Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  72 28736
Fikk tak i noen blader fra en Coleus Blumei (praktspragle) i går. Den er sammen med Coleus Pumila en av de to psykoaktive plantene i Coleus slekten, som i senere tid har blitt delt opp i to andre slekter. Solenostemon og Plectranthus.

Disse plantene ble brukt av blant annet Mazatec indianerene og ble ansett som et mildt alternativ til Psilocybin sopp og Morning Glory frø. De ble også sett på som brødrene til Salvia Divinorum.

Jeg har ikke klart å finne ut hva det aktive virkestoffet er enda, men så vidt jeg vet er ikke selve rusopplevelsen veldig merkbar. Inntar man nok blader skal man så absolutt få en mild psykedelisk effekt, men det er visst drømmene som hovedsakelig blir sterkt påvirket.

Bladene kan enten røykes, tygges, eller lages te på.
Jeg har bare så vidt røyket litt av bladene foreløpig, og merket kun en svak psykoaktiv effekt i forhold til det å drømme. Neste gang lager jeg nok en te, og inntar en mye større mengde blader.

Er det noen som har erfaring med eller vet noe om denne planten? Det er visst nok en relativt vanlig husplante, i og med at den er såpass psykedelisk og dekorativ av utseende.

http://www.linnaeus.nu/Bilder/Bibliotek/Coleus_blumei.jpg
Sist endret av mentalmelt; 26. august 2007 kl. 18:16.
Jeg innbiller men at bestemor brukte å ha mange slike planter...

Er det ulovlig?
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Det er helt lovlig, foreløpig.. Om det vil forbli det aner jeg ikke.
Man får visst kjøpt den på diverse plante-butikker og gartnerier..
Noen som vet hvor planten er å få kjøpt ? (mester grønn etc.)
Sitat av Hatebreeder
Noen som vet hvor planten er å få kjøpt ? (mester grønn etc.)
Vis hele sitatet...
http://www.leuthens.no/VisItmGrp.html?ID=1103 Frø ^^
▼ ... noen uker senere ... ▼
Er som mentalmelt sier en psykedelisk plante som ble brukt av Mazatec indianerene som en mild erstatning for psilocybin sopp. I følge experiences på erowid ser det ut som det er best å røyke ferske blader, tørkede blader har visst ingen effekt. 2-8 ferske blader ser ut som en bra dose der man får en følelse av lykke, euforia og små koselige halliser, etterfulgt av en sedativ følelse.
Drømmene man har etter å ha inntatt planten skal være VELDIG realistiske og helt sjuke. Ingen hangover dagen etterpå
Så det er ikke verre enn å kjøpe seg en sånn plante å sitte å gnafse på bladene eller røyke de? ikke noe mer en det?
Fin post flipsyde, ga deg din første KP for den

Planten høres spennende ut, må absolutt prøves
Kan færske blader fra denne planten brukes på samme måte som "Red Man Chewing Tobacco"

http://www.tobaccofreeadirondacks.org/tobacco-image/redman.jpg
Ja, man kan tygge de men det smaker ikke særlig digg da.
Men jeg sjønner ikke hvordan man skal kunne røyke utørka blader så jeg synes man skal tygge.
Sist endret av freaker911; 23. september 2007 kl. 14:15.
Det sies at bare 30% av beefolkningen får en merkbar psykoaktiv effekt av denne planten. Så vidt jeg forstår så har den blitt brukt som et S. Divinorum substitutt av Mazatec Indianere når de ikke kunne finne S.D. Så skal det sies at de Salvia brukte salvia som et substitutt når de ikke fant psilocybin-sopp, så coleus har i historien i beste fall blitt brukt som et substitutt for et substitiutt
▼ ... over et år senere ... ▼
mentalmelt: Har du funnet ut noe mer om det aktive virkestoffet? Jeg leste dette på wikipedia, men skjønte meg ikke helt på det:

"The roots of coleus contain the diterpene forskolin, which activates adenylate cyclase to produce actions such as vasodilation."

