Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 4216
Hei,

jeg spurte min lærer i dag, pent, om hun kunne skrive et akademisk referansebrev for meg da jeg har tenkt meg et studium i utlandet. Joda, det gikk læreren med på, og vi snakket mye om studiet og hvordan dette referansebrevet skulle skrives. Men plutselig bryter hun dialogen og spør meg: "Ja, hva med prisen?". Forfjamset spør jeg tilbake: "Hvilken pris?" Så sier hun til meg: "Jeg må da få litt kompensasjon for å skrive dette brevet." Jeg tenkte først og fremst på en eske konfekt eller en pen blomsterbukett som takk, det ville vært greit, hadde hun ikke sagt etterpå "et par hundre kroner kanskje?"

Det slo meg med en gang at dette virket rimelig kjipt. Jeg ble målløs og kunne ikke si annet en at jeg skulle tenke på det. Hun sa noe utydelig om "overtidsarbeid, policy, fagforening" osv.

Spørsmålet er da som følger: Har lærere noen etiske retningslinjer de er pålagt å følge, og kan en lærer (i skoletiden) kreve penger av en elev for å drive ekstra-curicullært arbeid? Jeg kan selvfølgelig ikke kreve at dette brevet blir skrevet, men det er en rimelig kjip praksis av en lærer å ta seg betalt for en time med brevskriving for en elev.

Noen flere som har opplevd lignende saker?


Takk!
Hørtes temmelig frekt ut spør du meg.

Jeg hadde vurdert å ta det videre til lærerens sjef.
Dette hadde jeg tatt useriøst. Ta det opp med rektor.
Uten å vite noe inngående om dette, så tror jeg dette faller utenfor arbeidsbeskrivelsen til læreren, og vil da altså være noe hun gjør i sin fritid. Og da kan hun egentlig bestemme prisen på sine tjenester selv.

Det du kan gjøre, og som ofte er det beste med alt av referanser og dokumenter du vil ha noen til å gå god med er rett og slett å skrive det selv..

Da står du mye friere til faktisk å vite hva som blir skrevet, og du får med det du vil av informasjon. Skriv litt om karakterer, anmerkninger, innsats osv osv, så ber man heller om en signatur på arket, evt så kan læreren korrigere det om hun er uenig, noe som sjelden skjer, og derfor har man altså mulighet for en bedre attest enn om noen skal sitte å "gjøre gratis ekstraarbreid for deg", noe som sjelden blir veldig bra.
Allikavel useriøst og frekt, ta det opp med rektor
Man kommer ingen vei med å ta opp dette noe sted, da det ikke er en lærers jobb å skrive dette dokumentet for elever.

Prøv å gå til en tannlege å få tannlegen til å skrive en side eller noe om helsetilstanden på tennene dine, evt få en snekker til å skrive om plankene på huset ditt utenfor arbeidstid, og se hvor mange som er villige til å gjøre gratis arbeid. Det er normalt å lønne arbeid i norge.

Og dette står ikke i noen arbeidsbeskrivelse for en lærer. Så kan man regne seg frem til en timelønn for en lærer, kanskje 400, kommer litt an på utdanning osv, også får man betale timespris, slik er det i alle yrker.

Evt gjøre jobben selv, og be om signatur, som jeg skrev over. Dette blir stort sett alltid best også..
Å sammenligne med en tannlege og snekker blir for dumt.

En lærer skal liksom være en slags rådgiver og skal hjelpe deg til videre studier. Kan ikke se for meg noen lærere jeg har hatt som hadde tatt seg brev for å skrive et referanse brev, hvis jeg ikke var dårlig i faget. Å betale for et referansebrev, blir ikke det litt halv-fishy? Når man er kommet så langt kan man like godt legge på et bare hundringser til for å få hun til å lyve litt.
hehe, hva er ulikt med å sammenligne en lærers kompetanse og tid med en tannlege eller snekker?

En lærer skal absolutt ikke være noen rådgiver som skal hjelpe deg til videre studier utover arbeidstiden. Jeg har jobbet mye som lærer under studier osv, å dette har aldri stått i noen arbeidsinstruks jeg har skrevet under på noen gang i alle fall. Man skal lære bort fag fra kl.XX til kl.XX.

