Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 4105
Jeg prøvde å søke etter en lignende tråd, men det kom dessverre ingen treff. Håper jeg ikke blir slaket for denne posten!

Grunnen til at jeg oppretter denne tråden var at jeg kom over dette innlegget i Aftenposten.no: "Livet i sorteringssamfunnet"
http://www.aftenposten.no/meninger/k...t-6737919.html

Dette fikk hjernen min i spinn, og uttallige tanker kom fram. Grunnen til at jeg deler dette med dere er at jeg vet det er folk her inne som kan være med på å mene, og diskutere meninger rundt dette. Det er jo sånn vi kan bli klokere og se ting på forskjellige sider, sant?

Bare heng med meg nå.

Jeg skjønner ikke hvordan et samfunn kan fungere i et perspektiv hvor alle mennesker skal være perfekte, og ikke minst "vellykkede" -A4 livet hvor du er en forbruker og en arbeider. Det er nesten sånn at vi skal være designet til å utføre de oppgavene i livene våres.

Du skal ha riktig look, riktige klær, og du skal mene det flertallet mener og følge flokken videre.

Men jeg skjønner at det er sånn samfunnet må fungere om hjulene skal gå rundt, men jeg skjønner da ikke hvorfor man skal luke ut de som er anderledes? Hvorfor kan ikke de yte på samme måte som alle andre? Er de mindre kvalifisert fordi de har et handicap?

La meg nå fortelle dere om broren min. For ca 30 år siden, ble brødrene mine som er tvillinger, født inn til verden. 1 storebror ble født først, og han kom ut helt frisk som en fisk, uten noe komplikasjoner. 2 storebror ble født senere, men ble født med en muskelsykdom som sikkert er kjent for de fleste: ceberal parece. For de som ikke er kjent med denne sykdommen så har jeg funnet et sammendrag fra nettsiden www.NHI.no:

"Hva er cerebral parese (CP)?
Det aller meste av hjernens utvikling skjer i perioden fra tidlig fosterliv til 2 års alder. En skade eller unormalitet i denne delen av hjernens utvikling kan gi tilstanden cerebral parese. Har en først fått en slik skade i hjernen vil selve skaden bestå resten av livet. Likevel vil symptomene eller virkningene av hjerneskaden kunne arte seg på nye måter ettersom hjernen modnes og vokser.

Skaden i hjernen påvirker signalene hjernen sender ut til musklene, men også de signalene som "sensorer" rundt i kroppen sender den andre veien, til hjernen. Forstyrrelser i "sentralen" (hjernen) gjør at musklene ikke vil adlyde helt, og bevegelsene en gjør blir ikke riktig slik en har tenkt dem. Dette skyldes også at hjernen ikke får de rette signalene tilbake om akkurat hvor de ulike kroppsdelene befinner seg.

I Norge vil 2 av 1000 barn som fødes ha eller få CP. Dette innebærer at vi får ca 100 nye tilfeller hvert år.
"
Kilde: http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/...rese-2819.html

Det at min storebror hadde denne sykdommen ble allerede kjent under ultralydsundersøkelsene, men denne beskjeden kom relativt sent, og brødrene mine var "vel-modne" fostre. Dette ble jo selvfølgelig møtt tungt av mine foreldre, som nettopp hadde invadret til Norge fra et annet land. Foreldrene mine startet sin jobbkarriere med å vaske gulv, selv om min far hadde en ingeniørutdannelse fra sitt hjemland.

De trosset utfordringene, og tok i mot sine 2 tvillingsønner. Første tvillingparet i hele slekta, og dette ble tatt vel i mot av alle i familien!

Broren min, er en anderledes fyr som man aldri kan erstattes. Jeg har bare jævlig gode minner med han og storebror, og er de beste kompisene man kan ha. Jeg ser på dem som helter, uten at dette skal bli alt for en klisjè.

Utfordringene min storebror møtte som det å være "anderledes" er store. Han gikk igjennom uttallige operasjoner for at benet hans skulle bli nogenlunde normalt. Når han ble født så han på en måte ut som hvordan Bambi ser ut på isen. Se for deg Bambi helt stiv med disse skjeve benene. Sånn var broren min. Det tok årevis med operasjoner, heling, og trening, og mer heling. Han ga aldri opp. Det jeg digger med han er at han ikke vil være dårlige enn noen andre, og han liker ikke at noen forteller hva han ikke kan gjøre. Fylla man her er bare utrolig opplevelse hver gang. Hvordan han klarer å gå hjem etter 2 flasker med sprit og fortsatt ha et humør og kalle meg for pingle fordi jeg gir meg etter en halv flaske, bør være et forskningsmateriale.

For å korte ned litt så vil jeg oppsummere med at i dag så har bror gjort det alle andre gjør i dagens samfunn: fullført videregående, tar seg univeristetsgrad for å hjelpe troubled kids og kjører en nyere normal ungdomssbil med automatgir. Alt dette med et handicap, hvem skulle tro det?

