Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3130
Eg veit ikkje heilt om dette er rett tråd, men eg kjøre på


dei siste åra har komunen fått eit mykje støre antall narkomane og eg som er 15 år vil gjere noko med dette fordi eg vil ikkje at dette skal øydelegge for oss andre ungdomer, eg vil gjere så mykje eg kan for at folk skal slutte eller ikkje begynne med speed og alt dette dritte.


og lurte på om nokon kunne gi meg råd om korleis eg kan hjelpe folk og ikkje bli narkomane?
Dude, du er på feil forum! Halvparten av de som er her er jo stonere!

Uansett, meld deg inn i en ungdomsklubb, ta opp saken i elevrådet og generelt hold deg unna narkotika selv så er nok noe gjort.
Hvis du blander deg inn i andres saker for å hindre dem i å bli "norkomane", fremstår du bare som en irriterende idiot.
Det er deres valg, og det er pent lite du kan gjøre med det.
Godt med smør
Bruk de gigantiske ressursene som er her på forumet, som rusmiddelseksjonen, les det mest av sticky tråder der.

Siden det ikke virker som du har gjort det engang før du poster her. Så vet jeg ikke hvor mye tid og energi jeg orker å legge i dette her.
Men godt tiltak det er det, så sant det ikke er trollz
Sitat av skateward Vis innlegg
Dude, du er på feil forum! Halvparten av de som er her er jo stonere!
Vis hele sitatet...
Så du mener at de har ingen konstruktive tilbakemeldinger å komme med?

Get a grip.

On topic:
Gå foran som et godt forbilde for kommende generasjoner etter deg
Sist endret av Eplebit; 12. april 2011 kl. 15:09.
Var 100% sikker på att du snakket om hammerfest
Sitat av Marzzh Vis innlegg
dei siste åra har komunen fått eit mykje støre antall narkomane og eg som er 15 år vil gjere noko med dette fordi eg vil ikkje at dette skal øydelegge for oss andre ungdomer, eg vil gjere så mykje eg kan for at folk skal slutte eller ikkje begynne med speed og alt dette dritte.


og lurte på om nokon kunne gi meg råd om korleis eg kan hjelpe folk og ikkje bli narkomane?
Vis hele sitatet...
En ting du kan gjøre er å tipse folk om opplysningtjenester som Rustelefonen. Du kan også tipse om rusmiddelforumet her på freak.no, hvor man kan finne mye nyttig informasjon, selv om vi ikke er en opplysningstjeneste i så måte.

Det beste du kan gjøre er å gjøre objektiv, saklig informasjon om rusmidler tilgjengelig, slik at unge nyskjerrige mennesker kanskje kan unngå den mest uforsvarlige rusbruken og på den måten unngå å skade seg selv og miljøet rundt seg.
Norskehesten
Alden's Avatar
folk som blir narkomane velger dette selv, du kan ikke forandre folks vilje. og hvis du prøver å fortelle at de gjør gale valg så er det fremdeles noe de selv velger å drite i.
Synes det er kjempebra av deg jeg! Selv om det desverre er fint lite man kan gjøre med det.
Begynn heller i det små, kan du hjelpe en, er det vel allerede verdt det
www.umn.no
Vil du gjøre noe, lag et lokallag.

Er selv leder i lokallaget "Ungdom mot Narkotika - Porsgrunn".
hehe, man er ikke narkoman kun fordi man bruker det ene og det andre. Du tenker på narkomane som junkier som henger med langt hår, føkka ansikt o.s.v. husk vår kjøre statsminister var en gang en jointtilhenger... se på de inngifte i kongehuset o.s.v.

men o.t. ikke gidd... hadde du kommet bort til meg og fortalt meg at joint ikke er bra o.s.v. så hadde jeg nok sendt deg videre... bruk tiden din på skole og utdanning! mer fornuftig enn å ta opp krigen MOT narkotika, når flere og flere faktisk blir tilhengere av f.eks. weed
Sitat av Alden Vis innlegg
folk som blir narkomane velger dette selv, du kan ikke forandre folks vilje. og hvis du prøver å fortelle at de gjør gale valg så er det fremdeles noe de selv velger å drite i.
Vis hele sitatet...
Folk blir narkomane av en rekke årsaker. Det er klart man kan påvirke folks valg!

