Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 6345
Hei!

Har fått spørsmål om å begynne i lære som platearbeider... Men hva er egentlig det og hva gjør de?

Er det en trivelig jobb, eller er det dødkjedelig?

Kom gjene med så mye info som mulig om jobbhverdagen lønn og trivsel /andre relevante ting!

Takker for hjelp!
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Hverdagen til en platearbeider varierer mye i forhold til hvor du jobber.
Stor forskjell på å jobbe på ett stort skipsverft kontra ett lite mekanisk verksted.
Men, du jobber jo med plater da. Stort sett stål og alu.
Mye sveising, klipping, skjering, valsong og knekking.
Jeg har fagbrev som industrimekaniker, men har jobbet mye med ting som er typisk for en platearbeider, og jeg trives med det, men det er det jo såklart ikke alle som gjør.
Det må du jo selv føle på...
Med fagbrev som industrimekaniker har du nok flere jobber å velge i, men det er behov for faglærte platearbeidere og.
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Hei! Takk for svar
Det er snakk om en bedrift som driver med rustfrie produkter bestilt på mål.. Feks sykehuskjøkken, bensintank til båt, vask... Osv... Tenkte ut å kikke, men lurer litt på hvordan folk oppfatter yrket og om det er noe særlig?
Er ganske rastløs av meg ..

Hvordan er lønna som platearbeider da ?

Kunne aldri tenkt meg å være mekaniker.. Hater å mekke og gidder ikke skifte hjul på bilen selv engang ..
Sist endret av Life Goes On; 7. juni 2015 kl. 01:14.
Jeg har prøvd å vært blikkenslager i 2 uker, og jeg ser for meg at man gjør noe av det samme. Forming av plater/alu, for eksempel beslag til forskjellige ting. Kan være alt fra pipehatt til diverse beslag til tak. Tingen er at fucker du det opp og gjør en feil ved brettingen/utformingen, så kan du ikke bare gå tilbake og rette på det. Da må du få en ny plate og begynne helt på nytt. Noe som igjen betyr kostnader. Jeg snakker selvfølgelig ut fra en nybegynner sitt ståsted. En som har vært i faget lenge vil sikkert klare det på første forsøk. Jeg tror slikt arbeid krever tålmodighet, øye for detaljer og flink med hendene. Jeg personlig har ikke tålmodighet til å bruke 2 timer på et arbeid, så gjøre en liten feil og deretter finne ut at jeg må begynne helt på nytt.

Vil tippe platearbeider kanskje er enda vanskeligere å lære seg enn blikkenslager da man gjør mye mer på frihånd. Hos blikkenslagere har man store maskiner som bretter plater. Matematikk og utregning er nok også helt essensielt å kunne.
Sist endret av Raga; 7. juni 2015 kl. 02:27.
Hvis du hater å mekke å ikke gidder å skifte hjul på bilen så bør du vel heller gå i retning sykepleier.. (Selvom jeg kjenner sykepleiere som elsker å være med å "mekke" iblandt )

Rastløshet forsvinner fort i industrien, ihvertfall etter min erfaring hehe. Du må også tenke på at det er mange der ute som gjerne ville hatt seg en læreplass, begynne et sted. Det må vi alle.
Platearbeid er kjempemorro, så lenge det er variert. Du lærer utrolig mye om metaller, sveising, skjærebrenning, og "forming" av stål. Hvis du går inn for å bli lærling så ville jeg prøvd å fått tatt sveisesertifikater, og alt du kan få med deg er utrolig viktig i videre jobb, eller på CV.

Jeg begynte selv i "tung" industrien og er idag i en toppstilling i oljeservicebransjen med vesentlig bedre lønn enn de fleste. Stå på, vis at du er interresert og ha en positiv holdning KONSTANT. Ikke vær redd for å ta i et tak, folk legger merke til om du er den første som går eller om du holder orden rundt deg, bruker verneutstyr og gjør ting etter "boka". Lærlinglønn er dritt uansett hvor du er, men overtid er alltid fint Hvis du er den som aldri sier nei til overtid så er du den første som blir spurt ved en senere anledning.

