Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3957
Hei

Jeg trenger en slags "bryter" som kan slå på en stor strømkrets ved hjelp av en liten strømkrets. Den lille strømkretsen er på 1-1,6 v og den store er på 12 v. Det som skal skje er at når den lille strømkretsen blir slått på, så bilr den store også slått på. Finnes det noe sånt? Eventuelt hvor kan jeg få tak i det?

Tusen takk for all hjelp!
relé, eller en transistor..
EDIT: http://no.wikipedia.org/wiki/Rel%C3%A9
EDIT2: Drit i EDIT1, her kommer bra guide xD

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/64/Electronic_component_transistors.jpg/200px-Electronic_component_transistors.jpg

-Den store strømmen skal inn på Kollektor.
-Styrestrømmen (Som med en motstand bør ned i ~0,62v) kommer inn i Basis
-Strømmen til enheten du skal ha strøm til, går ut gjennom Emitter

*VIKTIG* Transistorer som fører stør strøm trenger en kjøleplate!

EDIT3 (Huff..): www.elfa.se selger ALT av elektrisk/elektronisk utstyr.
Sist endret av excubated; 13. januar 2008 kl. 15:55.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eventuelt kan du bruke såkalla solid state relè. Eg har eit par slike, frå Crouzet. Funker som en drøm, og 3-32VDC er alt som skal til for å styre ei større last.

Sitat av excubated
relé, eller en transistor..
EDIT: http://no.wikipedia.org/wiki/Rel%C3%A9
EDIT2: Drit i EDIT1, her kommer bra guide xD

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/64/Electronic_component_transistors.jpg/200px-Electronic_component_transistors.jpg

-Den store strømmen skal inn på Kollektor.
-Styrestrømmen (Som med en motstand bør ned i ~0,62v) kommer inn i Basis
-Strømmen til enheten du skal ha strøm til, går ut gjennom Emitter

*VIKTIG* Transistorer som fører stør strøm trenger en kjøleplate!

EDIT3 (Huff..): www.elfa.se selger ALT av elektrisk/elektronisk utstyr.
Vis hele sitatet...
Dette ble litt vanskelig, glemte å si at jeg snakker om likespenning (hvis dette har noe å si) For meg ser det ut som om de har et koblingspunkt for lite, det er jo bare 3, hadde jeg ikke trenget 4?
Sist endret av microcefalus; 13. januar 2008 kl. 16:07.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av microcefalus
Dette ble litt vanskelig, glemte å si at jeg snakker om likespenning (hvis dette har noe å si) For meg ser det ut som om de har et koblingspunkt for lite, det er jo bare 3, hadde jeg ikke trenget 4?
Vis hele sitatet...
Likestrøm ja... då funker vel solid state relè dårleg, ettersom dei som regel er basert på triacs som ikkje vil kutte før du når nullperiode igjen.

Transistor eller mekanisk relè er nok vegen å gå. Om det er små straumar så er transistor enklast, men ulempa er et effekttap i transistoren, som då vil utvikle varme. Det slepp du med et relè. Til gjengjeld er transistorer raskere og krever mindre styrestraum enn eit relè, men krev også litt meir infrastruktur...

Her har du enkel oppkopling med transistor:
Varme er ikke noe problem. Jeg kan helt fint klare å kjøle den ned. Men den tegninga Kan ikke så mye om dette, er det noen som kan hjelpe på en måte som "selv jeg" forstår det?
Sist endret av microcefalus; 13. januar 2008 kl. 16:21.
Det blir MYE lettere å forstå hvis du går for et rele..

Sjekk denne tegningen:
http://www.feliciaklub.cz/obr/rady/r_denni_sviceni_rele_schema.jpg

Koble den lille spenningen du har inn på 85 og 86.. altså + på f.eks 85 og minus på 86.
Når det settes spenning på her vil releet slå inn bryteren du ser på høyre side, slik at det blir kontakt mellom 30 og 87..

