Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1392
Hei!

Før jeg begynner, vil jeg bare nevne at jeg faktisk droppa innom retningslinjene på elektroforumet .. Den ene regelen sier "Vi gjør ikke leksene for deg" - jeg håper ikke den er så konservativ at jeg ikke får diskutere / dele erfaring og kunnskap om temaet fordi det er et skoleprosjekt!

Prosjektet mitt går på å bygge opp HELT fra scratch, en backupstrømløsning som fungerer tilfredsstillende bra. Jeg har gjort meg en hel del tanker rundt temaet, og kommet fram til et førsteutkast av reléstyringa som switcher mellom strømnettet og backupstrømmen.

http://bildr.no/thumb/143351.jpeg

Det første problemet jeg støtte på, var at fra strømnettet faller ut til backup er operativ, tar det ca. et seksdels sekund. Det tror jeg kan være i meste laget for en f.eks. en PC, er det noen her som vet hvordan jeg kan fikse det? Jeg har muligheten til å koble saken med PLS, men da får jeg ikke ta den med hjem

Peter
Sist endret av excubated; 17. januar 2008 kl. 01:55. Grunn: Bilde -> Thumb+Link
Ved å bruke solid state releer eller transistorer. Reaksjonstiden i releet er ikke noe å få gjort noe med. Da må du kjøpe bedre releer. Men kanskje det er selve omformeren som er for treg?
Jeg har ingen omformer enda - jeg bare koblet backupstrømmen inn fra en annen sikringskurs >_<

Drar på skolen nå - kommer tilbake med mer info senere =)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ei vanleg PSU har ofte hold up time på 20-70ms. Dvs, du må under den tida å switche på. Komersielle, relè baserte offline UPSer bruker ofte rundt 10ms å switche på.

Dyrere UPSer, On Line UPS, omgår problemet, ved å la all straum gå via omformer før den blir mata ut til pcen. Derfor vil batteridrift fungere uten kontrollkrets.... eller omkopling. Du får reinare spenning og bedre beskyttelse, på bekostning av varme.
Ah, takk vidarlo

Da har jeg kommet fram til en ny løsning på backupstrøm, kanskje noen kommer med tips / feedback på om denne funker?

http://bildr.no/thumb/143716.jpeg
Den er skrevet opp som brainstormsketch
på tavla i klasserommet x'D
Sist endret av excubated; 18. januar 2008 kl. 12:41.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Anbefaler deg eigentleg å bruke MOSFETS til å switche likestraum, og triac til å switche AC. Dei er vanvittig mykje raskare enn relè, mindre sjanse for feil, og bråker ikkje.

Til av/på har MOSFETS lav intern resistans, så du vil få relativt liten varmeutvikling. Får 70 kroner får du t.d IXSH24N60A som tåler 48A / 600V. Den kan du bruke til å switche DC med, ekstremt mykje raskare enn du får til med relè.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Har endret litt på tegninen så det blir en online UPS:
http://bildr.no/thumb/143781.jpeg
Du må også ha en form for kontroll på ladingen av batteriene.
Du bør kanskje bruke en annen batteriløsning siden det kan bli dyrt med 8*12V.
Er vel 4x24V han har valgt?
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Så vidt jeg vet er det ikke så vanlig med 24V batterier, man bruker som regel 2*12V.
4*(2*12)=96
Ah, da ser jeg det er rom for forklaring ja x]

Grunnen til at jeg har lyst på såpass med batterispenning er fordi jeg skal dra:
16A*230v=3680W - Det blir
[3680W/12v=306A] ved 12 volt, men
[3680W/96v=38,3A] - noe som er mye, mye mindre enn ved 12v.

Det at jeg har mer batterispenning gjør at jeg kan dra flere watt gjennom systemet, og selvfølgelig at ledningstverrsnittet synker betraktelig.

Grunnen til at jeg satte reléet mitt i kretsen - med en diode - er bare for å slå av batterilading når batteriene er fulle, så de ikke koker bort.

Men, må gå! Kommer tilbake senere..

Peter
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kutt ut å levere 3kW til å begynne med, og sats på en UPS som kan drive en vanlig pc i første omgang. Det forenkler problemet ditt en del, og gjer at det vil ikkje gå ekstremt galt om det går galt.

UPSer som kan levere 3kW ligg i klassa "dyre" som vil sei at dei starter vel på 10k og oppover per stk.
Mm, men jeg skal helst bruke ~100timer på prosjektet - da er det like greit å overdrive

..dessuten, hadde vært litt morro å ha LAN når resten av bygda er strømløs (som den er ca. en gang i måneden, gjerne i mer enn 10 timer i strekk )
Sist endret av excubated; 19. januar 2008 kl. 23:58. Grunn: Leif
først av alt hvordan ups skal du lage ? online eller off-line ?
ser du har tenkt på begge måtene.
det enkleste er offline siden du kan bruke kontaktore og trenger bare invitern, så kan du ha bryter du vipper om nå den skal lade.

måten du mekker en enkel offline ups med rele er at rele er trekt helle tiden fra 220volt siden, når den slipper bytter den bare kontakten over til invertern.

sånn praktisk for og slippe mye knot, så stikk på biltema og shopp 12volt til 230volt inverter , og en 12volt ladder for batteri, og batteri, eks 2X7,2 (eller 7,5) ah batterier.
så 2 reler. da har du en ups som holder til 1 pc ca 150watt.

