Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2470
Spørsmålet er som følgende. Jeg har en ikke-jorda lampeledning som jeg gjerne vil at skal sitte i en jorda kontakt. Hvordan? Skjære vekk det som hindrer eller finnes det en eller annen omformer?


Liten rask tegning over hva jeg mener.
Hehe, det finnes slike overganger trur jeg..
Men trur ikke de selges over allt, trur ikke det er helt på linje med loven?

Uansett, så er det for å hindre brannfare o.l.

Funker vell og kutte den men, ville satset på å finne en overgang av noe sort.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Bruk augene dine. Tenk ut kva forskjellen er. Modifiser.

Though, du kan skade/drepe deg sjølv med å bruke ujorda ting i jorda omgjevnader.
Kapp kabelen og få tak i en jordet stikk og sette på!!
Dette selges løst i elektro butikker..
Sitat av gondl3n
Kapp kabelen og få tak i en jordet stikk og sette på!!
Dette selges løst i elektro butikker..
Vis hele sitatet...
Hvis det er så enkelt så burde det jo finnes noe enda enklere, nemlig overgang?
Er det kun endestykket som skal være jordet? Ledningen har ingenting med saken å gjøre?
Du må ha en jordet ledning inni ledningen også...
Sist endret av fulloggal; 10. januar 2008 kl. 22:46.
hvorfor skal de gidde og lage en overgang? det blir jo bare stress. like lett å bytte støpsel. men det er bare til å kutte, så det passer. men pass på å kunn slik at ingenting blir skadet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er ikkje lovleg afaik å kople ikkje-jorda utstyr til jorda kontakt, fordi det som nemt er farleg.

Du kan då få jordstraum gjennom deg til andre jorda ting i nærleiken, som vask, komfyr, andre ting kopla til jorda kontakt e.l.

Derfor finst ikkje overgang. Du må bruke kniv, eller skifte støpsel, samt risikere forsikring om du blir skada/brenner ned huset.
Sitat av vidarlo
Det er ikkje lovleg afaik å kople ikkje-jorda utstyr til jorda kontakt, fordi det som nemt er farleg.

Du kan då få jordstraum gjennom deg til andre jorda ting i nærleiken, som vask, komfyr, andre ting kopla til jorda kontakt e.l.

Derfor finst ikkje overgang. Du må bruke kniv, eller skifte støpsel, samt risikere forsikring om du blir skada/brenner ned huset.
Vis hele sitatet...
Du har lov å koble ikke-jorda utstyr i jorda kontakt. Har du ikke hørt om dobbeltisolering?
det er snakk om en lampe. lamper kan du ikke bruke jord på uansett. jeg mener det bør være lov siden det er lampe. hvis ikke kan du jp bytte ut hele ledningen, med en som er jordledning i. skal spørre læreren min i morra om hva reglene for slikt er.
Ikke at jeg har noe peiling på sånn elektriske saker men tenkte jeg bare ville legge til:
Min PC\TV\Anlegg\Lampe\PC-Anlegg\DVD\PS2 står kobla i en spikket padde\skjøteledning.
Funka fint i et par år det.

Downside, skjønner at det ikke er sundt pga brannfarer osv men funker.
Sitat av Dani87
Du har lov å koble ikke-jorda utstyr i jorda kontakt. Har du ikke hørt om dobbeltisolering?
Vis hele sitatet...
Det er ikke alt som har dobbeltisolering heller (lamper for eksempel)

http://bildr.no/view/140834
Enkel løsning på et enkelt problem

Edit: Rellativ

Så du mener det bør være lov å bruke en lampe som ikke er jordet på et bad f. eks?

Jeg ser poenget ditt med at det burde være lov i diverse rom, men ikke alle.
http://bildr.no/view/140834
Sist endret av Remien; 10. januar 2008 kl. 23:16.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dani87
Du har lov å koble ikke-jorda utstyr i jorda kontakt. Har du ikke hørt om dobbeltisolering?
Vis hele sitatet...
Jo, men har du lov til å kople utstyr som *ikkje* er dobbeltisolert til jorda uttak? Eg tipper det er slikt et forsikringsselskap fort kan få lyst til å bruke som avkortingsgrunn...
Sitat av vidarlo
Jo, men har du lov til å kople utstyr som *ikkje* er dobbeltisolert til jorda uttak? Eg tipper det er slikt et forsikringsselskap fort kan få lyst til å bruke som avkortingsgrunn...
Vis hele sitatet...
Enig,
viss det er noe de skjekka på standar kontroll, hjemme hos oss, var det det med jording av kontakter.
De ble ekstremt grinete for slike ting, og nei de selger antakelig ikke slike overganger rundt om kring i Norge fordi det ikke er lov. I tillegg erdet farlig å kutte det til selv, (Brannfarlig). Men ja, det går ann.

Ellers kan man ikke som nevnt bare kutte ledningen og koble på en til, fordi en jorda ledning er annerledes.
Sitat av vidarlo
Jo, men har du lov til å kople utstyr som *ikkje* er dobbeltisolert til jorda uttak? Eg tipper det er slikt et forsikringsselskap fort kan få lyst til å bruke som avkortingsgrunn...
Vis hele sitatet...
Nei det har du ike lov til.

Vil anbefale denne siden for folk som lurer på elektro spørsmål: http://www.trainor.no/servlet/nettsted.forum?fortypid=7
Ok, noe jeg egentlig ikke nevnte i hovedposten var grunnen. Fordi jeg har en slik sak imellom som er jorda. En sånn "slå av og på strøm med bryter". Den passer i veggen, men lampa passer ikke i den.
Den er garanter ikke dobbelt isolert, siden dobbelt isolerte kabler avslutes med en avlang stikkkontakt.

Bilde: http://imo2006.dmfa.si/images/C_plug.jpg

Omtrent slikt.

Men du kan skjere til, men vær veldig forsiktig ikke treff noe inni. gjør du det. klipper du den av og går og kjøper deg en stikk med jord, åsså bare kobler du brun og blå inni der og dritter i jord.

Men ville anbefalt deg og bare kjøpe ny lampe, hvis du kapper feil eller noe slikt kan det gå gale.

Du må jo tenke grunnen til at den ikke passer. lamper er ikke særligt dyrt anyway

I norge er det bare 2 grunner til brann, enten er den påsat eller så er det eletrisk feil.
Sist endret av plugz; 12. januar 2008 kl. 23:16.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Som vidarlo sier, bruk øynene og hjernen din og modifiser, jeg gjorde noe lignende når jeg fikk tvingt en dansk kontakt ned i et norsk støpsel.
(kutta jord lederen og filte ned et par kanter)