Har du et fagbrev og jobberfaring stiller du meget sterkt til evt andre stillinger. Hold ut !
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Takk for svar alle sammen!

Jeg syns det er helt jævlig å skru og mekke, men syns feks det er supermoro å snekre og drive på litt sånn! Pusser opp hele fasaden utvendig, lagd spisestuebord, lager trappegrind nå..... Så jeg liker å holde på sånn, men å skru på bil feks har aldri interessert meg!

Ser at platearbeidere må lære seg å mekke på sveiseapparat - hvorfor ? Kan ikke faglært sveiser gjøre det? Jeg spør dumt fordi jeg ikke kjenner yrket

Jeg tenkte på lønn som faglært! Fordelen med denne bedriften er at man kan jobbe så mye man vil
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Takk for svar alle sammen!

Jeg syns det er helt jævlig å skru og mekke, men syns feks det er supermoro å snekre og drive på litt sånn! Pusser opp hele fasaden utvendig, lagd spisestuebord, lager trappegrind nå..... Så jeg liker å holde på sånn, men å skru på bil feks har aldri interessert meg!

Ser at platearbeidere må lære seg å mekke på sveiseapparat - hvorfor ? Kan ikke faglært sveiser gjøre det? Jeg spør dumt fordi jeg ikke kjenner yrket

Jeg tenkte på lønn som faglært! Fordelen med denne bedriften er at man kan jobbe så mye man vil
Vis hele sitatet...

Mekke på sveiseapparat er vel ikke noe som er vanlig, ikke så mye å mekke på et sveiseapparat akkurat. Det er ganske simpelt bygd opp. Enten sveiser du med TIG eller MIG. Sveiser du med TIG bruker du gass, sveiser du med MIG bruker du elektrisitet. Igjen så er det surt å f.eks. sveise feil på skjøt slik at platen/stålet må kastes. Da har du ikke en glad arbeidsgiver. Men prøving og feiling kommer vel med yrket.

Må vel ikke kunne så mye mekanisk, men det er klart det er en fordel. Mange bilmekanikere kan også sveise, det kan hvertfall mine venner. Å ha kunnskap på flere områder er et pluss. Har vel noe med at man må ha et godt håndlag og være interessert i å lære seg nye ting hele tiden, selv om det ikke er noe som står i læreboken til det aktuelle yrket du søker til.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Hvordan er lønna som platearbeider da ?

Kunne aldri tenkt meg å være mekaniker.. Hater å mekke og gidder ikke skifte hjul på bilen selv engang ..
Vis hele sitatet...
Om du skal starte som lærling så er ikke lønna mye å skryte av, kanskje 10k om du er skikkelig heldig og så stiger lænna hver 3 eller 6 måned og stopper på en rundt 30k før skatt, dette er ca. tall så ikke skyt meg om jeg tar feil.

Og hvis du ikke kunne tenkt deg å være mekaniker så er det bare å legge fra seg ideen med en gang, du skal være kjent med det meste en mekaniker kan, sånn bortsett fra bil, motor og lignende. HMS, verktøy, maskiner, du skal vite hva det meste inne på verkstedet brukes til å det er ikke noe man bare lærer seg når man har lite interesse i faget.

Anbefaler deg å tenkte på noe annet vis ikke mekaniske fag interesserer deg fordi du skal tross alt jobbe med andre mennesker som mest sannsynlig elsker det de holder på med og de kommer til å merke at du gjør en "half ass job" fordi du ikke eier genuin interesse for faget og du kommer ikke til å bli særlig godt likt.
Overskuddsmateriell
En platearbeiders jobb er å sette sammen en struktur, om den består av plater, rør (kun rørstrukturer, ikke system) eller profiler og punktsveise den sammen slik at det er bare for sveiseren å starte. Hvilke arbeidsoppgaver man får avhenger helt av hvilken bedrift man kommer i. Der jeg jobber har man som eks egen brenneavdeling som gjør alle biter klare for montering for de som jobber som "platere", men de som jobber i brenneavdelingen er også utdannet platearbeidere.
De får alt lagt i hendene og slipper sitte å tenke ut hvordan det skal være først siden det gjør engenering.