Og, er det noen som vet om C. blumei er giftig? Den ligger her, på en liste over potensielt giftige planter. Men, det kan jo alltids være den psykedeliske effekten de sikter til. Og, ettersom kaffe også står på listen, så trenger man kanskje ikke ta det så høytidelig.
Correct me if im wrong, men hvis planten ikke har noen effekt når den er tørr, kan det være mulig at det er ''saften'' som gir rusen?

I så fall er det bare å ekstraktere ut saften og dermed drikke den? (blandet med noe selfølgelig)
Prøvde å tygge på noe jeg trodde var dette, men vet enda ikke om det faktisk var det. Så bare en plante som var hjemme som ligna på denne, tok med meg et shitload av blader fra den å prøvde å tygge og røyke det. Kjente ikke en dritt, men kan hende det ikke var den da.

(Sykt uansvarlig av meg å gjøre dette uten å i det heletatt vite om det var denne planten, men var ganske umoden da og rusnyskjerrig).
Det er ikke å anbefale å gå rundt å tygge på planter uten å være sikker på hva det er.
Mange husplanter er meget giftige.
Sist endret av Heisenberg1; 17. april 2009 kl. 19:56.
haha moren min hadde mange sånne planter når jeg var liten..synd du ikke sa fra før nå, for nå har hun dem ikke lenger =D
Som om det hadde vært bra om du hadde gått rundt og trippet som barn.. :P

Uansett, er det vanlig å svelge bladene dersom man tygger dem? Har det noe å si hvis man bruker god tid på å tygge bladene skikkelig?
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Krakaren: Nei, jeg har ikke det. Kan godt undersøke det nærmere litt senere.

Har hatt denne planten stående på kjøkkenet i over et år nå. Har tatt en del stiklinger og eksperimentert litt med lys, næring osv, men jeg har faktisk ikke brukt den noe mer siden sist. Interessen for den psykoaktive biten falt liksom litt bort av seg selv, nå har jeg den bare fordi jeg liker den..
Sist endret av mentalmelt; 18. april 2009 kl. 02:33.
Satt og leste triprapporter på Erowid og kom over en som linket hit:
http://www.personalhealthzone.com/he...e_effects.html


Må si at effekten til dette stoffet på drømme aktiviteten interesserer meg veldig, spesielt hvor sterk effekten ser ut til å være ved småe doser. I følge erowid tar det opp til 50-70 blader for å "get someone going", men ifølge mange trip rapporter har det blitt opplevd sterke effekter helt ned til spising av bare et eneste blad.(se: http://www.erowid.org/experiences/exp.php?ID=56882)

Virker definitivt interessant. Noen som kan kommenter på om de tror dette kan være en fin oppvarmings opplevelse for noen som vil teste fleinsopp?
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Jeg bare lurer på: Er det noe annen forskjell enn fargene på de forskjellige rasene?
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Jeg bare lurer på: Er det noe annen forskjell enn fargene på de forskjellige rasene?
Vis hele sitatet...
De forskjellige artene i Coleus-slekten tenker du på?

Ja, definitivt. Men i hvilken grad er det umulig å gi et godt svar på, ihvertfall så langt min kunnskap strekker seg. Men jeg ville ikke ha gått ut i fra at de andre artene inneholder de samme psykoaktive stoffene uten å ha lest noe konkret om det, eller at de er egnet for inntak i det hele tatt for den saks skyld.

Hybridene (som det finnes mange av) vil jo har større sjanse for å kunne gi en tilsvarende effekt, men jeg ville ikke ha satset på det heller.