Det jeg vil komme fram til er at jeg forstår nogenlunde poenget og meningen bak dette "sorteringssamfunnet." Men det gir oss ingen rettighet å gripe inn i naturen på denne måten. Vi må la det gå sin gang, og faen meg for en gangs skyld tro på at menneskeheten kan gjøre noe fornuftig en gangs skyld: å tro på mennesket selv og dets VILJE til å overleve. Å se handikappede i arbeid bør, og må forbli et normalt syn i vårt samfunn syntes jeg. Jeg har bare fått positive erfaringer handikappede kundebehandlere i butikker, for dem alltid har så mye humør og selvtillit. De skiller seg ut. Er ikke rart, for alle andre har enten sleik, en "jegerbedreenndeg"-holdning og en fin Polo skjorte.

I vårt samfunn så syntes jeg vi skal ta nytte av våre goder og helsemuligheter til å leve et godt liv. La de som er mindre stilte få en mulighet til å hvert fall prøve å utrette noe. Dette trenger vi ikke en gang gå nærmere inn på enn å bare nevne Maslow sin behovspyramide som de fleste oppegående mennesker kjenner til.

Dette er noe jeg blir minnet på hver gang jeg er med broren min. Det er en grunn til at jeg og brødrene mine valgte å hoppe inn i Helsevesenet.

Å luke ut de "mindre stilte" til å ta en del av det minsker mangfoldheten og i det hele tatt å tro på mennesket og dets natur.
Sist endret av Denzel; 10. januar 2012 kl. 18:59.
Dette er problemet til de som vil ta abort, viss de merker at fosteret er sykt.

Feks. autisme, eller andre psykiske sykdommer man ikke kan oppdage via ultralyd.

Hvor skal det menneskelige skillet gå mellom hva som er bra nok å bære frem, og hva som må fjernes?
Denzel's Avatar
Trådstarter
Ikke sant, og det er dette som skremmer meg.

Noen som har synspunkter rundt dette? Og hva ville dere gjort i en eventuell situasjon som dette?

Saklige svar mottas med takk, men hetsing, uthenging eller noen form for mobbing hører IKKE til i denne tråden.
Sist endret av Denzel; 10. januar 2012 kl. 19:36.
Hvorfor skal det være et mål i seg selv å ha syke mennesker? Da kunne vi vell bare lagt ned sykehuset, så får vi "mangfold". Da slipper vi at alle er konforme med god helse. Kanskje vi burde knekke bena på noen barn, eller kutte av kroppsdeler så vi får mer "mangfold".
Det som gjør deg mer vondt i lengden burde fjernes, sånn som jeg har sett det. Ikke at det gjør det, men realiteten er at de fleste tror det. Dette kan være alt fra penger ja whatever reason egentlig.
Uansett bra skrevet TS.
Sitat av Denzel Vis innlegg
Ikke sant, og det er dette som skremmer meg.

Noen som har synspunkter rundt dette? Og hva ville dere gjort i en eventuell situasjon som dette?

Saklige svar mottas med takk, men hetsing, uthenging eller noen form for mobbing hører IKKE til i denne tråden.
Vis hele sitatet...
Jeg ville ikke hatt et barn med funksjonshemning hvis det var mulig å unngå. Folk aborterer for mye mindre vettuge ting enn funksjonshemning. "det passer ikke å få barn" "jeg er for ung" osv
Sitat av Denzel Vis innlegg
Ikke sant, og det er dette som skremmer meg.

Noen som har synspunkter rundt dette? Og hva ville dere gjort i en eventuell situasjon som dette?

Saklige svar mottas med takk, men hetsing, uthenging eller noen form for mobbing hører IKKE til i denne tråden.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner veldig godt hva du mener.

Men samtidig skjønner jeg og de som er for abort ved ultralydfunn ved barn som har downs syndrom. Det å slite hele livet med et barn som har downs kan være en enorm belastning for familien. Å være avhengig av oppsyn og hjelp 24/7 kan tappe mye krefter av foreldrene.

På den andre siden er det jo trist at de som har downs syndrom som er litt friske til å skjønne dette, må føle seg veldig uønsket i samfunnet når de ser hvordan ting fungerer.

Sitat av emptychange Vis innlegg
Hvorfor skal det være et mål i seg selv å ha syke mennesker? Da kunne vi vell bare lagt ned sykehuset, så får vi "mangfold". Da slipper vi at alle er konforme med god helse. Kanskje vi burde knekke bena på noen barn, eller kutte av kroppsdeler så vi får mer "mangfold".
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du si noe sånt? Ingen foreldre ønsker jo syke barn. Derfor blir det en debatt om sortering, siden jeg antar de fleste ville abortert bort et barn med feks. downs.
Denzel's Avatar
Trådstarter
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg skjønner veldig godt hva du mener.

Men samtidig skjønner jeg og de som er for abort ved ultralydfunn ved barn som har downs syndrom. Det å slite hele livet med et barn som har downs kan være en enorm belastning for familien. Å være avhengig av oppsyn og hjelp 24/7 kan tappe mye krefter av foreldrene.

På den andre siden er det jo trist at de som har downs syndrom som er litt friske til å skjønne dette, må føle seg veldig uønsket i samfunnet når de ser hvordan ting fungerer.



Hvordan kan du si noe sånt? Ingen foreldre ønsker jo syke barn. Derfor blir det en debatt om sortering, siden jeg antar de fleste ville abortert bort et barn med feks. downs.
Vis hele sitatet...
Absolutt et godt poeng. Og til deg der oppe som skrev at det kan være flere andre faktorer har jeg full forståelse for.

