Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1372
Jeg havnet i en hendelse for over et år siden nå hvor jeg og en kompis røyka grønt som han hadde tatt med fra Bergen. Tidligere hadde jeg røyka mellom 10-20 ganger (alle med samme kompis), kun med brunt, siden det var det eneste å få tak i der vi var. De tidligere gangene hadde alt gått fint og alt var gøy og morsomt.

Vi hadde røyka litt siden kl. 10 på morgenen, men en gang rundt kl. 18 skulle vi ta litt mer. Etter vi røyka opp så skulle jeg gå å sette meg, men jeg bare fryste helt. Greide fysisk ikke å sette meg ned eller kommunisere med kompisen min. Det er nå alt går svart i hodet mitt, og jeg kommer tilbake til bevisstheten min, liggende på gulvet mens han ser på meg som han hadde sett et spøkelse. Han var visst på telefonen med ambulansen, men hadde lagt på så fort jeg "kom tilbake" igjen. Det han forteller meg er at jeg hadde tydeligvis hylt, ropt og skreket mens jeg bl. a prøvde å klore av meg huden min og prøvde å kvele meg selv. Som tidligere nevnt var jeg totalt black-out mens dette gikk for seg. Før eller senere hadde jeg greid å sette meg igjen, og jeg bare satt der som en zombie. Jeg måtte se rundt meg og oppfatte ting helt på nytt igjen. Jeg får ikke forklart det med ord, men det føltes ut som at sjelen min ble revet ut av kroppen min, og blitt plassert i en helt ny kropp jeg ikke hadde kjennskap til. På en veldig grotesk måte ble ufrivillig født på nytt, og jeg måtte manuelt prøve å huske ting om meg selv og livet mitt.

Siden den gang har jeg opplevd det typiske med at "ingenting føles ekte" (mer intenst da enn nå for tiden), og mer spesifikt at rundt én uke i måneden så mistet jeg følelsen i fjeset mitt. Dette varte kanskje rundt 9-10 måneder men det virker som at det har gått over nå.


Jeg var også så smart at rundt 3 måneder etter hendelsen skjedde, så ble jeg spurt av noen andre venner om å bli med på en J. Så naiv var jeg at jeg takket ja til det og tenkte den ene hendelsen var jo bare en engangs-sak ikke sant.. Tok intet mindre enn 3 trekk før jeg måtte gå inn igjen og alt begynte å lagge som på et videospill med dårlig internettkobling. Ble omtrent en slags lite-versjon av historien over, hvor jeg bare blacka ut i 2 timer og var helt grønnsak.


Er det noen som vet hva faen kan ha skjedd? Jeg har ikke vært hos noen lege eller psykolog, så jeg har heller ikke noe diagnose på noen ting. Jeg har mine mistanker på noe slags schizoaffektiv lidelse, men jeg vil ikke drive med noe selv-diagnostisering.


Takk for at du leste.
Du er nok ekstra utsatt for rusutløst psykose.

Hold deg unna tjallen, så går det nok bra
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Du er nok ekstra utsatt for rusutløst psykose.

Hold deg unna tjallen, så går det nok bra
Vis hele sitatet...
Har vært en flink gutt og har holdt meg godt unna siden da. Takk for svar
Deler av det du skriver om høres ut som DP/DR (depersonaliseringer/derealisering).

Jeg får ikke forklart det med ord, men det føltes ut som at sjelen min ble revet ut av kroppen min, og blitt plassert i en helt ny kropp jeg ikke hadde kjennskap til. På en veldig grotesk måte ble ufrivillig født på nytt, og jeg måtte manuelt prøve å huske ting om meg selv og livet mitt.
Vis hele sitatet...
Siden den gang har jeg opplevd det typiske med at "ingenting føles ekte" (mer intenst da enn nå for tiden)
Vis hele sitatet...
Klassisk symptom er at det føles ut som "du ser livet gjennom en kikkert" eller at det som pleide å gå automatisk ikke gjør det lenger og du må "konsentrere" mer på å være sosial og omgjengelig.

Gikk gjennom det noen år siden, ganske kjipe greier som tok sin tid, men det kom seg til slutt.

Om du har et behov for å lese deg litt opp på det go for it, men personlig tror jeg at det er sannsynlig at ting blir verre fordi du tenker mer på det når nøkkelen er å slutte å tenke på det. Denne tråden dekker det litt: https://www.reddit.com/r/dpdr/commen...r_weedinduced/

Jeg hadde vært var med å grave for mye i rundt i den subben ellers.
Helt klart DP/DR det du har hatt ja. Godt det er over.
For meg tok det vel nærmere to år, med panikkangst i tillegg. Måtte ofte klamre meg til frysedisken når jeg var på butikken.

Men siden du reagerer slik på hasj nå er du nok ekstra utsatt.
Jeg har kunnet røyke daglig siden, uten problemer.
Kompis ble griseparanoid og trodde alle var ute etter han. Dette varte også noen år.
Han har lagt det på hylla.
For 10 år siden røkte jeg noe serbergress og var helt psykotisk i en måned. Lå i senga og følte blodet i årene riste i 30 dager. Klarte meg uten hjelp. Aldri røkt siden og skal aldri røre det igjen.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det mest skremmende er hvor fort det som skjer beskrives

Bare et sekund står du på dansegulvet eller sitter i sofaen, og så momentant er du i lala-verden

Det er så vanskelig å forstå hvordan det kan rakne sånn uten forvarsel, uten noen progresjon
Sitat av Vekst Vis innlegg
Deler av det du skriver om høres ut som DP/DR (depersonaliseringer/derealisering).





Klassisk symptom er at det føles ut som "du ser livet gjennom en kikkert" eller at det som pleide å gå automatisk ikke gjør det lenger og du må "konsentrere" mer på å være sosial og omgjengelig.

Gikk gjennom det noen år siden, ganske kjipe greier som tok sin tid, men det kom seg til slutt.

Om du har et behov for å lese deg litt opp på det go for it, men personlig tror jeg at det er sannsynlig at ting blir verre fordi du tenker mer på det når nøkkelen er å slutte å tenke på det. Denne tråden dekker det litt: https://www.reddit.com/r/dpdr/commen...r_weedinduced/

Jeg hadde vært var med å grave for mye i rundt i den subben ellers.
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Det var aller mest i de dagene/ukene etter jeg følte meg helt støtt ut fra eksistensen. Jeg husker veldig godt dagen etterpå, da jeg hadde våknet naken på gulvet på loftet til kompisen min og jeg skulle ta bussen hjem. Hele tiden prøvde jeg å prosessere hva som hadde skjedd og at jeg (det som føltes ut som) var på håret til å dø. Jeg satt på bussen og var total-bevisst over dødeligheten til alle på bussen og det var bare en helt surrealistisk og ekkel opplevelse.

Jeg vet egentlig ikke om dette har gått over eller om jeg har bare akseptert det i min ubevissthet. Jeg har det i alle fall passe greit nå til dags. Jeg så at på universitetet jeg skal starte på så er det en psykolog ordning for studenter. Vurderer kanskje å ta en tur innom selv om jeg er veldig redd for sånne type institutter og sånt.

Men jeg lurer litt på.. blir det feil å kalle det for "psykose"? Som du nevnte:

Sitat av Ellesse Vis innlegg
For 10 år siden røkte jeg noe serbergress og var helt psykotisk i en måned. Lå i senga og følte blodet i årene riste i 30 dager. Klarte meg uten hjelp. Aldri røkt siden og skal aldri røre det igjen.
Vis hele sitatet...
Din hendelse varte jo i en måned som du skrev. Min varte i hvem vet hvor lenge.. noen timer? Vanskelig for meg å si. Føltes ut som alt gikk på 5 minutter men ja.. vil egentlig ikke ta det opp med kompisen igjen for å spørre hvor lenge det var. Virker som at det har vært minst like traumatiserende det var for han som det var for han, haha.

Men tilbake til poenget. Er en psykose, en psykose om den varer i 1 time eller 1 måned?

Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Helt klart DP/DR det du har hatt ja. Godt det er over.
For meg tok det vel nærmere to år, med panikkangst i tillegg. Måtte ofte klamre meg til frysedisken når jeg var på butikken.

