Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 13841
Heisann freaks!
Jeg har et tema der det er endel meninger om, det er den velkjente globale oppvarminga.

Er den globale oppvarminga menneskeskapt eller er dette en fase som jorden selv går inn i? Eller er dette i det hele tatt noe som helst? Temperatur endringer?

Vi vet Co2 utslipp er skadelig men er dette årsaken til den globale oppvarmingen? Temperaturer har endret seg i all herrens tid som f.eks Istiden(?). Isen ligger igjen etter istiden er det ikke logisk at nå som istiden er over at isen smelter?

Eller er dette bare skremselspropaganda for å tjene penger på Utslipps kvoter og andre klima relaterte utgifter? Penger styrer jo alt i denne verden(?)

Noen som har en fasit på dette ? Eller er dette fortsatt spekulasjoner?

Hva mener dere?
Jeg velger å støtte meg på FNs klimapanel sin konklusjon. Har tidligere vært skeptisk til om det er menneskeskapt, men sånn jeg står nå velger jeg å stole på klimapanelet.

Samtidig er det nok ikke så enkelt som å si at det er enten menneskeskapt, eller ikke. Det er nok som det meste annet en kombinasjon.
Temperaturendringer er naturlig og det har skjedd før. At vi hjelper til er ingen hemmelighet, men det hadde skjedd uansett.
Jeg har lenge vært klimaskeptiker, men må ærlig innrømme at jeg har snudd litt. Trenger ikke kun være menneskeskapt.
doffen67's Avatar
Trådstarter
Jeg stiller nøytralt i denne saken i utgangspunktet, men det er ikke ulikt staten(e)\Organisasjoner å finne opp nye grunner til å tjene penger på saker og ting som er veldig i gråsonen.

Men for alt vi/jeg vet så kan jo dette også være en realitet, men også like store odds for dette er oppspinn.

EDIT: Vil også legge til at tidligere var jeg veldig for at oppvarmingen var mennskeskapt, men noen år klokere på det ene og det andre så er jeg pokker meg ikke så sikker lenger.
Sist endret av doffen67; 25. april 2014 kl. 10:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av doffen67 Vis innlegg
Noen som har en fasit på dette ? Eller er dette fortsatt spekulasjoner?

Hva mener dere?
Vis hele sitatet...
Over 95% av verdens klimaforskere er enige om at klimaendringene er påvirket av mennesker i negativ retning, så dine spørsmål, tanker og meninger som meningmann om dette temaet er totalt irrelevante. Hvis det er konspirasjonsteorier du vil diskutere så har du nyhetspeilet.no


Sitat av doffen67 Vis innlegg
Men for alt vi/jeg vet så kan jo dette også være en realitet, men også like store odds for dette er oppspinn.
Vis hele sitatet...
Det er på ingen måte 50/50 på om det er sant elle ikke, det er overveldene beviser for at de er menneskeskapte og bevisene er så gode at så og si hele forskermiljøet er enige om akkurat dette.
Sist endret av Mith; 25. april 2014 kl. 10:49.
doffen67's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Over 95% av verdens klimaforskere er enige om at klimaendringene er påvirket av mennesker i negativ retning, så dine spørsmål, tanker og meninger som meningmann om dette temaet er totalt irrelevante. Hvis det er konspirasjonsteorier du vil diskutere så har du nyhetspeilet.no
Vis hele sitatet...
Fordi du spytter ut statistikker osv. betyr ikke det at du har rett. Kommer du med slike innlegg vil jeg helst se kilder på det du sier, vil også si at andre som leser dette vil med 78.4% sikkerhet.

Den prosent andelen jeg skrev er bare tull, derfor har ikke jeg noen kilder på dette.

Det kan godt være menneskePÅVIRKET. Men at den globale oppvarmingen er en så stor "krise" som de skal ha det til er jeg ganske skeptisk til. Siden det ganske logisk at klimaet endres over lengre perioder.
Sist endret av doffen67; 25. april 2014 kl. 10:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av doffen67 Vis innlegg
Fordi du spytter ut statistikker osv. betyr ikke det at du har rett. Kommer du med slike innlegg vil jeg helst se kilder på det du sier, vil også si at andre som leser dette vil med 78.4% sikkerhet.

Den prosent andelen jeg skrev er bare tull, derfor har ikke jeg noen kilder på dette.
Vis hele sitatet...
Når du åpner slik du gjør så avslører du med engang at du ikke engang har prøvd å finne svaret, så hvordan i alle dager skal jeg kunne gjette at du evner å lese kilden jeg poster?
http://www.skepticalscience.com/glob...termediate.htm
Sist endret av Mith; 25. april 2014 kl. 10:54.
Det er helt utrolig at folk kan betvile global oppvarming. Det er forbehold religiøse nutjobs og konspirasjons-idioter som ikke forstår bedre.
doffen67's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Over 95% av verdens klimaforskere
Vis hele sitatet...
Har du selv lest denne artikkelen?

Har sies det at ikke 95 men 97% av FORFATTERNE av klima avisene mener at dette er menneske skapt.


"The scientific authors of the papers were also contacted and asked to rate their own papers, and again over 97% whose papers took a position on the cause said humans are causing global warming".