Men når man likevel planlegger et barn, så gjør jo man alt i sin makt for at det individet skal ha de samme mulighetene som alle andre barn. Dette er, og bør, være naturlige instinkter fra foreldrene sin side. Eller er det bare mine foreldre, og et viss antall flere som har denne holdningen? Et barn gir deg så mye mer enn selve livet. Man har muligheten til å se verden i flere perspektiver, og man kan utvikle seg som et menneske. Uansett hvor mye ressurser ting måtte ta, så må da det vel være en grunn til at det er flere der ute som tar i mot handikappede barn og er glade menneske for det om?

Kanskje jeg bare tenker for mye og bør være mer egoistisk, eller er det for hardt å ta i?

Eller, hva hvis alle sier at barnet ikke passer i den livssituasjonen de er i nå og bruker det som en fasade for å ikke ønske et anderledes barn? Og den dagen det går opp for noen at de tok et feil valg og skulle gitt barnet en sjangse? Man skal ikke undervurdere menneskets psyke, og hvert fall ikke et kvinnes psyke i forhold til sitt barn som har ligget i hennes mage. Dette er normale bånd som knyttes automatisk for fleste friske og sunne kvinner. Ting kan lett skjære seg der, og hvem er det som skal hjelpe dem da etter hvert om dem havner på en smell på grunn av kraftig depresjon?

Det er alt for lett å se overflaten, dette er ting som kan bygge seg over tid.
Sist endret av Denzel; 10. januar 2012 kl. 19:46.
At enkelte ønsker abort når alvorlige avvik oppdages i tidlig fosterstadie anser jeg ikke som problematisk så lenge valget er fritt og at foreldrene får nødvendig informasjon til å kunne gjøre et godt og selvstendig valg. I henhold til mitt syn på livet så er ikke abort i slike tilfeller moralsk galt.

Jeg er uenig i TS sin påstand om at vi ikke har rett til å gripe inn og heller bør la naturen gå sin gang, hva nå enn det skal bety, om man skal "la naturen gå sin gang" vil man også i mange tilfeller gi støtte til et sorteringssamfunn, avhengig av hva man selv legger i det.

Det sagt, når først barn fødes med funksjonsnedsettelser så skal de behandles som det de først og fremst er, nemlig mennesker. De aller fleste (om ikke alle) kan på en eller annen måte gi et bidrag til samfunnet og bør få muligheten til dette.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Hvordan kan du si noe sånt? Ingen foreldre ønsker jo syke barn. Derfor blir det en debatt om sortering, siden jeg antar de fleste ville abortert bort et barn med feks. downs.
Vis hele sitatet...
"Hvordan kan du si noe sånt?" ser ut til å være et spørsmål som går igjen fra deg. Gjerne utdyp hva du forventer at jeg skal svare på det.

Så fordi foreldre ikke ønsker barn med downs burde vi få de?

Burde ikke dette være foreldrenes valg, og hva så om vi får et sorteringssamfunn (hva nå enn det skal bety)?

Jeg ser ikke poenget med diskusjonen da det er et individuelt valg. Er diskusjonen om vi er for individuelle valg? Eller om det er ønskelig å ikke ha funksjonshemninger?

Du antar de fleste ville abortert et barn med downs, ville du? Hvis ikke, er det ikke litt merkelig å tro alle andre ville det? Jeg går ikke rundt å tror jeg er moralsk overlegen "de fleste andre". Dessuten misliker jeg generaliseringen. Det er sikkert mange rike sosialister som vil ha et funksjonshemmet barn så alle skal synes synd på de.
Sitat av emptychange Vis innlegg
Det er sikkert mange rike sosialister som vil ha et funksjonshemmet barn så alle skal synes synd på de.
Vis hele sitatet...
Kanskje vurdere å holde deg litt saklig?
Sitat av emptychange Vis innlegg
"Hvordan kan du si noe sånt?" ser ut til å være et spørsmål som går igjen fra deg. Gjerne utdyp hva du forventer at jeg skal svare på det.

Så fordi foreldre ikke ønsker barn med downs burde vi få de?

Burde ikke dette være foreldrenes valg, og hva så om vi får et sorteringssamfunn (hva nå enn det skal bety)?

Jeg ser ikke poenget med diskusjonen da det er et individuelt valg. Er diskusjonen om vi er for individuelle valg? Eller om det er ønskelig å ikke ha funksjonshemninger?

Du antar de fleste ville abortert et barn med downs, ville du? Hvis ikke, er det ikke litt merkelig å tro alle andre ville det? Jeg går ikke rundt å tror jeg er moralsk overlegen "de fleste andre". Dessuten misliker jeg generaliseringen. Det er sikkert mange rike sosialister som vil ha et funksjonshemmet barn så alle skal synes synd på de.
Vis hele sitatet...
Jeg antar at de fleste ville abortere et barn med downs. Det betyr ikke at det er rett, det er bare mitt inntrykk. Det er ikke meningen å generalisere noen. Da hadde jeg vært mer bombastisk i uttalelsen min. Jeg vet ikke hva jeg ville gjort viss jeg hadde blitt gravid. Jeg er heller ikke sosialist.
Skjønner ikke hva som er så veldig ikke med og nesten utrydde downs.
Sitat av Denzel Vis innlegg
Absolutt et godt poeng. Og til deg der oppe som skrev at det kan være flere andre faktorer har jeg full forståelse for.

