Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2546
Noen som har erfaringer med å få hjelp av Nav? Gjelder da dekning av husleie og strøm. Dette beløpet seg til 10 300 + strøm. En går på sosial, andre på tiltakspenger.

Ser minstesats som samboer er 10'300,- Da med tillegg 2400 pr barn under 5, og 3100 pr barn over 5. Bostøtte vil utgjøre 4700 kr pr mnd med den leien vi har.

Med disse satsene som utgangspunkt vil vi ende på 22800 kr. i inntekt.

Leie og strøm vil antagelig ende på ca. 11'500 - 12'000,- Regner da at vi dekker nett og tv selv.

Det blir nok et krav, samt et ønske fra oss, at barna begynner i barnehage. Dette vil beløpe seg til ca. 5000 kr pr mnd.

Barn er 1, 2 og 9 år forøvrig. Flytter fra andre siden av landet, og satser på ordentlig inntekt innen 1 år, men ble som dette i enn overgangsfase.

MEN, er det slik at vi etter betalt leie og strøm skal dekke barnehage selv? Vi har da ca. 10 000 igjen til alle utgifter.

Fungerer det slik at satsene som er nevnt mht barn er det man skal ha å bruke på barna? Altså at man uansett skal sitte igjen med 10K til foreldre, og de andre summene til de respektive barna? Etter at alt er betalt?

Litt knotter forklart, men håper noen fornuftige ser poenget og spørsmålet 😊

Takker for alle konstruktive tilbakemeldinger 😊
Ja, da skal man dekke barnehage selv.
Trådstarter
Da vil vi sitte med 5000 kr å leve for...
Hvorfor ha barnehage når ingen er i arbeid ?

Selvsagt bra for det sosiale for barna men om dere skal i jobb innen ca ett år så ser jeg ikke det store problemet med å ha barna hjemme ett år.
Trådstarter
NAV har allerede sagt barna må søkes inn i barnehage. Jeg, far, er i arbeidspraksis inntil videre. Mor må si opp jobb på hjemsted (deltid), men gått hjemme i 2,5 år allerede - så blir nok krav om aktivitet fra NAV sin side.
Husk at det er gratis kjernetid i barnehage for enkelte aldersgrupper (20 timer i uken?) og det er også redusert foreldrebetaling for lavinntektsfamilier.

Jeg er usikker på satsene i min kommune men sist jeg så tallene så vil du med en inntekt opp til 299 999,- I året betale rundt 700kr for full barnehageplass.

Det er mulig det er forskjeller fra kommune til kommune men det skal være informasjon om dette på din kommunes nettsider.

Her i Kristiansand er det også redusert foreldrebetaling på Sfo for de som har behov for det.

Og jeg er helt enig i at det er bra for barn å gå i barnehage selv om foreldrene ikke jobber.
Barnehagen har blitt såpass pedagogisk at barn som ikke går i barnehage kan risikere å henge etter.
Viss en av dere er i aktivitet kan den av dere som er i aktivitet søke om stønad til dekning av barnetilsyn, såkalt tillegsstønad

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/...sst%C3%B8nader

Jeg stiller meg undrende til beløpet du kommer på på 5000? alle barnehager har søskenmoderasjon, altså du betaler ikke full plass for 2 barn i samme barnhage. Barnet på 9 år trenger vel strengt tatt ikke SFO etter skolen? SFO bruker å være et tilbud til elever i 1-4 klasse, og det fleste slutter etter 3 klasse.

Minstebeløpet NAV sosial opererer med er det du skal ha i livsopphold, altså etter at husleie og strøm er betalt. Det er velidg ulik praksis på de ulike sosialkontoret. Fordi lov om sosiale tjenester i NAV er såpass skjønnsbasert utvikler det seg mange ulike kulturer på hva som kan bli dekket og ikke, her er det også mye trynefaktor inni bildet. '

En ting du må være oppmerksom på er at viss du motar bostøtte så vil dette regnes som inntekt, du vil da altså ikke få hele "minstebeløpet" i tillegg til bostøtten.
Det er nasjonale føringer på at ingen skal betale mer enn 6% av husstandens inntekt i barnehageutgifter. Hovedregel er at det er skattbar inntekt som medregnes. Sosialhjelp og tiltakspenger, samt bostøtte er derfor ikke med. Men det vil nok bli stilt krav til at det søkes om stønad til barnetilsyn, som er en tilleggsytelse til tiltakspenger.

https://www.udir.no/regelverk-og-til...eldrebetaling/
Trådstarter
Tusen takk for innspill. Jobber selv i barnehage i praksis (vært i vanlig jobb 2,5 år i barnehage tidligere) - så ser absolutt verdien av at barn går i barnehage. Kjernetid er gratis her i kommunen. Prøver få et møte med NAV for å spørre om alt dette, men fader ikke lett. Regner uansett dette går bra, og at vi ikke går sulten til sengs med normalt levesett. Gutten kommer nok ikke til å gå på SfO, men på en annen side kan det være vi gjør dette, da han trenger bli kjent med folk, blir en stor omstilling flytte nå som han skal opp i 4. klasse.