Krakaren: Coleus Blumei inneholder Salvinorin-lignende stoffer, men de molekylære strukturene er så vidt meg bekjent ikke fastslått enda. Det kan også være andre stoffer som er ansvarlige for den psykoaktive effekten, som for eksempel et diterpene, som er funnet i flere andre Coleus-arter. Vi vet rett og slett ikke..
Sist endret av mentalmelt; 21. april 2009 kl. 12:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Jeg mener de forskjellige fargene på Coleus Blumei. Tenkte på å kanskje bestille noen fra http://www.leuthens.no/VisItmGrp.html?ID=1103 . Jeg mener ikke artene i Coleus-slekten men de forskjellige fargene på Coleus Blumei. Er det noe forskjell i de psykoaktive stoffene der? Noen som har mer eller noen som har mindre?
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
De fleste plantene der er hybrider. Det finnes muligens et par naturlige varianter av arten, men mesteparten er genetisk manipulert, krysset fram for å fungere som prydplanter. Det er lite nok forskning på arten i seg selv, så jeg kan nesten garantere deg at ingen har giddet å analysere innholdet av alle disse prydbaserte blandingsrasene.
Sist endret av mentalmelt; 21. april 2009 kl. 11:55.
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Jeg mener de forskjellige fargene på Coleus Blumei. Tenkte på å kanskje bestille noen fra http://www.leuthens.no/VisItmGrp.html?ID=1103 . Jeg mener ikke artene i Coleus-slekten men de forskjellige fargene på Coleus Blumei. Er det noe forskjell i de psykoaktive stoffene der? Noen som har mer eller noen som har mindre?
Vis hele sitatet...
Jeg har faktisk sådd en del praktspragler fra nettopp det nettstedet, men ettersom de bare har såvidt begynt å spire, så kan jeg enda ikke gi deg noe svar på forskjeller i psykoaktivitet - eller om de er psykoaktive i det hele tatt.

Men, det er en såpass flott plante, at det er moro å se de vokse opp uansett om de påvirker mennesket, eller ikke. Og, det blir jo litt ekstra spennende når man har i bakhodet at planten kan ha spennende egenskaper foruten det å se bra ut.
Sist endret av Krakaren; 21. april 2009 kl. 16:10.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hold oss gjerne oppdatert Krakaren, har svært lyst til å plante noen praktspragler selv.


Angående dosering der noen har spist 50 for svak effekt og andre bare 1-2 kan lys kanskje ha noe med saken å gjøre? På samme måte som med Cannabis
Plantene mine vokser fremdeles ganske sakte. Det er muligens fordi jeg ikke har fått summet meg til å potte de om enda. Det kan også hende at andre leveforhold ikke er optimale, men det skal jeg eksperimentere litt med etter jeg har pottet om - noe jeg skal gjøre ganske snart.

Akkurat nå har de beste eksemplarene bare fire blader (hvorav to er frøblad), og det som er litt pussig er at alle de største plantene har samme farge (grønn kant; rød inni), selv om frøene ble solgt som en "regnbuemiks". De som ser ut som de kan få andre farger, er mye mindre, og derfor vanskelig å bedømme.

Det blir nok en stund til at plantene er store nok til å teste ut psykoaktivitet på, men om det er interesse for det så kan jeg godt holde dere oppdatert med en slags mini-grologg, og noen bilder til den tid =)
Sist endret av Krakaren; 29. mai 2009 kl. 16:50.
Gjerne det Krakaren, kunne tenke meg å se noen bilder av plantene nå også dersom det er mulig. Virker som en spennende plante, enda mer spennende at en er lovlig.
På de to øverste bildene her, er de eksemplarene som har den mørkeste og fineste rødfargen, trolig fordi de ikke har fått så voldsomt mye direkte sollys. Det tredje bildet er av den lengste av alle plantene. Den står i sentrum av isboksen praktspraglene står i, og har derfor fått rikelig med sol. Legg merke til at rødfargen på planten i det tredje bildet, ikke er særlig markant.





De fleste av praktspraglene jeg har, har enten omtrent samme form og farge som på de tre bildene over her, eller så er de så små at fargen rett og slett ikke har fått plass til å utfolde seg på bladene ennå. Legg merke til at frøbladene til disse plantene er helt grønne.

