Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 10298
Hei!
Jeg vet at mange ikke liker dem, sikkert mange her også, men jeg har nå tenkt å bli en av dem - telefonselgerne.
Det er visst en som driver å verver meg nå, og det siste jeg har hørt er at jeg skal gå å vente på telefon fra et menneske som går under navnet "sjefen".

Uansett... Jeg vil gjerne være litt forberett til denne jobben, så jeg spør dere til råds. Vet dere om noen gode tips og triks for å få folk til å kjøpe lodd og andre ubruklige ting?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Triks? Ubrukelige ting?

Det som gjelder er ikke triks. Som telefonselger er det en regel du trenger å forholde deg til: Introduksjon, kartlegging, argumentasjon og closing. Du vil trolig få opplæring fra firmaet du skal arbeide for, i alle fall hvis de er noenlunde seriøse. Er i alle fall det vi gjør, produkt og salgsopplæring.
Anbefaler deg å titte innom denn tråden på Toppselger: http://www.toppselger.no/phpBB2/viewtopic.php?t=247
Rent bortsett fra å kunne argumentere for og tro på produktet, er engasjement alfa omega. Bånn gass i hver samtale, og ikke ta nei for et nei. Har de sagt nei tre-fire ganger er det selvsagt på tide å takke for seg Men det er utrolig mange som bare sier "nei, er ikke interessert" før de i det hele tatt har hørt om produktet, i ren refleks fordi det er telefonsalg. Da funker det bra, og er ikke så frekt å si "Bare gi meg ett minutt fru Hansen, så kan du heller si ja eller nei etterpå..."

Men man kan lære så mange "triks" man bare vil, men man kommer ingen vei uten egasjement!
-Ikke vær frekk
-Ta nei for ett nei(hverfall 2 nei)
-Kan alt om ditt produkt
-Ha sterk syke.(få slengt dritt til deg 8 timer daglig tar på)
-Sist men aller vikigst IKKE RING MEG !!!!!
- Alltid holdt humøret oppe
- Begynn hver samtalen med viten om at du SKAL få solgt noe
- Aldri nevn pris før kjøperen selv spørr om den, eller før personen har sagt noe ala "ja det kan være interessant". Etter prisen har blitt nevnt og kjøperen da sier nei, prut, eller gi den et tilbud f.eks. 3 for prisen av 2.
- Lag deg en god salgspitch der du vet omtrent hva du skal svare på de forskjellige spørsmålene.
- ALDRI bruk "ord" om "eehhhhh" "hmmm" "uuuum", det er bedre med ren stillhet enn at du høres ut som en nølende idiot på telefonen.
- Aldri bruk phraser som "Du kunne ikke tenke deg..." "du vil vel ikke...", om dere hadde opplæring fikk du sikkert vite at disse er bøyd negativt så det er lettere for kunden å si nei. Du bør heller ikke være for cocky og si "ja da skriver jeg deg opp for kjøp av...." for tidlig, prøv å finn en mellomting
- Sett deg bak en du vet er flink og lær litt av han, men i virkeligheten er det kun øvelse øvelse øvelse...
- Jobb på dager det er lettere å få solgt, f.eks. Lørdager og Fredag ettermidag.

Mener det summer det opp greit nok, jobbet på tv2toger en stund selv, om du har psyken for det og vilja tjener du godt. Tjente selv omtrent 2000 på en lørdag (8 timer), lykke til
Jobbet noen måneder som telefonselger,
aldri igjen.

Når det er sagt;

-Vit litt om hvem du ringer-alder, jobb(av og til vanskelig),
hvilket område de er fra, nyheter på det området,
kanskje til og med litt lokalhistorie.(google er din venn)
Om du virker som en ok fyr som bryr seg om de du snakker med har du kommet langt.
Forberedelse før en telefonsamtale er den store forskjellen.

-Snakk i normalt tempo, bruk den myke(ikke fløtepus dog) litt mørke stemmen din.

-Tenk over hva som ville fått deg til å kjøpe produktet.

-Svar ordentlig på spørsmålene, øv deg i de vanligste, men innøvde fraser blir ofte teit.