Men når man likevel planlegger et barn, så gjør jo man alt i sin makt for at det individet skal ha de samme mulighetene som alle andre barn. Dette er, og bør, være naturlige instinkter fra foreldrene sin side. Eller er det bare mine foreldre, og et viss antall flere som har denne holdningen? Et barn gir deg så mye mer enn selve livet. Man har muligheten til å se verden i flere perspektiver, og man kan utvikle seg som et menneske. Uansett hvor mye ressurser ting måtte ta, så må da det vel være en grunn til at det er flere der ute som tar i mot handikappede barn og er glade menneske for det om?

Kanskje jeg bare tenker for mye og bør være mer egoistisk, eller er det for hardt å ta i?

Eller, hva hvis alle sier at barnet ikke passer i den livssituasjonen de er i nå og bruker det som en fasade for å ikke ønske et anderledes barn? Og den dagen det går opp for noen at de tok et feil valg og skulle gitt barnet en sjangse? Man skal ikke undervurdere menneskets psyke, og hvert fall ikke et kvinnes psyke i forhold til sitt barn som har ligget i hennes mage. Dette er normale bånd som knyttes automatisk for fleste friske og sunne kvinner. Ting kan lett skjære seg der, og hvem er det som skal hjelpe dem da etter hvert om dem havner på en smell på grunn av kraftig depresjon?

Det er alt for lett å se overflaten, dette er ting som kan bygge seg over tid.
Vis hele sitatet...
Hvis du (eller noen andre) mener et funksjonshemmet barn kan berike deres liv, så må det selvsagt være fritt fram for å få et.

Nei, du bør ikke være egoistisk. Men kan et barn ha et verdig liv med alle funksjonshemninger? Jeg tror ikke jeg ville ønsket å levd et kort liv i store smerter. Sykdommer som downs virker dog ikke å hindre god livskvalitet, men det er jo også veldig individuelt.

Hvis noen sier noe de ikke mener, synes jeg det er merkelig. En burde ikke trenge noen unnskyldning for å abortere et sykt (eller friskt) barn. Jeg tror ikke det er en så stor sak å ta abort, men jeg ville ikke snakket med samboeren min hvis hun gjorde det mot mitt barn. Med mindre barnet var funksjonshemmet, så mye energi har jeg ikke.

Hvis noen får en kraftig depresjon kan de få hjelp av familie, trossamfunn, fastlege eller psykolog/psykiater.

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg antar at de fleste ville abortere et barn med downs. Det betyr ikke at det er rett, det er bare mitt inntrykk. Det er ikke meningen å generalisere noen. Da hadde jeg vært mer bombastisk i uttalelsen min. Jeg vet ikke hva jeg ville gjort viss jeg hadde blitt gravid. Jeg er heller ikke sosialist.
Vis hele sitatet...
Er ikke du en mann? Sist jeg sjekket kunne ikke men bli gravide, eller ta abort.

Jeg tror ikke man kan lage en mal på om det er riktig eller galt å ta abort i en viss situasjon. Det er det som er så fantastisk med individuell frihet, det som er riktig for meg, trenger ikke å være riktig for deg. Om jeg tar feil valg, har jeg iallefall ingen andre å skylde på enn meg selv. Derfor tror jeg ikke man kan gjøre noe med det; hvis du forbyr abort av barn med downs mister man det valget.

Det er forskjell på hvis, viss og vis. Vis meg forskjellen hvis jeg skriver fei i en viss situasjon.
Sitat av emptychange Vis innlegg
Er ikke du en mann? Sist jeg sjekket kunne ikke men bli gravide, eller ta abort.

Jeg tror ikke man kan lage en mal på om det er riktig eller galt å ta abort i en viss situasjon. Det er det som er så fantastisk med individuell frihet, det som er riktig for meg, trenger ikke å være riktig for deg. Om jeg tar feil valg, har jeg iallefall ingen andre å skylde på enn meg selv. Derfor tror jeg ikke man kan gjøre noe med det; hvis du forbyr abort av barn med downs mister man det valget.

Det er forskjell på hvis, viss og vis. Vis meg forskjellen hvis jeg skriver fei i en viss situasjon.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg er dame. Noe galt med det? Jeg har aldri sagt at man skal forby abort av barn med downs syndrom. Ja, det er individuelt, det vet jo alle. Men selv om det er det, så skaper det jo en debatt om dette sorteringssamfunnet.

Sitat av Maniox Vis innlegg
Skjønner ikke hva som er så veldig ikke med og nesten utrydde downs.
Vis hele sitatet...
Hva er det du ikke skjønner?
Denzel's Avatar
Trådstarter
Emptychange, hva hvis du havner ut for en ulykke og blir funksjonshemmed som følge av det? Og moralen i samfunnet er at vi luker ut de som ikke har de samme egneskapene som de friske, så får dem ikke et fullverdig liv, og andre ser anderledes på deg fordi du har et handikapp.

Kunne du tenkt deg å leve i det samfunnet?

