Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3776
Heisann godtfolk!

Nå befinner jeg meg i en situasjon jeg _aldri_ i mine villeste drømmer trodde jeg skulle ende opp i. Saken er egentlig ganske enkel. Jeg lånte 5000,- av en "kompis", en jævlig god "kompis" også. Faktisk så god, at det var HAN som tilbydde seg å låne meg penger til et sykkelkjøp, en av våre felles interesser. Sykkelen kostet 8000 og jeg stilte med 3000 selv. Han overførte de 5000 til min konto og jeg kjøpte sykkelen brukt, av en privatperson. Altså: Jeg eier sykkelen.

Jeg er arbeidsledig og har vært det siden september i fjor, rundt den tida jeg kjøpte sykkelen. Jeg tar opp fag som privatist, og har ikke studielån. Vi har vært gode kompiser i
mange år, og henger sammen nesten daglig, og han har vært fullt klar over min økonomiske situasjon. Vi ble enige om at jeg skulle betale tilbake "litt nå og litt da" som det passet seg. Han så på det som "tvungen sparing".

Siden den gang har han vel egentlig aldri latt meg glemme at jeg skylder han penger, men det har aldri vært noen problemer. Han har av eget initiativ tatt "pant" i sykkelen, da den har stått nede hos han. Han er sykkelreparatør og har hjulpet meg med vedlikehold osv. I tillegg har han også hatt min andre sykkel stående/liggende/strødd utover, og også bastant påstått at den også er pant. Jeg har bare avfeid han med et smil og tatt det som en spøk, jeg mener, vi var nærmest bestevenner, og jeg regnet med han skjønte han skulle få pengene sine så snart jeg hadde muligheten. Slik ble det altså ikke...

Han har nå inbilt seg at han eier sykkelen, siden jeg lånte penger av han, og at den først blir min når han har fått pengene sine. Ingenting er skrevet om at han har rett til noe som helst, annet enn å få pengene sine tilbake. Han jobber som sagt som sykkelmekaniker, og har vært permitert dette vinterhalvåret pga det ikke var bruk for han "off season". Dermed har vi vært to stykker i samme båt med tanke på økonomi de siste månedene. I stede for mat og nødvendige ting har han prioritert nye høytalere, ny mobiltelefon og en rekke andre ting som gjorde at han plutselig hadde behov for penger. Da kom han til meg og sa "Få penger, ellers selger jeg sykkelen din". Øh, javel? Så da måtte jeg selge unna ting jeg hadde liggende, bla. en SNES som ble solgt her på forumet. Jeg har skrapt bånn i bøtta og solgt bortimot alt jeg eier for å skaffe penger til han når han trenger det - og han har fått penger, hver gang. Jeg skraper nå sammen de siste 1500 kronene jeg skylder han, og håpte på å få avsluttet dette lille lånet mitt, slik at jeg får hentet ut alle delene mine og kanskje få sykle litt jeg også før snøen kommer. Jeg har til og med tilbydd meg å selge PS3'n min, men da sa han at det ikke var noe stress med pengene, han hadde nok penger nå, og har begynt på jobb igjen. Det har han sagt HVER JÆVLA GANG jeg har betalt han. Så jeg aner fred og ingen fare, da jeg nå i kveld plutselig blir kontaktet av en annen felles bekjent av oss på MSN.

"Hei, vil du kjøpe dempergaffelen min?"
"Neitakk, jeg har samme modell, bare nyere jeg vettu"
"Nei, du har ikke det. Jeg har kjøpt den. Satte den på i sta. Du kan få kjøpe min gamle"

Så, hva nå?

- Sykkelen ble kjøpt i mitt navn, alt av transaksjoner foregikk mellom min og selgers konto, altså JEG eier sykkelen.

- Har han lov til å selge MINE ting, fordi jeg skylder han penger? Har en privatperson lov til å ta på seg retten til dommer og namsmann?

- Han solgte dempergaffelen UTEN å ta kontakt med meg først og i det minste gi meg en siste sjanse til å betale de usle 1500 kronene. Dette kan da heller ikke være lov?

La dette være en lærdom til dere som ikke allrede vet det:

Mennesker er noe dritt - du kan ikke stole på noen andre enn deg selv.
Så lenge det ikke finnes en skriftlig kontrakt på noe annet er det, som du sier selv, du som eier sykkelen. Du kan, hvis du vil fullstendig ødelegge vennskapet for evig og alltid, politianmelde saken.