-Vær personlig

Noe av det viktigste for en selger er at man tror på det produktet man selger.
Jeg hadde aldri orket å selge dritt over telefonen.
Sist endret av miles; 18. mai 2007 kl. 14:09.
-Vit litt om hvem du ringer-alder, jobb(av og til vanskelig),
hvilket område de er fra, nyheter på det området,
kanskje til og med litt lokalhistorie.(google er din venn)
Om du virker som en ok fyr som bryr seg om de du snakker med har du kommet langt.
Forberedelse før en telefonsamtale er den store forskjellen.

Som regel ringer man sykt mange personer, og å finne ut opplysninger om dem vil bare ta fra deg mange salg. Dette gjelder selvfølgelig om du selger noe som lodd, selger du dyrere greier er tipset ditt godt Er tom. mulig du har automatisk oppringer der du ikke velger eller vet noe om de du ringer.
Trådstarter
Tusen takk for alle kloke svar alle sammen!
nikita: Takk for den, lest igjennom hele tråden nå. Mange nyttige tips der også.


Kip em komming
Tips til telefonselgere Ikke bli telefonselger
Noen av disse er sikkert sagt tidligere men uansett her kommer mine:

nmr1: Begynn samtalen med en oppegående tone, vær litt ivrigere og lysere enn den normale "snakke med foreldre tonen", du vil bli lettere og oppfatte og bedre og høre på. MEN for all del ikke vær prøv deg på den "sleiketblondt hår med colgate smil og en tunge som går i ett som om du var på X".
Men det absolutt verste er de sløve t-selgerne som snakker monotont dog.
-altså finn en mellomting.

nmr2: Kjenn til produktene dine, gjør litt research om produktet/tjenesten du selger, hva som er spessielt med det og hvorfor dette er bedre enn andre. få også med deg de negative feks:
"vårt teleselskap er kanskje 5% dyrere enn billigste selskap i ringetid, men vi har da også en kundeservice 24timer i døgnet og som vil svare deg innen 30sec" (dette brukte jeg når jeg solgte Ventelo en gang i tiden)

nmr3: La kunden slippe til! Ville du likt å bli pakket på en tjeneste av en fremmed? neppe.
Noter deg spørsmål du ofte får og skriv ned stikkord, en god telefonselger er både forberedt men også kjapp i hodet til å finne løsninger, ikke vær redd for å innrømme att du ikke kan svaret på spørsmålet du blir stilt. spørr din sidemann. Dette vil gi deg kudos for seriøsitet.

nmr:4 Hold deg unna overbrukte adjektiver og selger linjer

nmr5: Vær glad, smil igjennom telefonen! hold humøret oppe. jeg gjorde en liten ting en gang hvor jeg etter en rekke nei, nei, nei, nei, satt på meg en happy-maske og bare smilte som pokker. tiltross for alle nei`ene så endte jeg med en sammenlagt timelønn på 750,-

nmr6: Gjerne gi personer tenketid. gi dem fakta og la dem tenke over saken og ring dem opp igjen senere evt send e-mail.
(du kan risikere att de ikke svarer telefonen men hvis du fortsetter og presse på så vil de garantert legge på).

nmr7: Lær deg og kjenne igjen mennesketyper over telefonen!
Du vil etterhvert kjapt legge merke til hvilke toneleier som fungerer på forskjellige mennesker bare via hvordan de besvarer telefonen.

nmr8: Konsentrer deg! kikk på skjermen og ikke krusedull eller kikk ut av vinduet mens du jobber!
-Det ser sikkert "kult" ut for de andre selgerne men du risikerer og ikke få med deg alt de sier eller plutselig faller ut av samtalen, du er da garantert ett nei!

nmr9: bruk humor. MEN ikke ha en ferdigskrevet linje klar, det er bare leit og høre på.
Lytt i samtalen og kommenter noe de sier (fungerer dog ikke på alle men dette vil du lære deg).

nmr10: Vær høflig og opptre som en ordentlig selger, ikke la de gjennomskue deg som den slasken i baggypants og snusleppe du er.
begynn med God dag kan jeg snakke med XXX, altid end med, Takk for praten, ha en god dag.
(du får da en hyggelig respons tilbake som vil hjelpe på humøret ditt)

Telefonselger yrket er ett av norges mest psykisk stressende yrker og du må holde humøret oppe.
Tenk på att du er en annen person bak telefonen enn når du stempler deg ut etter endt dag.

