Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2266
Heisann. Mulig jeg feilposter, men aner ikke hvor jeg skal poste. Dersom man lurer på noe angående feks reseptbelagt medisin, hvor henvender man seg utenom fastlegens arbeidstid?

Jeg har fått noe antibiotika på resept hos fastlegen, og har igjen 1 dag på kuren (idag), men merker at symptomene fortsatt er til stede, i mye mindre grad enn de var når jeg startet på kuren, og skulle derfor hørt med en person med peiling om jeg må kontakte legen min asap for å få forlenget kuren?

Har ved ett tilfelle kontaktet legevakten tidligere, og da fikk jeg hjelpen jeg trengte, men i dette tilfellet føler jeg at det blir feil å ringe legevakten for å få råd..

Takker for alle svar
Sist endret av MrHanky; 6. desember 2014 kl. 13:55.
En antibiotika-kur er laget for å bygge opp imunforsvaret ditt, slik at det takler den egentlige faren.
Derfor det er viktig å ta hele kuren, selv om man føler seg bedre/frisk før den tid.

I utgangspunktet er det ingen behov for å forlenge kuren, spesielt ikke når du begynner å bli frisk.
Og siden du har morgendagen igjen, så kan du fint bare ringe til fastlegen din på mandag og forhøre deg for sikkerhetsskyld.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
En antibiotika-kur er laget for å bygge opp imunforsvaret ditt, slik at det takler den egentlige faren.
Derfor det er viktig å ta hele kuren, selv om man føler seg bedre/frisk før den tid.

I utgangspunktet er det ingen behov for å forlenge kuren, spesielt ikke når du begynner å bli frisk.
Og siden du har morgendagen igjen, så kan du fint bare ringe til fastlegen din på mandag og forhøre deg for sikkerhetsskyld.
Vis hele sitatet...
Det er grov feilinformasjon, og du har åpenbart ikkje filla peiling på korleis antibiotika virker.

Antibiotika angrip bakterier, og drep dei - det nyttegjer seg ikkje av immunforsvaret ditt, og fungerer utmerka mot bakterier i ei petriskål. Grunnen til at det er viktig å ta heile kuren er at ein vil vere sikker på at alle ulumske bakterier er døde. Om ein bare har tatt knekken på dei 95% som er minst resistente, risikerer ein å avle antibiotikaresistente bakterier.

Om kuren er over, utan at ein har vorte heilt frisk er det klokt å gjere det OP vil - kontakte legen for å forlenge, eller bytte antibiotika.

Så heile innlegget ditt er galt.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
En antibiotika-kur er laget for å bygge opp imunforsvaret ditt, slik at det takler den egentlige faren.
Vis hele sitatet...
Og cellegift er til for å bygge opp immunforsvaret for å bekjempe kreft?
I utgangspunktet er det ingen behov for å forlenge kuren, spesielt ikke når du begynner å bli frisk.
Vis hele sitatet...
Det er sånne holdninger som sørger for at antibiotikaresistente bakterier sprer seg, og det er hvertfall livsfarlig. Antibiotika skal bare brukes når det er høyst nødvendig og da skal det brukes minst inntil pasienten er frisk.
Sist endret av Ueland; 6. desember 2014 kl. 14:27.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Jeg er ikke autorisert helsepersonell og dermed bør du ta alt jeg skriver her med en god neve salt. Jeg har derimot en hel familie bestående av leger, uten at det skal gjøre meg så mye mer overbevisende.

De fleste bakterieinfeksjoner over av seg selv, uten behov for antibiotika. Det at symptomene er til stede, men i "mye mindre grad" enn når du startet kuren bør sees på som et godt tegn, og jeg ville personlig ventet et par dager med å be om forlenget kur. Legen vil nok uansett være litt mer restriktiv på å skrive ut forlenget kur, overforbruk av antibiotika er et reelt problem (ikke bare hos kyllinger).
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Olympic Vis innlegg
Det at symptomene er til stede, men i "mye mindre grad" enn når du startet kuren bør sees på som et godt tegn, og jeg ville personlig ventet et par dager med å be om forlenget kur. Legen vil nok uansett være litt mer restriktiv på å skrive ut forlenget kur, overforbruk av antibiotika er et reelt problem (ikke bare hos kyllinger).
Vis hele sitatet...
Det kan tyde på at bakteriane er sterkt svekka og reduserte i antall, men det er veldig vanskeleg å vurdere om alle er døde, slik som ønska. Om ein avslutter ein antibiotikakur før alle er døde, risikerer en å skape resistens. Grunnen til det er at dei som tålte antibiotikaen best får ein sjans til å formeire seg, og skape nye mutasjoner.

Difor er folk som avslutter kuren for tidleg, eller ikkje forlenger kuren ved behov, og eit problem når det gjeld antibiotikaresistens. Så både underforbruk og overforbruk er problematisk.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Hei, det visste jeg ikke! Takk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Olympic Vis innlegg
Hei, det visste jeg ikke! Takk.
Vis hele sitatet...
Det er forsåvidt rimeleg enkelt å forstå om du ser på det frå evolusjonsperspektivet. Bakterier som overlever formeirer seg. Når dei får antibiotika er det ei endring i miljøet, som gjer at dei bakteriane som tilfeldigvis har gener som gjev dei egenskap som takler antibiotikaen betre overlever. Når dei formeirer seg, kan det skje mutasjoner. Om mutasjonane er negative for overlevelsen vil dei døy. Om mutasjonen fører til at dei overlever antibiotika betre har dei større sjans til å formeire seg.