Jeg er uenig i lærdommen din, men enig i at penger kan komplisere vennskap, hvis man ikke har soleklare retningslinjer.
Muntlige avtaler teller like mye som skriftlige ifølge loven, men de skriftlige kan selvfølgelig bevises lettere.

Med mindre dere har undertegnet et gjeldsbrev, har han veldig lite han skulle ha sagt.

Og han har IKKE rett til å selge tingene dine.

edit: beklager mangel på henvisning til lovparagrafer, er for trøtt til sånt nå.
Sist endret av Lunicks; 8. april 2008 kl. 01:56.
dette er nok ikke lov, men du kan jo prøve å snakke med politiet.
Det høres ut som tyveri.
Sitat av DonTomaso
Så lenge det ikke finnes en skriftlig kontrakt på noe annet er det, som du sier selv, du som eier sykkelen. Du kan, hvis du vil fullstendig ødelegge vennskapet for evig og alltid, politianmelde saken.

Jeg er uenig i lærdommen din, men enig i at penger kan komplisere vennskap, hvis man ikke har soleklare retningslinjer.
Vis hele sitatet...
Vennskapet føler jeg på en måte det er han som har ødelagt, men det får så være. Du er en vis mann DonTomaso, og du har vel også rett i det du sier, men akkurat nå føler jeg meg dolket i ryggen og rævkjørt, så troen på vennskap og mennesker er lik 0 atm :P
Sitat av bjarneper
Vennskapet føler jeg på en måte det er han som har ødelagt, men det får så være. Du er en vis mann DonTomaso, og du har vel også rett i det du sier, men akkurat nå føler jeg meg dolket i ryggen og rævkjørt, så troen på vennskap og mennesker er lik 0 atm :P
Vis hele sitatet...
Du burde kanskje før du dømmer han på noen måte, prøve å finne ut HVORFOR han selgte tingene dine. Har du tenkt på at han kanskje også er kommet i en vanskelig økonomisk situasjon og den eneste muligheten han så for seg var å selge noen ting som var dine? Kanskje han ikke turte å si noe til deg først, enten fordi han følte det er vondt å mase om penger eller kanskje han tenkte han skulle skaffe tingene tilbake ved en senere anledning?

Det kan finnes utrolig mange årsaker til dette som du ikke helt kanskje ser for deg. Hvis dere er gode kamerater, så er det gjerne noe annet som har skjedd.

Du har mange muligheter til å løse dette, men la det å politianmelde være siste løsning.
Sitat av eskilf
Du burde kanskje før du dømmer han på noen måte, prøve å finne ut HVORFOR han selgte tingene dine. Har du tenkt på at han kanskje også er kommet i en vanskelig økonomisk situasjon og den eneste muligheten han så for seg var å selge noen ting som var dine? Kanskje han ikke turte å si noe til deg først, enten fordi han følte det er vondt å mase om penger eller kanskje han tenkte han skulle skaffe tingene tilbake ved en senere anledning?

Det kan finnes utrolig mange årsaker til dette som du ikke helt kanskje ser for deg. Hvis dere er gode kamerater, så er det gjerne noe annet som har skjedd.

Du har mange muligheter til å løse dette, men la det å politianmelde være siste løsning.
Vis hele sitatet...
Kloke ord eskilf, og politianmeldelse vil selvfølgelig være siste utvei. Jeg ønsker, og håper, vi får løst denne saken uten mer problematikk. Jeg skal ha tilbake dempergaffelen min, og kameraten min skal få pengene sine. Men jeg frykter det kan bli trøblete. Han er en liten rebell, og han har sin egen kodeks som han følger. Han sier det han mener, og han er urokkelig - "Filleting" som Norges Lover er ikke nødvendigvis noe han gidder å innfinne seg etter, frivillig. Det bekymrer meg også litt at han har blandet inn en tredjepart her - Han som kjøpte dempergaffelen min.

