Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1132
En kompis av meg vil spille guitar hero, men familien hans er tv-slaver, så han får aldri ha tv-en i fred. Han har en gammel tv, men den har verken scart eller RCA inngang. Derfor tenkte jeg at jeg skulle prøve å hjelpe ham.

Jeg er ikke sikker, men jeg tror det er mulig å koble en RCA(videokabel) til antenne inngangen. Jeg tenkte kanskje at det var mulig å kappe av enden til en vanlig antenne og videokabelen min. For deretter å dra av litt isolasjon og pelle dem sammen på et eller annet vis. (Lyd kan nok kobles til stereoanlegg.)

For å få kabelen til å passe i ps2 så må det også litt endring til i andre enden. Jeg tror det skal være mulig å få tak i en "Hun" ende, å bytte ut med "Han" enden. slik at det blir en slags forlenger til den kabelen som følger med ps2, bare med muligheten for å koble den inn i antenne porten.

PS:
Jeg er noob på elektronikk, men jeg liker å pusle med kabler :P

Er hele prosjektet mitt mulig?
I tilfellet, forslag til endringer?
Og hvordan kan jeg eventuellt koble sammen RCA og antenne enden?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det du ser etter er såkalla RF-modulator - t.d http://www.buy.com/retail/product.as...28&dcaid=17902

Ellers så kan gammel videospiller med scart-inngang ofte brukast som RF-modulatorer. Dei kan ofte plukkast opp gratis bak elkjøp...

Clas Ohlsson har RFmodulator meiner eg...
Sitat av vidarlo
Det du ser etter er såkalla RF-modulator - t.d http://www.buy.com/retail/product.as...28&dcaid=17902

Ellers så kan gammel videospiller med scart-inngang ofte brukast som RF-modulatorer. Dei kan ofte plukkast opp gratis bak elkjøp...

Clas Ohlsson har RFmodulator meiner eg...
Vis hele sitatet...
kanskje ikke så dumt det der med videospilleren :P
Men jeg har hatt lyst til å prøve ut om prosjektet mitt er gjennomførbart

EDIT: jeg forsket litt mer på proskjektet mitt.

Jeg tok en slik gul videokabel, kuttet av den ene enden. Deretter tok jeg av en liten bit av isoleringa. der inne fannt jeg slike tråder som jeg forventet å finne + en gul isolert ledning til. Kan dere forklare meg hva som er hva?
Sist endret av the_masked_cow; 13. februar 2008 kl. 20:49.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei, prosjektet ditt er ikkje gjennomførbart med en enkel overgang. Den gule ledninga, kompositt, er lyd og bilde i et (relativt) lavfrekvent signal. Det skal i utgangspunktet vere nok å overlagre dette på en høgere frekvens om eg ikkje tar *heilt* feil, men det krever fortsatt en neve komponenter.

Edit: bah - kompositt er ofc kun bilde.
Sist endret av vidarlo; 13. februar 2008 kl. 21:01.
Så det er ikke mulig å få lagd en overgang fra ps2 til antenne uten noe ekstrakomponenter?
Nei, det går ikke.
PS2'en har ikke en RF modulator i seg.
Sist endret av RichiRich; 13. februar 2008 kl. 23:54.
Som de andre sier også, det er på alle måter helt umulig. Det er riktignok komposittsignaler som går inn i antennekontakten din via antenne også, men disse er kombinert med et audiosignal, og modulert på bærebølger i VHF- (30-300 MHz) og UHF-båndet (0.3-3 GHz).

RF-modulator på Clas Ohlson her .