Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 7039
Hvordan regner man ut alkoholprosent?
F. eks. hvis man har en halvliter 90%, og blander dette 50/50 med vann skal man jo teoretisk sett fått en liter 45%. Men hvis man måler alkoholprosenten vil den være noe over det!
Hvorfor det? Har det noe med molekyltetthet eller noe?

Og hvis man har en halvliter 40%, og en liter 20%, vil det da være mer ren alkohol i flaska med 40%? Det virker som det på effekt ihvertfall, og jeg mente det var snakk om det i en naturfagtime en gang..
Grunnen til at det virker som om det er mer alkohol i 40% enn 20% er fordi du får i deg alkoholen kjappere. Det er mindre jobb for kroppen å få alkoholen i blodet når man drikker en halvliter 40% enn en liter 20%, fordi det er mindre av annen væske i 40%.
Greit, skjønner det med 20 og 40%, men hva med det med nedblanding?
Hvorfor blir det ikke 45% av 50/50 med 90% og vann? Har testa selv, så jeg vet at det er sånn.
Men har noen kilder eller formler av noe slag på dette?
Vil gjerne ha link til dette "fenomenet", du hevder med andre ord at det vil dannes mer etanol hvis du blander en gitt mengde etanol med eks vann(h2o)
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Vil gjerne ha link til dette "fenomenet", du hevder med andre ord at det vil dannes mer etanol hvis du blander en gitt mengde etanol med eks vann(h2o)
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at det dannes mer etanol hvis man tilsetter vann.
Jeg prøver å finne ut av dette!

Jeg skulle lage whisky. Jeg blandet ut litt og litt så jeg fikk 80%. Så tok jeg 2 dl av dette og tilsatte bittelitt under 2 dl vann og ei sånn litenflaske whiskyessens. Jeg målte dette etterpå og den innehold 45-46%
Sitat av BloodDrunk14 Vis innlegg
Jeg sier ikke at det dannes mer etanol hvis man tilsetter vann.
Jeg prøver å finne ut av dette!

Jeg skulle lage whisky. Jeg blandet ut litt og litt så jeg fikk 80%. Så tok jeg 2 dl av dette og tilsatte bittelitt under 2 dl vann og ei sånn litenflaske whiskyessens. Jeg målte dette etterpå og den innehold 45-46%
Vis hele sitatet...
Tror nok du har målt feil, for det blir ikke mer etanol av å blande det ut med vann.
c1*v1 = c2*v2

La oss si at du har 0,5 liter (v1) 50% (c1) etanol, hvis du blander dette med 0,5 liter vann vil summen av vannet og etanolet utgjøre 1 liter (v2).

c2 er nå (c1*v1)/v2 = (50*0,5)/1 = 25%

Så ja hvis man blander 0,5 liter 90% 50/50 med vann sitter man igjen med 1 liter 45%
Sitat av BloodDrunk14 Vis innlegg
Jeg sier ikke at det dannes mer etanol hvis man tilsetter vann.
Jeg prøver å finne ut av dette!

Jeg skulle lage whisky. Jeg blandet ut litt og litt så jeg fikk 80%. Så tok jeg 2 dl av dette og tilsatte bittelitt under 2 dl vann og ei sånn litenflaske whiskyessens. Jeg målte dette etterpå og den innehold 45-46%
Vis hele sitatet...
Alkoholmålere som selges på f.eks. bryggesjapper krever at det er helt rent brennevin, så essensen du la til kan ha endret resultatet.

Temperatur har også veldig mye å si. Høyere temperatur vil vise at det er mer alkohol enn det egentlig er.
Sitat av BloodDrunk14 Vis innlegg
Jeg sier ikke at det dannes mer etanol hvis man tilsetter vann.
Jeg prøver å finne ut av dette!

Jeg skulle lage whisky. Jeg blandet ut litt og litt så jeg fikk 80%. Så tok jeg 2 dl av dette og tilsatte bittelitt under 2 dl vann og ei sånn litenflaske whiskyessens. Jeg målte dette etterpå og den innehold 45-46%
Vis hele sitatet...
Da ville jeg sjekket ut måleutstyret ditt og usikkerheten i resultatene du fikk fra dette. Er mulig at alkomålerene din er unøyaktig ved høye alkoholprosenter f.eks
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Tror nok du har målt feil, for det blir ikke mer etanol av å blande det ut med vann.
Vis hele sitatet...
Er jo det jeg sier!
Men det må da være noe med molekyltetthet eller noe!
Så vidt jeg vet er etanolatomer betraktelig mye større enn vannatomer?
Å det er ikke bare jeg som har opplevd dette.

Jaja, okei. Jeg skjønner, men jeg syntes bare det er rart at det var sånn for både meg og en del andre jeg har pratet med...
Men takk for svar!
Sitat av BloodDrunk14 Vis innlegg
Er jo det jeg sier!
Men det må da være noe med molekyltetthet eller noe!
Så vidt jeg vet er etanolatomer betraktelig mye større enn vannatomer?
Å det er ikke bare jeg som har opplevd dette.

Jaja, okei. Jeg skjønner, men jeg syntes bare det er rart at det var sånn for både meg og en del andre jeg har pratet med...
Men takk for svar!
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder e.l. på andre som har opplevd dette?

Aldri hørt om dette, og nekter å tro at det kan være noe særlig annet bak det enn feilmålinger.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Har du noen kilder e.l. på andre som har opplevd dette?

Aldri hørt om dette, og nekter å tro at det kan være noe særlig annet bak det enn feilmålinger.
Vis hele sitatet...
Har ikke noen kilder siden jeg har snakket med folk om det.

Da velger jeg å tro at det er enten feil med måleutstyr eller målefeil.
Igjen, takk for svar!
Etanol (C2H5OH) blandet i vann vil naturligvis ha høyere vol% enn mol%. Men har du 0,5 liter med 90vol% etanol vil det gi deg 0,45liter etanol og 0,05liter vann. Tilsetter du ytterligere 0,5 liter vann sitter du igjen med 0,55liter vann og 0,45 liter etanol. Og en vol% på 45. Slik må det være, hadde alkohol blitt beregnet etter mol% så ville det ikke vært slik, men vi bruker vol%
En alkohol/vann-blanding har mindre volum enn delene av blandingen. Det er mulig det som påvirker. Hvis du har en halv liter sprit i et målebeger på en liter og fyller opp har du tilsatt mer enn en halv liter vann.

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol