Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3146
Hei
Min sønn på 10 har spart i en evighet og skal nå kjøpe sin første stasjonære gaming-pc. I en diger jungel av reklamer og tips, så prøver jeg her - hos dere eksperter. Kan dere anbefale noe i prisklassen 10 000 - 14 000?
bare generell gaming pc el noe spesielle spill det er snakk om?
Han spiller bla.a Minecraft og Fortnite...Men egentlig generell gaming, vil jeg tro.
og er det snakk om alt, altså skjerm, mus og tastatur og evt headset også, el bare selve pc'en?
Pc og skjerm
vil anbefale denne:
https://www.komplett.no/product/1110...ett-gamer-i40#

den bør holde en god stund men kan også oppgraderes lett ved behov i fremtiden.
når det kommer til skjerm så får du bra skjermer på komplett ned til 1500-2000kr, vet ikke helt hvilken jeg vil anbefale da jeg ikke vet om oppløsning el oppdateringsfrekvens betyr mest for den unge gameren.

ville nok også lagt til ekstra minne på den, vel verdt de 700kr ekstra det koster om du trykker "konfigurer" og velger Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB, men det er ikke nødvendig.
Sist endret av Munted Artist; 4. september 2019 kl. 11:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tusen takk... Skal sjekke dette ut.
Han er opptatt av god grafikk ja.
Definitivt kjøp en skjerm med 120 Hz eller høyere refresh rate. Gjerne 1080p 24" freesync/gsync for å holde budsjettet nede. (Alternativet er 1440p/27" men det blir fort dyrt eller lav FPS.)
Sist endret av Ozma; 4. september 2019 kl. 17:34.
Vil også anbefale deg å kjøpe en maskin fra komplett og ikke Elkjøp og lignende...

Og... Siden guttungen din begynner å bli såpass stor kan du gjerne begynne å lære han god passordhygiene.

Skaff han en passord-manager som f.eks. 1password og så kan han autogenerere passord for hver forskjellige side og tjeneste, samt aktivere 2FA og få kodene automatisk kopiert til utklippstavla (og slettet etter 30 sekunder).

Veldig fin langtidsinverstering som kommer godt med; og så slipper han det evindelige passordreset-maset på alle mulige tjenester

Synker mellom enheter gjør det å...

Guttungen min som er på samme alder er godt innrullert allerede og det fungerer aldeles utmerket
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Greit å kjøpe en pc som holder et par år og er lett å oppgradere uten å måtte skifte alt. Her har du Cpu som vil kjøre det meste bra i flere år, særlig i 1080p. 16gb ram som strengt tatt er mer en nok for de fleste. Svakeste i pcen er skjermkortet men til Minecraft og Fortnite fungerer det veldig bra. Eksempel så skal man få ca 70 fps i Bf1 Ultra settings i 1080p med det skjermkortet (Test)
Regner med han kranker 90's i Fortnite og da spiller man jo alt på low settings også. Derfor la jeg også til en bra 1080p skjerm med 1ms og 144hz.

Edit; https://www.komplett.no/wishlist/sha...c-d9d42b450f65 Glemte Ønskelisten da
Sist endret av Lima; 4. september 2019 kl. 21:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tusen takk for hjelpen alle sammen... Mye "gresk" her for meg, men jeg finner nok ut av det.