Det er også ganske sikkert menneske forårsaker klima endringer, men i hvor stor grad ødelegger dette virkelig planeten vår?
Klart det er skadelig for dyr som kryper rundt i avfallet vårt osv. men hvor mye påvirker dette virkelig planeten vår?
Sist endret av doffen67; 25. april 2014 kl. 11:03.
Som sagt, det ante meg at du ikke kom til å forstå kildene.
Kort forklart:
Scientific authors = Forskere
Science papers = Forskningsrapporter.
Sist endret av Mith; 25. april 2014 kl. 11:02.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Hahah, doffen67. Det er ikke klimaaviser bare fordi det handler om klima og heter "paper" på engelsk. Det du kaller forfatterne er faktisk, tro det eller ei, forskere.
Jeg ser på det som temmelig sikkert at global oppvarming er menneskeskapt. Jeg velger rett og slett å tro på de som er forskere innenfor feltet - som sitter på kompetansen til å gjøre slike vurderinger. Fremfor min egen, og andre tilfeldige personer sin synsing. Det er ingen som benekter at det finnes naturlige svingninger av temperaturen her på kloden - spørsmålet er hvor vidt vi har bidratt til å akselerere denne utover det som er naturlig - og dermed får en raskere endring i klimaet enn det som naturlig ville skjedd. (samt kanskje en større endring enn hva som ville hendt naturlig).

Jeg velger å tro at FN's klimapanel er kompetente nok til å ta hensyn til naturlige svinginger når de gjorde sine vurderinger og kom frem til at global oppvarming er et faktum - og at vi har påvirket den i svært stor grad.
Sitat av doffen67 Vis innlegg
Det er også ganske sikkert menneske forårsaker klima endringer, men i hvor stor grad ødelegger dette virkelig planeten vår?
Vis hele sitatet...
Det kan du lese om i FNs klimarapport. Det kom en ny for bare en mnd siden, men siden det er et stort tungt dokument om klimaforskning på engelsk så syns jeg du bare skal godta det vi sier og la andre, som faktisk forstår det de leser, sjekke om det stemmer det som står der. Det kalles peer review og er en svært viktig del av vitenskapen.
Sist endret av Mith; 25. april 2014 kl. 11:09.
doffen67's Avatar
Trådstarter
Endelig kom det noen som kunne gi meg en forklaring på dette, Takker til Mith
Jeg vil si at denne kronikken av Bjørn Stærk ganske godt oppsummerer hvilket tankesett man bør benytte i klimadebatten (og ellers).
Personlig ser jeg heller ingen grunn til å betvile FNs klimapanel angående global oppvarming. Men man må heller ikke glemme at global oppvarming ikke er den eneste bieffekten av utslipp. Hvert år dør bokstavelig talt flere millioner mennesker, spesielt i Asia, av helseskader forårsaket direkte av forurensing, f.eks. kreft og lungeskader. Les for eksempel denne wikipedia-artikkelen: http://en.wikipedia.org/wiki/Asian_brown_cloud

Så min mening er at det er en selvfølge at samfunnet bør strebe etter å bli så miljøvennlig som mulig ved å fase ut fossilt brennstoff, selv om global oppvarming hypotetisk sett hadde vært propaganda. Siden jeg bor i Bergen er jeg selv vitne til hvordan forurensing ser ut: http://www.ba.no/nyheter/article4810620.ece . Det er skittent og ekkelt. Jeg kommer aldri til å kjøpe noe annet enn en el-bil hvertfall.
Sist endret av Grix; 25. april 2014 kl. 11:50.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Ikke bare er du frekk, men du linker til en side som heter "skepticalscience". Har du noen gang hørt om å være kildekritisk? Eller, det er kanskje ikke tema i kommunistland.
Vis hele sitatet...
Og hva er galt med siden da? Navnet? De linker jo uansett videre til (blandt annet) American Physical Society, da. Er de vitenskapelige nok for deg?
Sist endret av Myoxocephalus; 25. april 2014 kl. 13:47.
Denne er tydeligvis aktuell enda:

http://chimac.net/wp-content/uploads/2011/08/e091207_pett.jpg
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Og hva er galt med siden da? Navnet? De linker jo uansett videre til (blandt annet) American Physical Society, da. Er de vitenskapelige nok for deg?
Vis hele sitatet...
Jepp, det er nok navnet han reagerer på, noe som ironisk nok viser hvor god kildekritikk han selv opererer med. Et kjapt søk på wikipedia eller google viser til bla. pressepriser og varm omtale i "mainstream media" som feks. new york times, på tross av navnet får en nesten si. En anerkjent frittstående blogg som samler og analyserer artikler, myter og påstander om klimadebatten er godt nok i "kommunistland."
Sist endret av Mith; 25. april 2014 kl. 15:54.
Det er nokk ikke menneskes feil at dette skjer, men vi er med å hjelper jorda i veldig stor grad når det gjelder å varme den opp.
Sist endret av Nayroun; 25. april 2014 kl. 19:16.
Dette pengeargumentet jeg så skrevet kan vel like gjerne gå andre veien? At man sprer tvil rundt om endringene er menneskeskapte fordi det er så ufattelig mye penger i å fortsette å forurense.
Syntes det er skremmende at enkelte, selv når beviset er så til de grader til stede, rett foran nesa på dem, at det fortsatt er enkelte mennige menn som benekter at det er menneskeskapt. Selv når dyktige personer med lang utdannelse innen relevante felt har kommet frem til at det er nettopp menneskeskapt. At enkelte av hvermansen setter sin egen kunnskap om temaet høyere enn forskere er hodeløst.

Enda mer skremmende er det at vi har folk høyt oppe i visse partier som faktisk gjør nettopp dette.. mer eller mindre benekter at der vi mennesker som i stor grad har påvirket endringene i negativ rettning. Om det er fordi de rett og slett er dumme eller om det er en form for naivt håp er ikke mulig å si.
Jeg vil tro at når det er snakk om politikere benektes fakta ofte for å kunne holde på velgere eller for å bedre sin egen posisjon innad i partiet. Det å være politiker er en karrierevei som er nødt til å betale regningene, og på slutten av dagen velger nok de fleste å forholde seg til den politikken som gjør at de slipper å sulte over de meningene de selv vet er korrekte.