Ønsker du å være litt mer pettersmart så bør du finne deg en mindre mekanisk bedrift eller en vedlikeholdsavdeling på en fabrikk etc. I små bedrifter er det ofte at arbeidsoppgavene flyter sammen mellom fagene etter hvilken kompetanse som trengs der og da.
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Supert at så mange har tatt seg bryet med å skrive! Kvalitetspoeng

Det jeg stiller meg undrende til er hvilken sammenheng platearbeider og mekaniker har? Hvorfor skulle man ikke kunne trives i yrket selv om man ikke liker å skru på bil og motorsykkel? Knekke plater og forme ting klarer jeg ikke finne sammenheng med mekanikeryrket... Men det kan jo hende du har helt rett!

Jeg tenker ikke så mye på lærlinglønna, for den er aldri god uansett. Jeg trenger å få meg et fagbrev fordi det har jeg fortsatt ikke fått til, i en alder av 23 år. Har alltid jobba, men surra mye og ikke helt klart å finne ut hva jeg ønsker. Har det siste året prøvd å få lærlingplass som elektriker, men det virker fullstendig umulig! Her i landet er det fullstendig sprengt kapasitet på lærlingplasser og mange av elevene som går ut fra elektro får ikke noen plass.... Hvor i Norge er det enkelt å få jobb som elektriker lærling eller hjelpemontør ? Jeg har kun 2 år allmenn og 2 år læretid i som grafisk trykker (avbrøyt læretid)

Sitat av eXplode Vis innlegg
Vis hele sitatet...

Har lest dette, men ønsker litt mer spesifikk erfaring rett fra folk som har vært/er i yrket
Sist endret av Life Goes On; 7. juni 2015 kl. 12:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Raga Vis innlegg
Sveiser du med TIG bruker du gass, sveiser du med MIG bruker du elektrisitet.
Vis hele sitatet...
TIG er da også en elektrisk sveisemetode.
Lærlingelønn: 2 års læretid har samme lønn som 1 år arbeid med fagbrev <--- ergo halv lønn som lærling. Generell regel
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Joda, jeg kan dette med lærlinglønn. Har vært lærling tidligere.. Er fagarbeiderlønn jeg lurer på
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Sitat av Life Goes On Vis innlegg

Det jeg stiller meg undrende til er hvilken sammenheng platearbeider og mekaniker har? Hvorfor skulle man ikke kunne trives i yrket selv om man ikke liker å skru på bil og motorsykkel? Knekke plater og forme ting klarer jeg ikke finne sammenheng med mekanikeryrket... Men det kan jo hende du har helt rett!
Vis hele sitatet...
En mekaniker skal kunne så mangt, mekaniker skal ikke bare ha kunnskaper om kjøretøy, men også alt som går med på å lage et kjøretøy, det vil si elektronikk, materiell som metaller og plastikk, skruer og bolter (hvor mye de tåler osv.) slitasje og "makefix" reparasjoner, hvor mye ting tåler, varme/kulde, strekk og knekk, dimensjoner, lesning av tekniske tegninger og følge instrukser gitt i arbeidsoppgaver. En mekaniker skal altså vite mye mer enn deg, men du burde kunne basic kunnskap innen for mekaniske fag, noe en mekaniker kan, om det skulle være en beltemotorsykkel mekaniker eller industrimekaniker.

Når du går utdanningsløpet til platearbeider så regner jeg med du starter på Teknikk og Industriell produksjon VG1 og der lærer du nettopp alle de basic kunnskapene som du trenger vis du vil ha en framtid i industrien.

Men en platearbeider er jo faktisk bare en platearbeider og som folk sier her så er det fort gjort at du blir satt til en annen jobb enn platearbeid! og vis du bare kan jobbe med plater og er lite fleksibel på arbeidsoppgaver så blir det vanskelig å finne en jobb og. Det er tross alt snakk om fagfolk, man vil ikke ansette dårlige fag folk.

Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Har det siste året prøvd å få lærlingplass som elektriker, men det virker fullstendig umulig! Her i landet er det fullstendig sprengt kapasitet på lærlingplasser og mange av elevene som går ut fra elektro får ikke noen plass.... Hvor i Norge er det enkelt å få jobb som elektriker lærling eller hjelpemontør ? Jeg har kun 2 år allmenn og 2 år læretid i som grafisk trykker (avbrøyt læretid)
Vis hele sitatet...
Hvordan mener du at du skal klare å konkurrere med alle de andre som søker lærlingeplass med yrkesfaglig bakgrunn når du selv bare har almenfag, what?
Jeg vet at du kan gå lærling i 4år i steden for 2år skole og 2 år lærling, men det er ikke så mange bedrifter som er hypp på å ta inn en 23åring som ikke kan noenting og skal gå i lære i 4år.

Over til en annen ting.
Jeg trodde det selv at det å finne og få en lærlingeplass var som å "finne nåla i høystakken", men det stemmer overhode ikke!
Grunnen til at jeg trodde det var fordi jeg hadde ca. 2,1 i snitt karakter og trodde at jeg aldri kom til å få jobb noen plasser med så dårlig score fra skolen, men jeg har mye arbeids erfaring akkurat som deg og deg hjalp veldig på da jeg begynte å søke.

Tok et år etter at var ferdig på skolen før jeg begynte å søke, først tok jeg kontakt med _ALLE_ jeg hadde jobbet for, om det var 1uke eller 2år spilte ingen rolle, du trenger attest fra alle sammen om du mener gjort en god jobb der.

Så begynte jeg å ringe privat til bedrifter og spørre om de hadde lærlinger, hvordan det lå an med dem, har dere ledig plass, er dere interessert i å ta inn en til lærling etc.

Når jeg hadde funnet ut hvor det var ledige plasser så skredder skrev jeg søknad til hver av bedriftene og møtte personlig opp med søknad, attester, vitnemål, bilder, you name it, alt jeg følte kunne styrke min sak.
Hver hyggelig, imøtekommende og litt ydmykt så går det bra!


Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Joda, jeg kan dette med lærlinglønn. Har vært lærling tidligere.. Er fagarbeiderlønn jeg lurer på
Vis hele sitatet...
Gjennomsnittslønnen for 2014 før skatt lå på 422400kr i året, som ny utdannet fagarbeider så må regne med noe mindre.

Håper dette hjelper, jeg føler at jeg har stått i dine sko så send en pm du lurer på noe.
Sist endret av Trollanon; 7. juni 2015 kl. 13:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Sitat av Djiises Vis innlegg
En mekaniker skal kunne så mangt, mekaniker skal ikke bare ha kunnskaper om kjøretøy, men også alt som går med på å lage et kjøretøy, det vil si elektronikk, materiell som metaller og plastikk, skruer og bolter (hvor mye de tåler osv.) slitasje og "makefix" reparasjoner, hvor mye ting tåler, varme/kulde, strekk og knekk, dimensjoner, lesning av tekniske tegninger og følge instrukser gitt i arbeidsoppgaver. En mekaniker skal altså vite mye mer enn deg, men du burde kunne basic kunnskap innen for mekaniske fag, noe en mekaniker kan, om det skulle være en beltemotorsykkel mekaniker eller industrimekaniker.

Når du går utdanningsløpet til platearbeider så regner jeg med du starter på Teknikk og Industriell produksjon VG1 og der lærer du nettopp alle de basic kunnskapene som du trenger vis du vil ha en framtid i industrien.

Men en platearbeider er jo faktisk bare en platearbeider og som folk sier her så er det fort gjort at du blir satt til en annen jobb enn platearbeid! og vis du bare kan jobbe med plater og er lite fleksibel på arbeidsoppgaver så blir det vanskelig å finne en jobb og. Det er tross alt snakk om fagfolk, man vil ikke ansette dårlige fag folk.



