Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2142
Hei!

Jeg synes det er på tide med en liten oppdatering. Jeg har 3000,- å svi av og jeg føler en trang til å oppgradere PC'n min, selvom den kanskje ikke trenger det.

Nåværende specs:
AMD FX-4100
GIGABYTE RADEON HD 7870 Windforce 3x
Seagate barracuda 1TB 7.200 RPM
OCZ ZT 650W
GIGABYTE GA-990FXA-UD3 AM3+ ATX
CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE LP 1600MHz

Noen forslag til hva jeg burde oppgradere? Jeg tenker selv på CPU og PSU.

(For de som lurer; så har jeg ikke lyst til å bytte til Intel.(Nærmest uaktuelt ))
Sist endret av Likyhane; 19. september 2013 kl. 17:09.
Jeg kan ikke se at du trenger å oppgradere den PC'en der. Hvis du skal bruke penger kun for å bruke penger burde du heller finne en veldedig sak å gi pengene til.

Hvis du absolutt MÅ kjøpe noe nytt til PC'en din, hiv i 8GB ram til.
Tilfeldig
Likyhane's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Jeg kan ikke se at du trenger å oppgradere den PC'en der. Hvis du skal bruke penger kun for å bruke penger burde du heller finne en veldedig sak å gi pengene til.

Hvis du absolutt MÅ kjøpe noe nytt til PC'en din, hiv i 8GB ram til.
Vis hele sitatet...
OPS! Jeg har 16 fra før. skrev feil og er fiksa nå.

Det har seg slik at den ikke klarer CPU-intense oppgaver så godt (f. eks. rendering, Planetside 2 osv) Og den bråker litt, noe som jeg mistenker er PSU. Jeg tror vifta dens går på fullt hele tida, fordi den ikke har termostat.
Sitat av Maol33t Vis innlegg
Hva med SSD?
Vis hele sitatet...
Støtter dette fult og helt! Du har jo ingen SSD. GET ONE NAO.
Sitat av Likyhane Vis innlegg
OPS! Jeg har 16 fra før. skrev feil og er fiksa nå.

Det har seg slik at den ikke klarer CPU-intense oppgaver så godt (f. eks. rendering, Planetside 2 osv) Og den bråker litt, noe som jeg mistenker er PSU. Jeg tror vifta dens går på fullt hele tida, fordi den ikke har termostat.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er fordi det har samlet seg et støvbelegg der.
Fjern støvet og du vil fort merke en forbedring i både lydnivået og ytelse.
Tilfeldig
Likyhane's Avatar
Trådstarter
SSD er noe jeg har tenkt på, men jeg tror ikke det vil hjelpe med CPU-intensive oppgaver Men hvis jeg skal ha SSD, så vil jeg ha i 240GB+ - klassen. Da blir det fort litt dyrt. Kom gjerne med forslag

Støv skal ikke være noe problem Jeg renser kassa for støv hver 4. uke. Den har hatt like "dårlig" ytelse helt fra starten av.
SSD
SSD
SSD
SSD
SSD
SSD
Spar pengene. Plutselig dør skjerm eller maskin.
Tilfeldig
Likyhane's Avatar
Trådstarter
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ok. Flertallet skriker etter SSD så da tror jeg at jeg går for CPU og SSD men en tin jeg lurer på: hvorfor skal jeg velge 8350 over 8320, som er 300 kr billigere.

En annen ting: jeg så at den cruciai ssd'en der hadde litt treg Write rate. Finnes det et bedre alternativ til omtrent samme pris?

Jeg vil gjerne at varen skal finnes på Dustin, for det er der jeg skal handle

(beklager skriveleifer, jeg er på telefon)
Når det kommer til CPU kan du jo se en benchmark som sammenligner de to og vurdere selv om det er verdt det.

Når det gjelder SSD valgte jeg det jeg har, ettersom jeg er strålende fornøyd med min. Veldig stabil og rask. Vet ikke om man noen gang får bruk for 500mb skrivehastighet, 250mb holder masse og er uansett mye raskere enn en vanlig HDD. Men selvfølgelig, du står fritt til å velge som du vil, og andre må gjerne komme med anbefalninger.
Sist endret av Eplekjekk; 20. september 2013 kl. 14:14.
Tilfeldig
Likyhane's Avatar
Trådstarter
Jeg tror det blir denne(256gb) og en FX-8320

Takk for tilbakemeldinger! Jeg bestiller nok ikke med en gang, så det er bare å komme med innvendinger.
840 Pro er den beste disken akkurat nå.