Men siden du reagerer slik på hasj nå er du nok ekstra utsatt.
Jeg har kunnet røyke daglig siden, uten problemer.
Kompis ble griseparanoid og trodde alle var ute etter han. Dette varte også noen år.
Han har lagt det på hylla.
Vis hele sitatet...

Jeg har nok følt på angst i både svake og tunge utgaver opp gjennom mine ungdomsår. Jeg vil ikke si det er et stort problem hos meg, men jeg føler virkelig at det kan ha forsterket seg etter episoden. Sist i går var jeg på en liten gå-tur til butikken, hvor jeg gikk frem og tilbake mellom to butikker opp til tre ganger før jeg bestemte meg hvilken jeg skulle gå inn på fordi jeg var redd for å møte noen jeg kjente. Jeg har ingen grunn til å være redd for det, men sånn er jeg bare, tydeligvis..

En annen ting som i alle fall har skrudd seg opp til 11 etter episoden er hukommelsestap. Jeg har faktisk så hinsides dårlig hukommelse at det er flaut. Jeg glemmer å skylle ned i toalettet etter meg, så jeg må aktivt gå tilbake å sjekke en til to ganger etter jeg har vært på toalettet for å være helt sikker på om jeg har skylt ned etter meg, for eksempel.

Jeg glemmer omtrent alt som kan glemmes, og for første gang i livet mitt så føler jeg meg som en idiot.
Sist endret av svartblod; 9. august 2023 kl. 20:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ta en prat med en psykolog du, spesielt hvis du føler ettervirkninger som hukommelsestap og økt sosial angst etter så lang tid. En psykolog vil nok stille deg spørsmål rundt kausaliteten du tegner her.

Psykose er ganske "catch all" begrep så joda kan vel kalle det det - men særlig spesifikt er det ikke. Andre hadde kanskje kalt det en bad trip. Som regel ordner slikt seg over tid om man holder seg sunn og unngår det som gjør det verre.

Om du har schizofrene eller bipolare familiemedlemmer så er cannabis lite lurt og det kan være mer alvorlig, ellers har jeg hørt svært lite om permanente psykiske skader på cannabis så det er ikke slik at du har "kokt hjernen" eller noe.

Det er vanskelig for oss å si noe siden det er umulig å få et fullstendig bilde over et forum og vi er ikke helsepersonell. Slikt og mer vil nok en psykolog dele med deg om du finner en bra en. Kan være lurt å finne noen som er spesialiserte på rus - det er ikke alle som driver med evidensbasert praksis i 2023 dessverre.
Sitat av Vekst Vis innlegg
Ta en prat med en psykolog du, spesielt hvis du føler ettervirkninger som hukommelsestap og økt sosial angst etter så lang tid. En psykolog vil nok stille deg spørsmål rundt kausaliteten du tegner her.

Psykose er ganske "catch all" begrep så joda kan vel kalle det det - men særlig spesifikt er det ikke. Andre hadde kanskje kalt det en bad trip. Som regel ordner slikt seg over tid om man holder seg sunn og unngår det som gjør det verre.

Om du har schizofrene eller bipolare familiemedlemmer så er cannabis lite lurt og det kan være mer alvorlig, ellers har jeg hørt svært lite om permanente psykiske skader på cannabis så det er ikke slik at du har "kokt hjernen" eller noe.

Det er vanskelig for oss å si noe siden det er umulig å få et fullstendig bilde over et forum og vi er ikke helsepersonell. Slikt og mer vil nok en psykolog dele med deg om du finner en bra en. Kan være lurt å finne noen som er spesialiserte på rus - det er ikke alle som driver med evidensbasert praksis i 2023 dessverre.
Vis hele sitatet...
Igjen takker jeg for respons.
Det som er da er at jeg ikke er så sosial med familien, og sånn har jeg vært hele livet. Det er mer en "meg-ting" enn en "de-ting". Har aldri hatt noe sterkt forhold med noen som helst i familien, men ikke på en negativ måte at jeg har blitt utstøtt på noen slags måte. Derfor har jeg virkelig ingen peilig på om det schizofrene eller bipolare gener i familien min. Sånn jeg oppfatter det virker alle frisk unntatt meg haha.

Det er vel nok personlig-dumping for et forum. Jeg får vel spare resten til en eventuell psykolog.