Mulig dette er et mye større problem i andre land enn i Norge. F.eks USA hvor du ikke klarer å bli valgt uten millionstøtte ifra privat sektor (som gjerne forventer noe tilbake)
Sitat av Nayroun Vis innlegg
Det er nokk ikke menneskes feil at dette skjer, men vi er med å hjelper jorda i veldig stor grad når det gjelder å varme den opp.
Vis hele sitatet...
Og annet...

Det er nok i hovedsak (nær 100%) menneskets feil, at dette skjer ja!
Bare med diverse målinger som er gjort de 10 siste årene, så har vi en enorm bevismengde på dette.
Bare se på bildet her:
Originalbildet
Her ser du CO2 innholdet i atmosfæren og temperaturen i de siste 650 000 år. Og på denne tiden har det vært 7-8 istider. Og jeg har markert stedet på 2 av de største supervulkanutbrudd vi vet om, der den på Lake Toba nesten utryddet menneskeheten for ca. 74 000 år siden. Mens Yellowstone hadde det siste store utbrudd for 640 000 år siden. Og hvis en sammenligner disse to, med vulkanen Eyjafjallajökull som hadde utbrudd på Island i 2010. Blir det nesten som å sammenligne en kinaputt med ei stor atombombe. Den på Island var ikke en liten fis sammenlignet med disse 2! Og allikevel ser du disse som små CO2 pigger i kurven, som jeg har markert.

Du kan også legge merke til at på disse 650 000 årene, har CO2 nivået kun nærmet seg 300 ppm (parts per million), og dette var for ca. 330 000 år siden. I 2013 nådde CO2 nivået 400 ppm. Noe det ikke har vært så lenge vi kan måle, som er under 1 000 000 år gammelt.
Og CO2 nivået begynte så smått å stige ved den industrielle revolusjon. Mens nivået begynte å ta av rundt 1950. Da det begynte å bli populært med bil i USA, og vi ser etterdønninger fra 2dre verdenskrig. Mens etter 70-tallet har det bare tatt fullstendig av!

Ellers kan jeg nevne et eksempel, som vi kanskje kan klare å kopiere, hvis vi ikke skjerper oss.
For 250 millioner år siden slutter en geologisk periode, og en annen starter.
Den som slutter heter perm, mens den som starter heter Trias. Dette geologiskillet er egentlig en masseutryddelse, som er den verste vi vet om. I Perm var det et yrende liv med mange typer øgler. Og en finner da mange fossiler etter dette, når man leter i riktige lag i berggrunnen og steder. Men rett etter Perm, så er det nesten ikke liv å finne. Det er også her trilobitter utryddes sammen med de fleste typer øgler. sammen med 95% av alle arter på jorden. Og det er nesten livløst i flere millioner år. Men en ser at livet tar deg sakte opp igjen, og at det blir fler og fler arter. Det er også her dinosaurene har sin start, og dems tid slittet for 64 millioner år siden (nok om det).
Men forskerne har i mange å fundert og lett etter hva som var skyld i denne. Der dem har fundert på kjempemeteoritter og mye annet. Men det er observert at en stund føre Trias, så var det kjempevulkanutbrudd i Sibir. Dette var vulkanske utbrudd som kom ut av sprekker, som var mange km lange, og utbruddene drev antageligvis på i flere tusen år. Og for en stund siden fant vitenskapen ut, at dette antageligvis hadde sammenheng med masseutryddelsen. Der en kom fram til en hypotese, om at det var global oppvarming, som var skyld i masseutryddelsen.
Men det var ett problem, og det er at når ser på magmaen som ble spydd ut, så svarer det til en oppvarming på ca. 5 grader C. Noe som det ikke virker kan stå for en slik masseutryddelse. Men en mente, at denne temperaturøkningen, begynte å smelte is på havets bunn, som inneholder metan. Metan er en drivhusgass, som er over 20 ganger verre enn CO2. Og all denne metanen, økete temperaturen i atmosfæren med 5 grader til. Noe som til sammen gir 10 grader C, noe som er nok til å gi en slik katastrofe. Og det var en britisk geolog, som lette etter bevis for dette på Grønnland og fikk Jackpot. Så dette er faktisk bevist.
Se en bra BBC dokumentar om dette her.

Også om "Global dimming".

Så kan jeg nevne det, at en faktisk har sett at permafrosten i Sibir, Grønnland Alaska og Canada har begynt å tine, sammen med at det kommer opp metan. I havet nordenfor Sibir er det også is, som har fult av metan fanget inne i den. Og det er estimert at karboninnholdet i all denne metanen, er mange ganger større enn karbonen som har vært i kull-, olje- og gassreservene eller tilsammen. Altså hvis all denne metanen kommer ut i atmosfæren, går mest sannsynlig det meste til h....!
Og i 2009 eller 2010 hørte jeg i "Verdt å vite" på NRK P2, at en har observert at det har begynt å komme opp metan nordenfor Sibir. Om dette er betydelig, vet jeg ikke. Men jeg mener det er livsfarlig gambling å late som ingen ting!



For jeg synes jeg ser en del urovekkende tegn, som jeg ikke har noen vitenskapelig dokumentasjon for. For det er forutsett, at ved global oppvarming blir det mer energi i værsystemene. Som i en overgangsperiode vil virke veldig usatbilt, og kan lage bråe mikroklimaforandringer lokalt. Og noe som jeg synes er veldig merkelig; er at her i Hedmark, som i alle tider har vært en av landets tørreste fylker, har slått litt om på flisa.

