Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  97 9377
Hei alle freaks :P

Nå er det slik at "vi" skal i kirka med skolen på tirsdag i neste uke.
Jeg er ateist, og skal selfølgelig ikke gå.

Læreren vår har informert at alle som ikke skal være med må ha skriftlig melding fra foreldre. Selv mener jeg at jeg har hørt/lest at når man har fylt 15 år, trenger man ikke melding/skal skrive melding selv.

Mine foreldre kan selfølgelig skrive under, men jeg lurer på om det kan unngås?

Kan dere svare på spørsmålet mitt, og eventuelt linke til kilder/paragrafer?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sålenge det er utenfor pensum så må dere ikke være med på noe som helst, kirken eller ei.
Sist endret av nso; 18. desember 2010 kl. 16:54.
Jeg fant ihvertfall dette.

Om det hjelper eller ikke vet ikke jeg, men det står ihvertfall at
Personer over 15 år, kan selv melde seg ut av, eller inn i, Den norske kirke.
Vis hele sitatet...
Les her også, hvis du vil.


(Skolegudstjenester har alltid vært morsomme -.-)
Sist endret av Eplegutten; 18. desember 2010 kl. 16:56.
Hvorfor droppe skolegustjenesta bare fordi du er ateist? Du trenger ikke tro eller i det hele tatt høre på det som blir sagt. Og det er vel annen underholding som er lagd av elever osv? Den varer i EN time. Du blir ikke hjernevaska Jeg lover!
Si til læreren din at du trodde forkynning i skolen var forbudt og spør han så hvordan han da kan forsvare tvang...
playhard's Avatar
Trådstarter
5 1
For det første så er jeg fullt klar over at jeg ikke blir hjernevaska, har tross alt deltatt i skolegudstjenester siden 1 klasse

For det andre så er jeg motstander av dagens kirkesystem, og vil for alt i livet gjøre hva som helst annet enn å gå i kirka.

Takker til de som har gitt meg svar så langt. Prøver og samle en del og ta utskrift som jeg kan ha med på tirsdag, selfølgelig med melding fra foreldre som backup

Dere er velkomne til å gi meg flere svar og linker ^^
Sitat av mrMosquito Vis innlegg
Hvorfor droppe skolegustjenesta bare fordi du er ateist? Du trenger ikke tro eller i det hele tatt høre på det som blir sagt. Og det er vel annen underholding som er lagd av elever osv? Den varer i EN time. Du blir ikke hjernevaska Jeg lover!
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke å høre eller tro på det som blir sagt nei, men det er jævlig kjedelig, synes jeg. Da er det kanskje bedre gjøre noe annet fornuftig, istedenfor å forstyrre andre som prøver å følge med( Og nei, jeg sier ikke at du TS er en bråkmaker eller whatsoever, men jeg snakker av erfaring )
Er selv ikke troende, men jeg feirer jul(ja jeg er hykler, shoot me), jeg syntes at vis man skal feire jul så er det minste man kan gjøre å ta å bruke en time av sitt liv til å respektere grunnen til denne høytiden... det er ikke så ille...
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Har religonsfrihet i Norge..Du kan fint nekte å dra. Hvis du blir tvunget, er det ett brudd på de nevnte rettighetene.
Sitat av mrMosquito Vis innlegg
Hvorfor droppe skolegustjenesta bare fordi du er ateist? Du trenger ikke tro eller i det hele tatt høre på det som blir sagt. Og det er vel annen underholding som er lagd av elever osv? Den varer i EN time. Du blir ikke hjernevaska Jeg lover!
Vis hele sitatet...
Enig der. Selv har jeg ingen tro på Gud o.l. men likevel ble jeg med i kirken. Grunn til det var at det er mye bedre å bare sitte i en stol (kanskje synge litt) i underkant av en time, enn å sitte på skolen og gjøre oppgaver. En annen grunn var at jeg bodde mye nærmere kirken enn skolen, så jeg bare møtte opp på kirka :P

Vi trengte ikke melding. Vi kunne velge mellom å bli igjen på skolen eller dra til kirken
Snakk med læreren din og si at du ikke vil. Du er ateist og du ikke vil i kirken. Også gir du meldinga fra foreldra dine.

