Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 943
Hei jeg har fått Tak I 900stk valmuefrø, av typen "White cloud". På pakken står Det at dissebare skal puttes I jorda direkte på vekstplassen, når "jorden blivit uppvarmet". Vil Det si at Det ikke er frost eller at Det må være noen plussgrader? Må man bruke en viss type jord? Hvordan ser man at valmuene er klare til høsting? Og til slutt så står Det "grotid: 5-15 dager". Er Det til den begynner å spire da? For den må vel ha lengre tid for å vokse . Håper noen kan go meg noen råd, ikke hatt Andre planter enn kaktus
Lvl 5 Taskenspiller
Jeg dyrket endel valumer for et par somre siden, rett og slett ut av ren nysgjerrighet.
De sunneste plantene mener jeg sto i forholdsvis sandholdig jord, og de fikk næring
like ofte som chiliplantene mine, dvs ukentlig gjennom sommeren.

Å dyrke disse som prydblomster er i utgangspunktet uproblematisk.
Nå har ikke kontroll på kilden i farten, men jeg mener å ha lest at det kreves lisens
for å anlegge en valmueåker. Regner isåfall med at kun farmakologer og lignende får tillatelse
til dyrking i stor skala.
Jeg skal ikke ha flere dekar opiumsåker, selv om kanskje 900 hørtes mye ut. Var tilfeldigvis det jeg fikk for 50lappen interessant, dialogisk hva er anbefalt å bruke som næring og hvor ofte/mye om gangen?
Lvl 5 Taskenspiller
Fritt fra hukommelsen fikk plantene en LITEN dose blodmel i jorden ved utplanting,
før de fikk restene av gjødningen til chili og tomatplantene.

https://www.mikrogartneriet.no/products/chili-focus

Jeg brukte denne til chili, og en lignende variant til tomat, valmuene fikk nok
litt fra begge variantene underveis.

Nå ga ikke mitt ene prøveprosjekt noe særlig grunnlag for utprøving,
Den eneste tydelige tendensen var at plantene som sto i sandholdig jord
generelt ble større og penere enn resten. Jeg bruker elvesand til formålet.
Sist endret av Dialogisk; 23. januar 2020 kl. 00:45.
bare spre tynt med frø på jorda der du vil de skal vokse ca når frosten går og hold det fuktig til plantene har etablert seg litt. (kan t.o.m kaste frøa på snøen og det vil spire fint når tiden kommer).

etter spiring når de skal begynne vokse skikkelig (vekstfasen) så vil du være veldig sparsom med vanning. valmuene liker veldrenert jord.

omplanting bør også unngås om mulig da de har mye skjøre røtter i overflaten av jorda, så en omplanting vil i bestefall sjokke plantene en stund...

gjødsel så vil det dialogisk sa funke, men vil du ha bedre og billigere så gå for hva som helst med en NPK ratio på ca 2-1-1.

høsting gjør du når blomstene har detti av og "poden" har kommet.. når du ser krona på toppen av poden peke oppover er den klar for å snittes, noe du kan gjøre fler ganger over et par uker før den blir "tom" og du høster resten av poden for frø og te/ekstrakt.


bare sende meg en pm om du har fler spørsmål om valmuer og alt rundt det om jeg ikke ser her
ellers så kan det hende du finner no brukbar info her
Lvl 5 Taskenspiller
Munted Artist kommer med gode råd...
Siste tips fra min side; spre ut frøene direkte i bedet, og ta høyde for at en del
av dem aldri vil spire. Når plantene begynner å gro lønner det seg å prioritere
de som ser sunnest ut, optimalt sett bør du ha rundt 20cm avstand mellom
de voksne plantene. De er glade i sol, så prøv å unngå halvskygge. Lykke til!