Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2015
Heisann!
Har ett par spørsmål rundt en situasjon.
Kort fortalt : jeg rygget på en personbil for ca 3 måneder siden.
Vi ( meg og 3 andre kollegaer, og bilføreren av den andre bilen) skikket på skadene, siden det så minimalt ut, sprukket skiktplate og en liten sprekk i frontfanger på en gammel sliten susuzki, ble vi enige om å betale en liten sum (1500kr) som sjefen min overførte til han via nettbank.

Nå ca3 måneder senere kommer samme person med en regning fra verksted på 6000kr, som han først mente vi skulle betale hele, så 80-20, og helt til slutt lurte han på om vi kunne betale 2500kr.
Har han noen rettigheter når vi ikke skrev skadeskjema?
Og vi har en muntlig kontrakt ( hvor vi var 4 vitner og bare han) om hvordan oppgjøret skulle bli?

Takker for svar!

Mvh
Sitat av Maximuzz Vis innlegg
Heisann!
Har ett par spørsmål rundt en situasjon.
Kort fortalt : jeg rygget på en personbil for ca 3 måneder siden.
Vi ( meg og 3 andre kollegaer, og bilføreren av den andre bilen) skikket på skadene, siden det så minimalt ut, sprukket skiktplate og en liten sprekk i frontfanger på en gammel sliten susuzki, ble vi enige om å betale en liten sum (1500kr) som sjefen min overførte til han via nettbank.

Nå ca3 måneder senere kommer samme person med en regning fra verksted på 6000kr, som han først mente vi skulle betale hele, så 80-20, og helt til slutt lurte han på om vi kunne betale 2500kr.
Har han noen rettigheter når vi ikke skrev skadeskjema?
Og vi har en muntlig kontrakt ( hvor vi var 4 vitner og bare han) om hvordan oppgjøret skulle bli?

Takker for svar!

Mvh
Vis hele sitatet...
Dette skjedde med meg for 4 mnd siden da han foran neg bremset med vilje etter en uoverstemmelse med vikeplikt. Han brøt sin vikeplikt, og jeg sto opp på rompa hans og tutet for markere et standpunkt. Dette likte han dårlig og bremset.

Det hele endte opp med at jeg sa klart og tydelig fra at jeg ikke betalte en krone av pappas forsikring på noe han har foråsaket og at det hele kunne vært unngått om han overholdt vikeplikten. Jeg foreslo at jeg kunne spandere wn bilvask siden det bare kom noen merker på hans gamle skoda.

Kort sagt, er ikke skademelding skrevet på stedet har ikke ulykken skjedd. Det er pappas og alle forsikringsselskaper sin gyldne regel. Hørte aldri mer fra han jeg traff, selv om jeg ga han mitt telefonnummer.
Neutral Good
Mith's Avatar
Rettigheter til å ikke gjøre opp for seg? Dette er ikke et spørsmål om juss, men om du vil være en ålreit type å gjøre opp for deg eller et rasshøl som ikke gjør det.
Det er jo ikke det dreier seg om. De ble enige om å gjøre opp for seg for 1500 kr. Å komme 3 månedet senere med et nytt krav blir for dumt. Hvem vet om den skaden stammer fra da han rygget på vedkommende? Det er derfor man skriver skademelding og dokumenterer gjeldene skader.
"Øko-Terrorist"
Sitat av Denzel Vis innlegg
Dette skjedde med meg for 4 mnd siden da han foran neg bremset med vilje etter en uoverstemmelse med vikeplikt. Han brøt sin vikeplikt, og jeg sto opp på rompa hans og tutet for markere et standpunkt. Dette likte han dårlig og bremset.

Det hele endte opp med at jeg sa klart og tydelig fra at jeg ikke betalte en krone av pappas forsikring på noe han har foråsaket og at det hele kunne vært unngått om han overholdt vikeplikten. Jeg foreslo at jeg kunne spandere wn bilvask siden det bare kom noen merker på hans gamle skoda.

Kort sagt, er ikke skademelding skrevet på stedet har ikke ulykken skjedd. Det er pappas og alle forsikringsselskaper sin gyldne regel. Hørte aldri mer fra han jeg traff, selv om jeg ga han mitt telefonnummer.
Vis hele sitatet...
Det er ALLTID din skyld om du treffer ham bakfra, Det han SKULLE ha gjort i dette tilfellet var å kontakte politi og opplyse om at noen har kjørt på ham og nekter å skrive skademelding. Du ville da måtte gå igjennom straffesystemet i tillegg til at han ville fått skadene dekket av din forsikring.

