Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2139
Hei.
Kjøpte meg bil idag, helt alene (uten foreldre osv altså). Jeg tenkte i utgangspunktet å la mamma kjøpe den, dvs, at hun registrerer den på hennes navn og får billigere forsikring på den.

Men ettersom mamma ikke var tilstede, kunne hun altså ikke signere salgsmeldingen og lignede.

Derfor lurer jeg på hvordan vi skal gå frem nå. Er det bare å levere en ny salgsmelding om at jeg har solgt bilen til mamma? Såvidt jeg husker, sto det ingenting om hva bilen kostet i salgsmeldingen, så regner med at det egentlig er "gyldig" uansett? Jeg har altså ikke registrert bilen enda, men det skal gjøres når jeg finner ut av dette.

ELLER:
Må jeg registrere bilen på meg først, så selge den til mamma, og registrere den på nytt på henne? Dette blir jo dyrt da..?
Du kunne jo bare spurt selgeren om han kunne skrive på alt som han måtte på salgsmeldingen, og så skulle du ordne resten når du kom hjem
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Det blir ikke omregistrering om bilen er solgt såpass kort tid etter den er kjøpt! Tror grensen er på 1 måned.

Uansett så får du ikke opparbeidet noe bonus selv hvis du gjør dette, det er dumt. Prøv å bli totalkunde i en bank, meld deg inn i LO(om banken har noen fordeler for de) Endte selv opp med 30% bonus på førstegangsreg av bil, og kjører man forsiktig så er det ikke så vanskelig å opparbeide en god bonus, om et først skjer en ulykke, så kan du jo prøve å ta dette utenom forsikringen, pleier ikke å være noe problem.
Du trenger ikke "selge" den til din mor. Hun kan stå som eier, så står du som medeier. Har du lån på bilen, må din mor stå som medlånetaker for at dette skal gå.

Sitat av Fleff Vis innlegg

Uansett så får du ikke opparbeidet noe bonus selv hvis du gjør dette, det er dumt. Prøv å bli totalkunde i en bank, meld deg inn i LO(om banken har noen fordeler for de) Endte selv opp med 30% bonus på førstegangsreg av bil, og kjører man forsiktig så er det ikke så vanskelig å opparbeide en god bonus, om et først skjer en ulykke, så kan du jo prøve å ta dette utenom forsikringen, pleier ikke å være noe problem.
Vis hele sitatet...
Jeg sparer ikke på å opptjene bonus. Henter en ny bil på Mandag, den må jeg betale 26800 i året i Forsikring, dette med 20% bonus. Derfor skal jeg registerer bilen på min far slik at jeg spare masse penger i året. Når man er 23 blir det billigere.
Sist endret av mo3; 7. januar 2012 kl. 16:26.
Javel ja
Da er det bare å endre eier til mamma, og medeier til meg?

Hadde ikke lån i banken, jeg betalte av egen lomme
Det er gratis omregistrering i 2 måneder etter at bilen har blitt omregistrert. Så det er bare å fylle ut og sende inn
er ikke helt sikker på dette, men mener det er gratis å omregistrere biler i opptil 2 eller 4 uker(noe sånt) etter den er blitt omregistrert. dvs. at hvis du registrerer den på deg, vil det ikke koste noe å "selge"(omregistrere) den til moren din hvis du gjør det innen 2-4 uker.
Tanken din er god trådstarter! Jeg kjører selv en bil med forsikring på far ,og bilen er registrert på min far, så den er jurdisk sett ikke min. Dette får man både ulemper og fordeler av.

Skulle uhellet være ute, så er det bonusen til din mor det går utover, egenandelen blir høyere, og igjen gjør forsikringspremien høyere. Uansett, om du er i et uhell hvor det ikke er din feil, så skulle ikke du vært i den bilen in the first place, i følge forsikringsselskapet.