Ettersom bakterier kan formeire seg raskt, kan det skje relativt store endringer over kort tid. Om kuren då vert avslutta når 95% minst resistente i populasjonen er døde, så vil dei som er igjen ha betre kår - dei vil ikkje ha konkuranse frå dei svake individa.
En annen mulighet, om min begrensede kunnskap strekker til, kan være at antibiotikakuren var en feilvurdering fra begynnelsen av (f.eks. om symptomene egentlig var fra noe virusrelatert) og ikke bør forlenges av den grunn.

Syns heller du burde ringe legevakten slik at noen med faktisk kompetanse får vurdere saken i stedet for at en gjeng med synsere, meg inkludert, skal gi deg alskens ukyndige råd her.
Sist endret av Sleepy; 6. desember 2014 kl. 14:40.
Sitat av Sleepy Vis innlegg
En annen mulighet, om min begrensede kunnskap strekker til, kan være at antibiotikakuren var en feilvurdering fra begynnelsen av (f.eks. om symptomene egentlig var fra noe virusrelatert) og ikke bør forlenges av den grunn.

Syns heller du burde ringe legevakten slik at noen med faktisk kompetanse får vurdere saken i stedet for at en gjeng med synsere, meg inkludert, skal gi deg alskens ukyndige råd her.
Vis hele sitatet...

Nå er det vel så vanlig idag med prøvetakning og senkning før det skrives ut antibiotika at når TS først har fått en resept så må man nesten ha som utgangspunkt at legen som en fagarbeider har gjort nødvendige undersøkelser i forkant av at resepten ble skrevet ut.

Når jeg leser innlegget til TS så ser det for meg ut som ts har sine siste piller idag lørdag. Å vente til mandag vil ikke være heldig, rådet fra leger er å fullføre hver kur uten opphold. Og uten opphold gjelder også om en kur må forlenges. Mitt råd til ts er å oppsøke legevakten og få ut det du trenger. Altså senest i morgen bør du innom legevakten, slik at du får tatt tablettene i henhold til de klokkeslettene du har tatt dem på sålangt. Ikke vent til mandag.
Sist endret av frtoretang; 6. desember 2014 kl. 23:00.
Sitat av MrHanky Vis innlegg
Heisann. Mulig jeg feilposter, men aner ikke hvor jeg skal poste. Dersom man lurer på noe angående feks reseptbelagt medisin, hvor henvender man seg utenom fastlegens arbeidstid?

Jeg har fått noe antibiotika på resept hos fastlegen, og har igjen 1 dag på kuren (idag), men merker at symptomene fortsatt er til stede, i mye mindre grad enn de var når jeg startet på kuren, og skulle derfor hørt med en person med peiling om jeg må kontakte legen min asap for å få forlenget kuren?

Har ved ett tilfelle kontaktet legevakten tidligere, og da fikk jeg hjelpen jeg trengte, men i dette tilfellet føler jeg at det blir feil å ringe legevakten for å få råd..

Takker for alle svar
Vis hele sitatet...
Hva slags infeksjon fikk du antibiotika mot? Hvilken type antibiotika, dosering pr dag og antall dager? Hvilke symptomer hadde du før oppstart og hvordan er symptomene i dag? Feber?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det kan tyde på at bakteriane er sterkt svekka og reduserte i antall, men det er veldig vanskeleg å vurdere om alle er døde, slik som ønska. Om ein avslutter ein antibiotikakur før alle er døde, risikerer en å skape resistens. Grunnen til det er at dei som tålte antibiotikaen best får ein sjans til å formeire seg, og skape nye mutasjoner.

Difor er folk som avslutter kuren for tidleg, eller ikkje forlenger kuren ved behov, og eit problem når det gjeld antibiotikaresistens. Så både underforbruk og overforbruk er problematisk.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke direkte uenig i det du sier slashdot. Og det er MEGET, MEGET, MEGET, MEGET viktig, at en fullfører en antibiotikakur, som legen har foreskrevet, det gjelder også å kjøre hele kuren (som slashdot også poengterer).
Men ved en antibiotika behandling klarer man nesten aldri å kverke alle bakterier. Det er en ørliten brøkdel (langt under 1%) som er resistente/immune mot en type antibiotika. Dette er et direkte svar på genetisk variasjon. Så de resterende få bakteriene som overlever denne kuren, tar kroppens immunforsvar seg av. Hvis en avslutter kuren når symptomene slutter, så er faren meget stor for at det er igjen mange flere bakterier enn det kroppens immunsystem takler alene. Og da har en kjørt evolusjon på de bakteriene, som tålte denne type antibiotika best overlever. Når disse formerer seg opp igjen til et sykdomsgivende nivå. Så kan man se bort i fra at den samme type antibiotika kverker nok av disse, til kroppen klarer å fikse resten selv. Så da må man kjøre på med en annen type antibiotika. Hvis en kjører denne taktikken over til, så får en multiresistente bakterier, og en har egentlig gravd en grav for seg selv og kanskje mange andre.