Sitat av kimmag Vis innlegg
www.umn.no
Vil du gjøre noe, lag et lokallag.

Er selv leder i lokallaget "Ungdom mot Narkotika - Porsgrunn".
Vis hele sitatet...
Ungdom mot Ungdom, som jeg kaller dem, er i mine øyne det teiteste "forebyggende" tiltaket som noen gang har eksistert. Den fordømmende, unyanserte og ignorante holdningen UMN representerer er noe jeg håper vi ser mindre og mindre av i årene som kommer.
Sett på "Faces of meth" på storskjem.
Sist endret av Naturgrønn; 12. april 2011 kl. 15:29.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
Sitat av skateward Vis innlegg
Dude, du er på feil forum! Halvparten av de som er her er jo stonere!

Uansett, meld deg inn i en ungdomsklubb, ta opp saken i elevrådet og generelt hold deg unna narkotika selv så er nok noe gjort.
Vis hele sitatet...
^^^^^
enig med han.
uansett, narkotika er ett valg enkeltpersonen tar. hvis du er ett av de folkene som sier "hasj er farlig! min unkel døde av hasjsprøyte!", finn ett annet forum. det er MANGE har som røyker tjall (meg f.eks) og ett fåtall speed-freaks.

du kan jo evt dele ut suppe til narkomane, men ellers er det lite du kan gjøre.

det som plager meg med denne tråden er at du får det til å virke som om NARKOTIKA er ett dyr eller noe? Den kommer ikke på magisk vis å dreper vennene dine. hold deg og dine unna feste-miljøer så er du redda.
Sitat av Marzzh Vis innlegg
Eg veit ikkje heilt om dette er rett tråd, men eg kjøre på


dei siste åra har komunen fått eit mykje støre antall narkomane og eg som er 15 år vil gjere noko med dette fordi eg vil ikkje at dette skal øydelegge for oss andre ungdomer, eg vil gjere så mykje eg kan for at folk skal slutte eller ikkje begynne med speed og alt dette dritte.


og lurte på om nokon kunne gi meg råd om korleis eg kan hjelpe folk og ikkje bli narkomane?
Vis hele sitatet...
Flott at du vil engasjere deg i narkotikaproblematikken, men sørg ihvertfall for å sette deg inn i hva som er den underliggende årsaken til at det går så galt først. Forbudspolitikken har ødelagt langt flere liv enn hva regulert omsetning kunne gjort.
Sist endret av gorm; 12. april 2011 kl. 16:45.
Sitat av Marzzh Vis innlegg
Eg veit ikkje heilt om dette er rett tråd, men eg kjøre på


dei siste åra har komunen fått eit mykje støre antall narkomane og eg som er 15 år vil gjere noko med dette fordi eg vil ikkje at dette skal øydelegge for oss andre ungdomer, eg vil gjere så mykje eg kan for at folk skal slutte eller ikkje begynne med speed og alt dette dritte.


og lurte på om nokon kunne gi meg råd om korleis eg kan hjelpe folk og ikkje bli narkomane?
Vis hele sitatet...
Det er ofte genetikk/oppvekst som gjør folk avhengige av forskjellige ting, så det er ikke alltid det er like lett å gjøre noe med det.
Men siden du er veldig innstilt på å hjelpe mener jeg at den beste måten å gjøre det på er å hjelpe folk til å gjøre bevisste valg (generelt sett, ikke spesifikt til narkotika) hvor de er klare over konsekvenser samt vise de hvordan man får tilgang til faktabasert informasjon.

Å lære mennesker kritisk tenkning og logikk er noe av det beste du kan gjøre etter min mening.

http://en.wikipedia.org/wiki/Critical_thinking
http://en.wikipedia.org/wiki/Logic
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
Viss du skal ta opp kampen mot narkotika er det viktig du skaffer deg korrekt informasjon slik at du ikke kommer med dumme påstander.
Se dokumentarer samtidig som du prøver og forstå hvorfor folk evt. velger denne livsstilen, slik at du får sett begge sider av saken.
Det er viktig og ta et standpunkt, men ikke rakk ned på folk som har et annerledes syn en det du selv har.