Helt til sist her, kommer noen bilder av de tre praktspraglene som skiller seg ut fra mengden. Øverst på det første bildet kan vi se en mørk plante med frøblad som ser ut som om den har fått en liten, forsiktig omgang med grønn og rød spraymaling. Til og med stilken er litt "mørkere" enn de andre plantene. På bilde nr. to kan vi se et lignende tilfelle, bare at her er det ganske markante røde prikker som pryder frøbladene. På bilde nr. tre ser vi til venstre den samme planten som på det forrige bildet, mens det til høyre er en plante som har grønne frøblader, men med tydelige hvite felt på.





Alle plantene står som sagt foreløpig i en isboks (av typen man får tricolor og sørlandsis i) med god drenering, som er plassert i et rom med litt varierende temperatur (ca. 16-20 grader celsius), og ca. èn meter fra vinduskarmen.
Sist endret av Krakaren; 29. mai 2009 kl. 19:06.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Mine kjære små praktspragler har ikke vokst så mye den siste uken, men jeg velger å gi dere en bitteliten oppdatering likevel, ettersom jeg har pottet om fem stykker idag.

Jeg har droppet idèen om å potte om mange ulike, ettersom de som var litt annerledes i utseende, ikke ser ut til å ville vokse noe særlig. Derfor har jeg kun pottet om de som har best vekst, og den fineste fargen. Dessverre er det ikke på alle bildene at fargen viser skikkelig.

https://imma.gr/10369
https://imma.gr/10373
https://imma.gr/10371
https://imma.gr/10372

Jeg har tre potter, og i en av pottene har jeg en annen jordtype enn i de to andre (som dere kan se på bildene), for å sjekke hva plantene liker best. I den dypeste potten har jeg også et lite lag med leca-kuler i bunnen, for å ha bedre drenering.

Nå skal jeg eksperimentere litt med lysforhold!
er det noen som vet om denne planten er giftig eller skadevirkningen på denne planten?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvordan står det til med plantene, Krakaren? Spent på prosjektet ditt.
Plantene ser ut til å stortrives i sommervarmen!

De står nå i et rom hvor det hele tiden er 24-26 grader celsius, og hvor de får mange timer for dag med direkte og naturlig sollys. Men, jeg har plassert de litt unna selve vindusglasset, ettersom det blir sykelig varmt i selve vinduskarmen. Jeg har ennå ikke gitt de noe slags form for gjødsel, men har planer om å prøve meg frem med det snart. Jeg gir forresten plantene vann minst to ganger for dag, nå som solen skinner så sterkt.



Den minste planten som står i potten til venstre, har jeg veldig nylig flyttet dit. Den sto tidligere alene i et litt kjøligere rom, i jord som holder dårligere på fuktighet enn den på bildet, og med kun indirekte sollys - vel, du ser forskjellen.

Jeg kan også legge til at plantene i potten til høyre ikke har fått den lyse rødfargen på midten av bladene, som de i potten til venstre. Tvert imot ser det faktisk ut til at de er på nippen til å produsere en litt mørkere fargen på midten. En annen litt interessant ting er at den mørkeste rødfargen ser ut til å "blø" gjennom til andre siden av bladet!

Men, det er forsåvidt ikke så veldig lenge siden plantene til venstre begynte å få den lyse rødfargen, så det er mulig at de til høyre også blir slik når de får vokst litt til. Det skal iallefall være snickers og twist at plantene vokser ganske raskt nå - man ser det ikke så lett på bildet, men to nye blader er i full fart på vei opp mellom de midterste du kan se på bildet.
Sist endret av Krakaren; 5. juli 2009 kl. 13:10.
http://www.plantasjen.no/Produkter/I...blumei-hybrid/

Tenkte å ta meg en tur på Plantasjen og hente meg ett eksemplar.
Det er jo Søndags åpent også =D
Lizz: ring de på forhånd og spør, og forresten er de nok mer kjent med navnene "bygut" eller "praktspragle" hvis du bor i trondheim heter det "trondhjems-gut" uten at jeg veit hvorfor

De hadde ikke coleus når jeg var på plantasjen for en måned siden
▼ ... noen uker senere ... ▼
Nå er jeg svært spent Krakaren, hvordan går det med praktspraglene?
WOW!
Mor har to slike i stua si!
farlig å kjøpe den på plantasjen og så spise den? sprayer de det med noe dritt?
Sitat av dasb00t Vis innlegg
farlig å kjøpe den på plantasjen og så spise den? sprayer de det med noe dritt?
Vis hele sitatet...
Lurer på det samme
vask den først da vel
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Har en slik en i stua..