Jeg husker når jeg gikk på ungdomsskolen så kom læreren bort til meg og sa: Du? Du vil ikke i kirken vettu.
Han plaserte meg på data-laben hvor jeg satt og gjorde meg til Admin på de lusne pcene
Elevar som har fylt 15 år, gir sjølv skriftleg melding som nemnt i første ledd.1

Opplæringsloven kap2 §2-3a avsnitt 6.
Sitat av MintyTea Vis innlegg
Er selv ikke troende, men jeg feirer jul(ja jeg er hykler, shoot me), jeg syntes at vis man skal feire jul så er det minste man kan gjøre å ta å bruke en time av sitt liv til å respektere grunnen til denne høytiden... det er ikke så ille...
Vis hele sitatet...
Hele familien min er ikke troende, vi feirer jul som alle andre. Men vi feirer ikke at jesus ble født, vi feirer at sola snur. (Det er vel egentlig den 20. eller no slikt)
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
som sagt.. Du kan fint nekte å dra.
OG du har krav på et likeverdig alternativ. Her i distriktet vet jeg om folk som har tatt en tur til f.eks. Vitenmuseet, eller arkeologisk museum osv. istedenfor. Det "holder ikke" å bli satt til forefallende arbeid på skolen, eller å bli plassert i en annen klasse slik min sønn (1. klasse) ble. Han ble satt sammen med 4. klasse som hadde matematikk, og fikk beskjed om å tegne noe fint. Det er ikke holdbart!
Det spørs jo virkelig på hva dere skal i kirka da, skal dere gå rundt og se på arkitekturen så har du like lite lov til å nekte som til en ekskursjon til naturvitenskaplig museum.

Skal dere høre på en gudstjeneste eller andre ting som har element av forkynnelse så er det bare å nekte. Du trenger ikke foreldrenes dine godkjenning for å nekte forkynning. Jeg antar at grunnen til at læreren din forlanger dette er for å sørge for at ikke alle skal nekte hele tiden, fordi han antar at det bare de som faktisk er ateister som gidder å skaffe foreldrenes underskrift.
Noe av det jeg angrer mest på fra ungdomskolen er at jeg ikke stilte meg sterkere imot julegudstjeneste i skoletiden.
Det blir ingen forandring i denne idiotiske tradisjonen hvis ikke folk som meg og deg nekter å dra.

Å dra på slikt er å støtte kirkens posisjon i Norge, noe jeg absolutt ikke vil gjøre. Jeg oppfordrer alle andre som tenker på samme måte å ikke presse seg gjennom en slik gudstjeneste bare fordi alle andre gjør det. Jeg gjorde det og angrer.
Sitat av MintyTea Vis innlegg
Er selv ikke troende, men jeg feirer jul(ja jeg er hykler, shoot me), jeg syntes at vis man skal feire jul så er det minste man kan gjøre å ta å bruke en time av sitt liv til å respektere grunnen til denne høytiden... det er ikke så ille...
Vis hele sitatet...
Feirer selv jul, men uten religion i bildet. Er mange ikke-troende som velger å feire jul som en høytid hvor man tilbringer tid med familie, og viser at man setter pris på hverandre, uten å dra bibelen inn i bildet.

Er man ateist og ikke ser noe poeng i å gå i kirken, er dette mer enn god nok grunn til å droppe det.
Det at det er noe man bør ta seg til å gjøre fordi det er tradisjon og "bare varer en time" er tull etter min mening.
Sist endret av Gobity; 18. desember 2010 kl. 18:03.
Nå er vel i utgangspunktet jul feiring av at sola snur. De kristene tok dagen til ære for kristus og flyttet den til 24desember.
Så å feier jul uten å være kristen og måtte gå i kirken må vel være lov.
Når jeg ble tvingt med i kirka oppførte jeg meg som en drittunge, faen om jeg skulle støtte en sånn organisasjon!
Sitat av MintyTea Vis innlegg
Er selv ikke troende, men jeg feirer jul(ja jeg er hykler, shoot me), jeg syntes at vis man skal feire jul så er det minste man kan gjøre å ta å bruke en time av sitt liv til å respektere grunnen til denne høytiden... det er ikke så ille...
Vis hele sitatet...

