Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1491
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har øvd meg litt på å sette sprøyte for å sjekke at jeg klarer å få blodsvar med mørkt blod. Jeg klarer å treffe åre sånn at det blir noe blod, men det er liksom ikke sånn at det strømmer blod ut i sprøyta slik som ved blodprøver. Ikke når jeg forsøker å trekke litt i stempelet også. Har jeg da ikke klart å treffe riktig?

Kjenner også at jeg ble litt uvell av dette, selv om jeg synes sprøyter er mer spennende enn ubehagelig i utgangspunktet, men er det noe man må regne med?
Hva slags sprøyter har du?
Svart ring som stempel?
De er litt trange, og vanskelig å trekke brod med. De grønne BD emerald er å foretrekke.
Eller er det mulig du får svar, men glir ut igjen idet du skal trekke tilbake stempelet.
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Hva slags sprøyter har du?
Svart ring som stempel?
De er litt trange, og vanskelig å trekke brod med. De grønne BD emerald er å foretrekke.
Eller er det mulig du får svar, men glir ut igjen idet du skal trekke tilbake stempelet.
Vis hele sitatet...
Det visste jeg ikke når jeg kjøpte en pk på 100 (så derfor er det heller ikke aktuelt å bytte type akkurat riktig enda). Men har det at det er vanskeligere å trekke, noe å si for om jeg skal klare å skyte riktig? Jeg trenger jo ikke å trekke opp blod, det er jo ikke noe poeng i seg selv, men jeg er bare usikker på om jeg klarer å skyte rett i blodet når jeg treffer på denne måten eller om blodåren har sklidd unna sånn at jeg da skyter i noe annet enn blodet.
Jeg ville kjøpt nye. Eller fått hjelp om du ikke klarer det.

Man sjekker gjerne blodsvar flere ganger i løpet av et skudd, dersom det er fare for at nålen har sklidd ut.
Anonym bruker
"Fortrolig Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kjøp nye sprøyter mann better safe than sorry
Du treffer antageligvis ikke åra. Du kan få litt blod uansett hvor du stikker. Når du stikker i kjøttet kommer dette til å blø litt. Det er nok det lille svaret du får. Om pumpa har svart eller grønn gummi i seg spiller ingen rolle. Hvis du har ordentlig blodsvar skal det ikke være no problem å trekke 1ml eller 2 med blod ut.
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Har antakeligvis noen drittårer da som er vanskelig å treffe. Har hørt det før og, så det er vel noe i det. Tips til å finne årer?
Stas opp, altså stramme noe rundt hånda. Ikke for hardt og ikke for svakt.

Få blodet til å pumpe. Gjør et par armhevninger for eks.

Varme. Blodårer vises bedre når det er varmt. Ta en varm dusj eller ihvertfall pass på at du ikke er kald.

Ikke gi opp, dette er det viktigste. Hvis du har noen du kjenner med erfaring er det lurt å få noen tips.

Ikke glem hvor du satt sist. Ofte er det bare å gå litt opp eller ned fra der du injeserte sist.
Sist endret av Sondre; 28. februar 2022 kl. 23:03.
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Til dere som skyter.. kan man ikke bare skyte rett i pulsåra? er ikke den "super lett" å finne?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Til dere som skyter.. kan man ikke bare skyte rett i pulsåra? er ikke den "super lett" å finne?
Vis hele sitatet...
Nei det kan man ikke. Det er fryktelig smertefullt og livsfarlig.
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Takk, kommer aldri til å skyte, bare lurte på "hvorfor leite etter små i "albuen" når du har en giga en rett neden for som må være kjempe lett?"

Ha en fin kveld, Sondre.
Det er forskjell på arterier og vener. Arterie er pulsåre eller lyst blod. Mens vener er der man injeserer også kalt mørkt blod.

Bare en liten brøkdel av en dråpe satt i pulsåre er fryktelig smertefullt og man hovner ofte opp i hele hånda i flere timer etterpå.
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Så man vil ha "skuddet" fortest mulig tilbake til hjertet, der av "mørkt blod". skjønner egnt ikke hvorfor jeg er nysgjerrig, kommer aldri til prøve sprøyte men takk for info.
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk, kommer aldri til å skyte, bare lurte på "hvorfor leite etter små i "albuen" når du har en giga en rett neden for som må være kjempe lett?"

Ha en fin kveld, Sondre.
Vis hele sitatet...
Er den så enkel å finne da? Med sprøytenål? Den er jo langt under?
Jeg har selv satt i pulsåre ved uhell. Det var da jeg lærte at man skal holde seg unna innsiden av håndleddet når man setter. Så mitt tips er å ikke injeserere der.

Jeg er heller ikke her for å gi noen pekefinger. Hva folk injesererer eller hvor mye får være opp til hver enkelt. Har de først kommet så langt at de ønsker dette er det som regel ikke noe en fyr på et forum får prata de vekk ifra likevel.

Kan jeg derimot gjøre hele prosessen litt tryggere for noen der ute synes jeg det er verdt den lille tia det tar å skrive.
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Om jeg setter skuddet feil- hva skjer potensielt da? Ingen effekt av rusmiddelet?
Om du setter bomsmell blir det ofte en kul. Du får lite eller ingen effekt. Anbefaler å avbryte hvis du ser det blir kul å at den vokser når du injesererer. Noen stoffer kan likevel gi litt effekt. Men da ofte bare i den grad at det fjerner abstinenser. Altså ikke noe serlig rus. Itillegg kan bomsmeller bli til sår eller lignende om du er uheldig.

Itillegg burde du passe på og ikke få mye blod i pumpa uten at du har svar. Bytt heller ofte nål slik at du slipper å få litt å litt blod hver gang du feiler. Itillegg er det mye lettere å treffe åre med ei skarp og fersk nål. Når du først har svar merker du det veldig tydelig. Hele pumpa fylles og blandes med blod på et blunk.
Sist endret av Sondre; 28. februar 2022 kl. 23:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.