i 300 DPI måler 800 mm x ~1385 mm, men ville uten problemer kunne bli trykket tre ganger så stort (100 DPI: 2398 x 4154 mm).

Min mening er dermed at det holder i massevis med gratisversjon på 300 DPI, med mindre du skal ha noe helt latterlig stort, eller må ha det superdetaljert på nært hold.
Sist endret av Viva la Opium; 11. mars 2015 kl. 11:51.