Mulig det allerede er nevnt, men jul er strengt tatt ikke opprinnelig en kristen høytid. De kristne fant det selvsagt opportunt å plassere feiringene sine midt i allerede eksisterende høytider, slik de også fant det formålstjenlig å bygge kirkene sine på gamle norrøne hov og blotsteder.

Og respekt ...
Sist endret av Zabbath; 18. desember 2010 kl. 18:24.
Sitat av mrMosquito Vis innlegg
Hvorfor droppe skolegustjenesta bare fordi du er ateist? Du trenger ikke tro eller i det hele tatt høre på det som blir sagt. Og det er vel annen underholding som er lagd av elever osv? Den varer i EN time. Du blir ikke hjernevaska Jeg lover!
Vis hele sitatet...
Fordi han har bedre ting å ta seg til enn å delta på slikt forbanna tull?

Det er ikke sikkert at han vil se på underholdning som er laget av andre elever.
Ettersom jeg kan huske var dette veldig ofte særdeles klein underholdning som ofte var på grensen til å bli pinlig å se på.


Sitat av MintyTea Vis innlegg
jeg syntes at vis man skal feire jul så er det minste man kan gjøre å ta å bruke en time av sitt liv til å respektere grunnen til denne høytiden... det er ikke så ille...
Vis hele sitatet...
Hvorfor?
Det hjelper ingen at han går i kirken så jeg ser ikke poenget i dette, respekt eller ei.
Kommer vel helt an på om det er pensum i livsynsundervisning (liker ikke å kalle det krl )
Spørr lærern om det er pensum, hvis det er er det fint lite annet du kan gjøre en å bli med, få underskrift fra foresatte eller skulke.
Sitat av NotToSmart Vis innlegg
Kommer vel helt an på om det er pensum i livsynsundervisning (liker ikke å kalle det krl )
Spørr lærern om det er pensum, hvis det er er det fint lite annet du kan gjøre en å bli med, få underskrift fra foresatte eller skulke.
Vis hele sitatet...
Det er fordi det ikke heter krl lengre. Av samme grunn som at forkynning i skolen ikke er lov lengre. Vi har religionsfrihet i Norge, og da blir jo rimelig paradoksalt å kalle faget for "kristendom- og religionslære", og drive med forkynning i skolen. Av samme grunn vil det aldri bli en del av pensum å overvære en gudstjeneste, eller noe annet religiøst rituale. Det er helt ok å dra til en kirke, moske etc og se på bilder, arkitektur og lære om religionen, og dette kan du som elev ikke sno deg unna. Derimot er det ikke ok å arrangere en tur til kirken for å delta å en gudstjeneste uten å tilby de elevene som ikke ønsker å delta et likeverdig tilbud -dvs. et tilbud som ikke inneholder noen form for forkynning.
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Når jeg ble tvingt med i kirka oppførte jeg meg som en drittunge, faen om jeg skulle støtte en sånn organisasjon!
Vis hele sitatet...
Your parents must be proud of you.
Jeg ser egentlig ikke helt hva som er det store problemet med å bli med klassen i kirka. Uansett om det er en gudstjeneste eller ei. Selv om man ikke tror på det som blir sagt, eller ikke ønsker å tro det heller, så skader det ikke å få innsikt i hvordan andre tenker og hva andre tror på. Ikke sikkert et besøk i kirka er et direkte pensum.. Men kristne nekter ikke(finnes sikkert noen...) å dra på besøk i en moské med klassen selv om man ikke har samme tro.. Det samme gjelder et besøk i et tempel. Det handler om oppleve og se andre menneskers levemåter for lettere å kunne forhandle eller snakke med andre mennesker i verden.
Læren om ulike religioner kommer inn under livssynsundervining/KRL/RLE, og måten dette gjøres på er faktisk enklest om man opplever det selv. Opplevelser setter seg ofte bedre enn tekst i en bok.
Virker mer som om enkelte droppen skolegustjenesta kun fordi di KAN og for å være kipe.
Skjønner ikke hva problemet er. Det er kanskje noen få humanister som dropper ut fordi de faktisk mener noe med , med flesteparten her tør jeg å vedde på at gjør det kun for å kverulere, noe som i grunne sykelig barnslig...