Jeg betaler ca 17000 i året nå på en 2004 modell Golf TDI i pappa sitt navn, takket være 2 uhell, hvor den ene hendelsen ikke var min feil. Har selvfølgelig delt dette opp månedsvis. 17k på pappa sitt navn nå, tenk deg om den skulle vært i mitt eget (jeg er 20 år gammel). Det er helvetes sure utgifter når en skal betale diesel, bomavgift, årsavgift, service ++.

Men det er en luksus, og luksus koster spenn.
Sist endret av Denzel; 8. januar 2012 kl. 01:38.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Denzel Vis innlegg
Tanken din er god trådstarter! Jeg kjører selv en bil med forsikring på far ,og bilen er registrert på min far, så den er jurdisk sett ikke min. Dette får man både ulemper og fordeler av.

Skulle uhellet være ute, så er det bonusen til din mor det går utover, egenandelen blir høyere, og igjen gjør forsikringspremien høyere. Uansett, om du er i et uhell hvor det ikke er din feil, så skulle ikke du vært i den bilen in the first place, i følge forsikringsselskapet.

Jeg betaler ca 17000 i året nå på en 2004 modell Golf TDI i pappa sitt navn, takket være 2 uhell, hvor den ene hendelsen ikke var min feil. Har selvfølgelig delt dette opp månedsvis, og det er helvetes sure utgifter når en skal betale diesel, bomavgift, årsavgift, service ++.

Men det er en luksus, og luksus koster spenn.
Vis hele sitatet...
Det var da en stiv pris.

Regner med prisen har følge av at du er under 24\25 (basert på selskap) og at denne bilen er regnet som en ungdomsbil.

Selv har jeg en 2008 A6 med bortimot fullt utstyr som jeg betaler 15k for i året på meg selv (50% bonus).
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Det var da en stiv pris.

Regner med prisen har følge av at du er under 24\25 (basert på selskap) og at denne bilen er regnet som en ungdomsbil.

Selv har jeg en 2008 A6 med bortimot fullt utstyr som jeg betaler 15k for i året på meg selv (50% bonus).
Vis hele sitatet...
Det stemmer!

Regner med at du er litt eldre enn meg og ikke utgjør en så stor risikofaktor for ditt forsikringsselskap. Liker forresten bilsmaken din!

Jeg skal i hvert fall smøre meg med tålmodighet til jeg blir eldre, og kjøpe meg en bil og ha alt i mitt eget navn. I mellomtiden er det bare å jobbe og slite for det man bruker, ikke verre enn det.
Sist endret av Denzel; 8. januar 2012 kl. 01:40.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Denzel Vis innlegg
Det stemmer!

Regner med at du er litt eldre enn meg og ikke utgjør en så stor risikofaktor for ditt forsikringsselskap.

Jeg skal i hvert fall smøre meg med tålmodighet til jeg blir eldre, og kjøpe meg en bil og ha alt i mitt eget navn. I mellomtiden er det bare å jobbe og slite for det man bruker, ikke verre enn det.
Vis hele sitatet...
Jeg valgte selv å ha forsikringer på min far sålenge det var mulig, men når jeg fikk rentefritt billån i 2007 var ikke det mulig lengere (jeg hadde håpet å vente til jeg var 24) og tok forsikring i mitt eget navn, var dyrt det ene året til jeg passerte 24.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jeg valgte selv å ha forsikringer på min far sålenge det var mulig, men når jeg fikk rentefritt billån i 2007 var ikke det mulig lengere (jeg hadde håpet å vente til jeg var 24) og tok forsikring i mitt eget navn, var dyrt det ene året til jeg passerte 24.
Vis hele sitatet...
Nemlig, tenker ikke å kjøpe meg en ny bil før jeg er ferdig med utdannelsen om 2 år, og da har jeg fylt 23 år. Drømmebilen er en E90 3 serie coupe, men er så utrolig redd for forsikringspremien på den. Vi får nå se, litt kjedelig å ha en drømmebil og ikke tørre å kjøre den..
Sist endret av Denzel; 8. januar 2012 kl. 01:44.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Denzel Vis innlegg
Nemlig, tenker ikke å kjøpe meg en ny bil før jeg er ferdig med utdannelsen om 2 år, og da har jeg fylt 23 år. Drømmebilen er en E90 3 serie coupe, men er så utrolig redd for forsikringspremien på den. Vi får nå se, litt kjedelig å ha en drømmebil og ikke tørre å kjøre den..
Vis hele sitatet...
Tipper 3serie er mye det samme som A4, høyere premier fordi flere idioter kjøper de.
eneste som er kjipt ved og ikke ha forsikringen på seg selv er att den dagen du begynner og ha forsikringa på deg selv så begynner du med minste % da det ikke fungerer slikt det gjorde før mtp att man fikk overført %fra far eller mor

