Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1801
Hei! Forsøker en post her i håp om noen datakyndige kan komme med konkrete fakta.. Jeg er ganske sikker på at noen nær meg er på vei til å bli svindlet - men det er helt umulig å få åpnet øynene dems. De virker så overbeviste at jeg nesten tror på det selv. Det som er ankepunktet mitt er at det er flere ting på nettsiden til den såkalte banken som er involvert. Kanskje noen her kan finne ut noe fakta å slå i bordet med om selve nettsiden eller lignende? hva som helst.

Ekte bank:

http://www.fgb.ae/en/


Den involverte banken (som jeg mener bare er scam):

http://ib.fgbacess.com/


Det jeg har klart å få frem av fakta så langt:

- Nettsiden ble opprettet 07.05.15 - domenet utgår 1 år fra den dato..
- Eieren(e) av server er lokalisert i Moskva (??)
- På nettsiden som er "fake" er mailadr. til kundesenter/kontaktperson . Etter litt googling fant jeg ut at Karim K. sin "ekte" mailadr. er: ... Ville vel aldri hatt to ulike mailadr i samme bank?!
- Jeg har prøvd å google meg frem til å finne den fake siden på nettet, men jeg må skrive inn url, ellers ville jeg aldri funnet den.. Og det er heller ingen link fra original-siden..

Alt dette har jeg presentert for mine nærstående uten nytte.. Er det noen datakyndige her som kan ta en titt på de ulike nettsidene og se om det kan være noe fakta som avklarer dette en gang for alle? Er siden legit eller er det humbug fra ende til annen?

Takk for svar, og beklager hvis det er rotete fremstilt.. burde sovet for lenge siden!
fgbacess siden

er ihvertfall bare bullshit. Søk opp domenet og det kommer ingenting om det. besøker man subdomenet kommer man til "siden" går man inn på bare domenet er det permission denied.. Er ikke vanskelig å se at dette ikke er noe vetugt. og hvorfor bruke slike banker? skal de du kjenner sende noe til noen i disse landene som sidene er for?

Du vet selv at den siden med fbgaccess ikke er vetug? :P
Sist endret av WhiteHat; 28. august 2015 kl. 02:38.
Åpenbart phishing forsøk, som du også selvfølgelig har funnet ut av. En enkel måte å overtale dem på, hvis de ikke forstår dette, er å be dem å spørre sin egen bank om hva de synes om nettsiden.

Be dem å lese sikkerhetstipsene på den egentlige hjemmesiden deres. Her står det blandt annet:

It is important not to rely on links provided in email messages to get to a Web site. Open a new browser window and type in the full address for the site you are trying to visit. For example, www.fgb.ae. Fraudulent websites may contain spelling errors, lucrative offers, prizes, job offers and etc.
The best way to find whether you are at a spoofed site is to verify the certificate. FGB's online banking is over SSL with 128 bit encryption.
Vis hele sitatet...
fgbacess.com er en åpenbar skrivefeil som bør få alarmklokkene til å ringe.

Jeg sendte forøvrig en epost til banken og informerte om phishing-forsøket.

Edit: Alle de andre grunnene du lister opp er også åpenbare tegn på scam/phishing. Bra jobba!
Sist endret av steili; 28. august 2015 kl. 02:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Denne skulle vært en post lenger opp!


Ja, jeg vet det selv, problemet er at jeg pokker ikke klarer å overbevise de det gjelder om at dette er bare humbug.. De venter på å få ut kr fra den banken etter en "investering" for over et år siden.. Vi snakker nok over en mill tilsammen for de to jeg kjenner. Det er ganske mange berørte virker det som, i tillegg til de to jeg kjenner..

Takk for tilbakemelding i hvert fall!
Sist endret av eXplode; 28. august 2015 kl. 02:58.
Kanskje du også kan sende en mail til den egentlige banken, der du ber dem om å ta kontakt med de berørte? Dette høres ut som en skikkelig kjip situasjon, men nå er det viktig at dem stoppes før dette blir enda dyrere.
Sitat av steinarlima Vis innlegg
Åpenbart phishing forsøk, som du også selvfølgelig har funnet ut av. En enkel måte å overtale dem på, hvis de ikke forstår dette, er å be dem å spørre sin egen bank om hva de synes om nettsiden.

Be dem å lese sikkerhetstipsene på den egentlige hjemmesiden deres. Her står det blandt annet:



fgbacess.com er en åpenbar skrivefeil som bør få alarmklokkene til å ringe.

Jeg sendte forøvrig en epost til banken og informerte om phishing-forsøket.

Edit: Alle de andre grunnene du lister opp er også åpenbare tegn på scam/phishing. Bra jobba!
Vis hele sitatet...

Takk, gode innspill her, jeg får presentere det for dem i morgen. Hvis du får noe mail tilbake fra banken av nytteverdi så oppdater gjerne tråden her!
Enda en ting du kan sjekke er om noen av epostene de berørte har mottatt ligner på noen av dem som dukker opp etter et søk på First Gulf Bank scam. Det øverste treffet hos meg er hos scamwarners.com.

Om ikke epostene er identiske, så ligner de ofte svært mye på hverandre - du kan skaffe deg store pengesummer hvis du bare betaler inn litt først. Senere i prosessen så får de forskjellige "problemer", som fører til at ofrene må betale inn mer og mer. Dette forsetter helt til de endelig aner ugler i mosen, og scammerne forsvinner.
Hvis Økokrim ikke allerede har vært i kontakt med dem kan det være en tanke å koble dem inn. Det er ikke uvanlig at folk som har blitt lurt er veldig avventene med å erkjenne problemet. Det kan fort også bli en stor påkjenning for dem, men det vet du nok alt om allerede. En samtale med Politiet eller Økokrim kan i mange tilfeller være til hjelp. Det er tross alt dette de jobber med.

http://www.okokrim.no/artikler/desken-tipstelefon
▼ ... noen uker senere ... ▼
Over en million i investering...? Fryktelig rike venner du har da, med tanke på at man aldri skal investere mer enn man har råd til å tape. Det ville tjent dem mye mer å investere i aksjer, kunne lett hjulpet de med de rette valgene (innen råstoffer og teknologi) for kjøp og salg. Råstoffer er jo relativt enkelt, spesielt nå som markedene har stupt. Teknologi gjelder det å kjøpe før avdukinger, og selge før lansering (f. eks. MMO spill). Når ett MMO har blitt lansert er det en stor brukerbase som tester, som forsvinner relativt raskt. Regelen gjelder jo fortsatt, ikke invester mer enn du har råd til å miste.

Helt tilbake når BitCoin ble lansert vurderte jeg å investere 100'000 av penger jeg hadde arvet, lekte litt med tanken å investere alt til og med. Valget var derimot lett, å ikke miste pengene var viktigere enn å *kanskje* doble summen. Hadde jeg investert hadde det riktig nok økt med hva da? 10-20 ganger det jeg investerte? I ettertid er det en artig tanke at jeg kunne vært mangemillionær, men som sagt var det viktige penger for meg det ikke var verdt å risikere.