Hvordan mener du at du skal klare å konkurrere med alle de andre som søker lærlingeplass med yrkesfaglig bakgrunn når du selv bare har almenfag, what?
Jeg vet at du kan gå lærling i 4år i steden for 2år skole og 2 år lærling, men det er ikke så mange bedrifter som er hypp på å ta inn en 23åring som ikke kan noenting og skal gå i lære i 4år.

Over til en annen ting.
Jeg trodde det selv at det å finne og få en lærlingeplass var som å "finne nåla i høystakken", men det stemmer overhode ikke!
Grunnen til at jeg trodde det var fordi jeg hadde ca. 2,1 i snitt karakter og trodde at jeg aldri kom til å få jobb noen plasser med så dårlig score fra skolen, men jeg har mye arbeids erfaring akkurat som deg og deg hjalp veldig på da jeg begynte å søke.

Tok et år etter at var ferdig på skolen før jeg begynte å søke, først tok jeg kontakt med _ALLE_ jeg hadde jobbet for, om det var 1uke eller 2år spilte ingen rolle, du trenger attest fra alle sammen om du mener gjort en god jobb der.

Så begynte jeg å ringe privat til bedrifter og spørre om de hadde lærlinger, hvordan det lå an med dem, har dere ledig plass, er dere interessert i å ta inn en til lærling etc.

Når jeg hadde funnet ut hvor det var ledige plasser så skredder skrev jeg søknad til hver av bedriftene og møtte personlig opp med søknad, attester, vitnemål, bilder, you name it, alt jeg følte kunne styrke min sak.
Hver hyggelig, imøtekommende og litt ydmykt så går det bra!




Gjennomsnittslønnen for 2014 før skatt lå på 422400kr i året, som ny utdannet fagarbeider så må regne med noe mindre.

Håper dette hjelper, jeg føler at jeg har stått i dine sko så send en pm du lurer på noe.
Vis hele sitatet...
Hei! Takk for utfyllende svar fra deg.

Jeg har blitt spurt om jeg vil starte som lærling som platearbeider, jeg har ikke søkt på noen jobb innen det yrket. Så dette er oppe til diskusjon nå i firmaet, men jeg er usikker på om jeg ønsker fordi jeg ikke vet noe om faget.

Jeg har i utgangspunktet fått ja til å starte hos en lokal elektriker, problemet er at han er veldig treig og det tar for lang tid med han - så aner ikke om dette løser seg innen nærmeste framtid. Jeg har gått arbeidsledig side januar 2015, og var sykemeldt siden januar 2014 før det. Jeg kjørte taxi, noe som tok knekken på meg etter lang tid med 60-80 timers arbeidsuker med dag/nattskift om hverandre, og mye stress over hvor mye jeg egentlig kom til å tjene hver mnd….selv om jeg som drosjesjåfør den gangen tjente nærmere en halv million uten utdannelse, er det jo åpenbart ikke verdt det når man ødelegges psykisk og dels fysisk.

Jeg har altså tenkt til å begynne rett i lære, om det så er platearbeider eller elektriker det blir. Jeg søkte på elektro, TIP og byggfag nå til høsten, men fikk blankt avslag fra fylkeskommunen da jeg ikke har ungdomsrett.. dermed ble jeg ikke engang tatt med i vurdering av inntak..

Nå står jeg på bar bakke, arbeidsledig, med hus, gjeld, samboer, en liten datter på et halvt år.. jeg trenger så sårt en utdanning og noe trygt å gå til, selv om jeg ikke nødvendigvis drømmer om å jobbe i samme yrket til fylte 67 år.