Når det kommer til grunner for at han skulle komme til å selge dempergaffelen min, så kjenner jeg fyren såppas godt og prater med han så og si hver dag, at jeg vet at ikke noe av det du sier er tilfelle. Jeg snakket med han face to face sist på fredag. Det var da jeg levert den foreløpig siste innbetalingen min på 1600,- slik at han kunne kjøpe seg ny mobiltelefon. Det var da jeg foreslo å selge PS3'n min, for det gnager skikkelig på meg å skylde folk penger. Som sagt, han sa jeg skulle slippe å selge den, og at det ikke var noe stress med pengene, fordi han hadde begynt å jobbe igjen og fikk betaling for en sykkelramme han har solgt.

Han har snakket mye om nye bakhøytalere til anlegget sitt det siste, og det er der jeg frykter pengene fra dempergaffelen gikk...
Sist endret av bjarneper; 8. april 2008 kl. 02:21.
Det er to muligheter som jeg ser saken:

1: Du forklarer situasjonen til han som kjøpte dempergaffelen og spør om han kan selge den tilbake til han "kompisen": betaler og setter sammen igjen, med mindre han har solgt mer av den, gir han fingern og stikker:P

2: Politiet, han kan ikke selge dine ting, du lånte penger av han og han gikk jo med på det så han kan ikke ta dine ting, og som en eller annen så ovenfor, en muntlig avtale gjelder like mye som en skriftlig en, så du har loven på din side.

Lykke til
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sånn som jeg ser det kan du bare skylde deg selv for problemene du står i nå. 5000kr er mye penger og det er jo bare rett og rimelig at han får igjen pengene sine. Siden dere ikke hadde avtalt noe slags avbetalinger ("Nå og da" duger rett og slett ikke), så kan du ikke nekte han å kreve SINE penger når han måtte føle for det. Det er ditt problem at du ikke har de.

Om han er en dritsekk eller ikke skal jeg ikke uttale meg om siden jeg ikke kjenner fyren. Så satt litt på spissen så eier han vel 2/3deler av sykkelen?




Jeg har noen enkle prinsipp. Jeg låner aldri penger av noen andre og jeg låner ikke vekk penger til noen andre. Såklart kommer det tider der du finner deg selv i en slik posisjon at du må låne litt eller låne vekk, men jeg prøver å kjøre hardt på det. Da slepper jeg ihvertfall slike problemer.

Du måtte vel ikke på død og liv ha den sykkylven, eller?
Sitat av Colaholic
Det er to muligheter som jeg ser saken:

1: Du forklarer situasjonen til han som kjøpte dempergaffelen og spør om han kan selge den tilbake til han "kompisen": betaler og setter sammen igjen, med mindre han har solgt mer av den, gir han fingern og stikker:P

2: Politiet, han kan ikke selge dine ting, du lånte penger av han og han gikk jo med på det så han kan ikke ta dine ting, og som en eller annen så ovenfor, en muntlig avtale gjelder like mye som en skriftlig en, så du har loven på din side.

Lykke til
Vis hele sitatet...
Hehe, takk for det. Godt å vite at jeg har loven på min side iallefall. Det var det jeg var litt usikker på, men etter mange gode svar her, som støtter min teori, så begynner jeg å føle meg litt mer trygg. Jeg har snakka med kjøperen av dempergaffelen, han er også en venn av meg, om enn kanskje litt bedre kjent med "kompisen" min. Jeg sa til han at den handelen ikke var gyldig og at jeg kom til å annmelde forholdet om jeg ikke fikk den tilbake når jeg er klar til å bruke den. Han måtte stikke, så han sa vi skulle snakke om det i morgen ellerno.
Bare hyggelig å hjelpe
Sitat av Joey
Sånn som jeg ser det kan du bare skylde deg selv for problemene du står i nå. 5000kr er mye penger og det er jo bare rett og rimelig at han får igjen pengene sine. Siden dere ikke hadde avtalt noe slags avbetalinger ("Nå og da" duger rett og slett ikke), så kan du ikke nekte han å kreve SINE penger når han måtte føle for det. Det er ditt problem at du ikke har de.

Om han er en dritsekk eller ikke skal jeg ikke uttale meg om siden jeg ikke kjenner fyren. Så satt litt på spissen så eier han vel 2/3deler av sykkelen?




Jeg har noen enkle prinsipp. Jeg låner aldri penger av noen andre og jeg låner ikke vekk penger til noen andre. Såklart kommer det tider der du finner deg selv i en slik posisjon at du må låne litt eller låne vekk, men jeg prøver å kjøre hardt på det. Da slepper jeg ihvertfall slike problemer.