Du går ikke å kjøper 250 mb/s lese/skrive. Det blir som å velge Fiat 500 når du har muligheten til å ta en Maserati GranTurismo.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Du går ikke å kjøper 250 mb/s lese/skrive. Det blir som å velge Fiat 500 når du har muligheten til å ta en Maserati GranTurismo.
Vis hele sitatet...
Dersom du faktisk hadde sett på SSDen jeg linka til, så hadde du sett at den har 500mb/s lesehastighet og 250mb/s skrivehastighet. Ikke 250/250. Lesehastigheten er den som blir brukt ved blant annet oppstart av OS og programmer. Skrivehastigheten blir brukt ved lagring. Om han bare bruker maskina til å spille på vil han ikke merke noen forskjell mellom de to diskene.
Så sammenlikningen din blir helt feil.
Tilfeldig
Likyhane's Avatar
Trådstarter
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Dersom du faktisk hadde sett på SSDen jeg linka til, så hadde du sett at den har 500mb/s lesehastighet og 250mb/s skrivehastighet. Ikke 250/250. Lesehastigheten er den som blir brukt ved blant annet oppstart av OS og programmer. Skrivehastigheten blir brukt ved lagring. Om han bare bruker maskina til å spille på vil han ikke merke noen forskjell mellom de to diskene.
Så sammenlikningen din blir helt feil.
Vis hele sitatet...
Takk for korreksjoner! Da endrer jeg nok til den, fordi den er billigere
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av uaexed Vis innlegg
840 Pro er den beste disken akkurat nå.

Du går ikke å kjøper 250 mb/s lese/skrive. Det blir som å velge Fiat 500 når du har muligheten til å ta en Maserati GranTurismo.
Vis hele sitatet...
Du glemmer en ting, hvor mye merker du forskjell på veien til og fra butikken med en blir med fler hester? Ja du kommer deg raskere opp i fart, men når farten er oppnådd får du ikke kjørt raskere da du har en fartsgrense å forholde deg til.

I praksis merker du nada forskjell på en 250mb skriv ssd kontra en 500mb skriv disk.

En annen ting du glemmer er at det kun er hjerneskada noobs som legger seg opp i peek effeten under ideele forhold, folk som faktisk tenker litt lenger ser på hva ssd'en faktisk yter i praksis og under normal bruk, altså IOPS, påstemplett lese og skrivehastighet blir som fjortisswatt på lyd, en 1000W 7.1 forsterker på elkjøp lever ikke 1000W på 7 kanaler, men en peak effekt på 1kw under ideele forhold, samme er det med ssd'en.

Og ser du på iops er det ikke så sinsyke forskjeller på skrivehastigheten på ssd'ene, men på lesehastihgeten er det litt forskjell, men i er forskjellen minimal.

Så om TS skal ha en billig og god ssd ser jeg ingenting i veien for å gå for m500, crucial er et selskap jeg har stor tiltro til.
Selv om 840 evo kansje vil være et enda bedre valg ignen, da denne ligger til samme pris som m500, men yter hakket bedre.

Men for all del, jeg benekter ikke for at 840 pro er et beist av en ssd, vi snakker en ssd som kun er 50% tregere en revodrive, noe som er mektig imponerende på sata, men er den virkelig verdt pengene, da du ikke vil kunne finne pro disken i en vanlig blindtest med evo og pro. Ja det finnes steder du vil merke forskjell, men det er ikke vanlig bruk.
Tilfeldig
Likyhane's Avatar
Trådstarter
Jeg la merke til at de ikke hadde crucial ssd'en på dustin, s¨da tenker jeg på denne http://www.dustinhome.no/product/501...-sata-600-tlc/ . Er det et godt valg?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Likyhane Vis innlegg
Jeg la merke til at de ikke hadde crucial ssd'en på dustin, s¨da tenker jeg på denne http://www.dustinhome.no/product/501...-sata-600-tlc/ . Er det et godt valg?
Vis hele sitatet...
kjøp deg heller den oppdaterte versonen, 840 evo.
raskere og billigere.
http://www.dustinhome.no/product/501...-sata-600-tlc/
Tilfeldig
Likyhane's Avatar
Trådstarter
Okei! Budsjettet har hevet seg fra 3k til 5k Jeg gikk gjennom den partisjonen jeg har OS og programmer på, og har funnet ut at jeg trenger med enn 250 GB. Er det noe dere vil anbefale til 5k? Jeg har foreløpig satt opp dette:

http://www.dustinhome.no/Favorites.a...ea622617250103