-I 2011 og 2013 var det 50-års flom. Virker kanskje ikke så spesielt, men normalt går det da ca. 50 år mellom en hver slik flom. Nå har vi hatt 2 på snart 3 år. Sannsynligheten for dette er: 3*(1/50)*(1/50)=3/2500=0,0012 eller 0,12% mulighet. Årene 2011 og 2012 hadde nedbørsrekorder, som slo de gamle med god margin!
-I Rena var det juli 2012 nesten 3 ganger mer regn en den tidligere rekorden. Og denne.
-På Espa i Stange kommune var det en bekk, som gikk over sine bredder. Det har der vært ei bru i maaaange år. I 2011 ble denne så og si skyllet til Mjøsa, og bekkedalen som tidligere var full med planter og jord, hadde kun kampesteiner igjen. Det var også noen som hadde hytte ved denne bekken. Vannstanden øke så mye så fort, at dem måtte reddes ut med gravemaskin. Normalt?
Ellers så var mange plener (som normal var tørre) så våte, at du ble bløt på beina ved å gå i joggesko. Og det surklet når du gikk i dem, som når du går i ei multemyr.
-I Storelvdal var det også en liten bekk (som du kunne skritte over) med en dal, som nesten tok med seg hele dalen. Fadern var på tyttebærtur ikke langt unna etterpå (Hytta er ikke så langt unna). I denne dalen var det møkk etter vannet til 2-3 meter opp på furuleggene.
-Og i 2013 var det flom i Gata (tettsted) I Stange kommune.
1,2 og 3. Og dette er nå heller ikke akkurat dem mest flomfulle plassen på jorda...
-I Tynset skjedde det et jordras av alt nedbøren. Da denne gjorde jorda så bløt og vasket ut så mye næring at dette var mulig.
-Ellers har jeg sett et utall åkre med store dammer (som normalt ikke er der). Og potetåkere der det ser ut som bekker mellom potetfårene. Kornåkere som har stått uhøstet, av at det ikke gikk an å kjøre med en skurtresker der(hvis den ikke var bygd inn i en båt). Og kornet var egentlig for bløtt til å bli noe særlig kvalitet. Og det kostet noe gamleerik med energi å tørke det. Høy- og siloslåtten ble mange steder en katastrofe!

Det er ikke det at jeg vil ha sympati, men det er for å gi et mønster. Og for å være helt ærlig: Dette skremmer nesten skiten ut av meg!

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Og hva er galt med siden da? Navnet? De linker jo uansett videre til (blandt annet) American Physical Society, da. Er de vitenskapelige nok for deg?
Vis hele sitatet...
Kanskje det kan være noe å hente i Nyhetsspeilet, som er den "ultimate kilden på vitenskap"!
Sist endret av aluminiumfluorid; 25. april 2014 kl. 23:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Sitat av doffen67 Vis innlegg
Har du selv lest denne artikkelen?

Har sies det at ikke 95 men 97% av FORFATTERNE av klima avisene mener at dette er menneske skapt.


"The scientific authors of the papers were also contacted and asked to rate their own papers, and again over 97% whose papers took a position on the cause said humans are causing global warming".



Det er også ganske sikkert menneske forårsaker klima endringer, men i hvor stor grad ødelegger dette virkelig planeten vår?
Klart det er skadelig for dyr som kryper rundt i avfallet vårt osv. men hvor mye påvirker dette virkelig planeten vår?
Vis hele sitatet...
Visste du at vann i dampform er en klimagass, så når vi har fordampa nok vann vil naturen ordne resten av stigninga sjølv. Vi kommer til å få millioner på millioner av klimaflyktninger, mer enn samfunnet takler. Da ender det med at vi skyter hverandre for mat og at mennesketallet synker fra 7 milliarder til 1 million(eller lignende).
Sitat av Grisefett Vis innlegg
Visste du at vann i dampform er en klimagass, så når vi har fordampa nok vann vil naturen ordne resten av stigninga sjølv. Vi kommer til å få millioner på millioner av klimaflyktninger, mer enn samfunnet takler. Da ender det med at vi skyter hverandre for mat og at mennesketallet synker fra 7 milliarder til 1 million(eller lignende).
Vis hele sitatet...
Nå har også vann et duggpunkt som gjør at det fort kommer ned igjen som vann da..
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Sitat av dinosauren Vis innlegg
Nå har også vann et duggpunkt som gjør at det fort kommer ned igjen som vann da..
Vis hele sitatet...
Det spiller da ingen rolla, den kommer straks opp igjen og da vil den ha med seg mye mere vann. Dessuten hvis du ser opp på skyene så vet du nok at det er hovedsakelig vann.... Kommer ikke ned så fort.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Grisefett Vis innlegg
Det spiller da ingen rolla, den kommer straks opp igjen og da vil den ha med seg mye mere vann. Dessuten hvis du ser opp på skyene så vet du nok at det er hovedsakelig vann.... Kommer ikke ned så fort.
Vis hele sitatet...
Ifølgje wikipedia har vatn ei levetid på 9 døgn i atmosfæren, så det er ein drivhusgass med låg stabilitet. I tillegg er, til skilnad frå CO2, vatn i all hovudsak vanskeleg å gjere noko med, sidan det stortsett er naturlege kjelder.

At vatn er ein drivhusgass har heller ingenting med debatten rundt CO2 å gjere, så eg forstår ikkje heilt kor du vil med poenget ditt.
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ifølgje wikipedia har vatn ei levetid på 9 døgn i atmosfæren, så det er ein drivhusgass med låg stabilitet. I tillegg er, til skilnad frå CO2, vatn i all hovudsak vanskeleg å gjere noko med, sidan det stortsett er naturlege kjelder.