Du måtte vel ikke på død og liv ha den sykkylven, eller?
Vis hele sitatet...
Nei, det sto ikke om liv og død, men jeg kom over et jævlig bra tilbud og slo til. Du kan jo skjønne jeg angrer på det den dag i dag! Men som sagt, det var et bra tilbud og kompisen min tilbydde seg å låne meg penger. Jeg har kjent fyren i 8-9 år, og jeg kjenner han GODT ( trodde jeg da... ). Som skrevet i første post - jeg kunne ikke fabulert om at det skulle ende sånn! Og det er akkurat det med hans eierforhold i sykkelen som er essensen i denne tråden. Gjør han det?

Mye tyder på det motsatte, og dermed har han ingen rett til å selge noe av den heller. Som sagt så var det i utgangspunktet et lån på 5000,- som nå er nede i 1500,- så 2/3 er det iallefall ikke.


Helt enig med deg ang. å låne/låne bort penger, men i dette tilfellet mente jeg det skulle gå bra, nettop fordi vi hadde et såppas sammensveisa kameratforhold.
Dette høres veldig surt ut og SPESIELT når det er din beste venn, dette gjør det bare enda mer vanskelig.

Uansett hva du gjør så behold vennskapet, det er verdt mest!

Jeg ville satt meg ned og snakket med han, forklart hvor dårlig gjort dette var og prøvd å fått tilbake delen som han solgte.
Sitat av Lebowski
Dette høres veldig surt ut og SPESIELT når det er din beste venn, dette gjør det bare enda mer vanskelig.

Uansett hva du gjør så behold vennskapet, det er verdt mest!

Jeg ville satt meg ned og snakket med han, forklart hvor dårlig gjort dette var og prøvd å fått tilbake delen som han solgte.
Vis hele sitatet...
Yes. Det er akkurat det jeg kommer til å gjøre. Jeg lurte bare på legaliteten i det hele, og om jeg har loven i ryggen om ting skulle skjære seg. Vi får satse på at det går i orden!
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av bjarneper
Nei, det sto ikke om liv og død, men jeg kom over et jævlig bra tilbud og slo til. Du kan jo skjønne jeg angrer på det den dag i dag! Men som sagt, det var et bra tilbud og kompisen min tilbydde seg å låne meg penger. Jeg har kjent fyren i 8-9 år, og jeg kjenner han GODT ( trodde jeg da... ). Som skrevet i første post - jeg kunne ikke fabulert om at det skulle ende sånn! Og det er akkurat det med hans eierforhold i sykkelen som er essensen i denne tråden. Gjør han det?

Mye tyder på det motsatte, og dermed har han ingen rett til å selge noe av den heller. Som sagt så var det i utgangspunktet et lån på 5000,- som nå er nede i 1500,- så 2/3 er det iallefall ikke.


Helt enig med deg ang. å låne/låne bort penger, men i dette tilfellet mente jeg det skulle gå bra, nettop fordi vi hadde et såppas sammensveisa kameratforhold.
Vis hele sitatet...
Lærer så lenge en lever. Penger gjør folk farlige uansett hvem det er. Men viss dere er så gode venner som du skriver her, burde det løse seg til syvende og sist. Kanskje han også lærer at en ikke låner vekk 5000kr uten å ha en del stående på konto fra før av. Og ikke minst låne vekk 5000kr til noen som ikke har inntekt.
Hadde ikke lånt så mye til min egen mor engang.