Men flott at du nevner det med indivduelle valg. Men jeg klarer ikke å riste av meg tanken at dette blir en ny, totaliserende trend-greie som kommer til å prege samfunnet videre framover. Se på oss nå. Gutter bruker sminke, og det er forsåvidt ingenting i veien for det, men du ser hvordan dette utvikler seg. Det handler om å være perfekt, uansett hva.
Sist endret av Denzel; 10. januar 2012 kl. 20:31.
Stephen Hawking...
Denzel's Avatar
Trådstarter
Ett navn, var alt du trengte for å få KP!
Sist endret av Denzel; 10. januar 2012 kl. 20:40.
Sitat av Denzel Vis innlegg
Emptychange, hva hvis du havner ut for en ulykke og blir funksjonshemmed som følge av det? Og moralen i samfunnet er at vi luker ut de som ikke har de samme egneskapene som de friske, så får dem ikke et fullverdig liv, og andre ser anderledes på deg fordi du har et handikapp.

Kunne du tenkt deg å leve i det samfunnet?

Men flott at du nevner det med indivduelle valg. Men jeg klarer ikke å riste av meg tanken at dette blir en ny, totaliserende trend-greie som kommer til å prege samfunnet videre framover. Se på oss nå. Gutter bruker sminke, og det er forsåvidt ingenting i veien for det, men du ser hvordan dette utvikler seg. Det handler om å være perfekt, uansett hva.
Vis hele sitatet...
Okay!
Du sier i et innlegg over at du ikke vil ha hets i tråden din, også presterer du å skrive dette her til ewmptychange, gratulerer.

Det er ingen som vil ta livet av broren din, din egen trådstart handler om noe annet nemlig abort. Abort=avbrutt svangerskap, din bror er allerede født og for sent å abortere, det kalles drap.

Men bevares hvis du absolutt vil ha en bekreftelse på at alle andre enn deg er fæle mennesker, prøv å skap en tråd i word, bare for deg.
Denzel's Avatar
Trådstarter
Haha, ser at det kan ha kommet ut litt feil. Du tok meg litt på senga der, gitt.

Men hva skal det bli av oss som mennesker med denne holdningen?
"Sorteringssamfunnet" er et sidespor. Når det gjelder alle andre sykdommer og tilstander bruker staten masse ressurser på at færrest mulig skal bli "rammet av dem". Det blir i nesten alle tilfeller sett på som en samfunnsplikt å forebygge sykdommer og lidelser. Staten advarer til og med mot å bli gravid etter fylte 40 år (kvinnen), ettersom det er større risiko for at barnet får Downs syndrom. Sykdom er ikke mangfold, sykdom er en økonomisk og sosial trussel mot framgang i et moderne samfunn.

Mennesker med Downs er ikke en egen nasjonalitet som står i fare for å bli utrydningstruet, og det er heller ikke noe som tilsier at det er bra for samfunnet at så mange som mulig har syndromet. Hvorfor skal potensielle tilfeller av Downs fortjene å bli reddet på en måte ingen andre tilstander/sykdommer blir? Og er det ikke til det beste for samfunnet og menneskeheten at så få barn med alvorlige lidelser blir født. Det vil være bedre for barna, enklere for foreldrene, og penger spart av staten/samfunnet.

De som påstår at de tilfellene av barn med Downs som blir født vil miste statlig støtte: Jeg er klar over at dette har skjedd i Danmark, men vi kan fint klare å løse dette på en bedre måte enn det de gjorde. VI kan lovfeste en generøs minimumsgrense på støtte til familier med barn med Downs, samtidig som vi tillater at det blir enklere å oppdage syndromet tidlig i svangerskap. Vi er da oppegående nok til at vi klarer å gi verdig hjelp til de som trenger det, samtidig som vi lar gravide kvinner velge.

Problemet i dag, er at det kun er private aktører som tilbyr tidlig nok undersøkelser. Dette gjør at det kun er de med råd til det som blir undersøkt. Dermed har ikke de "fattige" samme anledning til å skaffe seg informasjon som de som har midler. Tidlig ultralydundersøkelse blir foretatt uansett ved dagens system, så et "sorteringssamfunn" er et stort sidespor. Det gjelder å utgjevne de sosioøkonomiske klasseskillene. Når det gjelder sorteringssamfunnet generelt sett (og et potensielt forbud mot alle tidlige undersøkelser), så gjelder mange av argumentene jeg har nevnt tidligere.
Sitat av Denzel Vis innlegg
Emptychange, hva hvis du havner ut for en ulykke og blir funksjonshemmed som følge av det? Og moralen i samfunnet er at vi luker ut de som ikke har de samme egneskapene som de friske, så får dem ikke et fullverdig liv, og andre ser anderledes på deg fordi du har et handikapp.

Kunne du tenkt deg å leve i det samfunnet?

Men flott at du nevner det med indivduelle valg. Men jeg klarer ikke å riste av meg tanken at dette blir en ny, totaliserende trend-greie som kommer til å prege samfunnet videre framover. Se på oss nå. Gutter bruker sminke, og det er forsåvidt ingenting i veien for det, men du ser hvordan dette utvikler seg. Det handler om å være perfekt, uansett hva.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg ikke lengre er i stand til å skape verdier så skal du få lov til å avlive meg med et solid slag i hodet med en hammer. Du kan til og med få låne hammeren min. Jeg vil ikke være en parasitt som snylter på andres verdier, hvis jeg ikke klarer å tjene til livets opphold, hva er da meningen med livet?