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Fordi han har bedre ting å ta seg til enn å delta på slikt forbanna tull?
Vis hele sitatet...
Du har nettopp kommet med et rimelig bra eksempel på hvor barnslig man kan bli Gratulerer.
Greit at du har en mening og ikke synes noe om det, men å kalle det "Forbanna tull" taler ikke for din sak.
Sitat av mrMosquito Vis innlegg
Du har nettopp kommet med et rimelig bra eksempel på hvor barnslig man kan bli Gratulerer.
Greit at du har en mening og ikke synes noe om det, men å kalle det "Forbanna tull" taler ikke for din sak.
Vis hele sitatet...
Okey? Hva får han ut av det å sitte å høre på presten preke i en time utennom det samme bablet du har hørt før? tenker da utdanningsrelatert kunnskap. Ikek kom her og si at man får et innblikk i den kristne troen, med tanke på rle, da burde man for faen meg besøke de andre religiøse institusjonene man har i Norge og det burde ikke være biased som disse gudstjenestene er.
For meg er dette noe forbanna tull som hører privatlivet til og burde ikke mikses med utdanning.
Sitat av nso Vis innlegg
Sålenge det er utenfor pensum så må dere ikke være med på noe som helst, kirken eller ei.
Vis hele sitatet...
Afaik kan de vel gjerne bare sette på obligatorisk oppmøte, og vips så må man. Pensum eller ei.
Sitat av Sargasm Vis innlegg
For meg er dette noe forbanna tull som hører privatlivet til og burde ikke mikses med utdanning.
Vis hele sitatet...
Det blir feil. Utdanning handler om å kunne takle samfunnet, og ulike mennesker(i all hovedsak). Når man ikke vet hvordan andre religioner tenker, eller hvilke verdier mennesker har, så er det vanskelig å beholde fred i verden. Det handler om å forstå hverandre og ha et grunnlag for diskusjon.
Jeg nærmer meg 30 år, og selv hatet jeg å gå i kirken når jeg var 15 år. Likevel, syns jeg ikke det var såpass pyton at jeg ville finne lover og regler som sier noe om at jeg kunne slippe dersom jeg ville. For å si det som en gamling ville sagt det, hva er det som skjer med ungdommen? Kirken har da andre nyanser enn troen? Er det ikke en celle i deg som får deg litt i julestemning av å gå i kirken? Det gjør det hos meg. Ingen jul uten kirken! Eneste gangen jeg går i kirken iløpet av et år, og det kommer jeg alltid til å gjøre.

Jeg må si jeg er litt paff her jeg sitter bare fordi du prøver å sluntre deg unna noe alle andre gjør. Hva tenker du om fremtiden din egentlig, dersom du ikke klarer å disiplinere deg til å sitte en time i kirken? Er du redd for noe der? Noen som skal ta på deg, og vips er du en kjipas som ingen vil være venn med? Har lyst å gi deg en lusing.
Sitat av mrMosquito Vis innlegg
Hvorfor droppe skolegustjenesta bare fordi du er ateist? Du trenger ikke tro eller i det hele tatt høre på det som blir sagt. Og det er vel annen underholding som er lagd av elever osv? Den varer i EN time. Du blir ikke hjernevaska Jeg lover!
Vis hele sitatet...
Hvorfor i /helvete/ skal jeg være med på skolegudstjenesten bare fordi du ikke er ateist?
Sist endret av VivaLatrina; 18. desember 2010 kl. 20:42.
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
Hvorfor i /helvete/ skal jeg være med på skolegudstjenesten når jeg som ateist har null interesse, og null nytte av å være der, og når jeg kan bruke de 2 timene det tar på noe langt mer nyttig.
Vis hele sitatet...
Det er så innihelvete mye i livet man må gjøre som man har null interesse av å gjøre. Dersom man gjør det, lærer man ihvertfall å gjøre noe man ikke ønsker selv. Mer enn nok moral og lærdom for en gustjeneste på 1 time.
Sitat av reklame Vis innlegg
Det er så innihelvete mye i livet man må gjøre som man har null interesse av å gjøre. Dersom man gjør det, lærer man ihvertfall å gjøre noe man ikke ønsker selv. Mer enn nok moral og lærdom for en gustjeneste på 1 time.
Vis hele sitatet...
Omformulering i gjeldende post nå

Det er så innihelvete mye her i verden jeg har lyst til å gjøre, men som jeg dropper, nettopp fordi jeg klarer å innse at jeg kanskje ikke har nytte av det, eller at det faktisk er andre ting som er viktigere.

