Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2002
Tenkte å lage meg en fin brusboks avkjøler til sommeren, men vet ikke hvordan jeg skal bygge den opp. Skal jeg bruke vannkjøling som sirkulerer rundt hele boksen eller skal jeg bruke en CPU vifte (har en gammel intel CPU vifte)? Eller skal jeg kjøpe noen andre vifter?

Har søkt rundt, men finner ikke noe
I og med at han skal bruke den til sommeren, så tviler jeg på at han ønsker å sitte foran pc`n, hvor han heller kan bruke et kjøleskap.
Så, det er en kul ting, men er nok ikke det han er ute etter
Vil bygge selv fordi jeg vil ha erfaring, vifter bråker ikke så mye?
Sitat av C.Hendrix085
I og med at han skal bruke den til sommeren, så tviler jeg på at han ønsker å sitte foran pc`n, hvor han heller kan bruke et kjøleskap.
Så, det er en kul ting, men er nok ikke det han er ute etter
Vis hele sitatet...
I og med at han skal ha enten vifter eller vannkjøling, skal han sikkert ikke dra den med seg rundt så veldig mye heller?
Neh, men trenger ikke å veie 5kg Men hvilken strømkilde må jeg bruke? Noen som har en guide?

Edit: Skal på LAN snart så USB tilkobling hadde ikke skadet Har nok av ledninger som jeg kan bruke Kjøpte 20 m lampeledning for lenge siden xD
Sist endret av jeppfi; 24. februar 2008 kl. 00:34.
Sitat av Janpfo
Neh, men trenger ikke å veie 5kg Men hvilken strømkilde må jeg bruke? Noen som har en guide?

Edit: Skal på LAN snart så USB tilkobling hadde ikke skadet Har nok av ledninger som jeg kan bruke Kjøpte 20 m lampeledning for lenge siden xD
Vis hele sitatet...

om du kommer til å bruke den ved pcn så kan du vell bare bruke den vanlige vifte til koblingen?

om du ikke velger pcn som strøm kilde så ikke koble på alt for mye strøm for da går motorn i vifta til helvette
Har en CPU vifte som jeg kan modde
tror du virkelig at en vifte vil få kjølt ned boksen noe serlig ?
Skaff deg enten tørris hvis du vil ha en elektrisk kjøler skaff deg en facekjøler, casadekjøler eller noe slikt
Tørris? tror en vifte klarer det bra nok
Sitat av Janpfo
Tørris? tror en vifte klarer det bra nok
Vis hele sitatet...
Tro om igjenn
Altså.. hva er vitsen med en vifte eller vannkjøling???
Da får du brusen akkurat like kald som om den står i ro på bordet ditt!

Du flytter jo bare luft av samme temperatur over boksen, altså er romtemperaturen 22grader vil aldri denne boksen bli kaldere enn dette om du bruker vifte eller vannkjøling!
Kan ikke forstå at ingen har sagt noe før i denne tråden.

Skal du ha den kaldere enn romtemperatur kan du f.eks. bruke et Peltier element og så ha en vifte eller vannkjøling på denne.
Da kan du få den ned i minusgrader om du vil.

(jeg har forresten 10 stk 350w peltier element til salgs, sammen med en passende strømforsyning)
1000,- kr for element + strømforsyning om du er interessert.
Nei, takk
En vifte sirkulerer jo bare luften i rommet. Hvis du har 25 grader i rommet, klarer du ikkje kjøle brusen ned til mindre en 25 grader.

Edit: Litt sein


Det du eventuelt kan gjøre, er å skaffe et kjølelement, og sette det mellom vifta, og brusen. Det hjelper litt, men blir ikke optimalt
Sist endret av Rellativ; 24. februar 2008 kl. 01:14.
Er det ikke kjøleelement på en CPU vifte da?
Sitat av Janpfo
Er det ikke kjøleelement på en CPU vifte da?
Vis hele sitatet...
Du tenker på kjøleribben?
Den er der kun for å lage størst mulig overflate på prosessorkjernen slik at mest mulig luft får komme i "kontakt" med kjernen. Viften er der for å flytte bort den varme luften som blir liggende mellom kjøleribbene.
Sist endret av Taerc; 24. februar 2008 kl. 01:20.
Ok Takker for bra svar
vått handklede rundt brusboksen er noe av det beste man finner. fungerer nesten som varmepumper. vannet henter varmeenergi ifra boksen, brusen og lufta rundt, slik at vannet fordamper. bare ikke ha så utolig kaldt vann. men vamtvann fungerer ikke så bra, det heller. ca. romtemperert vann tror jeg funker fett. men nå er jeg ikke ekspert på området, heller. :P
Har fått tak i 2 (små) CPU vifter og en strømforsyningsvifte som ikke er så alt for stor, satte den ene CPU viften på et 6volts lommelykt batteri og den begynner å bli bra kjølig nå Så satser på det ^^
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Tørris i en isopor-eske høres ut som en vinner her.
Yara leverer sånt.
Ond^Sofa: Vil jo lære meg det da, hva som er artig med en tørris da? Ok det ryker, men jeg vil lage noe elektrisk

Edit: Lest om peltier element, er dette bra?
Sist endret av jeppfi; 24. februar 2008 kl. 11:12.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
I så fall foreslår eg at du skaffer deg et peltierelement på 20-30W og ei høveleg kjøleribbe + vifte til det.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Janpfo
Ond^Sofa: Vil jo lære meg det da, hva som er artig med en tørris da? Ok det ryker, men jeg vil lage noe elektrisk
Vis hele sitatet...
Artig? Var ikke klar over at det skulle vært artig, trodde du skulle holde brusen kald.
Du slipper vel mye av dampen så lenge du ikke blandet noe vann inn i bildet. Dessuten bør du jo ha ett lokk på eska.
Vanlig CPU vifte, holder det?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Janpfo
Vanlig CPU vifte, holder det?
Vis hele sitatet...
Nei for faen. Du vil få brusen nøyaktig like varm|kald som rommet du er i, og det vil skje en tanke fortare enn om du ikkje hadde hatt vifta.

Skal du oppnå kjøling så må du ha et peltierelement eller noko anna som kan framtrylle lågare temperatur. Ei passiv vifte _kan ikkje det_.

Sjekk t.d wikipedia om Thermoelectric Couple og Peltier Element.

No har du fått såpass mange svar som du ikkje har greid å ta tildeg, så stenger denne.