At vatn er ein drivhusgass har heller ingenting med debatten rundt CO2 å gjere, så eg forstår ikkje heilt kor du vil med poenget ditt.
Vis hele sitatet...
Ja poenget var nok uklart, men når jorda blir varmere, hva skjer da? JO! Da fordamper det mere vann! Hva skjer da JO! Det blir varmere! Hvis vi hjeper til med co2 og metan og masse annen skitt så blir til slutt vannet et problem også.
Om global oppvarming skyldes mennesker, eller kun er en fase som jorden går i, er vel sant begge deler.
Jorden, om oss eller ikke - ville før eller siden gå i en fase hvor global oppvarming ville skjedd. Men, siden vi har fotosyntesen og co2 utslipp som ødelegger stoffer i ozonlaget som gjør at vi får såkalte hull i ozonlaget over jorda. Som da gjør at flere strålinger (KFK, NOx) fra sola slippes inn i atmosfæren og blir ikke gjort om til varmestrålinger, får vi da en oppvarming og mindre beskyttelse fra solvind som er menneskeskapt.
Dette er vel egentlig og bare en av flere teorier da.
Sist endret av Antidote; 28. april 2014 kl. 20:00.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Antidote Vis innlegg
Jorden, om oss eller ikke - ville før eller siden gå i en fase hvor global oppvarming ville skjedd. Men, siden vi har fotosyntesen og co2 utslipp som ødelegger stoffer i ozonlaget som gjør at vi får såkalte hull i ozonlaget over jorda. Som da gjør at flere strålinger (KFK, NOx) fra sola slippes inn i atmosfæren og blir ikke gjort om til varmestrålinger, får vi da en oppvarming og mindre beskyttelse fra solvind som er menneskeskapt.
Dette er vel egentlig og bare en av flere teorier da.
Vis hele sitatet...
Her blander du.

Ozonlaget fanger opp skadeleg stråling (UV).

CO2 øydelegg ikkje ozonlaget, men bidreg til oppvarming gjennom drivhuseffekten. KFK-gasser øydelegg ozonlaget, men mange av alternativa har ekstremt stor drivhuseffekt (opptil tusenvis av ganger det CO2 har). NOx kan så vidt eg ser heller ikkje øydeleggje ozonlaget (ref), men har ymse helseskadelege effekter lokalt, og er difor uønska.

Ozonlaget har heller ikkje noko med global oppvarming å gjere per se. Global oppvarming som diskutert i dag er hovudsakleg som følgje av ymse drivhusgassar, som metan, CO2 og liknande.

Innlegget ditt er så salig miks av begreper at det er litt vanskeleg å tyde kva du faktisk seier, men har prøvd å svare.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Grisefett Vis innlegg
Visste du at vann i dampform er en klimagass, så når vi har fordampa nok vann vil naturen ordne resten av stigninga sjølv. Vi kommer til å få millioner på millioner av klimaflyktninger, mer enn samfunnet takler. Da ender det med at vi skyter hverandre for mat og at mennesketallet synker fra 7 milliarder til 1 million(eller lignende).
Vis hele sitatet...
Og
Sitat av Grisefett Vis innlegg
Det spiller da ingen rolla, den kommer straks opp igjen og da vil den ha med seg mye mere vann. Dessuten hvis du ser opp på skyene så vet du nok at det er hovedsakelig vann.... Kommer ikke ned så fort.
Vis hele sitatet...
Og
Sitat av Grisefett Vis innlegg
Ja poenget var nok uklart, men når jorda blir varmere, hva skjer da? JO! Da fordamper det mere vann! Hva skjer da JO! Det blir varmere! Hvis vi hjeper til med co2 og metan og masse annen skitt så blir til slutt vannet et problem også.
Vis hele sitatet...
Bare for å lage en analog...
Hvis du jekker opp en bil, og legger deg under for å fikse noe (noe du ikke bør med kun en jekk under!). Så la oss si det setter seg ei flue på bilen, og jekken kapitulerer. Du får da bilen over deg. Er det bilen eller flua som er problemet?
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Bare for å lage en analog...
Hvis du jekker opp en bil, og legger deg under for å fikse noe (noe du ikke bør med kun en jekk under!). Så la oss si det setter seg ei flue på bilen, og jekken kapitulerer. Du får da bilen over deg. Er det bilen eller flua som er problemet?
Vis hele sitatet...
Tja. Med ei flue som veier 150 kg er det vanskelig å si.

“Water vapor in the stratosphere increases in tandem with increases in the Earth‘s surface temperature,” said coauthor Sean Davis, a scientist with the Cooperative Institute for Research in Environmental Sciences (CIRES) at the University of Colorado Boulder, who works at the NOAA Earth System Research Laboratory. “Because water vapor is a greenhouse gas, this generates additional warming. We show that this feedback loop could be about 10% of the climate warming from all greenhouse gases.”
Vis hele sitatet...
http://cires.colorado.edu/news/press...atervapor.html

Problemet er at økt temperatur gir en økt mengde vanndamp i stratosfæren som gir enda større økning i temperatur. Akkurat som at en økt mengde metan i atmosfæren gir en økt temperatur som smelter permafrost som frigir metan som medfører en ytterligere økning av mengden metan i atmosfæren. Slike fenomener kalles positive tilbakekoblinger og har en akselererende effekt som gjør at prosessen kan være umulig å snu når den først har tatt i gang.
Sitat av Grisefett Vis innlegg
Ja poenget var nok uklart, men når jorda blir varmere, hva skjer da? JO! Da fordamper det mere vann! Hva skjer da JO! Det blir varmere! Hvis vi hjeper til med co2 og metan og masse annen skitt så blir til slutt vannet et problem også.
Vis hele sitatet...
Jaok, men vil ikke det være logisk at det da vil regne kraftigere?
Sitat av complex Vis innlegg
Jaok, men vil ikke det være logisk at det da vil regne kraftigere?
Vis hele sitatet...
Den totale mengden vanndamp luften klarer å holde på vil være høyere når temperaturen øker. Så selv om det gjerne fører til flere og kraftigere byger med nedbør så vil det nok i gjennomsnitt være mer vanndamp i lufta.
At noen faktisk ikke forstår hva slags påvirkning vi har på kloden vår er helt utrolig! Kjenner jeg får flammer i øynene av det. Forandringene vi gjør er synlige med det blotte øyet, det er IKKE noe man trenger å lete i ørsmå tall og analyser.

