Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 1949
Heisann,

Ønsket mitt er å oppgradere. Er relativt ny i cpu verden og håper noen kan hjelpe meg her. I dag har jeg hovedkortet ASUS P9X79 Pro som jeg kjøpte for noen år siden sammen med 64 gb ram og Intel Core i7 3820. Har 2 sett av dette. (Det var en god ide når alt var nytt). Den ene er i dag en workstation og den andre kjører ting som Plex (med ca. 5 brukere) pluss en og annen VM.

Kjører W10 på workstation og Windows Server 2019 på den "server". Workstation om jeg kan bruke det ordet, er brukt til spilling som f.eks. minecraft, ylands og en og annen VM for å teste OS.

Server er for Plex, VM og noe numbercrunching.

På ebay så finner jeg f.eks. "Core i7-4960X" til ca. 2300,-. Brukt, så blir fingen i luften og håpe på det beste.

"Intel Xeon E5-2697 v2 " til ca. 2500,-

Sikkert mye som kunne vært gjort annerledes å derfor jeg henvender meg her :-)

Så leser jeg her; https://www.asus.com/no/Motherboards.../HelpDesk_CPU/

Her viser det til forskjellige cpu'r. Noe Xeon og noe Intel Extreme. Og da tenker jeg. Er det verdt å spandere kroner på? Og i så tilfelle hva?
Ettter min mening, så er ikke dette vært å bruke penger på.

Jeg ville nok gått for en ny AMD CPU, som stort sett gir deg mest "bang for the buck" i disse dager.

Du har f.eks Ryzen 7 3700x med 8 kjerner. Kanskje du kunne lagt hele severen din i ett en VM?