I dette tilfellet var du rett og slett blodheldig, du skapte en farlig situasjon(likegyldig om han brøt vikeplikt eller ikke) og kunne opplevd bot, og å være uten sertifikat i en periode.
Sist endret av tr80r; 16. juni 2014 kl. 18:30.
Sitat av tr80r Vis innlegg
Det er ALLTID din skyld om du treffer ham bakfra, Det han SKULLE ha gjort i dette tilfellet var å kontakte politi og opplyse om at noen har kjørt på ham og nekter å skrive skademelding. Du ville da måtte gå igjennom straffesystemet i tillegg til at han ville fått skadene dekket av din forsikring.

I dette tilfellet var du rett og slett blodheldig, du skapte en farlig situasjon(likegyldig om han brøt vikeplikt eller ikke) og kunne opplevd bot, og å være uten sertifikat i en periode.
Vis hele sitatet...
Det hadde blitt ord mot ord og det var snakk om et ffenderkiss så, så ille var det ikke. Men ja det stemmer dwt. Men vedkommende skjønte han hadde dritet seg ut og gjorde dette stuntet med 2 små jenter i baksetet noe jrg ble kraftig provosert av. Hsn fikk seg et støkk og jeg fikk støtte sv en kjøreskole lærer som så alt sammen.
Trådstarter
59 7
Sitat av Mith Vis innlegg
Rettigheter til å ikke gjøre opp for seg?.
Vis hele sitatet...
Hva mener du???

Det er usikkert om skaden oppsto etter sammenstøtet.
Men vi tilbydde å betale han 1000kr i tillegg til de 1500 kronene.

Er det urimelig ? Ettersom han fikk være "takstmannen" etter sammenstøtet og fikk si hva han var fornøyd med i første avtale, og det fikk han, 1500kr.
Høres greit ut for meg. Han dreit seg jo ut i første omgang. Så 1500+ 1000 burde han være glad for
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Syntes det blir for dumt å komme lang tid etter oppgjøret med krav, spesielt dersom man har tatt det utenom forsikringsselskap, ordentlig takstmann osv.
Sitat av Mith Vis innlegg
Rettigheter til å ikke gjøre opp for seg? Dette er ikke et spørsmål om juss, men om du vil være en ålreit type å gjøre opp for deg eller et rasshøl som ikke gjør det.
Vis hele sitatet...
Han har da gjort opp for seg. De ble enige om 1500 kr og denne avtalen er oppfylt. Hvis beskrivelsen fra trådstarter er rimelig korrekt, så vil nesten aldri noen med en gammel, sliten bil rette opp minimale skader på en støtfanger. Dette forutsatt at beskrivelsen av skaden er noenlunde korrekt. 1500 kr for å akseptere en minimal skade på en gammel bil er da en OK deal. Avtalen ble gjort og pengene betalt - muntlige avtaler er like bindende som skriftlige.

For alt det vi vet kan den gamle Suzukien være krasjet på nytt, med større skade og det er dette som nå ønskes fikset for trådstarters regning.

Jeg ser ingen urimelighet i den opprinnelige avtalen og man kan iallefall ikke gå tilbake på den etter 3 mnd...
kjedelig streiting
Hadde ikke gått med på å betale noe særlig mer. Fort gjort at sprekker osv blir verre når man kjører med de i 4mnd.
Ikke betal mer enn allerede avtalt og betalt.
Betaler du han nå, så kommer han vel tilbake om ett halvår og sier at han også måtte reparere motoren grunnet dette.
Litt på kanten av tema, kanskje, men følte bare for å si at slike småskader ofte blir mye dyrere enn man skulle tro. Jeg hadde en mc som ble rygget på da jeg var på skolen. Den kostet 60k splitter ny, og det så ikke ut som rare skadene. Et par riper her og der, og støtten var knekt. Bare småting. Han tilbød seg å fikse det utenom forsikring osv, dessuten hadde han en kompis som var flink å fikse sånne småting, sa han. Jeg holdt på å gå med på det, ung og naiv som jeg var, før min far kom på banen og insisterte på å gjøre det "etter boka". Det skulle vise seg å være en god avgjørelse. Skadene kom på ufattelige 25.000,- på verkstedet.

Har også flere eksempler hvor bittesmå bulker eller riper i biler plutselig koster helt insane med penger. Hadde han Suzuki-duden foreslått å ta 1500,- på stedet og la nåde gå for rett, så ville jeg gjort ham oppmerksom på at i kroner og øre så koster skaden sannsynligvis mer, og dermed spurt om han virkelig var helt sikker på at det da var OK. Det kan jo være at han ble like overrasket over regningen som dere. Han trodde kanskje at 1500 skulle dekke den regningen, men når han så får en regning på 6000,- i trynet, så skjønner jeg jo godt at han ikke er kjempegiret på å betale 75% selv.