Dette går helt fra atombomber som skaper mutantmennesker med grusomme defekter, til oljesøl som gir utslett, kreft og luftveisinfeksjoner helt til utslipp som gjør at isen smelter.

Det er desverre mange som ikke fatter at om vi ikke endrer atferd innen veldig kort tid vil mange byer og land forsvinne, Maldivene er et skrekkeksempel hvor befolkningen allerede er tvunget til å flykte fra hjemmene sine.

VICE kjenner sikkert flere til, de forklarer i denne snutten om konsekvensene smeltingen av Grønlands-isen har.

https://www.youtube.com/watch?v=IjUb9Y_bvE4
Er global oppvarming noe som er menneskeskapt eller kan det være en naturlig prosess?

Landmassene på jorden har en naturlig stigning på noen millimeter i året, kan det være at etter xxxx antall år så blir det en smelte prosess som fører til en istid som igjen starter å smelte sakte med sikkert bort til det kun er igjen permafrost på polene og det nordligste stedene som vi har det i dag? Og denne smelteprosessen kalles global oppvarming?

Historien forteller om en istid som la seg over det meste av landmasser på jorden, noe lignende spår de at vil kunne hende om den globale oppvarmingen fortsetter. Vi hadde ikke forurensninger, oljesøl eller atomvåpen på den tiden men det frøs igjen allikevel
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Er global oppvarming noe som er menneskeskapt eller kan det være en naturlig prosess?

Landmassene på jorden har en naturlig stigning på noen millimeter i året, kan det være at etter xxxx antall år så blir det en smelte prosess som fører til en istid som igjen starter å smelte sakte med sikkert bort til det kun er igjen permafrost på polene og det nordligste stedene som vi har det i dag? Og denne smelteprosessen kalles global oppvarming?

Historien forteller om en istid som la seg over det meste av landmasser på jorden, noe lignende spår de at vil kunne hende om den globale oppvarmingen fortsetter. Vi hadde ikke forurensninger, oljesøl eller atomvåpen på den tiden men det frøs igjen allikevel
Vis hele sitatet...
Se på den kurven i bildet jeg har postet. Der ser du hvordan nivåene av CO2 har vært igjennom flere istider. Og det høyeste funnet de siste million år er, som jeg skrev, litt over 300 ppm. Nå er vi godt over 400 ppm (vi bikka den i fjor). Så dette er kun menneskeskapt!

Og som du nevner reiser det seg litt landmasser opp av havet. Dette skulle ha senket CO2 nivået, for da blir det mere areal til trær og andre planter, som binder CO2 til organisk materiale.
Sitat av Provo Vis innlegg
Tja. Med ei flue som veier 150 kg er det vanskelig å si.


http://cires.colorado.edu/news/press...atervapor.html

Problemet er at økt temperatur gir en økt mengde vanndamp i stratosfæren som gir enda større økning i temperatur. Akkurat som at en økt mengde metan i atmosfæren gir en økt temperatur som smelter permafrost som frigir metan som medfører en ytterligere økning av mengden metan i atmosfæren. Slike fenomener kalles positive tilbakekoblinger og har en akselererende effekt som gjør at prosessen kan være umulig å snu når den først har tatt i gang.
Vis hele sitatet...
Jo, jeg er klar over dette, men det er ikke vann som er problemet! Det er CO2 og CH4 (metan). Er du ikke enig Provo?
Sitat av Grisefett Vis innlegg
Huff og huff, kjenner jeg blir flau av dette her jeg.
Det trengs ikke forskere for å innse at vi hærper planeten vår, og selv om vi har det vil ikke alle skjønne det.
Vis hele sitatet...
Det er ingenting å blir flau over, jeg spurte om det faktisk kunne være på den måten. Jeg har ikke lest alle tidliger posten i tråden eller lest meg opp nok i emnet til å ha sterke egne meninger om hvordan det har vært, hva som vil skje eller når ting vil skje.

Så klart vi ødeleger planeten vår sånn vi driver på. Tenkte mer at denne istiden var en naturlig prosess av vår kjære planet som et tiltak for å reparere noe av skaden som har blitt gjort mellom istidene.

Men takk for svaret ditt Imdb. Du hadde jo allerede laget et innlegg som svarte på noe av dette.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Det er ingenting å blir flau over, jeg spurte om det faktisk kunne være på den måten. Jeg har ikke lest alle tidliger posten i tråden eller lest meg opp nok i emnet til å ha sterke egne meninger om hvordan det har vært, hva som vil skje eller når ting vil skje.
Vis hele sitatet...
Nei, selvsagt skal ikke du eller andre være flau over dette! Men vi bør strebe etter mere viten, og det virker det som også du gjør. Og det virker på meg, som om du poster mye vettugt og bra!



Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Men takk for svaret ditt Imdb. Du hadde jo allerede laget et innlegg som svarte på noe av dette.
Vis hele sitatet...
Jeg antar det er meg du mener. Men det er ikke jeg som drifter "the Internet Movie Data Base" http://www.imdb.com enda. Og jeg tviler på om jeg kommer til å gjøre det noen gang.
Sist endret av aluminiumfluorid; 21. mai 2014 kl. 16:40.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Jo, jeg er klar over dette, men det er ikke vann som er problemet! Det er CO2 og CH4 (metan). Er du ikke enig Provo?
Vis hele sitatet...
Ganske enig, men ikke helt. Du sier metan er problemet, så da er vel den positive tilbakekoblingen med metan låst i permafrosten en del av problemet? Hvis du mener dette er en del av problemet, så er også vanndamp en del av problemet på akkurat samme måte. Det samme gjelder havets minkende evne til å holde på CO2, og dermed økende avgassing med stigende temperatur. Alt dette er selvforsterkende mekanismer med betydelig innvirkning på den økende drivhuseffekten, og derfor svært viktige elementer i helheten som bør nevnes og ikke avfeies som uvesentlige (jamfør flue og bil-analogien). Det er viktige mekanismer som er med på å gjøre problemet vesentlig større, og vanndamp-tilbakekoblingen er med stor sikkerhet antatt å doble effekten av andre klimagasser – den gjør altså problemet dobbelt så stort som hva man skulle forvente av å beregne drivhuseffekten av menneskelige utslipp av CO2 og CO2-ekvivalenter alene.

http://en.wikipedia.org/wiki/Positive_feedback
http://en.wikipedia.org/wiki/Climate...vapor_feedback
http://www.nasa.gov/topics/earth/fea...r_warming.html


Men den fundamentale årsaken til problemet er helt klart store menneskelige utslipp av klimagasser som blant annet CO2 og metan. Så der er vi selvsagt enige.
Ja det var deg jeg mente amdb73, antar jeg underbevisst tenker på deg som en mennesklig database når det kommer til naturvitenskap, og det gikk litt fort i svingene i den posten min.

Forbløffende hvor langt tilbake vi kan se de ulike verdiene i atmosfæren!

Ser du på diagrammet du la ut så er syklusene på ca. 100.000 år, det var veldig lave verdier for 450k, 350k, 250k, 140k og 30k år siden, 20k-30k år etter disse lave målingene så er det kjempe høye målings "peaks". Og en ny sånn topp peak ser det ut som om ville kommet uansett. Det at den er 25%-30% høyere en den burde være er ganske ekkelt.

ambd du skrev tidligere om perm, trias og slutten på en geologisk periode for 250k år siden. Men jeg leser av lignende målinger for 140k år siden og ikke minst for bare 30k år siden som det var for 250k år siden. Har disse lav punktene i CO2 nivået noe å gjøre med skiftet?

Lurer også litt på hva som vil hende om noen virkelig store vulkaner ville delt litt aske med oss når allerede målingene er så høye som dem er nå i dag.
Kanskje det er lurt å se på mennesklig skadereduksjon allerede nå, det året snøen aldri slutter komme, det året er det for sent.
Sist endret av Noxaran86; 21. mai 2014 kl. 17:44.
Ser at argumentet til de fleste skeptikerne her er at "det har skjedd før, jorden blir kaldere og varmere i perioder". For å gjøre det helt klart; det har _ikke_ skjedd i nyere tid før CO2 nivået i atmostfæren har vært på et så høyt nivå som det er på i dag, og det har heller aldri skjedd på så kort tid før.
Med nyere tid menes fra 20 millioner år siden og frem til i dag.

For 60 millioner år siden begynte CO2 konsentrasjonen på jorden å falle, og for 20 millioner år siden kom den på under 300 ppm. I perspektiv; første mennesketype oppstod for 2,5 millioner år siden.

For å vise det med en graf:
http://cdn.zmescience.com/wp-content/uploads/2013/03/co2-3.png

Kilder: http://www.zmescience.com/ og http://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_...9;s_atmosphere
Sist endret av AkerUE; 21. mai 2014 kl. 19:11.
Å bevise at CO2 fører til global oppvarming med en graf som sammenlikner kun to parametere, CO2 innhold i atmosfæren og gjennomsnittstemperatur på jorda blir jo bare latterlig. Jordas økosystem og klima er utrolig komplekst og du skal ha ganske mye mer data før du kan påvise en slik sammenheng.
Man kan selvfølgelig hive på med scientific papers som forklarer hvordan CO2 er en drivhus-gass og hjelper med å fange energien fra sola, men dette er vel noe de fleste er klar over og derfor ikke er verd å bruke tid og krefter på å forklare? I tillegg finnes det grafer som fint viser hvordan økning av drivhus-gasser i atmosfæren har økt temperaturen på jorda (med litt forsinkelse).

Her har du f.eks. en graf som viser CO2 nivået i atmosfæren, og gjennomsnittstemperatur.

http://wattsupwiththat.files.wordpress.com/2012/04/400000yearslarge1.gif

Uten at jeg vil gå for mye i detaljer (de finner du i papers skrevet av klimaforskere) så vil jeg påstå at dette viser tydelig at det er en korelasjon mellom de. I tillegg ser du at det er en liten forsinkelse mellom endring av CO2-nivået i atmosfæren og temperaturendringene. Og når vi da ser at vi er på en all time high i mengde CO2 er det absolutt grunn til bekymring.
Sist endret av etse; 21. mai 2014 kl. 19:44.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Ja det var deg jeg mente amdb73, antar jeg underbevisst tenker på deg som en mennesklig database når det kommer til naturvitenskap, og det gikk litt fort i svingene i den posten min.
Vis hele sitatet...
Takk for det komplimentet! Men det er flere/mange andre her på Freak, som har utrolig god kunnskap om mye, også naturvitenskap. Her bør Provo, Myoxocephalus (beklager evt. feilstavelse, men det er ikke det letteste navnet å stave i bygda! ;D) Slashdot, Etse, Realist1, Dodecha og det er en rekke andre. Beklager til dere jeg glemte i farten.