Altså 30 og 87 blir en bryter for stor strøm som blir styrt av spenningen du setter på 85/86 istedetfor å trykke på den manuelt.

Altså du må finne et rele som skal ha 1,5V på spolen. så er du ferdig
Sist endret av Taerc; 13. januar 2008 kl. 16:28.
Sitat av Atle
Det blir MYE lettere å forstå hvis du går for et rele..

Sjekk denne tegningen:
http://www.feliciaklub.cz/obr/rady/r_denni_sviceni_rele_schema.jpg

Koble den lille spenningen du har inn på 85 og 86.. altså + på f.eks 85 og minus på 86.
Når det settes spenning på her vil releet slå inn bryteren du ser på høyre side, slik at det blir kontakt mellom 30 og 87..

Altså 30 og 87 blir en bryter for stor strøm som blir styrt av spenningen du setter på 85/86 istedetfor å trykke på den manuelt.

Altså du må finne et rele som skal ha 1,5V på spolen. så er du ferdig
Vis hele sitatet...
Takk Hvor kan jeg finne et slikt rele? Må jeg kjøpe det, eller er det sansynelig at det finnes på elektriske ting "man har i huset" (jeg har mange ting jeg kan ta fra hverandre)?



Hvis du leter etter ting i huset, er det større sjanse å finne en transistor.


+(rød) på den svake strømmen(styrestrøm) skal inn på den tilkoblingen på venstreside på bildet. +(svart) skal på jord(gnd)

+(rød) på den sterke strømmen skal kobles på oppe, mens -(svart) skal kobles på jord(gnd)
det mest vanlige er vel 6v, 12v og 24V rele
Finnes overalt.. clas ohlson og biltema f.eks.. men skal nok klare å finne 1,5v på en elektrosjappe.. der dem selger komponenter..

Bare å gå på en elektrosjappe og fortel hva du trenger, så finner dem nok noe som kan fungere.
Tusen takk, skal ta meg en tur til en el-sjappe i morgen
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av microcefalus
Tusen takk, skal ta meg en tur til en el-sjappe i morgen
Vis hele sitatet...
Skal du ha relè for 1.5V må du nok bestille fra elfa e.l. Tviler på at så veldig mange har det i butikk...

Du må nok også ned på reed-relè, noko som heller ikkje er spesielt standardvare å ha i "elektrosjapper". Sjekk elfakatalogen under elektromekanikk->Relè så finner du en del.
Sitat av vidarlo
Skal du ha relè for 1.5V må du nok bestille fra elfa e.l. Tviler på at så veldig mange har det i butikk...

Du må nok også ned på reed-relè, noko som heller ikkje er spesielt standardvare å ha i "elektrosjapper". Sjekk elfakatalogen under elektromekanikk->Relè så finner du en del.
Vis hele sitatet...
Driver å ser på elfa. Men det er VELDIG mange typer releer der Tror jeg trenger litt mere hjelp, er det noen som kan klare å finne et rele hvor jeg kan koble på 1-1.5 v for å styre 12 v? Det hadde vært kjempefint med litt hjelp her, de har jo sinsykt mange releer på elfa
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Hvor stor strøm er det snakk om? Hva er den lille kretsen?
Tror det kan bli vanskelig å finne et rele som har så lav styrespenning, en vanlig løsning er å bruke en småsignalransistor til å drive et rele.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av datagutten
Hvor stor strøm er det snakk om? Hva er den lille kretsen?
Tror det kan bli vanskelig å finne et rele som har så lav styrespenning, en vanlig løsning er å bruke en småsignalransistor til å drive et rele.
Vis hele sitatet...
Reed-relè takler typisk så pass lave spenninger, og er sikker på at du finner det i elfakatalogen.
finner ikke noe som heter Reed-relè på elfa, finner bare masse releer som ikke gjør meg så mye klokere. Er det noe her som kunne tenkte seg å finne et som jeg kan bruke?