Norsjøen hadde vært noe å sikte mot, har forstått at både platearbeidere og elektrikere har en fair sjanse, og jeg har i tillegg gode kontakter, men trenger uansett et fagbrev for å kunne benytte meg av disse kontaktene…


Superusikker på hva jeg skal gjøre, men vil iallefall ta en titt på bedriften og hva de driver med - det kan jo hende jeg liker det, selv om jeg ikke nødvendigvis syns det er morsomt å bytte olje på bilen..
Sist endret av Life Goes On; 7. juni 2015 kl. 14:11.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Jeg har blitt spurt om jeg vil starte som lærling som platearbeider, jeg har ikke søkt på noen jobb innen det yrket. Så dette er oppe til diskusjon nå i firmaet, men jeg er usikker på om jeg ønsker fordi jeg ikke vet noe om faget.
Vis hele sitatet...
Det å lage noe med hendene som fungerer og ser bra ut er veldig tilfredsstillende, når jeg jobber med metaller eller leker "slegge mekaniker" så er det peace of mind hele veien.

Anbefaler deg å søke opp videoer av faget på norsk, svensk og engelsk, da vil du få flere gode hits med all den infoen du er ute etter.
Youtube video Sheet Metal Worker

Sitat av Life Goes On Vis innlegg

Nå står jeg på bar bakke, arbeidsledig, med hus, gjeld, samboer, en liten datter på et halvt år.. jeg trenger så sårt en utdanning og noe trygt å gå til, selv om jeg ikke nødvendigvis drømmer om å jobbe i samme yrket til fylte 67 år.
Vis hele sitatet...
Jeg håper du er i dialog med nav, da de kan være behjelpelig med penger til mat og hus mens en bedrift prøver deg ut før de ansetter deg.

For at du skal klare å holde deg i samme jobb til fylte 67år så er det kun en ting som gjelder, det er trivsel!
For å unngå at du blir utbrent og slitt ned psykisk så må du nesten elske det du holder på med, du må få noe ut av det selv og, du må finne glede i det du gjør, at det kommer 40k inn på konto i slutten av måneden er ikke nok til å holde deg motivert i 45år.

Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Norsjøen hadde vært noe å sikte mot, har forstått at både platearbeidere og elektrikere har en fair sjanse, og jeg har i tillegg gode kontakter, men trenger uansett et fagbrev for å kunne benytte meg av disse kontaktene…
Vis hele sitatet...
Dette er forsåvidt en god idé, men husk at for å komme igjennom knappenål øyet her må du være best i det du holder på med, null fravær, karakterer oppi skyene og rett holdning.
Har du noe rus eller andre uhumskheter på historien din så får du nok ikke jobb i nordsjøen.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Superusikker på hva jeg skal gjøre, men vil iallefall ta en titt på bedriften og hva de driver med - det kan jo hende jeg liker det, selv om jeg ikke nødvendigvis syns det er morsomt å bytte olje på bilen..
Vis hele sitatet...
Hvis jeg var deg ville jeg spurt bedriften om jeg kunne prøve meg på arbeidspraksis en måneds tid, da vil du få et godt innblikk i hva arbeidsdagene dine vil gå ut på og nav kan være behjelpelig med oppimot 7 tusen eller no, uten barn og alt. Med barn, hus og kone blir kanskje litt mer.

Fra en mekaniker; Det har aldri vert gøy å bytte olje eller dekk, men så lenge du blir tilfredstillit når jobben er ferdig fordi du vet at du har gjort en god jobb og at nå blir kunden fornøyd så er det det beste, du må få finne glede i det du gjør vis ikke er det ikke vits.
Sist endret av Trollanon; 7. juni 2015 kl. 14:39.
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Supert at du engasjerer deg og kommer med så godt utfyllende svar! Det hjelper veldig på veien

Jeg syns det var superdritt å snekre før jeg kjøpte meg hus, men så har det bare blitt morsommere og morsommere og nå har jeg verktøy for sikkert 150-200.000 kr og syns det er superstas! Så interessen kom med at jeg faktisk lærte meg dette her og at jeg syns det ble moro å få ting fint og få til ting. Men dette er nå en gang hjemme.. Jobba litt svart med en kompis som er snekker, og det også er supermoro, men gjør det som sagt ikke hver dag.