Lykke til videre med deg, bare ikke ring meg mer høhø
*kom med en kjapp og god respons på den typiske linjen der og du vil lykkes*
Sist endret av Tang0; 18. mai 2007 kl. 23:21.
Pass på å ta mange 'lukkede spørsmål'.. Altså, ja og nei spørsmål. Om du stiller et lukket spørsmål der du vet svaret blir 'ja'.. Stiller du enda et der du er sikker på et 'ja'.. Da viser alle undersøkelser, at det er en drastisk større sjangs for at personen vil svare 'ja' på neste spørsmål også.
Trådstarter
Takk for lang og utfyllende post Tang0! Kvalitetspoeng for den

Sub_sic: Høres lurt ut, vil gi deg et kvalitetspoeng for den også, siden jeg har så mange av dem.
Sist endret av dobbeltve; 18. mai 2007 kl. 23:41.
Vær veldig overbevisende, og tilpass hva du sier til hvem du snakker med. Var det en eldre dame så brukte jeg å dra noen sånne når jeg jobbet:

"Ja men jeg vinner jo aldri noe :'( (Den der hører du 90% av samtalene)",
"Jo fordi i år så kan æ garanter alle minst en premie når du blir med meg på 15 lodd, og stikker du av med toppremien i år så ska æ ta med mæ soddspannet ned til Molde, så feire vi sammen på ekte trøndersk vis, du har vel ikke nå i mot å feire med en hyggelig trønder?;D (Ingen eldre damer kan svare nei på et slikt spørsmål, hvertfall ikke uten å være uhøflige)",
"Hehe, neeei selvfølgelig, jeg har mange venner som er trøndere blabla ",
"Supert da sier vi 15 lodd, det går bra en gang i år også, det er jo som sagt en veldig viktig sak for de 500 hjertesyke barna som lever i landet! Da sender jeg en slik pakke, du bor fortsatt på blalblaba 1337 Molde, Anna? (Her gir du ikke kunden noe valg, og i flertallet av tilfellene vil hun gå med på det)",
"Ehhhh, ja, ja det er jo en god sak!",
”Supert Anna, da kommer pakken om en uke, og giroen på 400 har jeg utsatt med en måned, så håper jeg å kunne få prate med deg neste år! Jeg har også tapet samtalen, i tilfellet det skulle bli noe tull. Ha en fortsatt fin kveld! (Avslutt alltid høfflig!).
Du skjønner sikkert tegningen.

Aldri ta et nei for et nei, ikke gi deg før du har fått minst tre avslag. Du må få kunden til å føle seg unik, prøv å få kunden til å tro at han blir med deg på en kjempe god deal som ikke alle får osv. Etter noen uker finner du et ”manus” som passer best for deg selv, ikke vær redd for å improvisere og prøve ut div teknikker, i verste fall så kaller kunden deg en kuk og slenger på røret.

Men dette skal bedriften uansett gi deg god opplæring i.
Tang0: Er enig i mange av punktene dine, men en god del av de varierer fra hvilket produkt man selger.
Hvis man for eksempel selger et omega-3 produkt må man ha et helt annet tempo og toneleie enn hvis man f.eks selger bredbånd for Ventelo. Selger man Omega-3 må man ha høyt tempo, øse på med godord om produktet og få kunden til å føle ditt produkt er bedre enn Møllers tran som de har tatt i hundre år. Men hvis man selger bredbånd funker det mye bedre med et lavere tempo og mer seriøse argumenter, og at man slipper til kunden mer. Av erfaring varer en samtale for å selge bredbånd dobbelt så lenge som å selge et Omega-3 produkt. Nettopp fordi man skal være seriøs og ikke en typisk selger når man selger teletjenester.

Man kan ha så mange manus man bare vil, men det gjelder å finne sin egen måte og det får man kun via erfaring. Tempo i samtalen er viktig å finne ut av. Jeg har i hvert fall funnet mitt tempo til de forskjellige produktene, og du finner nok ditt etter en stund.