Lærere er ofte mennesker som setter utdanning og mennesker høyt, og derfor er villige til å strekke seg langt for dette, så mange ville gjort det gratis. Men at man har noe som helst mulighet for å gå til en rektor å kreve dette blir bare teit.
Sitat av seven_up Vis innlegg
hehe, hva er ulikt med å sammenligne en lærers kompetanse og tid med en tannlege eller snekker?

En lærer skal absolutt ikke være noen rådgiver som skal hjelpe deg til videre studier utover arbeidstiden. Jeg har jobbet mye som lærer under studier osv, å dette har aldri stått i noen arbeidsinstruks jeg har skrevet under på noen gang i alle fall. Man skal lære bort fag fra kl.XX til kl.XX.

Lærere er ofte mennesker som setter utdanning og mennesker høyt, og derfor er villige til å strekke seg langt for dette, så mange ville gjort det gratis. Men at man har noe som helst mulighet for å gå til en rektor å kreve dette blir bare teit.
Vis hele sitatet...
Forholdet du har med din kontaktlærer er svært annerledes enn forholdet du har med en snekker eller tannlege som du møter en gang i året.
Hvis du går til rektor blir hun sikkert sur på deg og skriver en dårlig referanse, så jeg ville ikke satset på det. Er greit at hun ikke har krav på det, men hvis det er viktig for deg å få en bra referanse så ville jeg ikke ha klaget til rektor ihvertfall.
Vil man ha en god referanse, så skriver man den selv. Og ber om signatur, det kan man lære seg en gang for alle.

Graden av forhold til snekker/tannlege/lærer betyr ingenting i forhold til å kunne klage dette inn for noen instans og be om gratis arbeid. En snekker som bygger huset ditt har sikkert arbeidet minst 5x mer tid med huset enn en lærer har med en elev, men han skriver da ikke gratis tilstandsrapporter om huset for det. Det kalles arbeid, og det lønner man i norge.
Du er alt for opphengt i forskrifter og arbeidsavtaler. Jeg snakker ikke om forholdet mellom snekkern og huset, men forholdet mellom snekker og du som eier huset. Kontra forhold elev/lærer. Men du har tydeligvis en helt annen oppfatning av virkligheten enn meg. Ser du helt ærlig ikke noe galt ved å kreve penger for å skrive en referanse for eleven? Virkelig?

Trodde ikke så mange begynte som lærere med mål om og presse mest mulig penger ut av elevene. Et svar på its-learning utenfor arbeidstid koster 50kr? Spørsmål som stilles etter timen er ferdig fakturers med 25kr per spm pluss mva?

Det er noe som heter uskrevne regler, folkeskikk og moral.
Sist endret av Sneipen92; 16. februar 2011 kl. 17:19.
Sitat av seven_up Vis innlegg
En snekker som bygger huset ditt har sikkert arbeidet minst 5x mer tid med huset enn en lærer har med en elev
Vis hele sitatet...
Heh.. Jeg er ingen snekker, men pleier det å ta 6-7 år å bygge et hus?
hosscarter, en lærer har 30 elever.. en snekker kan også bygge 30 hus samtidig, det betyr bare mindre tid pr hus i årene man bygger det.. del antall timer du har en lærer på antall elever han har, så får du tiden han bruker på deg, du skal regne godt for å komme over 50 timer pr elev. Ett skoleår er ca 190 dager om du vil regne på det.

Sneipen, en lærer er selvsagt opptatt av lønn som alle andre? det er vel ingen hemmelighet? hvor tar du det fra at lærere skal arbeide gratis for elevene? er det god etikk og moral?

Det mest normale er å gjøre jobben selv og be om signatur, evt betale for ekstraarbeid.
Sist endret av seven_up; 16. februar 2011 kl. 17:27.
Til TS:
http://www.sonor.no/?aid=9113500
Der kan du lese om akademisk referanse og er noe uklart kan du ringe dem. De vet helt sikkert hva som er vanlig og ikke. Da slipper du synsing fra folk som ikke har peiling.
Sist endret av Mith; 16. februar 2011 kl. 17:40.
Sitat av seven_up Vis innlegg
Sneipen, en lærer er selvsagt opptatt av lønn som alle andre? det er vel ingen hemmelighet? hvor tar du det fra at lærere skal arbeide gratis for elevene? er det god etikk og moral?

