Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1086
jeg planlegger å ta noe opp med legen i nærmeste framtid, men dette er noe jeg ikke ønsker at skal bli skrevet i journalen min. Da dette bare vil gå negativt utover meg i framtiden mtp. Å få skrevet ut medikamenter som ikke er et C-preparat.

Mitt spørsmål er derfor:

Er dette noe jeg kan be legen om?
Har legen lov til å unnlate å skrive visse ting i journalen min (som f.eks. Rusmisbruk)?
Nei. Enkelt fortalt er journalen der for å hjelpe deg. I tillegg skal journalen følge deg og din behandler og ingen andre, så sang det ikke er noe som tilsier at taushetsplikten kan frafalles.

Legen og andre helsepersonell har dokumentasjonsplikt for å ivareta seg selv og ikke minst deg som pasient. Det er ingen informasjon om deg som kan utleveres helt uten videre med mindre det er særskilte grunner til det. Eksempler på dette kan være førerkort og rusmiddelbrukn og forsørgerrett ovenfor barn.

Ha en åpen dialog med legen din, h*n er der tross alt for å hjelpe deg. Finner du ikke tonen med h*n så bytt fastlege.

Lykke til!
Trådstarter
Sitat av Denzel Vis innlegg
Nei. Enkelt fortalt er journalen der for å hjelpe deg. I tillegg skal journalen følge deg og din behandler og ingen andre, så sang det ikke er noe som tilsier at taushetsplikten kan frafalles.

Legen og andre helsepersonell har dokumentasjonsplikt for å ivareta seg selv og ikke minst deg som pasient. Det er ingen informasjon om deg som kan utleveres helt uten videre med mindre det er særskilte grunner til det. Eksempler på dette kan være førerkort og rusmiddelbrukn og forsørgerrett ovenfor barn.

Ha en åpen dialog med legen din, h*n er der tross alt for å hjelpe deg. Finner du ikke tonen med h*n så bytt fastlege.

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Problemet er ikke fastlegen, men heller framtidige fastleger. Og selvfølgelig Sykehuspersonale som får nyss i noe av det som er blitt skrevet i journalen (tenker her på det den informasjonen som fastlegen sender til sykehuset når man blir innlagt. Som dessverre inkluderer tidligere eller/og nåværende rusmisbruk).

Men takk for svar!
Sist endret av Who?; 30. juli 2018 kl. 07:17.
Har en god venn som ble tatt for hasj i 16år alderen(20 år siden ca) og sa dette også til psykolog når han var 16.. Når han knuste helen for eg godt år siden så ble han spørt om hasj røykingen på sykehuset, han sa at det var dumt men eksprimiterte og gjør det ikke mer. Han har gått på tramadol i 1 år nå. Vis dette hjalp noe.