Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1832
Hallo, nå prøvde jeg og lage en "jakobs stige" men, det funka ikke. Til dette brukte jeg en mikrobølgeovn transformator, den funka ikke, så kobla også opp en annen MOT (jeg har 4) men, med akkurat samme ressultat: Både de to tekstil ledningene og gummi ledningen lager små gnister når de kommer i kontakt med hverandre, går ikke an og dra de ut, bare bitte små gnister(metalltuppene ikke ledningene).
Jeg skjønner ingen ting, hvilken ledning er hva, da? Trodde de to som sitter på primary coilen var 220V AC input og de to tekstilbekledde ledningene var 2000(?)V AC output og gummiledningen bare var den ene ledningen splitta i to slik at den kunne fylle kondensatoren.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tekstilledningene er 12V til elektronikken i microbølgeovnen.

Den høge spenninga finn du nesten alltid mellom chassis på trafoen og den gummikledde kabelen ut fra sekundærspola. Denne har høg nok spenning og stor nok straum til å forvandle deg til et litt svartsvidd lik, så ALDRI ta på den når den er på...
Sto en 1,3 M unna med sånne feite gummisandaler og dytta på den med en trepinne, hadde en hånd på ryggen og gummihansker på. Så vel språ ut, men følte meg trygg. Har ikke villet flå av isolerninga og se hvor ledningene kommer fra, redd for og bryte noe isolering.
Så gummiledningen og selve jern-kjernen er HV utakkene, eller misforstod jeg nå? Uansett tusen takk Vidarlo, for at du gidder og hjelpe meg.

Forresten, i en transformator hvordan er det med fare for at den kan holde på strøm etter at den er avslått?
Sist endret av estragon; 19. februar 2008 kl. 22:09.
Sitat av estragon
Sto en 1,3 M unna med sånne feite gummisandaler og dytta på den med en trepinne, hadde en hånd på ryggen og gummihansker på. Så vel språ ut, men følte meg trygg.
Vis hele sitatet...
Du bør fortsatt ikke føle deg helt trygg. Gummihansker er ingen god beskyttelse mot HV. Trepinner og sandaler er heller ikke noen veldig god sikring.

Sitat av estragon
Har ikke villet flå av isolerninga og se hvor ledningene kommer fra, redd for og bryte noe isolering.
Så gummiledningen og selve jern-kjernen er HV utakkene, eller misforstod jeg nå? Uansett tusen takk Vidarlo, for at du gidder og hjelpe meg.
Vis hele sitatet...
Du misforstod ikke, men jeg har et par MOT's selv, og begge har vanlige ledninger som HV-uttak.

Sitat av estragon
Forresten, i en transformator hvordan er det med fare for at den kan holde på strøm etter at den er avslått?
Vis hele sitatet...
Svært liten fare, men det skader aldri å kortslutte for å være helt sikker.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Får å få til en jakobs stige må du vel bryte spenningsbarrieren til luft.. som er på rundt 30kV/cm. Trenger minst 10'000 volt DC.
Jeg ser for meg en tråd som plutselig blir veldig rolig, etterfulgt av store fonter i VG.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Skyfex
Får å få til en jakobs stige må du vel bryte spenningsbarrieren til luft.. som er på rundt 30kV/cm. Trenger minst 10'000 volt DC.
Vis hele sitatet...


WRONG.

Du kan tenne den med lighter, slik som der, eller du kan ha ein midtelektrode som er kopla i serie med ein motstand på et par kiloohm.

Det der var en MOT som ga ut 3kV @ 1A.
Enig, mikrobølgeovnene har så "høy" amper, så hvis du hjelper de igang klarer de og fortsette av seg selv. (Tror jeg)
Testa igjen i dag, gummiledningen og jern-kjernen er HV "utakene", tusen takk.
Er det et bilde du fant, eller har du testa det ut?

cathol: Ukjent svidd lik funnet!
Sist endret av estragon; 20. februar 2008 kl. 15:29.
Her er en god guide til en Jacobs stige, her står det bl.a. Why NOT to use Microwave Oven Transformers
Sitat av estragon
Enig, mikrobølgeovnene har så "høy" amper, så hvis du hjelper de igang klarer de og fortsette av seg selv. (Tror jeg)
Vis hele sitatet...
At den har "høy" ampere, som du sier, betyr bare at du kan trekke mye strøm fra den. At den fortsetter på egen hånd, har med at luften er ionisert, og overslaget opprettholdes. Det er nettopp dette, at overslaget er lettere å opprettholde enn å skape, som gjør at man kan øke avstanden mellom lederene oppover i stigen.

Husk å bruke seriemotstander så ikke sikringen går/ledninger smelter og starter en brann etc. Den ioniserte luften har nemlig høy konduktans.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Sitat av vidarlo
[url=https://imma.gr/3567]
WRONG.

Du kan tenne den med lighter, slik som der, eller du kan ha ein midtelektrode som er kopla i serie med ein motstand på et par kiloohm.

Det der var en MOT som ga ut 3kV @ 1A.
Vis hele sitatet...
Mkay.. wikipedia phails me.. Men.. det så ikke veldig trygt ut :P