Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 5808
Hei! Nok en gang er det på tide med ny mobil. Jeg vil veldig gjerne høre hva andre på forumet her tenker om årets toppmodeller, og om noen allerede har byttet til en. Tenker å bruke rundt 6000, og står da mellom å kjøpe enten HTC U11, Samsung S8 eller Sony XZ Premium med 12 måneders binding hos Ice eller Oneplus 5. Har prøvd å veie positive og negative sider fram og tilbake uten å helt komme til noen konklusjon, og lurer på om noen her kan hjelpe meg å bestemme meg.
Har også tenkt på Samsung Note FE som skal komme 7. Juli, men er litt lenge å vente så utålmodig jeg er nå.

Jeg kan komme med noen positive og negative tilbakemeldinger om S8, men har ikke vært borti noen av de andre.

Positivt

+ Som du sikkert allerede er klar over, en fantastisk følelse å holde i hånden, og se film på, med tanke på "nonbezel"-designet.
+ Always-On-Display fungerer knall og har funnet dette veldig hendig, og trekker overraskende lite strøm.
+ USB-C
+ Kamera
+ Batteri
+ Iris-skanneren fungerer veldig godt innendørs, men.. Se negativt.

Negativt
- Fingersensor på baksiden. (Finner den helt ubrukelig på S8+, selv med store hender. Kanskje S8 er noe bedre pga størrelsen)
- Iris-skanner: ...men på solfylte dager er det altfor tungvint å bruke den utendørs. (Prøvd å registrere iris flere ganger).
- Bixby-knappen. Utallige mange ganger skjermen har blitt aktivert rett inn i Bixby fordi jeg kommer borti denne knappen.

Konklusjon
Dersom du bruker mønster eller pinkode til å låse tlf (eller ingenting), kan man ikke annet å skryte av den. Hvis man ikke bruker biometrisk lås og velger å deaktivere bixby-knappen er telefonen fantastisk på alle områder.
Dersom du er vandt til å bruke biometrisk lås, ender du sikkert opp med å gjøre det samme som meg, å fjerne skjermlåsen helt.

Det er mulig å "fikse" Bixby-knappen på et par/tre måter..
1. Root og remappe knappen til for eks. kamera.
2. Installèr en app som lukker bixby og starter opp en valgt app istedenfor. (Krever ikke root, men den vil fortsatt kjøre bixby fra standby, og vekke tlf).
3. Installèr en app som lar deg avslutte tjenester, og du kan deaktivere bixby-knappen helt. (Krever ikke root, men knappen blir "død", frem til du eventuelt skrur tjenestene på igjen).

Anbefaler deg å få holde i en S8 og se hva du føler om skjermen, for om du ikke bryr deg om nonbezel-designet, finnes det helt sikkert annen telefon som passer deg bedre.
Takk for svar MrCryptical!

Hvordan er batteritiden for deg? Timer skjermen kan stå på o.l. Har kjent litt på telefonen men har syntes at den er litt vanskelig å ta "holde" ordentlig i, men det er nok en vanesak.
Sitat av Berre_ein_fyr Vis innlegg
Takk for svar MrCryptical!

Hvordan er batteritiden for deg? Timer skjermen kan stå på o.l. Har kjent litt på telefonen men har syntes at den er litt vanskelig å ta "holde" ordentlig i, men det er nok en vanesak.
Vis hele sitatet...
Har dessverre ikke så nøyaktig målinger av batteritiden, men ved veldig lite bruk har den holdt 3 døgn.
Ved et par timer surfing, musikk og chatting, holder den fint fra morgen til kveld. Ender ofte på ca 30%.

Dersom jeg sitter å surfer kontinuerlig, klarer jeg å tømme den på en halv dag med litt innsats.

Blir litt subjektivt, men du burde sjekke opp mot tester på nett.
Har hatt oneplus 1, 2 og 3. digger oxygen OS og dash charge. skulle bare ønske de solgte direkte til norge. oneplus 5 ser fantastisk ut, spesielt til 499€. men jeg står nokk over oneplus 5, da jeg vil ha en tlf med minst mulig bezel som Xiaomi Mi Mix 2.
Sist endret av First-Price; 21. juni 2017 kl. 01:08.
Ja One plus knelte på oppløpet også denne gangen. https://freak.no/forum/showthread.php?t=297943

Samsung er nevnt, note 8 er vel snart ute? August sept mener jeg å ha hørt?
Pixel er vel greit. Lg v30 er straks klar eller på tampen av sommeren.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Noen som har erfaring med hvilken telefon som er perfekt når det gjelder lang batterid ved å ha på 4G hele dagen? Jeg har hatt nå 6 Plus i ett par år, og den har fungert helt OK når det gjelder å ikke slå av 4G. Noen som vet om noe bedre?
First-price hva slags erfaring har du hatt med Oneplus telefoner i Norge med tanke på dekning?
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Noen som har erfaring med hvilken telefon som er perfekt når det gjelder lang batterid ved å ha på 4G hele dagen? Jeg har hatt nå 6 Plus i ett par år, og den har fungert helt OK når det gjelder å ikke slå av 4G. Noen som vet om noe bedre?
Vis hele sitatet...
Toms Guide la ut en guide for telefonene med best batteritid for en kort stund siden. Oneplus 5 scorer godt. Ser ikke summer på U11 og XZ premium, men har også sett folk på twitter som har fått god batteritid ut av dem!
http://www.tomsguide.com/us/smartpho...view-2857.html

Legger ved tweeten jeg snakkket om:
https://twitter.com/superscientific/...05589585575938
Sist endret av Berre_ein_fyr; 21. juni 2017 kl. 13:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Oneplus 5 bør klare seg veldig bra på batteritid mtp på kun HD skjerm. Siste gen RAM og strømgjerrig siste gen SD 835 cpu.
Er HTC-fanboy og har lest alt om HTC 11. Tror den er veldig bra, om ikke best, på de fleste områder. Design er smakssak. Personlig er jeg ikke særlig tiltrukket av å ha noe alle andre har (Samsung). Men glass er turn-off for meg, vil ikke at den skal knuse så lett. Har hatt HTC i alle år, og de pleier å tåle et fall i bakken og asfalten. Tenker å kjøpe en billig HTC 10 på finn.