Jeg var selv med på skolegudstjenester på barneskolen, hovedsaklig for å se på et skuespill som mine medelever valgte å være med på. Etterhvert som disse skolegudstjenestene ble mer og mer "forkynnende", droppet jeg det, rett og slett fordi jeg hadde null/nada/niente interesse, nytte, og behov for å være der. Om du er uenig i mitt valg skal du få være det, men ikke kom her og si at jeg valgte feil!
Til alle de som argumenterer med at man må gjøre ting man ikke har lyst til, osv: Ville dere blitt med noen på en homsebar/klubb/whatever, selv om dere ikke er homofile? Det blir samme greia egentlig. For en ateist er det å føle seg tvunget til å gå i kirken "fordi det er tradisjon" jævlig kjipt, spesielt om man ikke har noe som helst interesse for hva som blir sagt der. Det er ikke så simpelt som at "jammen, det er jo bare snakk om en time, ta deg sammen!", det er en jævlig lite reflektert respons. Folk er forskjellige, og for meg er det "tortur" å måtte sitte i en kirke og høre på eldgamle, tørre fantasihistorier, på samme måte som det ville vært tortur for dere å dra på en homsebar og føle dere helt alene mot resten.

Eller, for å ta en annen vri: Hvor mange av dere menn ville sittet blandt en gruppe kvinner som diskuterer sko, sminke, shopping, hattene til Mette Mareritt osv? Du hadde jo ikke trengt å høre på...
Sitat av ex0n Vis innlegg
Til alle de som argumenterer med at man må gjøre ting man ikke har lyst til, osv: Ville dere blitt med noen på en homsebar/klubb/whatever, selv om dere ikke er homofile? Det blir samme greia egentlig.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg gjort en dag jeg gikk ut med en kamerat som er homofil. Kalles å være en god venn afaik.

Sitat av ex0n
Eller, for å ta en annen vri: Hvor mange av dere menn ville sittet blandt en gruppe kvinner som diskuterer sko, sminke, shopping, hattene til Mette Mareritt osv? Du hadde jo ikke trengt å høre på...
Vis hele sitatet...
Og hvor mange menn har ikke allerede gjort dette, for å glede sin bedre halvdel?
Ett ord: Religionsfrihet

Dette er noe vi "praktiserer" her i Norge... Så ingen kan tvinge deg til kirka.
Jeg har selv kranglet med flere lærere som tror at om man er norsk så er man også kristen, og skal dermed være med i kirka!
Stå på ditt, få med deg flere og du vinner kampen.
Sitat av ex0n Vis innlegg
Til alle de som argumenterer med at man må gjøre ting man ikke har lyst til, osv: Ville dere blitt med noen på en homsebar/klubb/whatever, selv om dere ikke er homofile? Det blir samme greia egentlig.
Vis hele sitatet...
Kjære vene, jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte.

Jeg er hedning, men jeg ser ikke det store problemet i å delta i en skolegudstjeneste. Om det hadde vært det på videregående, hadde jeg ikke hatt noen problemer med å gå. Jul er en kristen høytid, og det er derfor i mine øyne logisk at man begynner juleferien med å gå til en skolegudstjeneste. Men Jesus ble ikke født 24. desember og julen er egentlig en hedensk tradisjon! - Det kan du godt si, men jul har alikevel blitt feiret som en kristen høytid i vel så tusen år.

Hva er det som er så galt å sitte i kirken i en time, synge julesanger, høre om juleevangeliet og hva julen feires til minne om? Er ikke dette en god måte å komme i julestemning på?
Sitat av mrMosquito Vis innlegg
Du har nettopp kommet med et rimelig bra eksempel på hvor barnslig man kan bli Gratulerer.
Greit at du har en mening og ikke synes noe om det, men å kalle det "Forbanna tull" taler ikke for din sak.
Vis hele sitatet...
Den der tonen ser jeg helst at du legger fra deg før du blir så snørrhoven at du aldri klarer å reise deg fra kirkebenken igjen.