har alltid hatt forsikringa på meg selv og har vel 75% ett eller anna år nå 12år med forsikring og litt bytting av selskap....
hadde en slik audi 90 coupe 2.3E quattro som kosta meg 14000.- i året med delkasko og da var jeg vel 19 og lærling alle penga gikk til bilen var det ikke forsikring s skulle jo jævlen ha bensin ahh det var tider hvor man ikke bekymret seg over andre enn seg selv

bare pass på att forsikringa som står på mora de innebærer sjåfør under 24-25 år om du er under, dette vil dog heise premien ganske markant(hvertfall på mitt selskap) har en passat 08 nå og den kosta meg rundt 12 k med full kasko(er dog 28) helt tid kjerringa i tlf spurte om jeg var over 24, noe jeg var og vips koster forsikringa litt over 6k i året freak
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av tribalgoth Vis innlegg
eneste som er kjipt ved og ikke ha forsikringen på seg selv er att den dagen du begynner og ha forsikringa på deg selv så begynner du med minste % da det ikke fungerer slikt det gjorde før mtp att man fikk overført %fra far eller mor

har alltid hatt forsikringa på meg selv og har vel 75% ett eller anna år nå 12år med forsikring og litt bytting av selskap....
hadde en slik audi 90 coupe 2.3E quattro som kosta meg 14000.- i året med delkasko og da var jeg vel 19 og lærling alle penga gikk til bilen var det ikke forsikring s skulle jo jævlen ha bensin ahh det var tider hvor man ikke bekymret seg over andre enn seg selv

bare pass på att forsikringa som står på mora de innebærer sjåfør under 24-25 år om du er under, dette vil dog heise premien ganske markant(hvertfall på mitt selskap) har en passat 08 nå og den kosta meg rundt 12 k med full kasko(er dog 28) helt tid kjerringa i tlf spurte om jeg var over 24, noe jeg var og vips koster forsikringa litt over 6k i året freak
Vis hele sitatet...
6k sier du ?

Med hvor mange KM per år ? Jeg har selv 30.000 som utgangspunkt, men måtte gå over til uendelig i fjor.
Jeg ville kjørt det på foreldrene hvis man er under 25 uansett. Det er kjipt å miste bonusen man sparer opp, men prisene er i mange tilfeller såpass ekstreme at man aldri får råd til noe kult ellers. Betalte 10k for full kasko i fatterns navn på på min Honda Prelude. Prisoverslaget til forsikringsselskapet var rundt 55k i mitt navn.
OT:
Gratulerer med ny bil, TS. Hva slags bil ble det?
Takk for innspill!

Det ble en Ford Mondeo 1995
Spørs vel litt hvilken bil og motor det er snakk om også, da.. Er selv under 23 og kjører en 2001 Golf 1,6 som førstebil, betaler 5600kr per år for delkasko med 20% bonus, eller 11000kr om jeg går over til full kasko. Vil påstå at denne prisen i de fleste tilfeller er verdt det, med tanke på bonusen du sparer opp.