Jeg vil gjerne leve i et hvert samfunn der abort kan taes av hvilken som helst eller ingen grunn. Så lenge min personlige frihet ikke bli innskrenket kan de godt abortere barn etter at de er født, hvem er jeg til å si hvordan andre skal oppfostre sine barn?

Jeg er langt fra perfekt. Jeg er en bleik, småfeit mann i tyveårene. Jeg går i billige klær, og håret mitt er enten bustete eller flatt. Jeg klarer å leve i dette samfunnet uten å ønske å være perfekt, og jeg klarer meg godt uten sminke. Jeg har under gjennomsnittlige karakterer, selv om jeg er smart nok til å gjøre det bedre. Jeg bryr meg rett å slett ikke, så lenge jeg klarer å få nok ressurser til livets opphold er jeg fornøyd. Ikke alle har et behov for å være perfekt. Du sier heller ikke hva du referer til med "det" i setningen "Det handler om å være perfekt", referer "det" til "livet"? Isåfall er jeg uenig. Det er ikke mulig at du projiserer ditt egent ønske om å være perfekt på samfunnet?

Men ja, hvis jeg blir funksjonshemmet, så inviterer jeg deg til å abortere meg
Sitat av emptychange Vis innlegg
Hvis jeg ikke lengre er i stand til å skape verdier så skal du få lov til å avlive meg med et solid slag i hodet med en hammer. Du kan til og med få låne hammeren min. Jeg vil ikke være en parasitt som snylter på andres verdier, hvis jeg ikke klarer å tjene til livets opphold, hva er da meningen med livet?


Men ja, hvis jeg blir funksjonshemmet, så inviterer jeg deg til å abortere meg
Vis hele sitatet...
Så du mener med andre ord at alle funksjonshemmede barn/voksne er parasitter som snylter på andres verdier? Tenk på de som ikke kan noe for at de er som de er da. For 50 år tilbake i tid hadde vi ikke de samme mulighetene til å oppdage disse parasittene dine like fort som vi har i dagens samfunn.
Helt OT, menn de største snylterne er vell de som faktisk kan klare å jobbe men likevell velger å få penger av nav!
Bare tanken gjør meg ør i hodet.

De kann vi vell abortere/skippe till et land som trenger mat.

tenker da på folk som har valgt et liv som parasitt frivillig
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Så du mener med andre ord at alle funksjonshemmede barn/voksne er parasitter som snylter på andres verdier? Tenk på de som ikke kan noe for at de er som de er da. For 50 år tilbake i tid hadde vi ikke de samme mulighetene til å oppdage disse parasittene dine like fort som vi har i dagens samfunn.
Vis hele sitatet...
Nei, ikke nødvendigvis. Det går an å skape verdier selv om man er funksjonshemmet. Beethoven var døv. Hvis noen er glad nok i deg til å forsørge deg ser jeg på det som verdi nok i seg selv. Og da gjør man jo samfunnsnytte ved å spre glede.

Men det er ikke et liv jeg vil leve, og jeg ville ikke unnet noen et slikt liv. Et barn bør kunne bli hva det vil, og ikke være fanget i sin egen kropp. Det er tankegangen jeg vil ha bak å få min bedre halvdel til å abortere funksjonshemmede barn. Jeg ville ikke ønsket et slikt liv for meg selv, derfor vil jeg ikke at mine barn skal måtte gå igjennom det.
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Sitat av emptychange Vis innlegg
Hvis jeg ikke lengre er i stand til å skape verdier så skal du få lov til å avlive meg med et solid slag i hodet med en hammer. Du kan til og med få låne hammeren min. Jeg vil ikke være en parasitt som snylter på andres verdier, hvis jeg ikke klarer å tjene til livets opphold, hva er da meningen med livet?
Vis hele sitatet...
Det er så jævla enkelt å sitte som et funksjonsfriskt, selverklært geni som har "forstått" det "alle andre" har misforstått? For all del, synes DLF har mange gode synspunkter, men det er sånt renspikka sludder som gjør at det fortsatt er en politisk ideologi, og ikke noe mer.

Men det er greit det, emptychange, den dagen noe skjer og du ikke lenger kan "skape verdi", skal jeg spørre deg hvor hammern ligger.
Sitat av Heffalompen Vis innlegg
Det er så jævla enkelt å sitte som et funksjonsfriskt, selverklært geni som har "forstått" det "alle andre" har misforstått? For all del, synes DLF har mange gode synspunkter, men det er sånt renspikka sludder som gjør at det fortsatt er en politisk ideologi, og ikke noe mer.

Men det er greit det, emptychange, den dagen noe skjer og du ikke lenger kan "skape verdi", skal jeg spørre deg hvor hammern ligger.
Vis hele sitatet...
Ja, det er godt å være meg.

DLF ville vært på Stortinget hvis vi hadde økt antall Stortingsrepresentanter til omtrent 5000.

Takk for tilbudet, jeg skal ha det i bakhånd. Og jeg skal opplyse deg hvor hammerEn ligger.

