Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3219
Hei!

Jeg har et spørsmål angående noen blodprøver, håper dere kan hjelpe meg.
Jeg har fått påvist ADD, og før jeg får testet om eventuelt medisin hjelper meg, må jeg avlevere en rekke prøver. Deriblant blodprøve, hvor de spesifiserer alkohol og andre rusmidler. Jeg røyker hasj regelmessing og lurer på om jeg må slutte med dette nå eller om jeg fortsatt kan nyte en joint i sola.

Hva skjer om de finner THC?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Dersom legen er interessert i å finne ut om du misbruker rusmidler, skulle jeg tro de heller ville hatt en urinprøve av deg, da denne kan vise spor fra cannabisinntak langt lengre tilbake i tid enn en blodprøve (blodprøve blir gjerne oftere brukt for å tallfeste hvor påvirket en person er ved nylig inntak). Dersom du røyker regelmessig vil blodprøve kunne vise spor av dette fra dager til ca. 2 uker senere, mens urinprøver kan vise dette opptil 2-3 måneder senere. Dette er avhengig av hvor mye og hvor regelmessig du røyker, da THC kan akkumulere (hope seg opp) i fettvev og sakte avgis til blodet i den perioden man ikke inntar cannabis.


Dersom du bruker rusmidler, ville jeg vært ærlig med legen om dette, ettersom det å kombinere legemidler og rusmidler kan være farlig.

Hva skjer om de vet at du bruker rusmidler?
Det finnes et medikament som heter atomoksetin (salgsnavn: Strattera) som gjerne heller brukes hos ADHD/ADD-pasienter som samtidig bruker rusmidler, da det anses som tryggere.
Vanligvis er det egentlig metylfenidat (ligner amfetamin) og amfetamin som er førstevalget mtp. medikamentell behandling - men som sagt vil de da kanskje heller prøve atomoksetin.
Kilde: Norsk elektronisk legehåndbok
Sist endret av simena1; 19. august 2017 kl. 09:48.
Takk for svar!

Er litt redd for blodprøven enda, pga at jeg har hørt at man kan bli fratatt førerkortet om de finner THC. Er dette reelt?

Det beste er vel å være ærlig som du sier, men vil ikke at den ærligheten skal komme å bite meg bak senere i tid. Mtp om jeg vil ha barn i fremtiden, kan barnevernet ta meg på dette?
De vil nok ikke ta fra deg lappen ved enkelttilfelle ved bruk av cannabis, da de må ta det på grunnlag av manglende edruelighet, noe de har erfaringsmessig beregnet til å være mer enn to ganger i året. Selv om du skulle miste lappen for det er det jo stadig folk i media som sier at dette er ulovlig, og cannabisbonden vant jo saken da han tok dette til retten.

Jeg har ikke relevant erfaring, men jeg kan neppe tro at bruk av hasj tidligere i livet vil ha noe å si for din fremtidige foreldrerett. Har aldri hørt om i hvert fall.

Forresten, er du sikker på at det skal testes for rusmidler i blodprøver? Har kun hørt om testing av rusmidler via urin når det gjelder å starte på stimulanter.
Sist endret av brvkernavn; 21. august 2017 kl. 19:52.
Jeg fikk utdelt skjema/huskeliste for hva som skulle undersøkes, det lyder følgende:

Somatisk klinisk undersøkelse

Blodtrykk og puls
EKG
Blodprøver
SR - senkning
Hb - hemoglobin
Leukocytter
Natrium
Kalium
Calsium
Differensialtelling
Kreatinin
Urea
ALAT
GT
LD
ALP
FT 4 (fritt tyroksin)
TSH
Orienterende nevrologisk undersøkelse
Annen medikamentell behandling
Tobakk (mengde)
Alkohol (mengde og hyppighet)
Andre rusmidler (navn, mengde og hyppighet)

Nå ble jeg veldig usikker. Kanskje legen bare spør meg om de siste undersøkelsene? Skal jeg kanskje levere urin også? Det var bare snakk om blodprøver etter uttredelsen da, men hva vet jeg..
Bare litt nysgjerrig her... Hvor lang tid tok det fra du tok kontakt med lege til du fikk diagnose?
Jeg har blitt undersøkt av PPT samt over 10 timer med uttredelse fra psykolog. Jeg har ikke fått diagnosen min igjennom fastlegen så jeg vet ikke hvordan det fungerer den veien dessverre.
Jeg har ingen ingen historikk med rusmisbruk, så når jeg fikk diagnose ble jeg bare sport om jeg bruker noen rusmidler. Da sa jeg nei, og det ble aldri noe snakk om urinprøver eller noe. Kan være varierende praksis på dette dog. Chronic420: fra jeg snakka med fastlege til jeg fikk diagnose å starta med medisiner tok det ca. 6mnd med med tester hos lege, samtaler med psykolog og psykiater. Man må også ha jevnlig samtaler med psykiater etter start på medisiner, for å diskutere dosering, sjekke blodtrykk osv
Skal til utredning i desember. Hvor lang tid etter utredningen kan man regne med å begynne behandling?
Burde man ikke også sjekke testosteronnivåene hos menn? Er ikke det en av tingene som påvirker hjernen slik at du kan få adhd-liknende oppførsel?
Når du er ferdig utredet og har levert inn tester (for å se om du overhode kan medisineres) og dette blir godkjent, vil du få møte med lege og psykolog hvor dere diskuterer hvordan dere skal gå fram mot medisinering.

Når det gjelder sjekk av testosteron så kan jeg ikke gi deg et 100% svar på det, jeg er ikke mann så de sjekker meg nokk ikke for det heller.
Sto ingenting om det på huskelisten jeg fikk utdelt. Det er mulig det er forskjellige prøver hos menn og kvinner, men det tviler jeg på.
Når man blir utredet for ADD/ADHD så må man fylle visse kriterier, tror de kan finne ut om det er testosteron relatert eller om du faktisk har ADD/ADHD. Det burde de klare, er en ganske omfattende utredning.
Konsentrasjonsproblemene du får av testo-mangel er ganske milde sammenlignet med ADD. Andre sympromer er depresjon, apati, sinne, aggresjon, lavt libido og manglende ereksjoner om morgenen.