Jeg taler ikke "min sak", det var trådstarter vi pratet om.
Min tvungne tid på kirkebenken er over for lenge siden og takk for det!
Sitat av Ginnungagap Vis innlegg
Hva er det som er så galt å sitte i kirken i en time, synge julesanger, høre om juleevangeliet og hva julen feires til minne om? Er ikke dette en god måte å komme i julestemning på?
Vis hele sitatet...
NEI! Kan du ikke lese? Les svarene til meg og NitroFis blant andre.
Dere bommer totalt på poenget når dere sier det er en tradisjon. Jul er IKKE en kristen tradisjon, men en feiring av vintersolverv. Det er heller ikke poenget. At DU personlig ikke har noe problem med å dra i en kirke selv om du ikke er kristen er din sak, men det er veldig urimelig å kreve at andre skal føle det på samme måten. Man har ateister som bare ikke bryr seg, og man har ateister som tar sterk avstand fra religion, og mange andre variasjoner. Om noen ikke har lyst til å dra i kirka, så har de en RETT til å slippe.

Det er ikke en god måte å komme i julestemning på, om man blir tvunget til å bli med på noe bare fordi "det alltid har vært slik". Jeg kommer i julestemning ved å lytte på julesanger og gjøre juleting, ikke ved å høre på prakket i kirka.

Er det ikke litt tragisk av troende å kreve at en ikke-troende skal sitte i deres gudehus, når de åpenbart ikke har noen interesse av det?
Sitat av Boble Vis innlegg
Det blir feil. Utdanning handler om å kunne takle samfunnet, og ulike mennesker(i all hovedsak). Når man ikke vet hvordan andre religioner tenker, eller hvilke verdier mennesker har, så er det vanskelig å beholde fred i verden. Det handler om å forstå hverandre og ha et grunnlag for diskusjon.
Vis hele sitatet...
Helt enig med deg i dette, men ser ikke hvordan det å gå i kirken skal hjelpe med å takle samfunnet og ulike mennesker på en bedre måte. Jeg klarer allerede å omgåes kristne i hverdagen, så ser ikke helt hva jeg har å hente. Det å lære om andres holdninger, skikker og verdier hører til rle'en, så kanskje man heller kunne skippet denne gudstjenesten og heller besøke kirken i en rle time. På denne måten kunne man også fått et mer nyansert syn og mer kunnskap om kirken, en det en gudstjeneste vil gi deg.

Kulturrelativisme er en viktig del av det å kunne tilhøre et samfunnsgruppe, diskutere livssyn og akseptere nye kulturer, men man må også huske på at dette bare et hjelpemiddel, fordi for en kulturrelativist vil alt vært akseptabelt så lenge det tilhører en kultur. Derfor er etnosentrisme en viktig del av det å kunne f.eks diskuterer religion, fordi hvis man ikke kan sammenligne det i en hvis grad med sin egen kultur, hva skal man da måle det utfra?
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Helt enig med deg i dette, men ser ikke hvordan det å gå i kirken skal hjelpe med å takle samfunnet og ulike mennesker på en bedre måte. Jeg klarer allerede å omgåes kristne i hverdagen, så ser ikke helt hva jeg har å hente. Det å lære om andres holdninger, skikker og verdier hører til rle'en, så kanskje man heller kunne skippet denne gudstjenesten og heller besøke kirken i en rle time. På denne måten kunne man også fått et mer nyansert syn og mer kunnskap om kirken, en det en gudstjeneste vil gi deg.
Vis hele sitatet...
Trådstarters utgangspunt var et besøk i kirka med skolen, noe som både kan innebære et besøk, eller en gudstjeneste. Begge deler kan gi utbytte i form av å lære hvordan kristne tenker. Flott at du kan omgås kristne mennesker og vet hva de står for, men dessverre er det mange som ikke har dette grunnlaget. Derfor mener jeg at det ikke er feil å integrere korke/moské/tempel-besøk i skolen.
Når man besøker kirken som et skolebesøk får man en forklaring på hvordan kristne ønsker at ting skal foregå og hvordan de tenker, dersom man deltar på en gudstjeneste kan man få innblikk i hvordan dette fungerer i praksis(kanskje dette ikke alltid er i tråd med det som blir fortalt på en omvisning?)
Det kommer an på hvaslags utbytte man vil ha og hva man vil lære.
Litt Out of topic.