Det skal en en ekte sosialdemokrat for å hate et intelligent frisk og skapende menneske
Av en eller annen grunn trodde jeg at denne tråden handlet om kildesortering av søppel. Så feil kan man ta.

Men back to topic, ja, synes selv dette er et ekstremt følsomt emne.

Jeg synes at, som TS sier, bør alle få like muligheter uansett fysiske/psykiske tilstand. Det folk sier angående utrydning av funksjonshemmede synes jeg er absolutt forkastelig. Et menneske er et menneske uansett hvordan det ser ut eller oppfører seg. Husk på at det er slike avvik i befolkningen som skaper mangfoldet vi har, og som gjør folk unike. Klart det er en ekstremt stor belastning for både foreldre og samfunn at et barn med stor utviklingshemning blir født, men å utrydde dem er på grensen til Nazisme. Det ene fører til det andre, og vi får et seleksjonssamfunn der alle blir seendes noen lunde lik ut, der alle er like gode til alt.

Klart at slike funksjonshemninger bør bli forsøkt å bli forbedret og unngått, men det betyr på ingen måte at et barn født annerledes enn andre bør få andre muligheter til å vokse opp. Spør en hvilken som helst forelder til et funksjonshemmet barn om de elsker barnet sitt for det han/hun er.

Sikkert sagt mye som allerede er sagt, men det er iallefall slik jeg ser det.
Sist endret av Bartulf; 10. januar 2012 kl. 22:08.
Sitat av Bartulf Vis innlegg
Av en eller annen grunn trodde jeg at denne tråden handlet om kildesortering av søppel. Så feil kan man ta.

Men back to topic, ja, synes selv dette er et ekstremt følsomt emne.

Jeg synes at, som TS sier, bør alle få like muligheter uansett fysiske/psykiske tilstand. Det folk sier angående utrydning av funksjonshemmede synes jeg er absolutt forkastelig. Et menneske er et menneske uansett hvordan det ser ut eller oppfører seg. Husk på at det er slike avvik i befolkningen som skaper mangfoldet vi har, og som gjør folk unike. Klart det er en ekstremt stor belastning for både foreldre og samfunn at et barn med stor utviklingshemning blir født, men å utrydde dem er på grensen til Nazisme. Det ene fører til det andre, og vi får et seleksjonssamfunn der alle blir seendes noen lunde lik ut, der alle er like gode til alt.

Klart at slike funksjonshemninger bør bli forsøkt å bli forbedret og unngått, men det betyr på ingen måte at et barn født annerledes enn andre bør få andre muligheter til å vokse opp. Spør en hvilken som helst forelder til et funksjonshemmet barn om de elsker barnet sitt for det han/hun er.

Sikkert sagt mye som allerede er sagt, men det er iallefall slik jeg ser det.
Vis hele sitatet...
Har du ikke sett filmen 300? Tenk om det var vårt samfunn.
Sitat av emptychange Vis innlegg
Har du ikke sett filmen 300? Tenk om det var vårt samfunn.
Vis hele sitatet...
Har sett den, men begynner å bli en stund siden, så jeg sliter litt med å fange akkurat det du hinter til. Lyst å spesifisere?
Sitat av Bartulf Vis innlegg
Har sett den, men begynner å bli en stund siden, så jeg sliter litt med å fange akkurat det du hinter til. Lyst å spesifisere?
Vis hele sitatet...
Mener det er den der de sjekker hvert spedbarn om det er perfekt, de som ikke er det hiver de utfor et stup. Alle i deres samfunn er attraktive kvinner, eller store muskuløse menn. mmmmm
Sitat av emptychange Vis innlegg
Mener det er den der de sjekker hvert spedbarn om det er perfekt, de som ikke er det hiver de utfor et stup. Alle i deres samfunn er attraktive kvinner, eller store muskuløse menn. mmmmm
Vis hele sitatet...
Aah, mulig det ja. Vel, om det hadde vært vårt samfunn, hadde jeg ikke hatt lyst til å leve i det. Klart det har sine fordeler, men som jeg nevnte, synes jeg slikt hadde vært forkastelig. Det er jo forskjellene blant oss som gjør at vi får et mangfold og gjør oss alle unike. Kall meg gammeldags, men dette minner meg ekstremt om det Hitler forsøkte på.
Sitat av Bartulf Vis innlegg
Aah, mulig det ja. Vel, om det hadde vært vårt samfunn, hadde jeg ikke hatt lyst til å leve i det. Klart det har sine fordeler, men som jeg nevnte, synes jeg slikt hadde vært forkastelig. Det er jo forskjellene blant oss som gjør at vi får et mangfold og gjør oss alle unike. Kall meg gammeldags, men dette minner meg ekstremt om det Hitler forsøkte på.
Vis hele sitatet...
Hitler bygde også gode veier, skal vi strebe etter å ha så dårlige veier som mulig av den grunn?

Abort av syke barn synes jeg er greit, det er foreldrene som bør velge, ikke jeg og ikke deg.
Takk for en fin tekst. Det rørte noe ved meg, tro det eller ei.