Hva med LG? Meget bra mobiler.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Er HTC-fanboy og har lest alt om HTC 11. Tror den er veldig bra, om ikke best, på de fleste områder. Design er smakssak. Personlig er jeg ikke særlig tiltrukket av å ha noe alle andre har (Samsung). Men glass er turn-off for meg, vil ikke at den skal knuse så lett. Har hatt HTC i alle år, og de pleier å tåle et fall i bakken og asfalten. Tenker å kjøpe en billig HTC 10 på finn.

Hva med LG? Meget bra mobiler.
Vis hele sitatet...
Enig om at U11 ser rå ut. Den gikk desverre ikke gjennom Jerry Rigs Everything sin test som mange andre telefoner fra HTC har gjort før, men ellers er det mye å like.
Har også sett på LG men er personlig ingen fan, skjermene er ikke topp, og hjørnene på G6-en trigger ocd-en min...
Hva når det kommer til kamera. Huawei som flagger høyest akkurat der?

Eller er det ikke nødvendigvis store forskjellen. Er på utkikk etter ny telefon selv. Ene og alene pga et bedre kamera.
Kan fint være fjorårets modeller. Sitter på en billig Huawei selv akkurat nå, men kvaliteten på kameraet er så som så.
Sitat av ImnotEmo. Vis innlegg
Hva når det kommer til kamera. Huawei som flagger høyest akkurat der?

Eller er det ikke nødvendigvis store forskjellen. Er på utkikk etter ny telefon selv. Ene og alene pga et bedre kamera.
Kan fint være fjorårets modeller. Sitter på en billig Huawei selv akkurat nå, men kvaliteten på kameraet er så som så.
Vis hele sitatet...
DxO mark er kjent som markedslederne når det kommer til å teste kameraer. Mangler noen telefoner, men gir et bilde av markede.
https://www.dxomark.com/Mobiles
Uvaksinert 👍
Er akkurat i samme situasjon selv, ny telefon og det sto mellom S8, U11, P10, P9 mate pro. Valget falt på S8 rett og slett fordi den er vanntett og støvtett. Har hatt HTC i mange år og de er jo på vei utenfor stupet så U11 falt egentlig ganske raskt bort, og de er jo nesten like ellendig på oppgraderinger som LG. Andre i familien har P10 og P9, gode telefoner men dårlig skjerm i forhold til S8 og så er det det med vanntett. P9 mate pro er jo en god telefon, men er jo litt for stor egentlig. Så til slutt var det ikke vanskelig å velge S8. At fingertrykksensoren er bak er ikke noe problem, han som bruker P9 synes det er mye bedre med å ha den bak for å låse opp telefonen enn at den er foran, så bare venter på at S8 dukker opp i posten.
Sitat av Sandertn Vis innlegg
First-price hva slags erfaring har du hatt med Oneplus telefoner i Norge med tanke på dekning?
Vis hele sitatet...


ikke noe merkbar forskjell fra oneplus 3 til en iphone 6, muligens 4g dekningen er litt dårlig ute i skogen(her er det snakk om steder der man har 1-2 "barer") men ellers merker jeg ikke noe forskjell på dekning.

ellers med tanke på reperasjoner osv, er oneplus veldig enkel og reparere selv med veldig billige deler.
Sist endret av First-Price; 21. juni 2017 kl. 22:08.
Sitat av First-Price Vis innlegg
ikke noe merkbar forskjell fra oneplus 3 til en iphone 6, muligens 4g dekningen er litt dårlig ute i skogen(her er det snakk om steder der man har 1-2 "barer") men ellers merker jeg ikke noe forskjell på dekning.

ellers med tanke på reperasjoner osv, er oneplus veldig enkel og reparere selv med veldig billige deler.
Vis hele sitatet...
Kan bekrefte at det ikke er forskjell på dekning.
Har OnePlus 3T selv.
Har også sett på LG men er personlig ingen fan, skjermene er ikke topp, og hjørnene på G6-en trigger ocd-en min.
Vis hele sitatet...
Er det lenge siden du testa LG? LG lanserte G3 for tre år siden vel? 5.5" QHD skjerm. Den holdt stand som blant de beste i nesten to år. v10 og v20 hadde også knall skjermer pluss den lille på toppen.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Er det lenge siden du testa LG? LG lanserte G3 for tre år siden vel? 5.5" QHD skjerm. Den holdt stand som blant de beste i nesten to år. v10 og v20 hadde også knall skjermer pluss den lille på toppen.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig en subjektiv mening, men jeg syns at G6 har grusom fargereproduksjon. G3 hadde selvfølgelig en av de beste skjermene for tre år siden, men G6 har i mine øyne ikke gjort mye for å forbedre seg fra da mtp LCD teknologien de fortsatt bruker. V20 har jeg ikke sett selv.