Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5310
Hvordan er det egentlig med bikkjer og sånt på tog eller buss mot Arendal? Står de ofte og venter på busser og sånt der?
Jeg bor i Arendal og har tatt mye buss/tog mot oslo og Stavanger. Har aldri vært borti noe kontroll eller narkobikkjer
De har sine perioder når de står der. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg hoppet av bussen før den kommer til Harebakken, da det er der de står om du er uheldig- og kommer fra Oslo.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hei Hei!
Jeg vil påpeke at en tilfeldig kontroll av person i det offentlige rom med hund vil anses som ransaking, dermed vil politiet trenge skjellig grunn til mistanke før de kan ransake deg j,fr straffeprosesslovens § 195 (http://lovdata.no/lov/1981-05-22-25/§195). Selv om det benyttes hund, vil dette også anses som et tvangsmiddel/ransaking. Dette kan dog gjøres om du selv samtykker til kontrollen. Jeg er dog noe i tvil ettersom det gjøres på offentlig transport, og eller i det offentlige rom.
Du kan jo se på saken fra Elektronika festivalen på Værøy, hvor politiet benyttet hund vilkårlig på personer og pågrep/ga forelegg til 55 stk. Denne hendelsen har i ettertid blitt kalt rettstridig som følge av vilkåret for "skjellig grunn til mistanke" ikke er møtt. Samtidig har du Politilovens § 5 som sier "at enhver skal rette seg etter politiets pålegg" (http://lovdata.no/lov/1995-08-04-53/§5). Dette kapittelet av politiloven redegjør blant annet gripe inn for å "håndheve ro og orden" (j,f § 7) Skulle gjerne sett en slik sak med vilkårlig ransakelse blitt prøvd ut i norsk rettssystem!

Helt ærlig er det beklagelig at vi har et slikt samfunn, hvor politiet som skal verne borgerne, benytter tiden sin til slike tolkninger av "preventivt virke" Informasjon til unge om rusmidler hadde etter mening vert betydelig mer formålstjenlig. Ikke minst en ærlig redegjørelse for de ulike stoffene, eksempelvis stoffene som faktisk ikke er like farlige som loven skal ha det til (eksempelvis Cannabis)

Beklager at svaret var noe tvetydig, men slik er ofte lovverket!
Forøvrig mitt første svar noensinne på freakforum, så cut me some slack! ;D
maxkjakan, tror ikke det gjelder for offentlig transport. Har selv sett bikkjer på jobb i tog. Og med tog fra Gøteborg til Oslo så var det plutselig storkontroll på perrongen i Oslo. Så ingen tollere eller bikkjer ombord i toget men da vi gikk stod de "overalt". Kan selvsagt ha vært at de hadde blitt tipset men det virket veldig random.

Og jeg ble skikkelig stressa pga et par karonger sigg, noen ruller snus og et par flasker for mye
Var nok helt andre ting de jakta på.
Sist endret av frtoretang; 2. september 2016 kl. 14:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
maxkjakan, tror ikke det gjelder for offentlig transport. Har selv sett bikkjer på jobb i tog. Og med tog fra Gøteborg til Oslo så var det plutselig storkontroll på perrongen i Oslo. Så ingen tollere eller bikkjer ombord i toget men da vi gikk stod de "overalt". Kan selvsagt ha vært at de hadde blitt tipset men det virket veldig random.
Vis hele sitatet...
Tollova krev ikkje skjellig grunn til mistanke for ransaking. Det er nok med 'grunn til å anta'.

Om du er på eit tog frå Gøteborg vil antakeleg bestemmelsen om at du er på veg til eller frå eit grenseområde vere oppfylt. Så du må for all del skilje mellom inngripen etter tollova og politilova.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Tollova krev ikkje skjellig grunn til mistanke for ransaking. Det er nok med 'grunn til å anta'.
Vis hele sitatet...
Tolloven er vel da ikke gjeldende for innenlands ferdsel?

Har sett uniformert politi med hund på Oslo S, langs Akerselva
og på Bergen Storsenter ("Bystasjonen"). Samtlige steder har
vært kjent for ansamling av "tvilsomme miljøer". Jeg har tatt
endel tog i mitt liv, og har aldri sett politi med narkohund
i søk mot passasjerer. Jeg kan ikke tenke meg at politiet
har hjemmel til å bare ta med seg bikkja uten at de har
noe konkret å lete etter. Ikke tror jeg de har ressurser til
det heller.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Tolloven er vel da ikke gjeldende for innenlands ferdsel?
Vis hele sitatet...
Nei, men den vil gjelde på eit tog frå Gøteborg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Tollova krev ikkje skjellig grunn til mistanke for ransaking. Det er nok med 'grunn til å anta'.

Om du er på eit tog frå Gøteborg vil antakeleg bestemmelsen om at du er på veg til eller frå eit grenseområde vere oppfylt. Så du må for all del skilje mellom inngripen etter tollova og politilova.
Vis hele sitatet...

Nå startet jo toget ferden fra Gøteborg, men stoppet jo flere steder på norsk side før Oslo S. Husker ikke om det var snut der også men tollere og bikkjer var det mett av. Men som sagt, man vet jo ikke om det var en random kontroll eller om de var blitt tipset om en konkret sak/person.

Alt jeg husker er at jeg svettet som en gris når jeg oppdaget alt styret utenfor toget, var sikker på at jeg kom til å få bot og inndragelse av sigarett, snus og brennevin.
Merkelig nok så sklei jeg gjennom kontrollen til tross for at jeg må ha sett veldig skyldig ut
Sist endret av frtoretang; 2. september 2016 kl. 18:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Nå startet jo toget ferden fra Gøteborg, men stoppet jo flere steder på norsk side før Oslo S. Husker ikke om det var snut der også men tollere og bikkjer var det mett av. Men som sagt, man vet jo ikke om det var en random kontroll eller om de var blitt tipset om en konkret sak/person.
Vis hele sitatet...
Vel, i og med at du passerte en landegrense, blir vel dette
egentlig litt irrelevant i forhold til TS' spørsmål, som gjelder
innenlands kollektivtransport. Skal man inn i Norge, nær sagt
uansett transportmiddel, bør man ta for gitt at det er kontroll.