To andre tommelfingerregler jeg kom på er:
- Få kunden til å si ja minst 5 ganger i løpet av samtalen.
- For hver negativ ting kunden sier, skal du komme med minst 3 positive.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Husk at kunden kommer til å stille spørsmål. Du bruker bare ett element, og det er lyd, så kunden kommer til å være mer kritisk. Når han/hun da sier at han/hun har hørt at det kan være veldig dårlig dekning med tele1337, og at det slik sett er bedre med telefôr, så kom med utviklingsting "Ja, det stemmer, men nettverket vårt er under stadig utvikling, og innen *sett inn akseptabelt tidsperspektiv som du kanskje kan ha jukset bittelitt med* kommer dekningsområdet vårt til å være det samme som telesør sitt."

Har ikke selv jobbet som telefonselger, og det spørs vel litt om man skal avlede fra det faktum at tele1337 har dåriligere dekning og begynne å snakke om prisene og servicen, eller avklare saken. du lurer dem jo på en måte hvis du avleder dem, men du er kanskje mer sikret et salg.

Ikke mist motet når du ringer hjem til meg og jeg tar telefonen og gjør noe grusomt med deg (venter fortsatt på sjansen til å tulle med tlf-selgere *sukk*), men tenk på det som en (morsom?) spøk/nyttig erfaring, og kom deg videre. Vil anbefale å kikke litt rundt på diverse humorsider o.l. for å se hva slags ufyseligheter folk (planlegger å) gjør(e) med telefonselgere.

Sett deg litt inn i kundens situasjon, still litt spørsmål om kunden som har med produktet å gjøre, og kom med ting som "ja du som har hjemmekontor, du vil nok dra nytte av tele1337s LEET-løsning som gir deg fordeler innen blablablabla..."

Lykke til
▼ ... over et år senere ... ▼
På mandag starter jeg som telefonselger. Er det nødvendig å si "Hei, jeg heter ... og ringer fra Oslo" eller hvordan er det?
Har noen gode ideer på åpningslinjer for en telefonselger?
Sitat av voldern Vis innlegg
”Supert Anna, da kommer pakken om en uke, og giroen på 400 har jeg utsatt med en måned, så håper jeg å kunne få prate med deg neste år! Jeg har også tapet samtalen, i tilfellet det skulle bli noe tull. Ha en fortsatt fin kveld!"
Vis hele sitatet...
Av ren nysgjerrighet, må ikke Anna være informert om denne tapingen på forhånd for at den skal ha noen juridisk verdi?
Sitat av DerComment Vis innlegg
På mandag starter jeg som telefonselger. Er det nødvendig å si "Hei, jeg heter ... og ringer fra Oslo" eller hvordan er det?
Har noen gode ideer på åpningslinjer for en telefonselger?
Vis hele sitatet...
De du jobber for vil jo ha retningslinjer for deg? Det er da normalt i alle slags yrker.
Sitat av Petter Pan Vis innlegg
Av ren nysgjerrighet, må ikke Anna være informert om denne tapingen på forhånd for at den skal ha noen juridisk verdi?
Vis hele sitatet...
Jo, om samtalen tas opp skal det informeres om det med en gang, gjerne rett etter introduksjon. Telenor har blitt flinke til og informere om dette når de ringer.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
lær deg og uttale navnet til personen du skal kontakte riktig.
Uten å ha lest tråden, det er ikke nødvendig å si navnet til personen du snakker
med i hver setning. Har blitt oppringt av selgere som gjør det, og det er bare
irriterende..
Jeg har ikke lest tråden hundre prosent, men hvis du vil bli en "god" telefonselger og det betyr at du vil cashe inn mange salg så er det enkle regler å etterfølge:

-lær deg manuset du får utdelt utenat, og kom opp med fem motargumenter for hvert eneste tenkelige argument brukeren kan komme med.
-ikke ta hensyn til situasjonen som personen i andre enden er i - gjør samtalen interessant ut fra egne morsomme historier, og feng han eller henne der og da.

Jeg har jobbet som telefonselger tidligere, og vet hvor utrolig kjipt det er. Folk du ringer er nesten utelukkende negative, de har ikke tid, de har produktet på jobben osv. Trikset med å leve deg inn i alle mulige kunder du kan komme ovenfor, og så komme med motargumenter funker veldig bra. Jeg klarte iallefall å selge bra på det.