Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3917
Jeg har et spørsmål som jeg håper noen kan svare på.

Jeg jobber med barn men elsker å røyke cannabis.
Har aldri blitt tatt av politiet for noe ang. cannabis eller lignende før, men lurer på hva som hadde hendt hadde jeg eventuelt blitt tatt en gang.

Hadde politiattesten jeg skulle oppgi til arbeidsgiver vist at jeg har blitt tatt for besittelse? Har spurt flere jeg kjenner om dette og svarene er alltid forskjellig.

Noen sier at politiattesten man leverer (altså til bhg, skoler osv) bare vil vise om du har en historie om misbruk av barn eller unge osv.
Andre sier at politiattesten vil vise om man har blitt tatt for bruk av cannabis.
Vil også nevne at jeg aldri har solgt men bare bruker selv.

Hva er det riktige her? bør jeg være utrolig på vakt når det gjelder politiet?
Eller viser politiattesten bare spesifikke grunner til hvorfor en person ikke burde jobbe rundt barn og unge?

Takker for svar!
ArbeidsledigProletar
Ja, det sjekkes for rusrelaterte dommer på barnehager, skoler osv.
Og dessverre vil du ikke kunne jobbe innen det feltet med en dom.

Dette var noe de begynte med i 2013 eller noe.

EDIT: Altså begge deler. Både misbruk av barn og rus.
Sist endret av Batabusa; 19. januar 2016 kl. 19:16.
[Digresjon]
Min gamle rektor var bygdas største hasjrøyker. Han klarte nå jobben sin brukbart likevel. Nå var jo det før slike attester var i bruk./digresjon

Idag blir du vel nødt til å være i samme jobben om du blir tatt for cannabis
Sist endret av frtoretang; 19. januar 2016 kl. 19:31.
Befinner meg i samme situasjon som OP. Da jeg skulle søke, stod det at det bare var misbruk av barn som ville komme frem på attesten, antar derfor at det er dette som gjelder. Det er direkte latterlig om man skal kunne miste jobben pga en joint, så lenge man ikke røyker den før jobb.
Når det gjelder overtredelser av narkotikalovgivningen vil det fremgår av politiattesten dersom en søker eksempelvis har ervervet, innført eller oppbevart narkotika. Lovovertredelser som gjelder besittelse og bruk av narkotika vil derimot ikke omfattes av den nye bestemmelsen. Det vil også fremgå av politiattesten dersom søkeren er siktet eller tiltalt for noen av de nevnte forhold.
Vis hele sitatet...
http://www.raugland.no/om-raugland/n...te-i-barnehage

Litt tvetydig den der ang. oppbevaring, men..
Sist endret av mentalmelt; 19. januar 2016 kl. 19:40.
Vet dere at de sjekker rus, eller er dette noe dere påstår. Der er ganske begrenset hvilke forskjellige arbeidsgivere kan kreve å få av attester.
Da jeg skulle søke jobb på en skole sto ingenting av mine saker relatert til rus osv på attesten Er som SkyMarshal sier begrenset, man oppgir formål og attesten viser det som er relevant. Jeg fekk også vite at det var kun slik som misbruk av unge osv de såg etter anyways.
Trådstarter
2 0
Takk for informativ link!

Og takk alle andre som har svart!

Forstår at det forsatt er litt usikkert alt dette her, men tar det som at jeg ikke har alt for mye å frykte i fremtiden.
Min forståelse er da at det er arbeidsgiver som velger hvor mye de har lyst til å legge vekt på situasjonen om bruk av cannabis.

Jeg bevarer oftest ikke masse cannabis på meg/hjemme, så tror det vil gå bra
En venn av meg ble ansatt som pedagogisk leder i en Barnehage (sommer 2014). Politiattest ble sjekket og det fantes ingen nevneverdige forhold som skulle tilsi at vedkommende ikke skulle få jobben. Denne vennen har blitt tatt to ganger for simpel røyking. Så med mindre det er snakk om 15G pluss, da altså oppbevaring. Så kan du røyke i fred og mak
Jeg har søkt to ganger om politiattest for jobb i barnehage i 2014, første gang sto det ingenting, andre gang sto begge dommene der... Er snakk om enkel tatt med en klump dom, og tatt med en større klump dom... Bruk og besittelse begge ganger..

Men man kan få jobb selv om det er en rus dom der.. Er så mange om beinet at kjangsen på at de ansetter deg er liten, men prøver du mange nok ganger møter du noen som ler av rus dommen din..

Jeg jobber i barnehager for ett bemanningsbyrå nå, og jeg leverte politiattest med 2 hasjnarkotika-dommer på..


En siste ting.. Når de ber om politiattesten får du jo jobbe der en liten stund før du leverer den, og når de spør om det er noe snusk på den er det bare å late som du ikke vet at andre ting enn forhold som omhandler barn står der..
Greia er jo at det skal stå ting som har betydning for jobben, det har jo såklart ingen betydning for jobb i barnehage om du lever "wake&bake" livstil..
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
http://www.raugland.no/om-raugland/n...te-i-barnehage

Litt tvetydig den der ang. oppbevaring, men..
Vis hele sitatet...
Jeg tar helt sikkert feil, men jeg sier det likevel.
Besittelse er kanskje når du går rundt i byen med 1-2 gram på deg.
Oppbevaring er kanskje når du har 100 gram hjemme.
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Jeg tar helt sikkert feil, men jeg sier det likevel.
Besittelse er kanskje når du går rundt i byen med 1-2 gram på deg.
Oppbevaring er kanskje når du har 100 gram hjemme.
Vis hele sitatet...
Som nevnt i denne linken:
http://www.raugland.no/om-raugland/n...te-i-barnehage

Lovovertredelser som gjelder besittelse og bruk av narkotika vil derimot ikke omfattes av den nye bestemmelsen.

Det kommer an på tolkningen. Har du noe, er du i utgangspunktet i besittelse.
Men det har ikke betydning for jobben det er snakk om.

Snakker vi oppbevaring er det noen gode doser over egenbruk
Sist endret av $pliffeN; 19. januar 2016 kl. 22:29.
Tipper at det kommer litt ann på arbeidsplassen. Er ikke sikkert en som ansetter noen til å jobbe i sfo/barnehage er like strenge ang en dom for bruk/besittelse av cannabis. Hvis man søker stilling i f.eks barnevernet, boliger for unge rusmisbrukere ol vil jeg tro at det kan bli et problem.
Kanskje derfor det er mye varierende svar ute å går (?)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Så om man søker jobb som lærer på ungomskole og har blitt tatt med en grammer hasj, vil dette da dukke opp på attesten? Litt motstridende info her i tråden