Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1811
Hei, jeg har en bootable usb her, og ønsker å formatere pcen min (asus stasjonær pc), men når jeg kommer inn i BIOS og skal endre boot priority order, så finner den ikke USBen?

Hvordan kan jeg deaktiverd UEFI på disken? Det virker som om dette er problemet.. Hjelp!

Her er guiden jeg fant, funket perfekt https://itsfoss.com/disable-uefi-sec...-in-windows-8/
Sist endret av cplpro; 18. august 2017 kl. 20:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg dør inni meg hver eneste gang noen velger denne løsningen. Det er totalt unødvendig og skikkelig teit å skru av features som secure boot, det er en grunn til at vi har det, og det er definitivt en uting at dette er en grei og akseptert workaround.
Det er mye bedre å bare lære seg at for å ha en fungerende bootbar usb som fikser secure boot så MÅ filsystemet på usb være fat32, ikke annet da funker det ikke.

UEFI er BIOS overlegen på alle måter, det du gjør er å skru av sikkerhet, ikke annet.
Trådstarter
Ok? Så hva annet skulle jeg gjort i dette tilfellet?

Har du en detaljert guide på dette?
Uvaksinert 👍
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Jeg dør inni meg hver eneste gang noen velger denne løsningen. Det er totalt unødvendig og skikkelig teit å skru av features som secure boot, det er en grunn til at vi har det, og det er definitivt en uting at dette er en grei og akseptert workaround.
Det er mye bedre å bare lære seg at for å ha en fungerende bootbar usb som fikser secure boot så MÅ filsystemet på usb være fat32, ikke annet da funker det ikke.

UEFI er BIOS overlegen på alle måter, det du gjør er å skru av sikkerhet, ikke annet.
Vis hele sitatet...
UEFI er noe dritt sett fra feilsøking sin side PUNKTUM. Bare det å komme seg inn i safe mode hvis maskinen ikke starter opp er frustrerende irriterende i forhold til å bare holde nede en tast. Har ikke sett noe bra med UEFI så langt når det gjelder feilsøking, flytting til ny disk osv. Mulig det er bedre/tryggere for en sluttbruker, men har vel til dags dato ikke sett det heller.
Sitat av cplpro Vis innlegg
Ok? Så hva annet skulle jeg gjort i dette tilfellet?

Har du en detaljert guide på dette?
Vis hele sitatet...
Drit i det jeg sa, jeg glemte noe helt essensielt, noe som forandrer hele meningen i innlegget mitt. Glemte å tenke på at win 7 ikke bruker noe x.509 digitalt sertifikat. @FacePalm
Hadde det vært nyere OS så hadde jeg stått for det, men ikke nå.

@Daffe.
Skal argumentere etter fotballkampen, hvis det ikke blir for mange øl.

Sitat av daffe Vis innlegg
UEFI er noe dritt sett fra feilsøking sin side PUNKTUM. Bare det å komme seg inn i safe mode hvis maskinen ikke starter opp er frustrerende irriterende i forhold til å bare holde nede en tast. Har ikke sett noe bra med UEFI så langt når det gjelder feilsøking, flytting til ny disk osv. Mulig det er bedre/tryggere for en sluttbruker, men har vel til dags dato ikke sett det heller.
Vis hele sitatet...
Jepp er noe dritt, ofte kreves det at du har bitlocker recovery keys i tillegg, det er liksom litt av poenget. Uten de passordene så får du ikke endre på boot miljøet.
Noen ganger hjelper ikke det heller, er det hdd passord er du fucked. Det er så mange variabler at det må googles for hver gang.

Du merker kanskje ikke at det er bedre, du vil muligens merke det om sluttbruker er en idiot, men mest sannsynlig ikke pga uac.
Husk at samme teknologien også beskytter litt viktigere ting som en server, der er det ikke kult om malware kan fyrte opp ting uten at noe reagerer fordi det ikke er noen tjeneste som ser etter digitale signaturer i boot.

Jeg anbefaler en live distro på USB + tilgang på BIOS og bitlocker passord/keys, da kommer du langt.
Sist endret av SinHazzard; 19. august 2017 kl. 17:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Jepp er noe dritt, ofte kreves det at du har bitlocker recovery keys i tillegg, det er liksom litt av poenget. Uten de passordene så får du ikke endre på boot miljøet.
Vis hele sitatet...
Kva har bitlocker recovery key med boot enviroment å gjere? Recoverykeyen trenger du i dei tilfella der TPM nekter å unseale nøkkelen, eller TPM er gåen. Secure boot kan rett nok motvirke en del typer angrep, men stortsett er det som krevst for å slå det av bios/firmware-passord på PCen, og ikkje noko meir. Men secure boot uten firmware-passord kan beskytte mot ein del typer angrep.
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Noen ganger hjelper ikke det heller, er det hdd passord er du fucked. Det er så mange variabler at det må googles for hver gang.
Vis hele sitatet...
Kva har diskpassord med det å gjere?
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Husk at samme teknologien også beskytter litt viktigere ting som en server, der er det ikke kult om malware kan fyrte opp ting uten at noe reagerer fordi det ikke er noen tjeneste som ser etter digitale signaturer i boot.
Vis hele sitatet...
Om du på server har problem med at folk booter tilfeldige OS har du langt større problem enn secure boot kan hjelpe deg med. Secure boot hjelper heller ikkje mot sikkerhetshull i OSet - det hindrer kun at usignerte binaries får boota.