NB: skal du ha 3000watt, så krever du MYE batteri, hvis du skal ha den matemaktisk formlen er den som følger(hvis alle batteri er helt nye og oppladet) 12volt X 7,2amper timer = 86watt i 1 time(husk det er hvis batteri holder hva det lover, normalt så får du bare 70% av det)

skal du ha 3000watt i 10timer, vil si du trenger batteri på 10stk 250amper batterier, og dem veier MYE pr stk,ca 50-60kg og koster ca 3-4k pr stk.
Sist endret av ranvik; 20. januar 2008 kl. 22:08.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det enklaste er strengt tatt on-line UPS, sidan det er en offline-UPS minus kontrollkretser for anna enn lading. Einaste er at du må dimensjonere inverteren for kontinuerleg last, og dermed blir det dyrare. Til gjengjeld slepp du å tenke på ting som hold up time og slikt.
Jeg har tenkt litt til;

Hvis jeg har den fine batterispenninga mi på ~14v, må jeg vel finne en transformator som drar spenninga mi opp i ~320volt eller noe, i og med at det er 2/3 opp på sinusen man måler som spenning..?
Effektivspenningen defineres til V_amplitude/sqrt(2), ikke V_amplitude*2/3.
Amplituden på vanlig nettspenning er dermed 230V*sqrt(2)=325V. Slik at hvis du har en vekselspenning på 14V amplitude, trenger du en 230V-10V transformator. Men husk at selv om batterispenningen din er 14V ubelastet, vil den synke til angitt spenning ved normal belastning. Hvis du klarer å skape en vekselspenning på 12V amplitude, tilsvarer det ca. 8,5V effektivspenning, og du trenger da en tilsvarende transformator.
Du burde også vurdere andre metoder å øke spenningen på, spesielt hvis du skal levere 3kW.

Ikke for å være frekk eller demotivere på noe vis, men ut i fra det kunnskapsnivået du har nå, er nok en så kraftig UPS et litt voldsomt prosjekt å gape over, selv med 100 disponible timer. En 300W UPS vil nok fylle 100 timer med arbeid fint.
han kan jo lag en mekanisk ups da :-)
dem er veldig enkle og lage i litt støre skala. det du trenger er 1 motorer(ac) , 1 motor(dc) og en generator(kan bruk en motor) + sving hjul (10kg?) + kontaktor :-) + batteri

sveis alt på en ramme, så kjør rør mellom alt sammen så alle er eter verandre.

så bruker du bare en kontaktor på inngangen, som slipper og starter dc motoren.
fordellen med den måten her er at du kan få 3fase ac ut :-) og du får en sikelig kurve på 50herz'en
Ulempen er jo at den bråker litt, og den går jo helle tiden så lager og sånt blir slitt.
En annen kraftig ulempe, er det store tapet i prosessen.
er veldig mye tap i batteri og :-) du sparer ikke strøm ved og bruke ups, da trur jeg du har tenkt feil. hele målet er og få stabil strøm, og strøm som ikke blir borte. selve strømbruken er ikke relevant.
Sitat av ranvik
er veldig mye tap i batteri og :-) du sparer ikke strøm ved og bruke ups, da trur jeg du har tenkt feil. hele målet er og få stabil strøm, og strøm som ikke blir borte. selve strømbruken er ikke relevant.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er strømbruken relevant hvis man skal levere 3kW i timesvis. Har man 50% tap i energioverføringen kreves doble kapasiteten, som fører til doble batterimengden. Tapet på eksempelvis 1.5kW vil hovedsakelig avgis som varme, og resten som akustisk støy, noe som i de fleste tilfeller er svært upraktisk. I den elektrisk-til-mekanisk-til-elektrisk-løsningen du foreslo, vil tapet være betraktelig større enn 50%, spesielt hvis du skal bruke en motor som dynamo.

Og nei, man bruker ikke en UPS for å spare strøm. Men jo mer unødvendig energi du trekker fra batteriene, jo kortere blir oppetiden til UPS-en.

Usikker på hva du mener med at det er veldig mye tap i batterier. Hvis du tenker på virkningsgraden i ladeprosessen, er den irrelevant. Det som er relevant er uhensiktsmessig energiforbruk i overføringen fra energi i batteriene, til energi båret gjennom vekselstrøm til belastningen.