Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1220
Jobber med et prosjekt for tiden, der jeg har tenkt til å bygge en robotarm fra scratch.

Alt av PWM og kretser skal jeg tegne selv, men lurer på er om
noen har noen tanker om hvilken type sensor jeg bør bruke som føler for kloa/hånda. Kloa skal føle når den holder et objekt, så den bare presser LITT til, og holder den posisjonen, for deretter å flytte seg til gitt kordinat.


Evnt noen som har kule ideer til andre sensorer/funksjoner?

Prosjektet kommer til å ta TID. Kan poste bilder her etterhvert


Visualn00b
Sist endret av visualn00b; 26. januar 2014 kl. 13:27.
Semiconductor
visualn00b's Avatar
Trådstarter
Tusen takk, AdolfCartmann. Noe i den duren jeg håpet på

Jobber ikke så mye med slike sensorer til vanlig. Blir mest temperatur og vann :P
Må du bruke sensorer da? Hvis du hadde brukt rc-servoer så tåler de å stå og stagnere inntill et objekt på den måten. Hvertfall de med metallgir
Semiconductor
visualn00b's Avatar
Trådstarter
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Må du bruke sensorer da? Hvis du hadde brukt rc-servoer så tåler de å stå og stagnere inntill et objekt på den måten. Hvertfall de med metallgir
Vis hele sitatet...
Du har sikkert rett Kansje begynne med det.

Btw, noen ideer om beste måte å føle størelse på objekt?

altså fra A til B. noen gode sensorteknikker der? det beste er vel å bruke en ren sensorer, men tenkte det kunne gå å bruke en "force sensor" på kloa for så og telle antall pulser inn på steppermotoren før den får høyt signal fra trykkføleren, for så å trekke det fra maks lengden til kloa.

ideas?
Sist endret av visualn00b; 27. januar 2014 kl. 16:40.
skal du bruke paralelle gripere, eller noe slikt?

http://www.crustcrawler.com/products...pper/index.php
Semiconductor
visualn00b's Avatar
Trådstarter
Tanken er noe i den duren du linker til ja.
Tenkte det hadde vært kult å kunne definere størelsen på objekter for lette oppgaver som sortering av legoklosser i forsjellige størelser eller noe

0-1,99 cm går et sted, 2-5 går et annet sted osv

planlegger fortsatt
hvor vil du egentlig med dette? om du skal sortere små objekter ala legoklosser, er et xyz oppsett med kuleskruer å foretrekke. mye billigere og nøyaktigere også.
Semiconductor
visualn00b's Avatar
Trådstarter
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
hvor vil du egentlig med dette? om du skal sortere små objekter ala legoklosser, er et xyz oppsett med kuleskruer å foretrekke. mye billigere og nøyaktigere også.
Vis hele sitatet...
Var et eksempel. Men mulighet til å føle når den har grepet et objek da