Noen av grunnen til at jeg misliker å mekke så jævlig, er nok mye fordi jeg aldri har interessert meg eller hatt behov, derfor har jeg heller aldri lært meg det. Å vedlikeholde litt maskiner og vite åssen det fungerer, det er sikkert helt greit, men jeg ønsker ikke på noen måte å skru ting i biter hver dag.

Jeg har jo dagpenger fra NAV nå, kan lett komme i arbeidspraksis om jeg ønsker det. Har vært i digalog med NAV ang. lønnstilskudd om en installatør ansetter meg som elektrikerlærling blant annet..

Ellers får jeg reise ut å kikke litt, svigers jobber jo der, det er sånn jeg har har blitt spurt om lærling som platearbeider. De har ekstremt mye å gjøre, og ingen lærlinger for tiden. Skulle vel fint kommet meg inn i ting, det jeg er så usikker på er om dette blir utrolig ensformig og kjedelig etter hvert...
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Supert at du engasjerer deg og kommer med så godt utfyllende svar! Det hjelper veldig på veien
Vis hele sitatet...
Det skulle bare mangle, da jeg var i dine skole følte jeg at ingen kunne hjelpe meg og at ingen var i en lignende situasjon slik at ingen forsto, det var mye frustrasjon og depressive tanker som kom med det, derfor føler jeg at jeg har noe å si i denne saken, kanskje min erfaring kan hjelpe

Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Jeg syns det var superdritt å snekre før jeg kjøpte meg hus, men så har det bare blitt morsommere og morsommere og nå har jeg verktøy for sikkert 150-200.000 kr og syns det er superstas! Så interessen kom med at jeg faktisk lærte meg dette her og at jeg syns det ble moro å få ting fint og få til ting. Men dette er nå en gang hjemme.. Jobba litt svart med en kompis som er snekker, og det også er supermoro, men gjør det som sagt ikke hver dag.

Noen av grunnen til at jeg misliker å mekke så jævlig, er nok mye fordi jeg aldri har interessert meg eller hatt behov, derfor har jeg heller aldri lært meg det. Å vedlikeholde litt maskiner og vite åssen det fungerer, det er sikkert helt greit, men jeg ønsker ikke på noen måte å skru ting i biter hver dag.
Vis hele sitatet...
Vell, det virker jo som at du kunne trives i praktisk arbeid, jeg ble mekaniker fordi karakterene stoppet meg fra å sikte høyere, jeg skulle gjerne vert brønnborer eller industrimekaniker, men kom bare inn på kjøretøy og måtte takke med det. Men grunnen til at jeg ikke lar det stoppe meg nå er fordi den dagen jeg får fagbrevet så kan jeg bygge på utdannelsen min å jobbe meg dit jeg vil i livet.

Jeg liker faktisk heller ikke å skru ting fra hverandre uten noen spesielt god grunn, jeg liker generelt ikke å gjøre arbeid uten at det ligger saklig grunn til rette for hvorfor det skal gjøres, jeg liker å skru fordi jeg jeg ser logikken i det jeg holder på med, jeg kan se på en del og skjønne hvilken oppgave den har og hvordan den fungerer, jeg liker at noen ganger må jeg tilpasse og lage deler til noe som burde vert en enkel jobb på en time. Selve jobben, skruene du skrur ut er faktisk ikke så veldig gøy, det er helheten i oppgaven du holder på med som gir tilfredsstillese.

Men det beste er anerkjennelse fra kunde, sjef og kolleger, at kunden smiler når bilen blir levert tilbake, eller kollega eller sjef komplimentere arbeide ditt.
Det lever jeg for!

Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Skulle vel fint kommet meg inn i ting, det jeg er så usikker på er om dette blir utrolig ensformig og kjedelig etter hvert...
Vis hele sitatet...
Det som er så fint med å være fagmann er at du kan bygge å endre på utdannelsen din hele veien, så lenge du kan bruke verktøy så er du bare et kurs unna en annen stilling.

Hvis jeg skriver her, kan jeg da ta ninja edit skriveleif i teksten over?

Nei[COLOR="White"] *tigegn*[/COLOR]
Sist endret av Trollanon; 8. juni 2015 kl. 01:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.