Det mest normale er å gjøre jobben selv og be om signatur, evt betale for ekstraarbeid.
Vis hele sitatet...
Har aldri hørt om noen som skriver akademisk referansebrev selv. Og ser du virkelig ikke forskjellen mellom en som du hyrer inn og betaler selv, og en som er lønnet av staten for å gi deg opplæring. Så du mener at eksemplene jeg tar opp er ting lærerne burde ta seg betalt for? Hva med å rette prøver i helgen? Burde elevene betale 100% tillegg hvis læreren retter på en søndag? Synes du det er god etikk og moral? Og ta betalt for å svare på spørsmål etter timen? Du lever visst i en annen verden enn min, håper du holder deg unna læreryrket i fremtiden. Vi trenger lærere som har et forhold til elevene utover det å ha en mulighet til å legge på noen 1000-lapper utover lønna de allerede får.
Jeg jobber i skoleverket selv, og her er det aldri vært snakk om at lærerne kun jobber fra xx til xx. Det å måtte ta noe på kveldstid er en selvfølge, og belønningen kommer nærmest i den fine sommerferien.

Det moralsk rette er jo såklart å være behjelpelig ovenfor eleven. Om det er så fordømt nøye med minuttene kan vel lærern bare notere ned overtiden og få overtidsbetalt ?!
Sist endret av prick; 17. februar 2011 kl. 12:02.
Sneipen, dette skjønte du ikke helt? Å rette prøver ligger i arbeidsinstruksen til en lærer, og da er det forventet at læreren skal gjøre dette, enten i tiden han/ hun er på skolen, eller hjemme på en søndag om man vil, det er det samme når det blir gjort, så lenge det blir gjort.

Jeg ser heller ikke hvilke eksempler du tar opp, er det spørsmål etter timen? mener du man skal bli fakturert for det? sånn seriøst, eller skjønner du at det ikke går an å fakturere 10 sek arbeid osv osv... spør snekkern om en ting så svarer han også.

Prick, de fleste skoler har nå innført bunden arbeidstid, og det forventes da at man er på skolen i denne tiden. Prøver osv retter man selvsagt utenom om man må, det er derfor man avspaserer om sommeren ja.

Les tråden så ser du helt klart at jeg også er enig i at det moralske riktige er å gjøre dette for eleven, og 99% av alle lærere ville gjort det.
Men problemet her var en elev som hadde en lærer som ikke ville, og derfor skulle eleven klage denne læreren inn for en instans(rektor evt.), noe jeg sa han mest sannsynlig ikke kom noen vei med. Nå har jeg aldri vært kontaktlærer(barne og uskole), og bare arbeidet på noe vgs og mest på høgskole nivå, men vi hadde aldri instruks om å skrive referansebrev i arbeidstiden, være seg for elever som skal søke videre studier eller ut i arbeid etter studiet.
haha det her minner meg så sinnsykt om elektrikerarbeid. Hvis man får instruks om å sette opp en ny lampe og den ikke fungerer så drar man fordi å få lampa til å fungere ikke var deres jobb. patetisk
En essensiel del av jobben som lærer i videregående skole anno 2011 er å forberede eleven til studier. Det er jo tross alt et STUDIEFORBEREDENDE kurs du går på. Å skrive referanser er en naturlig del av dette.

Lærerne mine ville blitt beæret om jeg spurte dem om en referanse og ville gjort deres beste når de skrev den. Men det er nok noen lærere som har null yrkesstolthet. Det er patetisk spør du meg, men du kan jo tross alt ikke kreve at de skal gjøre det gratis av praktiske grunner. Da skriver de bare en dårlig referanse. Var jeg deg, og hadde brydd meg så mye om det at jeg hadde giddet og gjort noe, ville jeg ventet med å sladre til rektor til jeg hadde kommet meg inn på universitetet med referansen. Du får ikke referansen uten en 200-lapp uansett så hvis du er litt kynisk så driter du i prinsippet foreløpig.

PS. Hvis du gjør noe med det, så la ikke noen på universitetet eller noen framtidige arbeidsgivere få vite at du har gjort noe slikt. Hvis du velger å gjøre noe med dette så vit at det ikke er noe framtidige folk i maktposisjon over deg vil ønske at du gjør mot dem.