Hold deg nøytral og hjelp heller folk som søker veiledning, med dette mener jeg at du garantert har kompiser som er nysgjerrige på drugs og kansje kommer disse til deg for å høre hva du mener om saken, da har du en gyllen mulighet til å formidle fakta som kansje gjør at de endrer syn og dropper det hele, dersom dette ikke skulle være tilfellet er det viktig at du støtter dem og viser at du er en trofast kompis som ikke dolker dem i ryggen på grunn av dette.

Vil ikke si at ungdomsgrupper og andre organisasjoner er det beste, for de har som regel et veldig firkantet syn på saken og blir fort veldig dømmende overfor mennesker som velger å bruke rusmidler.

Du må også forstå forskjellen mellom det å ruse seg hardt på kraftige rusmidler ofte og det at man kanskje tar seg en joint i ny og ne, dette er to helt forskjellige ting og man bør ikke skremme kompiser med propaganda som sier at "weed fører til et liv på plata."

Har et eksempel:
Du kommer helt sikkert til og dra på fest selv en gang, om du da skulle finne på å drikke alkohol og en kompis kommer bort til deg å forklarer deg overbevisende om at du kansje kommer til å ende opp som alkoholiker fordi du tok deg en shot og drakk en pils etterpå.
Du ville sannsynligvis ledd av han og tenkt at han var en idiot som ikke har helt peiling hva han snakker om, slik tenker ofte folk som røyker om deg når du kommer bort til dem og skremmer dem med propagandafakta om cannabis.
Det blir rett og slett helt feil.

Du fatter?
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Ungdom mot Ungdom, som jeg kaller dem, er i mine øyne det teiteste "forebyggende" tiltaket som noen gang har eksistert. Den fordømmende, unyanserte og ignorante holdningen UMN representerer er noe jeg håper vi ser mindre og mindre av i årene som kommer.
Vis hele sitatet...
Håper vi får se mer av de og mindre av narkomane iallefall.
Sitat av kimmag Vis innlegg
Håper vi får se mer av de og mindre av narkomane iallefall.
Vis hele sitatet...
Det kommer ikke til og skje så lenge UMN holder på som dem gjør.Folk ler av dere.
Ikke fokuser så mye på det med narkotika. Jobb for ett aktivt ungdomsmiljø, en ungdomsklubb som tiltrekker seg ungdommer, skatehaller eller hva det skal være. Om ungdom har ting å gjøre vil de forhåpentligvis ikke overdrive det uungåelige rusbruket sitt. Ingen lar være ¨røyke hasj på grunn av propaganda og fordømmelse.
Trådstarter
Sitat av drittsekken Vis innlegg
^^^^^
enig med han.
uansett, narkotika er ett valg enkeltpersonen tar. hvis du er ett av de folkene som sier "hasj er farlig! min unkel døde av hasjsprøyte!", finn ett annet forum. det er MANGE har som røyker tjall (meg f.eks) og ett fåtall speed-freaks.

du kan jo evt dele ut suppe til narkomane, men ellers er det lite du kan gjøre.

det som plager meg med denne tråden er at du får det til å virke som om NARKOTIKA er ett dyr eller noe? Den kommer ikke på magisk vis å dreper vennene dine. hold deg og dine unna feste-miljøer så er du redda.
Vis hele sitatet...
srry dette, eg har mange venner som fester hver helg osv, det i seg selv er ikkje farlig, men når dei er fulle og ikkje kan styre ting selv prøver dei nye ting som speed, dette er noko dei selv ikkje kan velge. dei er drittings ja, men når dei er drittings gjere folk mykje idiotiske ting som og prøva stoff osv då er ein ikkje helt klar i nøtta....
Sitat av Marzzh Vis innlegg
srry dette, eg har mange venner som fester hver helg osv, det i seg selv er ikkje farlig, men når dei er fulle og ikkje kan styre ting selv prøver dei nye ting som speed, dette er noko dei selv ikkje kan velge. dei er drittings ja, men når dei er drittings gjere folk mykje idiotiske ting som og prøva stoff osv då er ein ikkje helt klar i nøtta....
Vis hele sitatet...
Dette i seg selv er vel egentlig et bedre eksempel på at du burde holde dem unna alkohol enn noen annet. Burde ringe noen bjeller når dette kun skjer om de er påvirket av alkohol.
Sitat av Marzzh Vis innlegg
srry dette, eg har mange venner som fester hver helg osv, det i seg selv er ikkje farlig, men når dei er fulle og ikkje kan styre ting selv prøver dei nye ting som speed, dette er noko dei selv ikkje kan velge. dei er drittings ja, men når dei er drittings gjere folk mykje idiotiske ting som og prøva stoff osv då er ein ikkje helt klar i nøtta....
Vis hele sitatet...
Og drikke seg dritings vil jeg kvalifisere som mer skadelig enn og ta seg en linje speed eller ett trekk hasj..For og si det sånn,de fleste mennesker blir mer rusa og ustabil når man er full.
Det første du burde gjøre er å finne fakta, det hjelper fint lite om du er en av de personene som sier at en hasj-sigarett er som å røyke 420 vanlige sigaretter (ja, dette har jeg faktisk hørt, og så akkurat det tallet og!).