Ønsker deg ihvertfall lykke til videre.
Jeg har fått med meg at dere er ganske gode venner, så det jeg ville ha gjort hvis jeg var deg er sitte og snakke med han kompisen din. For du skjønner mennesker er utrolig rare til tider, og det kan være sykt vanskelig for deg å lese hva han tenker og føler. Sitte og snakke med han vil føre til at du får et klarere bilde av det han mener/tenker/tror og dermed vil all tåke forsvinne og dere kan løse problemet uten å måtte gjøre det større enn hva den allerede er. Anbefaler ikke å blande inn politi eller andre venner. Snakk med han, og alt vil gå bra, si hva du mener og føler direkte til ham, ikke indirekte.
Lykke til
Sist endret av ...|...; 8. april 2008 kl. 20:36.
Man kan faktisk ikke stole på noen andre enn seg selv. Noen få sjeldne unntak i livet kan vedtas da
Snakk med han og still opp med de 1500,-
Da vil han mest sannsynelig skaffe tilbake dempegaffelen, hvis ikke er han en drittsekk.
Hvis han tar imot de 1500,- og ikke skaffer tilbake det han har solgt er politiet eneste løsning.
Sitat av mallekiller
Man kan faktisk ikke stole på noen andre enn seg selv. Noen få sjeldne unntak i livet kan vedtas da
Vis hele sitatet...
Man kan egentelig ikke stole på seg selv heller.
Det var egentlig en jævli kjip historie Bjarneper :S
Det skurrer noe jævlig når han sa det var greit på fredag og null stress, og så ender opp med å selge dempegaffelen bak ryggen på deg (verdt mer enn de 1,5k du fortsatt skylder han, null peil på sykkel)
Som nevnt tidligere så anbefaler jeg også at du tar en prat med han på tomannshånd og er ærlig og direkte i samtalen.
Si rett frem hvor urettferdig behandla du føler deg, og hvordan du har oppfattet hele denne sære historien Så kan du spørre/be han/han tar selv initiativ til å fortelle sin side av saken...
En sak har som oftest 2 sider, det jeg så, det du så, og det som egentlig skjedde tihi
Personlig så ville jeg anmeldt han sporenstreks, for det der er noe ikke venner gjør mot hverandre i mitt hode, og for meg ser det ut som at han har satt inn et aldri så lite nådestøt i forhold til vennskapet slik jeg ser det. Men snakk med han du, så blir det vel klarhet i saker og ting istedet for synsing

Btw, jeg "lånte" ufrivillig bort penger til en kompis da jeg dro til Bergen på ferie og han solgte unna det jeg hadde av bønne og drakk det opp innen jeg kom hjem. Han betaler tilbake i ny og ne, kanskje 2000 av de 5500 han totalt har skyldt nå siden Juni i fjor. Det som var synd var at han gjorde det rett før vi alle flytta ut av det huset vi bodde i, så jeg har ikke annet pressmiddel ovenfor han enn at det er jeg som skaffer han bønne :S Så jeg føler de penga der er ganske tapt
Brenn sykkelen.. saken løst, vi tar lunsj
1) Pant må uttrykkelig avtales, her er ikke konkludent adferd nok. (At du lar han 'beholde' sykkel kan tolkes som at du 'godtar' hans krav om pant, altså såkalt håndpant, men det kan jo synes som at du aldri har godtatt dette.)
2) Salg av sykkelen din. Her mangeler han hjemmel til sykkelen, det innebærer at han ikke kan rettsgyldig disponere over den som ved salg. Er sykkelen registrert i Falk Sykkelregister? Dersom den er det, kan heller ikke kameraten din kjøpe den og kreve rett over den. Det som skjer da er at han ikke har ervervet den i godt tro se Godtrovern § 1. Skulle du ikke ha registrert sykkelen, mangler likevel vennen din rett til å kjøpe den ettersom han "burde forstått" at den gamle kameraten din ikke hadde rett til å selge din sykkel se godtrovernloven §1 andre ledd.
Er dempegaffelen din verdt mer enn 1500,-?

Isåfall er det kameraten din som skylder DEG penger.
Bare det at han tok sykkelen din i pant vil (så vidt jeg kan forstå) være grunn til politianmeldelse.

Håper saken løser seg på best mulig måte...
For det første, så tror jeg ikke han er ''god'' venn hvis han selger noe du eir. For det andre så har du lånt penger av han og du burde ha laget en skriftlig avtale som sier at du skal gi han penger hver månede eller lignende.

finn deg en ny venn du^^
Finn deg en ny venn.
Hei igjen folkens!

Takker for mange gode svar her, og spesielt stor takk til dere som tok dere tid til å refere til lover! Snakka med kompisen min i går og vi har nå skværa opp. Heldigvis gikk det smertefritt og saken er ute av verden! Vi har lagt det hele bak oss nå, han har fått pengene sine, jeg har fått sykkelen min, og troa på menneskeheten og vennskap tilbake :P

Takk for hjelpa!
Hyggelig å høre det ordna seg til slutt! Godt at noen har fortsatt troen på menneskeheten ihvertfall hehe