Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2567
Hei, jeg er ikke utdannet eiendomsmegler. Jeg er interessert i dette med real estate (rental properties) men er usikker hvordan man kan starte opp på egenhånd,eier heller ikke noe eiendom/ hus. Noen som har erfaring/tips innenfor område

Takk på forhånd
Sist endret av thenorwegiandud; 8. januar 2020 kl. 11:16.
Du må ha penger, så kjøpe hus/ leiligheter og leie de ut.
Jo, det er riktig men det jeg mener er hvordan du kan få kjøpt flere eiendommer/ boliger for å leie dem ut. Har forstått at Banken ikke låner penger så lett
Ha nok kapital og sikkerhet til at bankene vil gi deg lån
Ut i fra svarene du får så spør du på helt feil plass. Dukker nok opp en eller annen som kan gi deg noen tips, men vil heller anbefale deg å sjekke opp på reddit. Lovverket er nok noe annerledes fra land til land, men du vil klare å hente ut noen generelle prinsipp, også kan du finne noen norske til å svare deg på de spesifikke.
Jeg tenker at dersom du ikke allerede sitter på større kapital vil det være vanskelig å få dette til å gå rundt.

Hvor mye koster et hus i området du skal starte opp?
Hvor mye kan du forvente i leieinntekter?
Hvor mye koster det å eie eiendommene? (Vedlikedhold, avgifter både for eiendommen og næringsvirksomheten, nedbetaling av lån osv).
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Da må du være dedikert, du må ta det arbeidet du kan og spare som en jævel, jo stusseligere livsstil du takler å ha jo raskere kan du nå målet.
Dette er den harde vanskelige biten, det kommer jo an på utdannelse, familie og etc men jeg antar du er i middelklassen uten høyere utdanning.
Det er ingen lett vei, de fleste drømmer jo om å starte med noe slikt men livet, damer, fest og kanskje plutselig dame og barn blir ofte prioritert høyere, du må ha hard disiplin på deg selv.
Siden du nå spør så blir vel det kjipe svaret at må du spørre så er kanskje ikke dette noe for deg. Du kjenner ikke kravene fra banker og virker å ha lite kunnskap om næringsdrift generelt basert på det jeg leser. Siden eiendom er kapitalintensivt og vi har relativt friske eiendomspriser og også høye priser på håndverkertjenester, elektriker, rørlegger etc så er det veldig tøft å komme seg inn på utleiemarkedet uten å først ha en skikkelig fet bankkonto. For du må jo kjøpe disse eiendommene, også må du kanskje pusse opp. Og hvor lang tid tar det å få klargjort eiendommen til utleie? Mens en evt oppussing eller renovering pågår så løper kostnader til håndverkere, materialer, lån, avgifter til stat og kommune og du kan dermed ikke binde opp all lån og kapital til å kjøpe og renovere selve bygget .Du må også ha penger nok til å klare å holde skuta flytende til inntektene begynner å løpe. Og du må budsjettere med at du ikke klarer å få fult belegg.

Om dette er en langsiktig plan og du noe du virkelig brenner for å får du tommel opp. Da kan du starte med å spare penger. Lese deg bransjen på bransjen. Bli kjent men krav og reguleringer fra myndighetene etc. Men du må regne med at det blir en hard kamp. Med høy innsats over lang tid. En av årsakene til det er jo at eiendom har vært lite skattelagt kontra andre investeringer og det er derfor mange med mye kapital og fete bankkontoer som er i eiendomsmarkedet. Siden det skattemessig er og har vært lønnsomt å sette penger i eiendom så har det drevet opp prisene.

Som en anekdote vet jeg om flere som slo seg opp på eiendom med kun aksjekapital i et AS, et bredt smil og over snittet talegaver på 90 tallet. Årsaken til at det var mulig å starte med eiendom da uten særlig kapital eller bransjeerfaring eller kunnskap var at eiendomsmarkedet hadde falt som en sten i flere år og vet var masse tvangssalg og prisene var svært lave. Og mange tvangssalg var det ikke engang kjøpere på. Så bankene fikk som pantehaver litt vel mye eiendom på sine hender og regnet det som lav risiko å selge selv om det var lite egenkapital hos kjøperne. Idag er dette helt umulig. Både pga pris men også pga bankene har retningslinjer og er nok blitt flinkere til å vurdere risiko ved utlån.

Edit: Det er mulig å klare å få til utleie uten å eie bygg, men da må du sikre langsiktig leieavtale til pris du klarer å betale. I praksis vanskelig om det ikke er avtaler gjort med bekjente eller familie.
Sist endret av _abc_; 8. januar 2020 kl. 14:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.