Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3998
Hei!

Jeg har en Note 4 som -- bortsett fra at den spiser batterier til frokost -- har tjent meg veldig bra i 2,5 år. Nå har den imidlertid begynt å kødde veldig med meg. Den ble plutselig kjempetreg her en dag, frøs fullstendig i hytt og gevær, spontanrebootet og oppførte seg generelt merkelig, som f.eks. at den plutselig hoppet til låseskjermen (og noen ganger tilbake inn igjen) mens jeg var midt i å skrive en melding. Jeg mistenkte at synderen kunne være Snapchat eller Messenger, som var blant de få appene som ble oppdatert den aktuelle dagen, samtidig som i alle fall Snapchat har forårsaket problemer med batterimålingen min tidligere (mobilen slo seg av og meldte tomt batteri når jeg åpnet Snapchat, selv om jeg hadde opptil 70% strøm).

Jeg bestemte meg for å kjøre en factory reset av telefonen, men prøvde først å avinstallere Snapchat og Messenger, mest fordi jeg ville prøve å unngå noe rebootkødd mens jeg tok backup av filene mine. I løpet av det kvarteret det tok å hente ut filene mine da, oppførte mobilen min seg helt normalt. Jeg antok derfor at det indeed var Snapchat eller Messenger som var synderen, men jeg kjørte factory reset likevel. Dessverre viste det seg at dette ikke skulle hjelpe nevneverdig. Etter tilbakestillingen installerte jeg kun Snapchat og Messenger, og som forventet ble mobilen totalt sirup igjen, med glitching, rebooting og frysing i hytt og pine. Jeg avinstallerte dem igjen én om gangen, for å prøve å lokalisere problemet, men dessverre til ingen nytte. Nå har jeg absolutt ingen apper på telefonen (foruten bloatwaren som fulgte med), men den driver fremdeles og henger seg opp hele tiden. Jeg innbiller meg at den rebooter litt sjeldnere nå enn da jeg hadde Snapchat og Messenger installert, men den rebooter fremdeles innimellom, glitcher litt innimellom, og gir meg 4-5 sekunder lag veldig ofte. Fryktelig irriterende. En surprisereboot kan forresten fort ta 10 hele minutter (det er lenge når man sitter der og venter!) før jeg får slått den på igjen.

Det skal sies at jeg flere ganger dessverre har sett meg nødt til å tvinge reboot ved å ta ut og inn batteriet, da den har hengt seg fullstendig opp, og ikke reagert på noe som helst på 20+ min, og jeg forstår jo at dette sikkert ikke har gjort problemet noe bedre. Et par ganger så har jeg rebootet og fått opp denne skjermen, men det gjelder heldigvis bare et fåtall av gangene. Jeg har da forsøkt å la den ligge opptil flere timer, men det skjer absolutt ingenting, og jeg har lest på fora at man bare må prøve ny reboot. Så da har jeg nappet ut batteriet, igjen, og satt inn igjen, og da booter den som vanlig (riktignok tregt og glitchy).


tl;dr:
  • Note 4 glitcher, fryser og rebooter hele tiden (kan ta 10+ min). Gjør telefonen ubrukelig.
  • Ser ikke ut som problemet er tilknyttet noen spesielle apps, selv om det kan virke som om enkelte apps forsterker problemet
  • Factory reset ser IKKE ut til å hjelpe
  • En sjelden gang i blant får jeg en "mmc_read"-error ved startup (men stort sett ikke)

Såh.
Hva kan jeg gjøre med dette? Jeg er ikke særlig lysten på å kaste en såpass dyr og god telefon. Jeg leser noe om å flashe nytt OS på den, eller noe sånt. Aldri vært borti noe sånt før. Kan det hjelpe? Er det vanskelig? Noe annet jeg kan gjøre?

Takk for all hjelp!
Sitat av MatFot Vis innlegg
Hva kan jeg gjøre med dette? Jeg er ikke særlig lysten på å kaste en såpass dyr og god telefon. Jeg leser noe om å flashe nytt OS på den, eller noe sånt. Aldri vært borti noe sånt før. Kan det hjelpe? Er det vanskelig? Noe annet jeg kan gjøre?
Vis hele sitatet...
Dersom du kjøpte den ny som forbruker for 2,5 år siden, er det godt mulig at dette er en mangel som du burde reklamere på, da du kan ha krav på retting eller omlevering. Forsøk å dokumentere (filme?) problemet best mulig, og reklamer skriftlig til selger (eventuelt tidligere salgsledd).
Trådstarter
Sitat av Pengui Vis innlegg
Dersom du kjøpte den ny som forbruker for 2,5 år siden, er det godt mulig at dette er en mangel som du burde reklamere på, da du kan ha krav på retting eller omlevering. Forsøk å dokumentere (filme?) problemet best mulig, og reklamer skriftlig til selger (eventuelt tidligere salgsledd).
Vis hele sitatet...
Takk for svar!
Har tenkt tanken, men... Jeg hadde den inne på rep for å bytte skjerm for 1,5 år siden. Fikk da beskjed om, sånn "btw fyi", at de så antydninger til fukt inni telefonen da. Og selv om telefonen har vært knusktørr og velfungerende i 1,5 år etter det, så ser jeg for meg at dette er noe som vil bli holdt mot meg ved enhver reklamasjonssak, uavhengig av skade-årsaks-forhold.
Sitat av MatFot Vis innlegg
Takk for svar!
Har tenkt tanken, men... Jeg hadde den inne på rep for å bytte skjerm for 1,5 år siden. Fikk da beskjed om, sånn "btw fyi", at de så antydninger til fukt inni telefonen da. Og selv om telefonen har vært knusktørr og velfungerende i 1,5 år etter det, så ser jeg for meg at dette er noe som vil bli holdt mot meg ved enhver reklamasjonssak, uavhengig av skade-årsaks-forhold.
Vis hele sitatet...
Det forstår jeg. Du får eventuelt vurdere å reklamere som siste utvei. Jeg overlater feilsøkingen til noen andre. Håper du finner en løsning på problemet!
Vis det er det minste tegn til fuktighet i mobilen så gjør man dessverre ingenting med dem, fuktighet kan komme fra så mangt som kondens i et rom (baderommet) eller våt jakkelomme med mer. Etter hva jeg husker var ikke note 4 samme ip standar som nye Samsung.

Det an ta lang tid før fuktskader begynner og tulle med mobilen
Sist endret av TeliaSuger; 1. juli 2017 kl. 18:52.