Og du må alltid huske dette! At en person kan kanskje vite mye rart, men det vil ofte smyge seg inn en del feil her og der, derfor er det fint å ha styrke i samhold! Der ens styrker fyller ut hverandres svakheter, som jeg også har mange av (som folk flest)!

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Forbløffende hvor langt tilbake vi kan se de ulike verdiene i atmosfæren!

Ser du på diagrammet du la ut så er syklusene på ca. 100.000 år, det var veldig lave verdier for 450k, 350k, 250k, 140k og 30k år siden, 20k-30k år etter disse lave målingene så er det kjempe høye målings "peaks". Og en ny sånn topp peak ser det ut som om ville kommet uansett. Det at den er 25%-30% høyere en den burde være er ganske ekkelt.
Vis hele sitatet...
Ja, det er forbløffende! CO2 innholdet er målt i gass fanget i polaris. Temperaturen vet jeg ikke hvordan er målt, men dem har nok en finurlig metode!

Og ja! Jeg synes det er for jævlig ekkelt, å tenke på hvor ille dette kan bli!

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
ambd du skrev tidligere om perm, trias og slutten på en geologisk periode for 250k år siden. Men jeg leser av lignende målinger for 140k år siden og ikke minst for bare 30k år siden som det var for 250k år siden. Har disse lav punktene i CO2 nivået noe å gjøre med skiftet?
Vis hele sitatet...
Det er ikke 250k år siden, men 250M år, du er en faktor på 1 000 unna.
Dette er 250 millioner år siden. Og det var her mange av reptilene og supersnodige dyr (sett med dagens øyne) døde ut. Men dette gjorde vei for dinosaurusene. Og utryddelsen av dinosaurusene for ca. 64 millioner år siden, banet vei for pattedyrenes suksess, og dermed oss. Legg også merke til, at dagens fugler er avstammelse av de få arter med tobeinte dinosaurene som overlevde denne katastrofen. Der en har funnet fossiler av bl.a. Velociraptor med fjær. Mens jeg tror ikke det er igjen noen av de firebeinte dinoene.

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Lurer også litt på hva som vil hende om noen virkelig store vulkaner ville delt litt aske med oss når allerede målingene er så høye som dem er nå i dag.
Kanskje det er lurt å se på mennesklig skadereduksjon allerede nå, det året snøen aldri slutter komme, det året er det for sent.
Vis hele sitatet...
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Ja, det er forbløffende! CO2 innholdet er målt i gass fanget i polaris. Temperaturen vet jeg ikke hvordan er målt, men dem har nok en finurlig metode!
Vis hele sitatet...
De bruker også isen til å gjøre målinger av historiske temperaturer. Dette kan man gjøre ved å se på oksygenet i vannet/isen. Et oksygen atom har mellom 8 og 10 nøytroner i kjernen. De fleste atomene består av 8 nøytroner, og er det man kaller "lette" oksygen-atomer, mens de med flere nøytroner (tunge oksygen-atomer) er mer sjeldne. Ved lavere temperaturer er andelen av tunge oksygen-atomer større enn ved høye temperaturer, gitt ved grafen under. Dermed kan man ved å se på forholdet mellom lette og tunge oksygen-atomer i ulike islag beregne en gjennomsnittstemperatur.

http://i.gyazo.com/fe18be771febc8f87eed9c2a76150a44.png

Kilde: http://earthobservatory.nasa.gov/Fea...OxygenBalance/
Sist endret av etse; 22. mai 2014 kl. 00:10.
Personlig er jeg kritisk (men ikke avfeiende) til klimaendringene og tar de ikke på alvor før politikere og myndigheter gjør det. I Norge sitter vi på vår høye hest og viser pekefingeren mot alle nasjoner som bruker olje, kull og gass. Samtidig tjener vi oss søkkrike mens som store deler av velferdssamfunnet vårt bygget på nettop dette vi oppfordrer andre nasjoner til å redusere bruken av. I tillegg har vi symbolske klimatiltak som elektrifisering av sokkelen, subsidier av elbiler (som opprinnelig kun var for å redde en norsk bedrift, altså egoisme), og vi ofrer vår egen folkehelse for at biler skal bruke noen gram mindre CO2 pr km. Alt for at regnskapet blir CO2-regnskapet blir bedre, vel, på papiret riktig nok.

Dere som er overbevist om at dommedagsprofetiene stemmer, har dere ikke dårlig samvittighet? Å pante flasker og kjøpe økologiske egg er vel og bra, men tror dere så dypt på klimaendringene som dere påstår? Du har antagelig vis 4 pc'er i huset, den nye iPhone/Samsung mobilen og kjører bil til skole/jobb om det lenger enn 2 km hver vei, i tillegg til generelt overkonsum. Hadde du vært oppriktig bekymret burde du donert bort halvparten av lønna/eiendelene dine til forskning, da det er forskning og ny teknologi som vil bringe oss ut av dette (eventuelle) gjørmehølet.

Når det er sagt, er jeg ikke kritisk til visse sider av miljøproblematikken. Utslippene av sot, NOx, miljøgifter, kvikksølv og andre tungmetaller er et økende problem som havner i skyggen av klimaendringene. Her har også politikere vist vilje tidligere og har kommet med konkrete forslag som har hatt god innvirkning på disse utslippene.
Sist endret av Lurvur; 22. mai 2014 kl. 01:04.