Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1231
Jeg kunne tenk meg og lage en liten portabel sak som ladde meg med statisk elektrisitet.
Hvis jeg hadde en transformator som lagde høy nokk volt. Kunne jeg festa alluminium på undersiden av skoene mine, bruke det som gjording og kobla den positive polen der. Og festa den negative polen på meg med et såndt "anti statisk armbond" fra biltema. (Det er bare et armbond med metall inni og en krokodille klemme. Kunne dette godt ann?
Hadde vært så gøy og alltid hat den statiske "ull-genser" ladningen.

Zapp! Bam! Super krefter.

Det jeg lurte på, hvordan gå fram for og lage denne generatoren, jeg har masse elektriske saker slengede. Har noen, noe generelle tips?
Sist endret av estragon; 16. februar 2008 kl. 18:47.
Vet det ligger en link til en fin guide for dette på forumet et sted, men aner ikke hvor atm, sorry.
Søk og let litt

Ahh.. http://www.afrotechmods.com/cheap/ne.../pikashoe7.htm

Var vel noe sånt du ville ha?
Sist endret av enanthate; 16. februar 2008 kl. 19:00.
Akkurat Har set den sida for lenge siden så det lå nokk lit dypt bak i det store mørke som er underbevisthetet min. Men han bruker en sån Luft renser sak. Air ioniser. Har ikke set dem til salgs noe sted i norge, vil ikke bestille. Eller kan en slik HV kilde lages selv. Det som var greia er jo at den skall drives av baterier. Helst ganske liten slik at den kan skjules i ermet lomma, (skoen). Eller i værste fall en sekk. Jeg har en svær bærebar kondensator bank til en coilgun på 330V, den er artig sak skyter 20-40M, hahe hohiha-har'he-WAAaaaaaAAAA!!! Den støta meg en gang.

(Ikke en MOT gjemt i sokken liksom)
Sist endret av estragon; 16. februar 2008 kl. 19:19.
Har gått 2 år på skole med data og elektronikk, men har ikke lært en dritt, så kan dessverre ikke hjelpe deg med noe sånt

Men ble litt interresert i den coilgun'en din! Den _skyter_ altså 20-40 meter? Det er da snakk om en sak som skytes ut, som festes til feks brystet, og deretter støter?

Hvor kjøpte du den? Pris?
Sist endret av enanthate; 16. februar 2008 kl. 19:24.
Du kan jo prøve å lage en Van de Graaff generator ...
Har ikke godt på noe elektronik linje, men wikipedia er en god kilde til kunskap og lærdom. Coilgunen gir ikke støt (eller, hvis jeg tar på + og - polene i kondensator banken med høyre og venstre hånd når den er fult ladd blir det nokk det siste jeg tar på ), det er en bare mange kondensatorer som dumper all elektrisiteten sin i en coil og lager en KRAFTIG mangnet som trekker en spiker ot seg (Coilen er snurra runt et tynt plast rør, spikeren er i plast røret). Coilgunen kosta meg ingen ting mer en loddetinn og teip. Alt var henta fra en dumpster. TV'r har en 300-400 ganske stor (200-400 uF) kondensator, så jeg hakka vel opp 30 TV'r det siste halv året, jo flere jeg slenger på jo kraftigere skyter den vell, helt til det blir for mye og den holder igjen. Engangs kamrarer har en 120uF kondensator, fremkalnings butikken var så snille at de ga meg noen brukte kameraer. http://en.wikipedia.org/wiki/Coilgun
Mye bra info. Jeg putta alt sammen uten om coilen i en box. Den er en skjønnhet.

Lade av/på er bryteren i strømforskyningen og den lange ledningen med en kraftig 10A 250V takler strømmen uten og sveise seg fast. Jeg bruke ingen av delene inni strømforsyningen uten om selve boxen. Robust og fin. Hvis jeg tar ledningene mot værandre får jeg en blendene ginst og øredøvende smell. Går ann og ha selve coilen som skyter langt unna boxen. Og alt dette plukket fra en resirkulerings kontainer. Fikk nærkontakt med skumle fylliker og råe folk fra russland. Men, der virkelig ikke noe særlig til "våpen" hvis ikke jeg skyter meg selv i øye. Den var aldri ment for og være et våpen heller bare et tidsfordriv.

Kanskje en elektrisk drevet van de graaff generator i en sekk da, den blir litt stor. Koblet til undersiden av skoene mine og meg, lekkert. Den er jo langt i fra komplisert men, og lage den kan bli en utfordnign. Kanskje en sykkel slange kan funke som gummi rem.
Sist endret av estragon; 16. februar 2008 kl. 21:28.
Har lest at man skal unngå å bruke sykkelslanger i van de graaff fordi de gummien inneholder karbon som følge av fargen. Dvs dårlig når det er snakk om høye spenninger slik som i en van de graaff generator
Ja leste det jeg og, bohuuuu virka som slikt et genialt matriale. Hmmm.. tror jeg har set noen hvite sykkelslanger en gang. Noen adre "ikke så alt for vanskelig og skaffe matrialer" som kan brukes da?

Hvordan tror dere en, si. 20-200, 20-200. 20-200 snurr med ledning. Tre steps transformator pakke, med et ni volts bateri ville funke? Går det ann, med noe slikt? 9-9000V er egentelig 9000V høyt nokk?
Sist endret av estragon; 16. februar 2008 kl. 22:21.
Kort fortalt: Glem hele prosjektet. Du kan ikke koble en HV-kilde til kroppen din og tro at du skal kunne vandre fra det uten varige mén. En statisk ladning er en elektrisk ladning hvor spenningen (Joule per Coulomb) gjerne er veldig høy, men ladningen (Coulomb) er så liten at den totale energimengden ikke er stor nok til å gjøre skade.
Hvis du bruker oscillatorer og transformatorer/swtich mode psu/etc. og lager en høyspenning mellom kroppen din og bakken, vil du sannsynligvis ta livet av både deg selv og den du skal teste dette på. Med mindre du får et dødelig sjokk i det du skrur på forsyningen, noe som er vel så sannsynlig.

En liten kommentar: Prøv å tøyle ADHD-en mens du skriver innlegg, så blir det lettere å forstå hva du mener, og mindre irriterende å lese. Ting som "hahe hohiha-har'he-WAAaaaaaAAAA!!!", "bohuuuu", tre-ords-setninger og hastverks-skrivefeil minker sjansen for å få hjelp.