Egentlig ingen dum ide det Sargasm sier om å besøke andre trossamfunn under en av det aktuelle trossamfunnets høytider.
Sist endret av Fossen; 18. desember 2010 kl. 22:10.
Sitat av Boble Vis innlegg
Trådstarters utgangspunt var et besøk i kirka med skolen, noe som både kan innebære et besøk, eller en gudstjeneste. Begge deler kan gi utbytte i form av å lære hvordan kristne tenker. Flott at du kan omgås kristne mennesker og vet hva de står for, men dessverre er det mange som ikke har dette grunnlaget. Derfor mener jeg at det ikke er feil å integrere korke/moské/tempel-besøk i skolen.
Når man besøker kirken som et skolebesøk får man en forklaring på hvordan kristne ønsker at ting skal foregå og hvordan de tenker, dersom man deltar på en gudstjeneste kan man få innblikk i hvordan dette fungerer i praksis(kanskje dette ikke alltid er i tråd med det som blir fortalt på en omvisning?)
Det kommer an på hvaslags utbytte man vil ha og hva man vil lære.
Vis hele sitatet...
Slik jeg oppfatter det så virker det som om trådstarter skal i skolegudstjeneste, spesielt med tanke på hvilken høytid vi nærmere oss så burde vel dette strengt tatt noe du også kunne lese mellom linjene.

Hvorfor skulle ikke en omvisning i kirken være i tråd med praksisen? Jeg tviler sterkt på at læreren i rle-faget har så mangelfull kompetanse at han ikke engang vet hvordan en gudstjeneste fungerer. Man vil i tillegg få mer ut av en slik omvisning, som jeg nevnte tidligere, fordi en gudstjeneste bare er sentrert rundt det å tilbe gud i motsetning til en omvisning som omhandler et større mye område.

Og igjen, er helt enig med deg i at et kirkebesøk i skoletiden er greit, men ikke slik at det går på bekostning av andre timer enn rle -timene og at dette burde foregå mest mulig informasjonorientert slik at man fikk mest mulig ut av besøket.. Hvis man skal på kirkebesøk så burde man også vurdere å besøke andre religioner slik at man får et bedre innsyn i deres praksis, dette er noe jeg ser mye mer pressende. Man kan for eksempel se på nordmenns holdninger til Islam i dag, med den fremmedfrykter som har oppstått. Jeg tror vi ville hatt et mye større utbytte av å besøke en moské for å si det sånn...
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Slik jeg oppfatter det så virker det som om trådstarter skal i skolegudstjeneste, spesielt med tanke på hvilken høytid vi nærmere oss så burde vel dette strengt tatt noe du også kunne lese mellom linjene.

Hvorfor skulle ikke en omvisning i kirken være i tråd med praksisen? Jeg tviler sterkt på at læreren i rle-faget har så mangelfull kompetanse at han ikke engang vet hvordan en gudstjeneste fungerer. Man vil i tillegg få mer ut av en slik omvisning, som jeg nevnte tidligere, fordi en gudstjeneste bare er sentrert rundt det å tilbe gud i motsetning til en omvisning som omhandler et større mye område.

Og igjen, er helt enig med deg i at et kirkebesøk i skoletiden er greit, men ikke slik at det går på bekostning av andre timer enn rle -timene og at dette burde foregå mest mulig informasjonorientert slik at man fikk mest mulig ut av besøket.. Hvis man skal på kirkebesøk så burde man også vurdere å besøke andre religioner slik at man får et bedre innsyn i deres praksis, dette er noe jeg ser mye mer pressende. Man kan for eksempel se på nordmenns holdninger til Islam i dag, med den fremmedfrykter som har oppstått. Jeg tror vi ville hatt et mye større utbytte av å besøke en moské for å si det sånn...
Vis hele sitatet...
Er enig i det du sier, og kan være jeg ikke leste godt nok mellom linjene til trådstarter En omvisning i kirken kan godt være i tråd med praksisen, men er to ulike måter å oppleve det på. Fortelle om hvordan ting skal foregå, eller å se hvordan ting foregår. Utbyttet av dette kommer selvfølgelig an på hvor mye man vet fra før. Men en omvisning vil nok gi best utbytte i skolesammenheng. For å krydre undervisningen, eller få noe å støtte seg til i f.eks. en eksamensituasjon(kanskje mer aktuelt på vgs) kan en gudstjeneste gi et annet inntrykk enn omvisning. Håper jeg klarte å gjøre meg bedre forstått nå =)
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Den der tonen ser jeg helst at du legger fra deg før du blir så snørrhoven at du aldri klarer å reise deg fra kirkebenken igjen.

Jeg taler ikke "min sak", det var trådstarter vi pratet om.
Min tvungne tid på kirkebenken er over for lenge siden og takk for det!
Vis hele sitatet...
Jeg er litt usikker på hva som skal gjøre meg "snørrhoven at jeg aldri klarer å reise meg fra kirkebenken igjen".
Har på ingen måte tenkt til å legge ifra meg noen som helst tone.
Du sitter å skriver at en gudstjeneste/kirka er noe forbanna tull, uten å ta hensyn at det faktisk betyr noe for noen. Det er helt greit at du synes det er "noe forbanna tull", men å uttrykke det på måten du gjør krenker de som faktisk setter pris på kristendommen.
Selv er jeg troende, men hadde jeg delt din tro/ikketro...så hadde jeg ikke argumentert mot en annen tro på like usaklig måte som deg.
Utrolig respektløst. Sitter nesten å håper på at du er 10-11 år, slik at jeg kunne unnskylde deg med at barn faktisk er barnslige.
Men dessverre veit jeg at du faktisk er voksen (selv om jeg tviler).

At forumbrukerne her begynner å si at "de mister troen på menneskeheten" når de hører hva kristne sier, overasker meg litt når enkelte ikke engang klarer å diskutere uten å synke på nivå med en tiåring.
playhard's Avatar
Trådstarter
5 1
Takk for all hjelp! Skriver selv melding og leverer på mandag, og tar med en kopi av § 2-3a :P

Sitat av lovdata.no
§ 2-3a. Fritak frå aktivitetar m.m. i opplæringa
Skolen skal vise respekt for elevane og foreldra sine religiøse og filosofiske overtydingar og sikre retten til likeverdig opplæring.
Elevar skal etter skriftleg melding frå foreldra få fritak frå dei delar av undervisninga ved den enkelte skolen som dei ut frå eigen religion eller eige livssyn opplever som utøving av ein annan religion eller tilslutning til eit anna livssyn, eller som dei på same grunnlag opplever som støytande eller krenkjande. Det er ikkje nødvendig å grunngi melding om fritak etter første punktum.
Det kan ikkje krevjast fritak frå opplæring om kunnskapsinnhaldet i dei ulike emna i læreplanen. Dersom skolen på eit slikt grunnlag ikkje godtek ei melding om fritak, må skolen behandle saka etter reglane om enkeltvedtak i forvaltningslova.
Skolen skal ved melding om fritak sjå til at fritaket blir gjennomført, og leggje til rette for tilpassa opplæring innanfor læreplanen.
Skoleeigaren skal årleg informere elevane og foreldra til elevar under 15 år om reglane for fritak og om innhaldet i opplæringa.
Elevar som har fylt 15 år, gir sjølv skriftleg melding som nemnt i første ledd.1
Føyd til med lov 17 juni 2005 nr. 106 (i kraft 17 juni 2005, etter res. 17 juni 2005 nr. 661), endra med lov 27 juni 2008 nr. 70 (i kraft 1 aug 2008, etter res. 27 juni 2008 nr. 724).
1 Sjå no andre ledd.
Vis hele sitatet...
Sitat av playhard Vis innlegg
Takk for all hjelp! Skriver selv melding og leverer på mandag, og tar med en kopi av § 2-3a :P
Vis hele sitatet...
betyr dette at når man er 15år så kan man skrive alle slags meldinger sjøl uten foreldrenes underskrift?
Sitat av MintyTea Vis innlegg
Er selv ikke troende, men jeg feirer jul(ja jeg er hykler, shoot me), jeg syntes at vis man skal feire jul så er det minste man kan gjøre å ta å bruke en time av sitt liv til å respektere grunnen til denne høytiden... det er ikke så ille...
Vis hele sitatet...
Feil.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jul