Jeg har alltid vokst opp med dette at alle er like. Enten du er blind, homifil, svart eller har en pyskisk lidelse, alle er like. Dette har faktisk fått meg til å innse at alle gjør nytte for samfunnet. Jeg har en onkel som har downs syndrom, han er den største kilden til lykke du kan finne. Han er ofte lei seg, fordi folk ikke sier God morgen tilbake til han. Ja, han går rundt og sier God morgen til alle, fordi han synes alle fortjener å bli satt pris på i hverdagen, alle skal bli lagt merke til, og føle at de gjør det.

Nå begynner jeg å fortelle mye om meg selv, men du ser dette at, onkelen min, han har et annet syn på virkeligheten. Han skjønner heller ikke når folk tøyser med han, eller mobber han for den del. Han bare smiler og går videre.
Jeg skulle ønske alle kunne gjøre det samme.

Det er kvalmt at folk dømmer på utseende, seksualitet, kjønn eller psykisk og fysisk helse.
Sitat av Denzel Vis innlegg
Haha, ser at det kan ha kommet ut litt feil. Du tok meg litt på senga der, gitt.

Men hva skal det bli av oss som mennesker med denne holdningen?
Vis hele sitatet...
Det finnes samfunn i dag hvor folk dreper sine døtre hvis de nekter å gifte seg med sin egen fetter.

Det er en holdning som bekymrer langt mer.
Sitat av emptychange Vis innlegg
Hitler bygde også gode veier, skal vi strebe etter å ha så dårlige veier som mulig av den grunn?

Abort av syke barn synes jeg er greit, det er foreldrene som bør velge, ikke jeg og ikke deg.
Vis hele sitatet...
Det er forsåvidt et godt poeng, er delvis enig med deg akkurat der, men jeg er litt redd for at det ene fører til det andre, og vi får et seleksjonssamfunn der man kan ved hjelp av genmodifikasjon bestemme utseende og egenskapene til barnet.

Jeg er forøvrig ikke imot forskning på genmodifikasjon, men vi må være forsiktig med hva vi bruker det til.
Følar at denne ilustrasjonen seier sitt.
http://4.bp.blogspot.com/-wwCW3bMV7XY/TuUAIDs8JJI/AAAAAAAAAjo/QCq_SR5IP-A/s640/Menneskeverd.jpg

Allle fortjener ein rett på livet.
Og eit menneskeliv er så utruleg kostbart at ein kan ikkje sette ein pris på det, og sortere ettar kven som er verdt kva.
Eg har sjølv sett kor mykje glede personar med Downs sprer. Og for og seie det slik, utviklinga i sammfunnet er skremandes. Viss sorteringssamfunnet er framtida, så bryt eg ut.
Downs er ikke alltid det samme som trivelige og glade mennesker som bor på Tangerudbakken. Downs kan også bety alvorlige funksjonshemninger som fører til et liv med kontinuerlig stell og pass, uten muligheter til å kommunisere med andre. Å tvinge foreldre til å få en slik unge er ondskap.
Sitat av Bartulf Vis innlegg
Det er forsåvidt et godt poeng, er delvis enig med deg akkurat der, men jeg er litt redd for at det ene fører til det andre, og vi får et seleksjonssamfunn der man kan ved hjelp av genmodifikasjon bestemme utseende og egenskapene til barnet.

Jeg er forøvrig ikke imot forskning på genmodifikasjon, men vi må være forsiktig med hva vi bruker det til.
Vis hele sitatet...
Hvorfor innføre kunstige grenser? Hvis vi har mulighet for å garantere et rødhåret barn med et grønt og et blått øye og perfekt helse, hvorfor ikke la foreldre som ønsker det bruke teknologien?
Sitat av FpsDog Vis innlegg
Følar at denne ilustrasjonen seier sitt.

Allle fortjener ein rett på livet.
Og eit menneskeliv er så utruleg kostbart at ein kan ikkje sette ein pris på det, og sortere ettar kven som er verdt kva.
Eg har sjølv sett kor mykje glede personar med Downs sprer. Og for og seie det slik, utviklinga i sammfunnet er skremandes. Viss sorteringssamfunnet er framtida, så bryt eg ut.
Vis hele sitatet...
Hele KRF-opplegget bærer preg av kraftige logiske brister.

Å tillate at potensielle foreldre skal få størst mulighet til å gi barnet sitt best mulig helse, er IKKE det samme som å nekte personer som allerede lever med skavanker/helseproblemer å få fortsette å leve.

Det første er å sikre helse, fysisk og psykisk velvære. Det er mer humant å i "værste fall" abortere et foster (dette er ikke drap) eller i beste fall selektivt velge sædceller/egg/genetisk komposisjon, enn å la et barn vokse opp med mange problemer som kunne være unngått.

Å nekte personer som allerede lever med skavanker/helseproblemer å leve, er drap og diskriminering, og er alltid galt. (Dødshjelp burde selvfølgelig kunne gis til de med så store problemer at livet ikke sees som et godt alternativ, såfremt de er psykisk tilregnelige, men det er en annen debatt). Jeg kan virkelig ikke begripe hvorfor dere tyr til så stygge stråmannsargumenter. Skjønner dere virkelig ikke bedre, eller VIL dere ikke forstå?
Det virker som det er langt flere motstandere av abort i denne debatten, enn ellers. Hvorfor det? Hvis premisset vanligvis er at fosteret ikke er utviklet nok til å regnes som "levende" ennå, er det ikke noe mer eller mindre etisk riktig her.