Pynt eller te ... Thats the question
skadevirkninger ?:P

Kanskje en tur på plantasjen nå da, de hadde vist der ( følge ei venninde). Spør man bare etter Coleus Blumei ?
Sist endret av Micr0o; 29. juli 2009 kl. 17:24.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Tror du kan bare spør etter praktspragle ..Regner med de vet hva du mener :P
Men det er jo mange forskjellige praktspragler da? :P
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Nei skal ikke si jeg har peiling overhodet her.. Men vil nå mene at hvis du spør etter praktspragle så vil de nok skjønne ganske godt hvilken plante du mener

Eller, Du kan skrive ut hele første posten her og vise dem
Kanskje det er det jeg skal gjøre ja! "Hei fant denne tråden på freakforum, og er int. i denne planten her". Eller ikke :P


Nei, andre som vet?
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Praktspraglen på bildet øverst i tråden er den originale, og den vanligste. Bare spør etter den, vanskeligere er det ikke.

Jeg forventet forøvrig ikke slik interesse for denne planten. Den er jo ikke veldig spennende sånn psykoaktivt sett. Men siden folk åpenbart er interessert, så kan jeg jo slenge opp et par bilder av den vi har her

Den er grodd opp fra en stilking som jeg fikk for et års tid siden. Senere har den gjennomgått en del eksperimentering med lys og næring, noe som har resultert i at den drastisk har forandret fargesammensetning flere ganger.

Til slutt ble den veldig rar og spinkel, så vi kuttet av toppen og rotet den. Dette er resultatet.




Jo mer lys og næring de får, jo rødere farge vil de få. Lys er vel den mest avgjørende faktoren så vidt jeg kan se. Dette er samme type Coleus som det er bilde av i førsteposten
Sist endret av mentalmelt; 29. juli 2009 kl. 22:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg klarte bare å finne en tripprapport på denne planten?
Noen andre som har fått noen effekt av praktspragle?

Jeg vuderer å gå till innkjøpt av den å røyke den sammen med noe god chall.
Planlegger en tur til Plantasjen snarest for å kjøpe med meg et par sånne hjem, men lurer på et par ting da jeg rett og slett har lite peiling.

1 Hvordan skal du lage teen? Knuse bladene/legge bladene oppi vannbad og la det småputre i 15-20 mins? Hvor mange blader per dl vann (sånn omtrentelig)?

2 Hvis tygges, skal det svelges også?

Særdeles interessant å prøvd ut noe slikt, da med tanke på at dette faktisk er lovelig og kan derfor rettferdiggjøres i mange nysgjerrige menneskers sinn som ikke prøver andre ting pga lover og regler
Sist endret av Dibsent; 31. juli 2009 kl. 02:09.
Er det noen her på forumet som har prøvd denne planten som følger av denne tråden enda?

Isåfall, hvordan gikk det?
Spiser Coleus med jevne mellomrom og effekten er veldig subtil. En god munnfull blader gir en behagelig avslappet men veldig klar følelse. Ingen "rus" men en slags skjerping av sansene. Ting smaker litt bedre, berøring føles bedre etc. For meg er den mest uttalte effekten helt fantastisk livaktige drømmer. Kan våkne halvveis og være helt satt ut av det jeg har drømt for så å gli rett inn i drømmen igjen. Våkner uthvilt og inspirert dagen etter uten noen ettereffekter. Drømmene er også grunnen til at jeg holder ut drittsmaken, har ikke fått noe effekt av røyking eller te.
Har ikke prøvd veldig store doser, det er ganske mye plantemateriale du skal ha i deg. Smaken er ikke så vond strengt tatt men den vokser på deg... på feil måte.