Ellers, så er det fint lite som du som ungdom kan stille opp meg, jeg vet jeg ikke hadde giddet å hørt på en 14 åring som snakker om speed-problemet i bygda.

Lykke til!
Jeg foreslår at du engasjerer deg politisk og støtter opp under forslag som statlig regulering av rusmidler.
Dette er noe som vil føre til at narkotikaen blir mindre tilgjengelig for de gruppene som bør skånes.

UMN sørger for stigmatisering og ikke minst at organisert kriminalitet og terrorisme beholder sine største inntektskilder.
TAKK FOR DET!
Sitat av Kimbobo Vis innlegg
Pent formulert propaganda
Vis hele sitatet...
Problemet med "Ungdom mot Narkotika" o.l er at det bygger på noe som rett og slett ikke fungerer. Alt av statistikk, erfaring osv viser dette. Å nekte noen, tvinge noen, straffe noen, stigmatisere får oss ingen vei. Problemet med den gjennomsnittelige nordmannen idag er rett og slett at man stoler for blindt på gamle vaner. Man ser det hver eneste generasjon. Våres oldeforeldre forstod til slutt at rasehat var latterlig. Våres besteforeldre forstod til slutt at å forby/fornekte homofile/homofilt ekteskap var latterlig. Og våres foreldre kommer nok til slutt å forstå at slik "kampen mot narkotika" er idag, er ekstremt lite humant, og kun virker mot sin hensikt.

Alle snakker om det "sorte gullet" vi har i Nordsjøen. Hva med det "grønne gullet" som utrolig lett kan skape arbeidsplasser for tusenvis, i tillegg til skatter, sparte utgifter i form av lønninger til offentlige tjenestemenn involvert i mindre narkotikaforbrytelser, større kapasitet i fengsler da "Ola Nordmann" slipper å sitte i flere år, for noe som vokser i grøftekanter. Mulighetene er mange, men lokallag som "Ungdom mot Narkotika" fortsetter å forpeste befolkningen med "kunnskap", gjerne fortalt av politimenn med like mye dokumentert utdannelse om emnet som meg og deg.

Vær så snill. Åpne øynene litt. Åpne for ny kunnskap, og prøv å se saken objektiv. Du hjelper ingen på den måten du går frem idag, kun ødelegger. Tenk økonomisk, humant, rett og slett logisk.
Jeg stiller meg rett bak meningen til Crabman, KP til deg. Jeg har noen få ord jeg vil legge til. Krigen mot narkotika er helt vanvittig destruktivt og det er en krig som ikke kan vinnes. Helt siden Richard Nixon i USA sa ordene "War on drugs" i 1971 har denne krigen pågått. Den pågår fortsatt. Narkotikaen vinner, nettopp fordi mennesker vil alltid ruse seg. Det har vi gjort i tusenvis av år. Det å påstå at en krig som har vart i 40 år skal endelig ta slutt ved å bruke de samme metodene og logikken som alltid er bare latterlig og ulogiskt.

Dette er situasjonen som foregår i Mexico - Mer enn 35.000 mennesker er blitt drept i narkotikarelatert kriminalitet siden president Calderon lovet å ta et oppgjør med narkotikabandene i desember 2006.